Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzień dobry,

jestem przed remontem starego domu z użytkowym poddaszem ok 150m2, dom częściowo zmodernizowany - ściany z bloczków betonowych, podłoga częściowo na stropie drewnianym, częściowo wylewka - planuje zrobić wylewkę w całym domu. Dom nieocieplony. Brak instalacji do rozprowadzenia ciepła, dwa kominy i dwa źródła ciepła - piec kaflowy w kuchni i dodatkowo kominek w salonie, CWU: bojler elektryczny w łazience i podgrzewacz przepływowy w kuchni. Zostanie dobudowana mała łazienka na poddaszu. 

Zastanawiam się nad wyborem źródła ciepła. Dom będzie użytkowany rekreacyjnie również w zimę, ale w przyszłości +5lat ma być domem mieszkalnym, całorocznym. W każdym razie w pierwszych latach dom będzie użytkowany raczej weekendowo i zależy mi żeby utrzymać temp  ~10-15st oraz żeby przed przyjazdem zdalnie manipulować temperaturą.

W głównej łazience będzie również zamontowana wanna ok. 500l, dlatego uważam, że bojler nie będzie dobrym rozwiązaniem. 

Dom znajduje się na działce leśnej, cały czas w cieniu, fotowoltaika odpada. 

Proszę o pomoc w wyborze rozwiązania CO i CWU. 

 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Mat79 Przede wszystkim należałoby ocieplić ściany ok. 10-15cm styro, podłoga na gruncie 5-10cm styro, strop 10-15cm styro i poddasze (dach/skosy) 15-25cm wełna. Czy w budynku będą jakieś grzejniki, czy tylko podłogówka?

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Opublikowano

Ocieplenie budynku jest planowane tak jak napisałeś, grubość styr/wełny może nawet większa. 

Podłogówka na pewno na dole, a na poddaszu myślałem o zainstalowaniu kaloryferów.

Obszedłem od pomysłu z pompą ciepła i teraz myślę, żeby zamontować we wspólnej instalacji kocioł elektryczny i kominek z płaszczem wodnym. Czy to dobre rozwiązanie?

 

 

Opublikowano

Nie chcesz PC, ale chcesz kocioł elektryczny. Gdzie tutaj logika?!

Opublikowano

Nie jestem specjalistą, dlatego zwróciłem się z prośbą o opinie. Kocioł elektryczny jest znacznie tańszy w zakupie. Skoro to nielogiczne to po co w ogóle produkować kotły elekt?

Opublikowano

To teraz policz ile wydasz na prąd do tego kotła elektrycznego. Średnio 2,5-3x więcej niż do PC. 

Opublikowano

Nien.wiem ile jest pomieszczeń w tym domu i czy jest już instalacja CO. Jednak przy rekreacyjnym użytkowaniu może.warto pomyśleć o klimatyzatorach plus przyszłościowo jakiś kominek.

Opublikowano

@Mat79 Ja zamontowałbym lepiej podłogówkę na parterze jak i na piętrze (instalacje mieszane mają swoje problemy). Odradzam kategorycznie kocioł elektrodowy do CO, zasysa prądu co niemiara (trzeba mieć odpowiednie kable w ścianach i przyłącze od zakładu energetycznego), a w Polsce mamy problem produkcji prądu szczególnie zimą (brak stabilnych zapasów mocy wytwórczych). Polecałbym następujące opcje:

- pompa ciepła + ewentualnie kominek ale bez płaszcza wodnego

plusy to masz wszędzie podłogówkę, więc ogrzewanie niskotemperaturowe i niskie koszty eksploatacyjne na CO i masz CWU latem, bezobsługowość, sterowalność

minusy to jesteś uzależniony całkowicie od prądu, drogie urządzenie i instalacja w kotłowni, jak się coś zepsuje to drogo kosztuje, trzeba trafić na dobrą ekipę instalacyjną bo do poprawnego działania pompy ciepła wymaga się bardzo dużo różnych rozwiązań montażowych/doborowych

- kocioł dwupaliwowy drewno-pellety np. mpm wood pell 14kW lub inny tego rodzaju dostępny w Twojej okolicy + ewentualnie po jednym klimatyzatorze 3,5kw na piętro z funkcją grzania w okresie przejściowym (na zewnątrz powyżej 3oC) w największym po środku domu pomieszczeniu lub tam gdzie się najwięcej przebywa

plusy to nie jesteś całkowicie uzależniony od prądu, można zrobić zapasy opału na kilka lat do przodu, tańsze urządzenie i instalacja w kotłowni, można mieszać podłogówkę z grzejnikami (nie ma to wpływu na koszty eksploatacyjne)

minusy to trzeba trochę koło tego coś robić, potrzebne miejsce na składowanie opału, trudniejsza sterowalność, trochę problemów z CWU latem (można domontować grzałkę 1,5kw do bojlera)

 

@Mat79Czy będzie montowana również wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła, tzw. rekuperacja?

Opublikowano

Nie planuje podłogówki na poddaszu z uwagi na strop drewniany, przeczytałem, że przy podłogówce najlepiej zrobić wylewkę, a to dodatkowo obciąży strop i nie wiem czy w moim przypadku to możliwe. 

Im więcej poznaje opinii i artykułów, tym większą mam zagwozdkę...

Konstrukcja mojego budynku wygląda tak, że była to stara chata z jedną izbą i kuchnią z piecem kaflowym, budynek został przebudowany jakieś 30 lat temu i została dobudowana "nowsza" część, czyli kolejne dwa pomieszczenia z kolejnym kominem w ostatnim pomieszczeniu , żaden z nich nie jest w centralnym punkcie budynku. Łącznie budynek ma 90mkw po powierzchni. 

Początkowo planowałem zainstalować samą pompę ciepła, zburzyć piec kaflowy w kuchni i zostawić kominek w ostatnim pomieszczeniu, które przeznaczone jest na salon. Kominek miałby służyć rekreacyjnie, ale z drugiej strony nie chce uzależnić się od prądu, w szczególności, że jest to działka leśna. Problem jest taki, że nie ma żadnej instalacji która rozprowadzałby ciepło z tego kominka, nie wiem jak ten dom funkcjonował w zimę, ostatni właściciele korzystali z niego raczej w okresie letnim, ale podejrzewam, że palenie w kominku w skrajnym pomieszczeniu bez rozprowadzenia ciepła będzie mało wydajne, stąd ten pomysł o połączenia pompy ciepła z kominkiem z płaszczem wodnym. 

Kotły na paliwo stałe odrzuciłem ponieważ zależy mi też na bezobsługowym ogrzewaniu, którym mogę zarządzać zdalnie (w pierwszych latach dom będzie użytkowany rekreacyjnie, całorocznie).

@WŁ20Jeżeli chodzi o wentylacje mechaniczną to nie wiem czy jest mi potrzebna, na razie sie tym nie interesowałem i w pierwszej kolejności skupiłem się na wyborze źródła ciepła i dalej nic nie wiem...

 

Opublikowano

Zamontuj klimę z funkcja grzania. Szybko, tanio i niezawodnie.

W jeden z kominów daj kozę opalaną drewnem jako awaryjne źródło zasilania. 

Opublikowano

A może coś takiego z DGP

https://swiatpiecykow.pl/

Opublikowano

@Mat79 Jeśli na górze mają być grzejniki i zdecydujesz się na pompę ciepła to je przewymiaruj, aby zejść z parametrem zasilania grzewczego (pamiętaj o większych średnicach rur - pompa ciepła lubi duże przepływy). Jeśli będą to grzejniki aluminiowe żeberkowe/członowe to dobierz je tak, żeby na 1m2 powierzchni danego pomieszczenia było co najmniej 1żeberko a najlepiej 1,5żeberka/człona na 1m2 powierzchni ogrzewanego pomieszczenia.

Jeśli będą to grzejniki stalowe/płytowe/panelowe to wybierz C33 (podłączenie boczne), mają większą moc grzewczą - obniżysz parametr grzewczy i pompa ciepła będzie oszczędniejsza.

@Mat79 Sprawdź, czy nie masz problemów z spadkiem napięcia w sieci na którejś z faz (za dnia i w nocy zimą). Może to w najbliższych latach, w okresach zimowych, w miejscach na końcu linii z dala od stacji transformatorowych (powyżej 400m) być znacznym problemem dla osób ogrzewających się elektrycznie (brak nowych mocy wytwórczych prądu elektrycznego i ograniczenia w jego dostawach).

Opublikowano
11 godzin temu, WŁ20 napisał(a):

,,,, Jeśli będą to grzejniki aluminiowe żeberkowe/członowe to dobierz je tak, żeby na 1m2 powierzchni danego pomieszczenia było co najmniej 1żeberko a najlepiej 1,5żeberka/człona na 1m2 powierzchni ogrzewanego pomieszczenia. ,,,,


@WŁ20 nie wiem czy zauważyłeś, ale obecnie mamy rok 2024. Takie porady to ja słyszałem w latach 70 ubiegłego wieku, kiedy byłem urokliwym młodzieńcem i miałem więcej włosów na głowie niż na brodzie. 

Podaj koledze @Mat79  moc grzewczą dla jednego członu aluminiowego grzejnika, przy następujących parametrach:
- 40*C/35*C/20*C
- 35*C/30*C/20*C
- 30*C/25*C/20*C
- 25*C/20*C/20*C

Ilość członów to kolega @Mat79 sam sobie dobierze, na postawie zapotrzebowania na ciepło w poszczególnych pomieszczeniach.


ps.
Chciałem zaznaczyć, że to już druga tego typu Twoja porada.  

Opublikowano
14 minut temu, Andrzej_M_ napisał(a):

Podaj koledze moc grzewczą dla jednego członu aluminiowego grzejnika, przy następujących parametrach:
- 40*C/35*C/20*C
- 35*C/30*C/20*C
- 30*C/25*C/20*C
- 25*C/20*C/20*C

Andrzeju, może ty podaj, niech wszyscy na forum wiedzą, że grzejniki mogą pracować na delcie 5C.

Opublikowano

Masz rację, różnica temperatury pomiędzy pomiędzy zasilaniem a powrotem grzejnika standardowo powinna wynosić 10*C.
Tylko to wymaga rozbudowy układu grzewczego budynku, przy zastosowaniu pompy ciepła jako głównego źródła ciepła.    

Opublikowano

Do takiej pracy najlepsze są grzejniki żeliwne - mają małe opory hydrauliczne, a samo żeliwo swoją strukturą dość skutecznie tłumi drgania.

Opublikowano

Tež masa želiwa "trzyma" energii.U mnia delta domu 5-7° i nie gonie pompki za bardzo, 1,5-2 gi bieg.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.