o6483256 Opublikowano 29 Marca 2023 #26 Opublikowano 29 Marca 2023 (edytowane) W dniu 29.03.2023 o 11:59, sambor napisał(a): Widać, że jesteście oderwani od rzeczywistości Rozwiń Może i oderwani ale świadomi, że twoje zabiegi g... dadzą! W dniu 29.03.2023 o 12:28, Sławek007 napisał(a): Albo zwrócić jakikolwiek. Jak wymieniałem aku w aucie i kupowałem 60Ah, to kaucję zwrócili mi jak oddałem taki z UPS 7Ah. Nawet sami zaproponowali, że wystarczy na szt, nie musi odpowiadać nowemu. Rozwiń Dokładnie tak. Kupujesz 120Ah, a oddajesz żelowego 7Ah. Liczy się często sztuka. Edytowane 29 Marca 2023 przez o6483256 Cytuj
sambor Opublikowano 29 Marca 2023 Autor #27 Opublikowano 29 Marca 2023 (edytowane) Ja potrzebuję prawie 200Ah, a nie 120Ah. Jak badałem rynek w okolicy to tylko sztuka za sztukę idzie, z resztą sama jazda na złom to mało mi się opłaca - dużo dalej niż do sklepu z aku. A co do aku 7Ah i im podobnych takich - od UPS-ów to oddaję je do PSZOK. W dniu 29.03.2023 o 12:34, o6483256 napisał(a): Może i oderwani ale świadomi, że twoje zabiegi g... dadzą! Rozwiń Tak samo jak wasze pisanie w tym temacie. Zawsze jeszcze zostaje opcja dosypania do aku soli himalajskiej - to czysto pakistański produkt, może pomoże. Edytowane 29 Marca 2023 przez sambor Cytuj
o6483256 Opublikowano 29 Marca 2023 #28 Opublikowano 29 Marca 2023 Przecież pojemność podawałem dla przykładu (myślałem, że zrozumiesz o co mi chodziło). Aku lepiej oddać na złom niż do pszoku, zawsze jakieś pieniądze. Z całego serca Ci życzę, aby udało się zreanimować te akumulatory, ale z doświadczenia wiem, że to daremny trud. Zgodnie z przysłowiem "z gówna bata nie ukręcisz". Cytuj
sambor Opublikowano 29 Marca 2023 Autor #29 Opublikowano 29 Marca 2023 Mam sąsiada , który od ponad 40 lat prowadzi gospodarstwo w którym jest 5 ciągników , twierdzi że te 6V do ciągnika powinny ruszyć, na pewno nie będzie pełnej pojemności, ale rozrusznik zakręcą. Najważniejsze aby po płukaniu i zalaniu wodą oraz po 2-3 dniowym ładowaniu nie zaczęła masa z płyt wychodzić. Oczywiście podczas ładowania napięcie nie może przekroczyć 2,7V/ogniwo - u mnie 8,1V , gdyż któreś ogniwo może się przebiegunować i po robocie. Cytuj
HarryH Opublikowano 29 Marca 2023 #30 Opublikowano 29 Marca 2023 Tam nawet 300A nie ma, najmniejsze współczesne akumulatory z osobówki palą 330 bez problemu. Cytuj
carinus Opublikowano 29 Marca 2023 #31 Opublikowano 29 Marca 2023 Do odpalenia silnika ważny jest uzyskiwany prąd rozruchowy, niekoniecznie pojemność i stan akumulatora. Nawet bateria 200Ah ale padnięta, nie zrobi tego co 65Ah w dobrym stanie. Cytuj
marcus312 Opublikowano 29 Marca 2023 #32 Opublikowano 29 Marca 2023 (edytowane) Zależy też jaki to silnik benzynowy to i na uszkodzonej celi odpali . Edytowane 29 Marca 2023 przez marcus312 Cytuj
zadra Opublikowano 30 Marca 2023 #33 Opublikowano 30 Marca 2023 no ja patrzę z ciekawością, sam.kilka akku 12V regenerowalem i z doświadczenia powiem, że udaje się w 65% .. tzn 6 na 10akku można uratować, ale to droga przez mękę. wielokrotne wylewanie z cel kwasu i pochodnych, kontrola parametrów ładowania , gęstości itp.. ponad tydzień na jeden akumulator zchodziło i dodatkowo do utylizacji około 15ltr cieczy po kwasach i z ołowiem.. Nie wystarczy wypłukanie demineralizowamą wodą. proces wymaga konkretnych wartoßci pràdu i napięć oraz kontroli gęstości elektrolitu, czy tam wody która jest w celach w trakcie procesu. Ani ekologiczne, ani ekonomiczne ale się da coś takiego wykonać. Kol @HarryH podał bardzo zbliżony, choć uproszczony przepis. Ja korzystałem z opisu regeneracji baterii akumulatorów z przełomu lat 70/80 znalezionego gdzieś w necie. trzymam kciuki Cytuj
HarryH Opublikowano 30 Marca 2023 #34 Opublikowano 30 Marca 2023 W praktyce jest tak, że jeśli moim sposobem nie ruszy, to nic mu nie pomoże. Dobre są aku, z których można wyjąć płyty (centra jeszcze w latach 90 je robiła, a Yuasa do dzisiaj dla zabytków). Współczasny akumulator Ca/Ca z separatorem kopertowym potrafi po forsownym ładowaniu dojść do gęstości fabrycznie nowego, ale płyta robi się lepkim glutem i akumulator nie ma ani pojemności, ani prądu rozruchowego. Dlatego lepiej zapobiegać- jeśli napięcie spoczynkowe jest niższe od 12.5V - doładować, raz na rok przemieszać elektrolit na 15.9V. Cytuj
zadra Opublikowano 30 Marca 2023 #35 Opublikowano 30 Marca 2023 (edytowane) W dniu 30.03.2023 o 05:12, HarryH napisał(a): akumulator nie ma ani pojemności, ani prądu rozruchowego. Rozwiń Mam tak w starym exide. Gęstość wzorowa a prąd rozruchowy poniżej 50% fabrycznego przy idealnym napięciu 12,7V Z tego co pamiętam, to Sambor ma akumulatory 6V , więc napięcie ładowania Max 7,5V przy prądzie nie większym niz 1/20 C. I kontrola gęstości co 5h ładowania, czy akumulator "coś się rusza, ręką macha i oddycha".. sprawdzić pojemność zsstępczą.. jeśli to nie pomoże, to wylać elektrolit, ocenić po kolorze, czy jeszcze rokuje.. jeśli tak, to zalać wodą destylowaną i ładować stałym prądem 1/20C bez kontroli napięcia do momentu zatrzymania się wzrostu gęstości, dalej wylać, zalać ponownie wodą i ponownie ładować. Takie cykle jak wcześniej powtarzać aż gęstość nie będzie juz przyrastać. dalej elektrolit 1,28 - naładować, wylać, kolejny raz elektrolit 1,28 i kolejny raz naładować. dalej pomierzyc pojemność zastępczą .. porównać z wcześniej mierzoną Edytowane 30 Marca 2023 przez zadra Cytuj
carinus Opublikowano 30 Marca 2023 #36 Opublikowano 30 Marca 2023 Co powiecie na zakup jakiegoś urządzenia rozruchowego w cenie 1/4 akumulatora? Zawsze można zabierać ze sobą gdyby aku nie dawało gwarancji rozruchu. Po drodze akumulatory się podładują i zawsze to łatwiej odpalić ciepły silnik. Cytuj
HarryH Opublikowano 30 Marca 2023 #37 Opublikowano 30 Marca 2023 Jest to jakiś pomysł, ale jeśli myślisz o chińskich powerbankach, to niestety można się zdziwić- po paru miesiącach w bagażniku jest pusty jak bąk. W stanach są jeszcze popularne rozruszniki sprężynowe-naciąga się korbą jak zegarek i cyk. Cytuj
carinus Opublikowano 30 Marca 2023 #38 Opublikowano 30 Marca 2023 Trzeba by poszukać rzetelnych opinii co warto kupić i może to bedzie jakieś wyjście Cytuj
HarryH Opublikowano 30 Marca 2023 #39 Opublikowano 30 Marca 2023 Warto kupić bm2 i widzieć stopień naładowania na telefonie. Dobre na biwaku, zawsze wiesz czy odpalisz. Cytuj
szakallo Opublikowano 31 Marca 2023 #40 Opublikowano 31 Marca 2023 Na biwak to warto zabrać jak jest miejsce panel PV i regulator ładowania za 50zł i już się nie przejmować akumulatorem Cytuj
HarryH Opublikowano 31 Marca 2023 #41 Opublikowano 31 Marca 2023 A przejmować się panelem, by go nie ukradli w dzień, gdy Cię nie ma 🙂 Cytuj
zadra Opublikowano 6 Kwietnia 2023 #42 Opublikowano 6 Kwietnia 2023 Jak tam, Sambor. nadal ładujesz? Cytuj
sambor Opublikowano 6 Kwietnia 2023 Autor #43 Opublikowano 6 Kwietnia 2023 Już przestałem - wyniki z próby regeneracji 2 szt 6V/195Ah: jeden padł i nie dał się podnieść, najprawdopodobniej przebiegunowanie któregoś ogniwa, drugi osiągnął ok 60% pojemności tj ok 110Ah, jak nie będzie się szybko samorozładowywał tj będzie trzymał tą pojemność, to dokupię drugi ok 160Ah i zobaczymy w ciągniku. Cytuj
o6483256 Opublikowano 6 Kwietnia 2023 #44 Opublikowano 6 Kwietnia 2023 (edytowane) Rozładuj teraz tego drugiego i zobacz ile faktycznie ma pojemności (chyba, że już to zrobiłeś) 👍 Jak będzie duża różnica między starym, a nowym, szybko "zarżniesz" nowego. Edytowane 6 Kwietnia 2023 przez o6483256 Cytuj
sambor Opublikowano 6 Kwietnia 2023 Autor #45 Opublikowano 6 Kwietnia 2023 Podana pojemność wynikła z dwukrotnego rozładowania prądem ok 15A , czyli raczej jest taka, jaka jest. 1 Cytuj
bercus Opublikowano 6 Kwietnia 2023 #46 Opublikowano 6 Kwietnia 2023 Beztak nowy szybko padnie,to sa zlotki wyzruczane. Cytuj
HarryH Opublikowano 6 Kwietnia 2023 #47 Opublikowano 6 Kwietnia 2023 Akumulatory w szeregu muszą być identyczne. 1 Cytuj
zadra Opublikowano 7 Kwietnia 2023 #48 Opublikowano 7 Kwietnia 2023 W dniu 6.04.2023 o 11:44, sambor napisał(a): jeden padł i nie dał się podnieść Rozwiń co masz na myśli? jakieś parametry na klemach posiadał (wstępne, dalej po ladowaniu), jakąś gęstość elektrolitu? Przez korki widać, że elektrolit bury, albo płyty urwane/krzywe? Pojedyncza cela ma jakieś napięcie? Cytuj
sambor Opublikowano 7 Kwietnia 2023 Autor #49 Opublikowano 7 Kwietnia 2023 Wstępnie było ok 4,8V, po ładowaniu niecałe 2V. Elektrolit jak i woda po płukaniu i odsiarczaniu były czyste, płyty jak widać są OK. Nie ma dojścia do pojedynczych cel, tylko 3 na raz. Cytuj
HarryH Opublikowano 7 Kwietnia 2023 #50 Opublikowano 7 Kwietnia 2023 Zwarcie na 2 celach. Kiedyś nie było separatorów kopertowych, więc gdy opadła masa czynna lub wypaczyły się płyty - zgon. Każdy akumulator z korkami ma dojście do wszystkich cel - woltomierz podłącza się do elektrody węglowej (np. z baterii R6 - nie ! LR6) i wkłada się ją do elektrolitu. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.