stolbud Opublikowano 18 Listopada 2021 #1 Opublikowano 18 Listopada 2021 (edytowane) Witam będę podlaczal u siebie kocioł na ekogroszek instalacja jest stara w systemie trójnikowym, na grzejnikach założę termostaty, czy ten schemat ze zdjęcia będzie dla mnie najlepszy? Pompe na grzejniki bym dał alpha 2 z autoadaptem a na bojler alpha 1 ? Edytowane 19 Listopada 2021 przez Ryszard Dodano prefiks Cytuj
1mps Opublikowano 18 Listopada 2021 #2 Opublikowano 18 Listopada 2021 Raczej ten. W proponowanym brak ochrony powrotu. Cytuj
oxalis3 Opublikowano 18 Listopada 2021 #3 Opublikowano 18 Listopada 2021 stolbud mam tak jak chcesz zrobić TY, prosto i dobrze. Ja mam termostaty na wszystkich grzejnikach, dla ochrony powrotu dałem bajpas łączący zasilanie z powrotem z zamontowanym zaworem z regulowanym przepływem (wg rady kolegi z forum). Różnica między zasilaniem, a powrotem ok 6-9 stopni. najpierw miałem grzejnik drabinka w łazience bez zaworu, tak jak wielu poleca. To jest złe rozwiązanie, wg mnie z bajpasem jest lepiej. Cytuj
stolbud Opublikowano 22 Listopada 2021 Autor #5 Opublikowano 22 Listopada 2021 (edytowane) To który będzie najlepszy schemat do kotla na ekogroszek? Podpowiedzcie bo na dniach bedzie kocioł. 1 schemat czy 2 ? Czy jakiś inny?? Na grzejnikach są termostaty. Edytowane 22 Listopada 2021 przez stolbud Cytuj
PioBin Opublikowano 22 Listopada 2021 #6 Opublikowano 22 Listopada 2021 Drugi. Dodalbym zawor 3d i silownik na obiegu kaloryferow. Lub „inny” np. na 4d z postu #2. Chyba ze ma byc tanio to sa jeszcze schematy z jedna pompa. Nie dla mnie ale sa. Cytuj
oxalis3 Opublikowano 22 Listopada 2021 #7 Opublikowano 22 Listopada 2021 PioBin powiedz mi jakie są zalety polecanych przez Ciebie rozwiązań w porównaniu z moją propozycją w #3 lub napisz jakie wady ma wg Ciebie taka instalacja, bo ja jako użytkownik ich nie zauważam. Cytuj
PioBin Opublikowano 22 Listopada 2021 #8 Opublikowano 22 Listopada 2021 Drugi: jest ochrona powrotu bez wzgledu na wydajnosc cieplna kotla/instalacji, niezaleznosc przeplywow na obiegach kotla i CO, mozliwosc sterowania temp. zasilania CO. W innych tego lub tamtego nie ma. Cytuj
buska3 Opublikowano 23 Listopada 2021 #9 Opublikowano 23 Listopada 2021 Mimo wszystko wole mieć dobrze dobrane grzejniki do pomieszczeń i mieć możliwość regulowania temperatury na nie czy to 3d czy to 4d na siłowniku. Po co mam wiosną/jesienią pchać na grzejniki 55 stopni, pewnie jakieś straty wyjdą po drodze i więcej opału spali się czy innego medium. Może minie skarcicie ale ja mam tak jak w #4 na grzejniki z 3d i osobny na podłogówkę też na 3d sterowane pogodowo oba obiegi a termostaty też są i jak młodzież chce chłodnij to sobie ustawi. Cytuj
stolbud Opublikowano 24 Listopada 2021 Autor #10 Opublikowano 24 Listopada 2021 Zrobię to według takiego schematu, zawory zwrotne w tym wypadku są w dobrych miejscach na powrocie, czy dać je na zasilaniu za pompami? Cytuj
oxalis3 Opublikowano 24 Listopada 2021 #11 Opublikowano 24 Listopada 2021 (edytowane) Kolego stolbu ja też kilka lat temu zmieniałem kocioł i zrobiłem instalację tak jak w Twoim pierwszym poście, ale bez zaworów termostatycznych. Temperatury w domu pilnował regulator pokojowy z wyłączeniem pompy po osiągnięciu temperatury zadanej w pomieszczeni z czujnikiem, bez ochrony powrotu (miałem możliwość przez pompę cwu), ale cały czas był obieg grawitacyjny na instalacji. Tak naprawdę, z ciekawości, po 5 latach takiej pracy chciałem zobaczyć jak jest inaczej i zacząłem czytać, pytać i zastanawiać się tak jak Ty teraz. Zdecydowałem się na taką prościutką instalację jak w poście #3, kolega PioBin jako fachowiec pokazał zalety takiego rozwiązania jakie zastosujesz. Ja jako użytkownik byłem zadowolony z tego co miałem wcześniej i jestem zadowolony z tego co mam teraz Kiedy to wszystko uruchomisz, napisz jak to działa, może kiedyś z ciekawości sobie coś takiego poskładam. Edytowane 24 Listopada 2021 przez oxalis3 Cytuj
stolbud Opublikowano 24 Listopada 2021 Autor #12 Opublikowano 24 Listopada 2021 (edytowane) Ok dam znać jak to wszystko poskładam i uruchomie. Szkoda że nikt nie napisze jak z tymi zaworami zwrotnymi , założę odrazu za wszystkimi pompami i sam sprawdzę 🤣. Edytowane 24 Listopada 2021 przez stolbud Cytuj
PioBin Opublikowano 24 Listopada 2021 #13 Opublikowano 24 Listopada 2021 @stolbudnie chce ci mieszac za duzo ale schemat ktory wstawiles: - rozdziela hydraulicznie obieg kotla od instalacji - jest sprzeglo ok. Ale nie ma (wyrzuciles) zawor termostatyczny na powrocie wiec moze byc sytuacja ze powrot bedzie nie dogrzany. Zdarzy sie to gdy instalacja (np. w fazie rozruchu) bedzie chciala pobierac wiecej ciepla niz kociol jest w stanie wytworzyc. Po wygrzaniu wroci do normy. Samo Sprzeglo mozna „zmusic” do ochrony powrotu ustawiajac wyzsza wydajnosc pompy kotlowej niz ta w instalacji ale mimo to moga byc chwilowe przypadki jak wyzej. dalej nie ma zaworu regulacyjnego temperature do instalacji co, wiec jaka wyjdzie z kotla taka bedzie podana na co. Jesli nie przeszkadza to ok. laczac wszystkie zabawki w calosc otrzymujesz prawie schemat z postu #2 czyli na 4d. Inzynierowie Wymyslili 4d zeby polaczyc funkcje „sprzegla”, i funkcje regulacji temperatury obiegu co. Zawory zwrotne sa dobrze. Cytuj
stolbud Opublikowano 25 Listopada 2021 Autor #14 Opublikowano 25 Listopada 2021 (edytowane) @PioBin ale poco regulować temperaturę na grzejniki jeśli mają termostaty i przy wyższej temp. większą moc. Moglbym założyć 4 d zamiast sprzęgła jeśli jest lepsze, ale niektórzy narzekali na jego działanie. Edytowane 25 Listopada 2021 przez stolbud Cytuj
PioBin Opublikowano 25 Listopada 2021 #15 Opublikowano 25 Listopada 2021 To juz zalezy od Ciebie. Mozna przyjac tak jak chcesz czyli caly czas np. 65C kociol i tyle na instalacji lub mozna zrobic lepiej czyli podmieszac wode i w zaleznosci od temperatury na zewnatrz i taka podac na instalacje np. z przedzialu 35C-65C. Zmniejszasz straty na przesyle. Cytuj
stolbud Opublikowano 9 Grudnia 2021 Autor #16 Opublikowano 9 Grudnia 2021 Czy ten zawór zwrotny jest potrzebny? Cytuj
stolbud Opublikowano 10 Grudnia 2021 Autor #18 Opublikowano 10 Grudnia 2021 No to lux, a ten na obiegu cwu mogę dać odrazu za pompa czy musi być na powrocie ? Cytuj
sambor Opublikowano 10 Grudnia 2021 #19 Opublikowano 10 Grudnia 2021 Możesz dać ZZ zaraz za pompą CWU Cytuj
stolbud Opublikowano 14 Grudnia 2021 Autor #20 Opublikowano 14 Grudnia 2021 @sambor a powiedz mi czy ten schemat będzie działał ok czy coś zmienić czy lepiej 4 D ? Cytuj
sambor Opublikowano 14 Grudnia 2021 #21 Opublikowano 14 Grudnia 2021 (edytowane) Jak chcesz iść w tak wypasiony układ to on będzie działał na 200%, tylko warto się zastanowić czego się od tego układu oczekuje. To pokazałeś jest praktycznie równoważne temu : Edytowane 14 Grudnia 2021 przez sambor Cytuj
stolbud Opublikowano 14 Grudnia 2021 Autor #22 Opublikowano 14 Grudnia 2021 (edytowane) @samborOczekuję sprawnie działającej instalacji, żeby była ochrona powrotu i grzanie grzejników i pompy nie walczyły ze sobą 😁chcialem na tym forum dowiedzieć się o najlepszym dla mnie schemacie,czy sprzeglo czy 4D czy coś innego to mi obojetne . A sprzeglo kupiłem i pompe z autoadaptem😛 na grzejnikach głowice. 2. Naczynie wzbiorcze przy tych układach ma być 2.8 m powyżej najwyższego grzejnika? Edytowane 14 Grudnia 2021 przez stolbud Cytuj
stolbud Opublikowano 14 Grudnia 2021 Autor #23 Opublikowano 14 Grudnia 2021 Także @sambor jak mi odpowiesz na te proste pytania to już będę wszystko wiedział 😁 Cytuj
sambor Opublikowano 14 Grudnia 2021 #24 Opublikowano 14 Grudnia 2021 (edytowane) Same sprzęgło nie będzie ochroną powrotu , trzeba jeszcze coś tam dodać np zawór VTC 55C dla ekogroszku . Wysokość naczynia w układzie ze sprzęgłem wyniesie 0,5m nad najwyższy element pozostałej instalacji Układ wygląda wtedy tak: , tylko ZZ na powrocie z CO nie jest potrzebny Zaś układ z zaw 4-D tak : Edytowane 14 Grudnia 2021 przez sambor Cytuj
digi Opublikowano 14 Grudnia 2021 #25 Opublikowano 14 Grudnia 2021 W dniu 25.11.2021 o 07:25, stolbud napisał: Moglbym założyć 4 d zamiast sprzęgła jeśli jest lepsze, ale niektórzy narzekali na jego działanie. On po prostu nie realizuje równolegle dobrze dwóch funkcji w pewnych warunkach. Albo jedna albo druga w pewnych warunkach. Jeżeli spada na kotle temperatura, bo nie ma modulacji mocy i nie nawęgli odpowiednio szybko palnika(niska moc), to masz huśtawkę w instalacji. Można zamontować siłownik i on przy spadku temperatury na kotle wychyli zawór bardziej i będzie trzymał temp.c.o na niezmienionym poziomie z tym, że zaleje kocioł zimną wodą z instalacji potęgując problem spadku temperatury. Moc palnika przy istotnych zmianach zapotrzebowania ma znaczenie. Kiedyś można było ustawić tylko jedną dawkę, od dawna w sterownikach są co najmniej 3 poziomy i modulacja mocą palnika. Nie ma takich problemów. W zasadzie nie występują jak ustawisz palnik z mocą bardzo wysoko nawet bez modulacji, ale to nie jest palenie. 3 godziny temu, stolbud napisał: i pompy nie walczyły ze sobą W układzie z zaworem 4D z pompą kotłową to 3 pompy walczą w zasadzie, dlatego pompę na powrocie ustawia się na minimum. Daj duże przekroje w obiegu kotłowym pomiędzy króćcem wody wychodzącej, a zaworem i od zaworu do króćca wody wracającej. Zawór 5/4". Powinno jako tako działać bez pompy( Policz koszty prąd przy eksploatacji pompa + mniejsze przekroje vs. większy przekrój rur bez wspomagania pompą). Klimosz zaleca nawet 6/4" zawór. Zmienili to kiedyś było 5/4". Brak pompy na powrocie. Możesz ew zrobić na nią miejsce. https://www.klimosz.pl/pliki-do-pobrania/instrukcje-obslugi/PL/PL-instrukcja-dtr-KLIMOSZ-LE-10-75.pdf Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.