Skocz do zawartości
IGNOROWANY

LIDIA compact 5-25 vs ferroli biopellet 24


kocyl

Rekomendowane odpowiedzi

12 godzin temu, Kristian napisał:

To jakie jest spalanie? A obsługa? 

W zeszłym sezonie grzałem na zasadzie termostatu pokojowego umieszczonego w najzimniejszym pokoju i gdy ten się zagrzał po prostu wygaszał kocioł. Kocioł pracował wtedy w 70* i jak dla mnie była lipa, bo kocioł aż podskakiwał, po każdym jego wył od razu był odczuwalny spadek temperatury, po prostu było czuć chłód. Kocioł musiałem odkurzać praktycznie co drugi dzień, bo bardzo dużo było popiołu, bo sypał na 5 modulacji praktycznie cały czas...

W tym roku wymieniłem zawór ochronny powrotu na 45* a kocioł pracuje z max temp zblokowaną na  55* grzejąc sobie spokojnie cały czas pokoje a za regulację temp odpowiadają głowice termostatyczne przy zaworach grzejnikowych. Spalanie jest takie samo a nawet bym pokusił się o stwierdzenie, że niższe, odkurzanie raz w tygodniu, a komfort cieplny nieporównywalny...

Po nagrzaniu się pomieszczeń kocioł po prostu schodzi z mocy, bo temp na kotle sie podnsi i w większości czasu moduluje w granicach 1-2 

Grzeję od 7-23 bez wygaszania spalając od 20kg-30kg co uważam jest śmiesznym wynikiem przy moich metrażach i 3 poziomach.

Po prostu grzejniki są cały czas letnie. 

 

Odkurzanie raz w tyg, czasemi co 5 dni, ale nie częściej. 

 

 

Edytowane przez RadoRado
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No mi się odpala mniej wiecej jak realnie w salonie jest tyle stopni:

IMG_20200404_114250.jpg

Mi kocioł pracuje od termostatu, mam w układzie grubo ponad 300 litrów wody, grube stalowe rury. Praca kotła to mniej więcej 9-14h w ciągu doby w zależności oczywiście od pogody i 4 do 7 odpalen. Ja z racji PRLowskiego klocka mam dom bardzo czuły na wiatr. Wolę -10* bez wiatru niż -3 z wiatrem.

W sezonie zimowym po 20 minutach od sygnału czuć ciepło od grzejników a po 30 minutach cały układ jest zagrzany. Potem kocioł moduluje między 3-5KW aby podtrzymać odpowiednią temperaturę w instalacji w zależności od odpalu bo jak słaby pellet to chodzi na wyższej mocy.

Zadana na kotle 70* (realnie 67-69*), na pionach dobre 60", na grzejnik wchodzi jakieś 55-57* na końcu najdłuższego grzejnika 48*.

Zaletą układu jest to, że goni mi to wszystko jedna pompa wbudowana w kotle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Kristian napisał:

No to świetnie, bufory, sprzęgła, on/off, a ja myślałem że kupiłem porządny kocioł z sterowaniem pokojowym z internetem i będzie full wypas, miałem włączyć i zamknąć się tonarzem jak przy kopciuchu, a tu się okazuje że muszę dokupić kożuch

Tak jak wyżej Ci opisałem zasadę mojego grzania i nie posiadam bufora, wszystko pracuje na jednej pompie tej z kotła goniac 3 piętra i 20 grzejników... Najprostszy z możliwych obieg kotłowy, bez sprzęgieł i wodotrysków, po prostu nic, jak stary kopciuch i napawdę spalanie mam niższe niż przy kopcuchu który sprawność miał pewnie na poziomie 50%...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, RadoRado napisał:

Spalanie jest takie samo a nawet bym pokusił się o stwierdzenie, że niższe, odkurzanie raz w tygodniu, a komfort cieplny nieporównywalny...

Po nagrzaniu się pomieszczeń kocioł po prostu schodzi z mocy, bo temp na kotle sie podnsi i w większości czasu moduluje w granicach 1-2 

Grzeję od 7-23 bez wygaszania spalając od 20kg-30kg co uważam jest śmiesznym wynikiem przy moich metrażach i 3 poziomach.

Po prostu grzejniki są cały czas letnie. 

@eliks, nie kusi Cię wypróbować sposób kolegi @RadoRado?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konsultowaliśmy to z @eliks i niestety kazda instalacja i budynek jest inny.

Mi to się sprawdza a przy jego pojemności wodnej i grzejnikach już nie...

Edytowane przez RadoRado
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Benton661, @eliks, @RadoRado problemem tutaj jest zawór vtc, atv który blokuje przepływ i przy okazji grzanie domu co przekłada się na większe spalanie(ciepło w komin) . Zastosowanie sprzęgła i ustawienie odpowiednich przepływów da idealna ochronę powrotu i grzanie domu od startu bez strat, dlatego napisałem wcześniej kocioł nie zdąży dojść do zadanej lub pyka na 1 biegu a dom jest zagrzany bo potrzeba 30* w instalacji a nie 70* z kotła. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego niby u @eliks się nie sprawdza stała pompa, bo nie rozumiem? Mam podobną ilość wody w układzie i grzejniki i jak najbardziej stała pompa jest ok. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, pospisz napisał:

@Benton661, @eliks, @RadoRado problemem tutaj jest zawór vtc, atv który blokuje przepływ i przy okazji grzanie domu co przekłada się na większe spalanie(ciepło w komin) . Zastosowanie sprzęgła i ustawienie odpowiednich przepływów da idealna ochronę powrotu i grzanie domu od startu bez strat, dlatego napisałem wcześniej kocioł nie zdąży dojść do zadanej lub pyka na 1 biegu a dom jest zagrzany bo potrzeba 30* w instalacji a nie 70* z kotła. 

Dlaczego ma mi coś blokować skoro zaczyna otwarcie przy 45* a pełne jego otwarcie jest właśnie przy temperaturze 55* i to takiej z jaką pracuje 13h-14h bez wygaszania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie chodzi o stałą pompę. Radek pali w harmonogramie od 7-23 i 55* wychodzi mu z kotła. Pierwszy problem jest taki, że ja nie mogę tak wychładzac chaty i nie lubię, a po drugie z racji VTC zadałem na kotle 60* i zablokowałem moc palnika na 8KW. Wszystko ok, woda się zagrzała, zawór puścił, ale ja mam kaloryfery obliczane pod śmieciucha, alu, ale tutaj musisz pompować. Kocioł chodził dłużej i grzejniki dłużej były ciepłe, ale nie na tyle, żeby w domu zagrzać do komfortowej dla mnie temperatury.

Jak sobie kiedyś zmienię rury i wstawię jakieś porządne grzejniki panelowe, nawet C33 (bo mam głębokie wnęki a dłuższe już nie wejdą) to przejdę na gaz. W tym roku będę chciał kocioł gazowy pod Lagune podłączyć jako kocioł dodatkowy bo jest taka opcja. 

U mnie VTC to akurat nie problem, wodę mam ciepłą w układzie bardzo szybko.

 

 

Edit: aha, i jak zadałem niższą temperaturę, zablokowałem palnik, kocioł działał dłużej i palił wyraźnie więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, pospisz napisał:

@RadoRado sprawdziłem na swoim przykładzie i na dwóch kotlach ferroli biopellet bo sam wiesz że jak masz zblokowana moc to zadana jest fikcja. 

Napisz o co chodzi, bo nie rozumiem  "zadana jest fikcja" 

1 godzinę temu, pospisz napisał:

@pospisz jeszcze raz Ci opiszę zasadę działania mojej instalacji.

Jest 20 grzejników które są podłączone do kotła na zasadzie zasilanie/powrót plus zawór termostatyczny esbe z wkładką 45*.

Kocioł odpala nagrzewa się i zawór puszcza stopniowo wodę na grzejniki. Po osiągnięciu 55* jest pełny przepływ. Kocioł zblokowany jest na mocy 2 i przez jakiś czas pracuje tylko na 2 aż osiągnie 55* a jak już osiągnie pracuje między mocą 1 jak jest 55* i powyżej a jak spadnie poniżej wchodzi chwilę ma moc 2

Na grzejnikach są zawory termostatyczne z głowicami które regulują temp. w pomieszczeniach. Pokoje się nagrzeją przymyka termostat temp rośnie na kotle a On schodzi z mocy. Przy 20 grzejnikach pracuje to idealnie i nigdy nie było tak żeby się zakręciły wszystkie na raz, strat nie ma, bo zawsze w którymś pomieszczeniu jest zapotrzebowanie na ciepło chociażby wiatrołap lub klatka schodowa...

Nie mam żadnych siłowników i elektroniki.

Tu widać jak mam to zrobione,  wykorzystuję to co jest w kotle plus zawór termostatyczny.

https://youtu.be/t_CKTtIRyM8

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W związku z większym przepływem na kotle jest utrzymany powrót na rozsądnym poziomie i pompa za sprzęgłem grzeje dom. Zdarza się teraz że kocioł nie dochodzi do zadanej a dostaje sygnał do wygaszenia z regulatora pokojowego Po prostu trudniej mu uzyskać zadana w związku z ciągłym przepływem. 

Pokaże to na swoim przykładzie chociaż to ekogroszek. Na biopellet różnica dochodzi do 10* między zasilaniem a powrotem i systematycznie się zmniejsza po odpaleniu, wygasza się nie dochodząc do zadanej. 

 

Screenshot_20200404_153621.jpg

Screenshot_20200404_153649.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale u mnie nie wygasza się wcale a powrotu pilnuje zawór termostatyczny i ciągle jest na powrocie 45,5* . Mogę ustawić 50* na kotle i też powrót będzie 45* a  reszta dopiero zostanie uwolniona na układ, ale że pełne otwarcie wkładki jest przy 55* dlatego kocioł mam ustawiony na 55* i tak trzyma temp.  idealnie +/- 1* i nie ma mowy o spadku poniżej a jak już to na dosłownie chwilę i od razu zostaje podbita z powrotem do 55* na tym polega modulacja. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@pospisz on ma prostą instalację bez sprzęgła, tak jak i ja.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problemu nie ma. 

Podobnie jak w temacie Skzp można ustawić nadmuch, dodmuch, kaloryczność, modulacje, czyszczenie palnika, opóźnienie takie jakie uważamy optymalne dla naszej dmuchawy i palnika oraz kotła  a kręcić tylko jednym parametrem czyli mocą kotła żeby było czysto i ekonomicznie. Ale poco lepiej  kręcić 5-6 parametrami i szukać złotego środka. Ludzie to jednak lubią sobie utrudnić, jest o czym pisać. 

Edytowane przez pospisz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faza rozgrzewania, na górze po wciśnięciu temp powrotu  43,5*


I po godzinie, zład nagrzany 45*
Grzejniki gorące, zaczyna modulować między 1-2

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie twierdzę że to źle działa. Super ze obciąłeś moc i dzięki temu moduluje na 1,2 biegu tylko co wtedy jak potrzebuje jeszcze mniej muszę to przemyśleć. Brak ruchomej delty to brak modulacji mocy chyba że moduluje pompa przepływem. Pompa wymieniona w kotle na lepszą. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na to też znalazłem sposób.

Moc 1 dostroiłem podawanie na 0,4sec co pozwala na utrzymanie wł kotła nawet przy wszystkich zakręconych grzejnikach. Po prostu w menu serwisowym moc 1 miała fabrycznie podawanie 0,8sec a zmieniłem na 0,4sec. Zdarza się cieplejszy dzień kiedy dogrzeje pokoje i pozamyka termostaty, ale nic się nie dzieje, bo na mocy 1 podtrzymuje tylko ogień i może tak "czekać" nawet cały dzień a spalanie praktycznie zerowe. W momencie jak jakiś grzejnik się rozkręci od razu temp na kotle leci  1*-2* i kocioł momentalnie reaguje i wchodzi na 2 i podbija temp. 
Tak sobie to wykombinowałem i jest mega a komora spalania bialutka książkowo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, RadoRado napisał:

Po prostu w menu serwisowym moc 1 miała fabrycznie podawanie 0,8sec a zmieniłem na 0,4sec. 

To płomień jak z zapalniczki..., a jak wygląda wymiennik przy takim "ala" płomieniu? Aaa... Doczytałem... Bialutko... 

Edytowane przez Trener40
Dopisek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.