Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Modernizacja C.o.-Sprawdzenie Schematu


nevo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, próbuję się przygotować na czas, kiedy mój stary kocioł na miał padnie (ma już swoje lata) i będę musiał zmodernizować instalacje C.O dla kotła kl.5. Jako, że od dłuuuższego czasu czytam namiętnie to forum, naskrobałem schemat mojej istniejącej instalacji oraz projekt nowej. (na podstawie informacji z tego forum :))

 

Stan istniejący:

 

- stara instalacja C.O. , stalowe grube rury z pompą CO.

-brak CWU- uważam, że nie opłaca mi się iść w koszty- wodę ogrzewam gazową termą przepływową

- grzejniki stare, żeliwne bez głowic termostatycznych

- wymagana moc kotła wg ciepło właściwe  dla kotła podajnikowewgo 17kW z perspektywą spadku do ok. 15KW ze względu na planowane ocieplenie stropu nad piwnicą

 

Co chcę osiągnąć? :

 

-dostosowanie instalacji do kotła kl.5 (myślę o SKAM PV 20,  albo SAS SOLID 19, RBR-K)- w tej kolejności.

- grawitacyjny obieg kotłowy (jedna pompa w instalacji)- jak się tylko da

-zastosowanie zaworu 4D do regulacji temp. na instalacji- wolę nie pchać się w głowice termostatyczne przy grzejnikach

-jak najmniejszy możliwy zakres przeróbek, ze względu na konieczność spawania gazowego rur stalowych dużych średnic

-bardzo mi zależy na nie pchaniu się z żadne UPSy- wiadomo koszty- jak nie będzie prądu to przynajmniej chcę aby nic nie wybuchło :)

 

Mam pytanie do Szanownych Kolegów-

- co jest źle na projektowym schemacie- a na pewno jest coś źle... )

- czy  zawór różnicowy na pewno nie jest konieczny w moim projektowym schemacie. Dodam, że bardzo mi zależy na zastosowaniu grawitacyjnego obiegu kotłowego i awaryjnej pracy instalacji - także na grawitacji. Jak nie będzie prądu to kocioł i tak stanie bo nie będzie nadmuchu i podawania paliwa ale ze względu na spory zład wody chcę, aby  instalacja jeszcze przez jakiś czas oddawała zgromadzone ciepło. Dlatego wsadziłem ten zawór różnicowy.

 

 

post-37113-0-69757600-1517090493_thumb.png

post-37113-0-77396900-1517090508_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra to zmieniam to podłączenie do NW. A reszta jest dobrze? Czy grawitacja będzie działać sprawnie na 5/4 cala.? Taka jest średnica wyjścia z kotła. A i jeszcze jedno. Wyczytałem, że ZAWÓR 4D 5/4 cala może być za duży do mocy 20KW. Jak podłączę siłownik to być może będzie on działał cały czas otwierając i zamykając trochę .. Nie wiem czy mi się dobrze wydaje. Proszę powiedzcie coś o tym

post-37113-0-74352700-1517141982_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiłem schemat. Odcinek powrotu "do góry" będzie musiał być ok 0,5 m max. Tak idą rury w kotłowni a wysokość pieca dla skam pv to ~1,1 m. Wysokość do krućca zasilania wyjdzie pewnie około 1m nad posadzką.

Także teraz to już nie wiem z tą grawitacją.

post-37113-0-12396500-1517147405_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i chyba kolega henryk mnie przekonał.

Zawsze myślałem, że sprawna instalacja grawitacyjna no jest coś czego nie należy się pozbywać. Skoro już jest to chciałem to wykorzystać, a tak redukuję się do współczesnej instalacji cienkorurowej, bez możliwości awaryjnego obiegu grawitacyjnego.

 

P.S. ten schemat z postu #7 jest OK czy żle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobre pytanie - schemat jest ok jeśli zlikwidujesz bajpas z zr ale bez termostatów to w domu sauna. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://obrazki.elektroda.pl/1864266300_1505825203.jpg

Pompa kotłowa to jest ochrona powrotu.

4D sobie daruj - główna zaleta to sterowanie temp i ochrona BEZ pompy - jak masz wstawiać pompę to po cholerę 4D. Pompę do 4D się wstawia jak już jest się w d.... bo się nie dało 3D i pompy kotłowej...

Zamiast pompy kotłowej możesz dać CWU na stałe i też będzie hulać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Norma normą - brak zaworów na całej długości + 25 mm wewnątrz - jak grzejniki są na 1nym poziomie to możesz wyprowadzić zasilanie mieszacza z głównego pionu do NW, a do jednego grzejnika machnąć termostat. Tym sposobem będzie prosto z kotła do NW bez zaworów. Jak nie to osobna rura.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

żeby naczynie mogło zostać podłączone do pionu to pompa musi być na powrocie więc jeśli chcesz do tego zawór 3d do ochrony powrotu to wraca opcja schematu z postu #7 czyli termostaty na grzejniki lub sprzęgło i zawór 3d +pompa do obniżenia temp na grzejniki

najlepsz opcja to tak jak pisał shogun - 3d na CO i pompa kotłowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1" w obiegu kotłowym w zupełności wystarczy, może być nawet 3/4"(mowa o samej spince zasilania z powrotem )

za pompą kotłową zawór grzybkowy lub zasuwa do regulacji przepływu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3D to akurat najmniejszy problem, choć rzeczywiście pompa nie może być od tego króćca 3D. To, o czym pisze @sambor to najpewniej fakt, że powroty obiegów za 3D muszą się łączyć przed trójnikiem podmieszania do 3D.

Coś w ten deseń:

 

post-51897-0-34524900-1517299767_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źle usytuowanyw sensie obrotu? Bo nie rozumiem.

Co do zaworu kulowego na by-pasie podmieszania przed 3D. Nie dawać go? Wykasowałeś go Gmaj22.

A średnice rur tak na oko, ok?

Planuję jednak dać 3D calówkę bo DN20 może być przymałe ale  znam sie.

 

P.S. Sorki, że się pojawiam  tylko wieczorami  ale sami wiecie- praca. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.