Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam mam problem z zaworem w tytule czyli 3D (trójdrogowym), otóż instalacja ma rok, w tamtym roku na jesień była robiona przez znajomego fachowca, dobry lecz starej daty, domek jest mały ok 80m2 ogółem jest 5 pomieszczeń. Wszystko było by dobrze gdyby nie moje spostrzeżenia co do zaworu 3D które w tym roku przyuważyłem, który według mnie albo nie działa albo jest źle założony (w sumie instalator sam nie wiedział jak go zamontować, nie wiedział które jest wejście wody, które wyjście a które dojście do mieszania wody) w domu tym nie mieszkam, mieszka tam starsza osoba, babcia. Zawór 3D był to mój pomysł ponieważ chciałem aby była wygoda ustawiania temp. na grzejnikach bez zmian temp. na kotle. W sumie chciałem 4D bo taki był zainstalowany u mnie w pracy i spełniał swoją role znakomicie ale niestety z braku mojej obecności fachowiec kupił 3D i założył wiec pozostał ten który miał i tak odgrywać tą samą role co 4D.

 

Ale niestety jakie kolwiek manipulacje przy tym zaworze nic nie wnoszą, jak przekręcę na 0 to zamyka mi wyście(2) do grzejników a jak na 10 to otwiera wyście(2) a zamyka powrót/dojście powrotu(3) z grzejników, ciężko opisać (3) ponieważ według mnie powinno zamykać albo (1) albo (3).

 

post-4428-1228053221_thumb.jpg post-4428-1228053284_thumb.jpg

post-4428-1228053333_thumb.jpg

 

Według mnie to jest źle zamontowane, wraz z pompą C.O., pompa powinna chyba być za zaworem ale jak wtedy zrobić aby pompowało wodę do bojlera ?, na piecu mam zainstalowany sterownik Tech ST22 niestety ma tylko obsługę pompy C.O. a niema do C.W.U., jest jeszcze zainstalowana pompa cyrkulacyjna na czasowym włączniku.

 

post-4428-1228053593_thumb.jpg post-4428-1228053631_thumb.jpg

 

Kotłownia nie znajduje się w piwnicy bo jej nie ma, jest to dobudówka na tym samym poziomie co dom, wiec grawitacyjnie się nie da, przynajmniej na mój chłopski rozum.

 

A oto pozostałe zdjęcia całej kotłowni i instalacji:

 

post-4428-1228053929_thumb.jpg post-4428-1228053960_thumb.jpg

 

Proszę o pomoc i ewentualne porady, jestem w desperacji, chciałbym pozostawić na kotle ok.60-65`C a na dom puścić na ok.50 ale niestety przy tym zaworze (montażu) jest to niemożliwe jak przykręcam to zmienia się tylko według mnie ciśnienie, myślałem nad tym aby zlikwidować ten zawór a założyć tylko na grzejniki zawory termoregulacyjne i nimi ustawiać temp. grzejnika z osobna lub wywalić ten 3D i przerobić na 4D ale nie wiem jak, gdybym miał schemat przerobienia mojej instalacji to by było super, wtedy znajomy by to poprawił, ale w tej chwili to bał bym się aby cokolwiek poprawiał bez schematu.

 

Proszę o pomoc.

 

Ps. Jedno mnie zastanawia dlaczego w pokoju, różnica temperatury rurki powrotnej a doprowadzającej jest spora na dotyk to ponad 10`C a w kotłowni powrót jest prawie identyczny jak wyjście z kotła. Myślę że dlatego bo powrót z bojlera jest za wcześnie wpięty do powrotu z grzejników a obieg wody w C.W.U jest krótki i nie zdąża wystygnąć i dlatego zawór mieszający nie spełnia roli, niema chłodnej wody z grzejników do mieszania.

Opublikowano
witam,wygląda na to ,że przeróbka nieunikniona,żeby choć pompe wstawił za zaworem 3d.... :)

Ale czy jak wstawił by pompę za zaworem 3d to czy woda do boilera będzie dochodziła ?

Opublikowano

tak od poczatku: ten zawor zaraz za piecem na wstepie dyskwalifikuje twojego fachowca.. gdzie zawor roznicowy?co sie dzieje jak w piecu buzuje a nagle odlacza prad? BUM! zawor 3d powinien byc przed pompa a co do grzania bojlera najlepiej druga najslabsza pompa(np 25por40) wysterowana najprostszym sterownikiem pompy. przy tym ukladzie(zaw. 3d za pompa) pompa tloczy np 70% na bojler a 30 na CO. mieszajac na zaworze 3d koncowo na instalacje CO wychodzi tylko (przykladowo)ok 10% mocy pompy. stad taka roznica w temper. miedzy zasilaniem a powrotem grzejnikow. zawor 3d powinien byc zawsze otwarty od strony pompy(zeby nie chodzila "w miejscu") natomiast regulujac nim powinnismy zamykac albo powrot CO albo zasilanie na instalacje.takze pompa (przy skrajnych pozycjach zaworu 3d) tloczy albo w obiegu instalacji CO albo w obiegu kotla.to tak na szybko. i jeszcze przekrec ta pompe cyrkulacyjna(wirnik musi byc w poziomie) inaczej kup juz druga na wymiane....

 

dopiero teraz zobaczylem twoj schemat kotlowni... zawor 3d jest ok tylko ze pompa tloczy wiekszosc wody w bojler... przykrec ten zawor na bojler tak na 90% zamkniecia to zauwazysz roznice w dzialaniu zaworu 3d regulujac nim. powodzonka.

Ps. ale bezpiecznie to bym sie nie czul w tej kotlowni..

Opublikowano

A więc tak zawór zaraz za piecem jest tylko zamontowany w przypadku awarii pompy i ewentualnej wymiany aby nie spuszczać całej wody z instalacji. Co do zaworu różnicowego to czy przypadkiem on dopiero nie spełnia swoją funkcje gdy jest możliwość obiegu grawitacyjnego ?.

Co do reszty to sorki ale szczerze nie zrozumiałem zbyt chaotycznie napisane.

Według mnie ten powrót z grzejników powinien najpierw trafiać do zaworu 3d a dopiero później dołączony do niego powrót z bojlera, a tak to jest za wcześnie podpięty z bojlera do powrotu i podwyższa temp. i dlatego brak regulacji.

A co do zaworu to czy on nie powinien przymykać 1 lub 3 a 2 zawsze otwarta ?

 

EDIT: Rozszerzam opis pracy mojego ustawieniu zaworu 3D (proszę o włączenie schematu)

post-4428-1228075810_thumb.jpg- a wiec tak gdy ustawie na zaworze 0 to zawór zamyka mi 2 a woda z pieca płynie z 1 do 3 czyli wraca do pieca, wygląda że jest ok grzejniki są zimne bo taki jest np.zamierzony cel, teraz ustawiamy na 10 zawór zamyka 3 a otwiera 2 cała moc z pieca czyli np.65`C idzie na grzejniki ok jest dobrze zamierzony cel osiągnięty, ale gdy chce np.chce zmniejszyć ciepło na grzejnikach na 55`C np. o połowę biorąc zawór np. na 5 zawór otwiera 2 w połowie i 3 w połowie a z 1 woda płynie do 2 na grzejniki i na 3 czyli mi wypycha powrót wody niby wychłodzonej z grzejników która i tak jest gorąca bo jest za wcześnie podpięty powrót z bojlera wiec co tu ma mieszać ??? coś tu jest chyba nie halo.

Opublikowano

Też tak myślę że to będzie najlepsze wyjście na zawór 4d a czemu na większą średnice koło kotła ?

Czy bulgotanie w kotle przy wyższej temperaturze może być to właśnie spowodowane źle zrobionej instalacji ?

Opublikowano

Witam

W książkach piszą o jednym typoszeregu w dół. Czyli jak masz 2' to dajesz 1,5 ( ja bym dał osobiście 5/4) i też będzie działać. Książkowe teorie mają trochę racji. Gdyż w momencie pracy kotła i procesu podmieszania dzieje się to na większych ilościach wody a co za tym idzie skoki tem są mniejsze a proces podnieszania następuje płynnej ( zwłaszcza na starcie pomp). Większe średnice działają na korzyść w przypadku sytuacji zagotowywania wody. Tomasz

Opublikowano
A więc tak zawór zaraz za piecem jest tylko zamontowany w przypadku awarii pompy i ewentualnej wymiany aby nie spuszczać całej wody z instalacji. Co do zaworu różnicowego to czy przypadkiem on dopiero nie spełnia swoją funkcje gdy jest możliwość obiegu grawitacyjnego ?.

...

Według mnie to musisz obrucić zawór trzydrogowy tak aby wyjście na grzejniki było cały czas otwarte a regulować powinien wejściem powrotu i zasilania z pieca. a po drugie to musisz zastosować druga pompke za zaworem tak aby podawała wode zmieszaną z zaworu na grzejniki.

Opublikowano

Tak właśnie myślę z tym zaworem, tylko będzie jeszcze chyba zrobić przeróbkę powrotu z grzejników bo za wcześnie jest dołączony powrót z bojlera do tego i dopiero z tego jest podpięte do zaworu 3d i woda jest za gorąca ma taką temp. jak powrót z bojlera a nie taką jak powrót z grzejników.

1)I jak rozwiązać montaż drugiej pompki za zaworem chodzi mi o podpięcie jej do sterownika czy zmostkować obie ?

2)A tą pierwszą pompkę chyba najlepiej będzie przestawić na tą rurkę co odchodzi na bojler jak myślicie ?

3)I czy powinienem zakładać ten zawór różnicowy nawet jeśli nic nie jest grawitacyjnie ? jeśli tak to gdzie powinna być ?

4)Czy naczynie wyrównawcze jest dobrze podpięte ?

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Witam mam problem z zaworem w tytule czyli 3D (trójdrogowym), otóż instalacja ma rok, w tamtym roku na jesień była robiona przez znajomego fachowca, dobry lecz starej daty, domek jest mały ok 80m2 ogółem jest 5 pomieszczeń. Wszystko było by dobrze gdyby nie moje spostrzeżenia co do zaworu 3D które w tym roku przyuważyłem, który według mnie albo nie działa albo jest źle założony (w sumie instalator sam nie wiedział jak go zamontować, nie wiedział które jest wejście wody, które wyjście a które dojście do mieszania wody) w domu tym nie mieszkam, mieszka tam starsza osoba, babcia. Zawór 3D był to mój pomysł ponieważ chciałem aby była wygoda ustawiania temp. na grzejnikach bez zmian temp. na kotle. W sumie chciałem 4D bo taki był zainstalowany u mnie w pracy i spełniał swoją role znakomicie ale niestety z braku mojej obecności fachowiec kupił 3D i założył wiec pozostał ten który miał i tak odgrywać tą samą role co 4D.

 

Ale niestety jakie kolwiek manipulacje przy tym zaworze nic nie wnoszą, jak przekręcę na 0 to zamyka mi wyście(2) do grzejników a jak na 10 to otwiera wyście(2) a zamyka powrót/dojście powrotu(3) z grzejników, ciężko opisać (3) ponieważ według mnie powinno zamykać albo (1) albo (3).

 

post-4428-1228053221_thumb.jpg post-4428-1228053284_thumb.jpg

post-4428-1228053333_thumb.jpg

 

Według mnie to jest źle zamontowane, wraz z pompą C.O., pompa powinna chyba być za zaworem ale jak wtedy zrobić aby pompowało wodę do bojlera ?, na piecu mam zainstalowany sterownik Tech ST22 niestety ma tylko obsługę pompy C.O. a niema do C.W.U., jest jeszcze zainstalowana pompa cyrkulacyjna na czasowym włączniku.

 

post-4428-1228053593_thumb.jpg post-4428-1228053631_thumb.jpg

 

Kotłownia nie znajduje się w piwnicy bo jej nie ma, jest to dobudówka na tym samym poziomie co dom, wiec grawitacyjnie się nie da, przynajmniej na mój chłopski rozum.

 

A oto pozostałe zdjęcia całej kotłowni i instalacji:

 

post-4428-1228053929_thumb.jpg post-4428-1228053960_thumb.jpg

 

Proszę o pomoc i ewentualne porady, jestem w desperacji, chciałbym pozostawić na kotle ok.60-65`C a na dom puścić na ok.50 ale niestety przy tym zaworze (montażu) jest to niemożliwe jak przykręcam to zmienia się tylko według mnie ciśnienie, myślałem nad tym aby zlikwidować ten zawór a założyć tylko na grzejniki zawory termoregulacyjne i nimi ustawiać temp. grzejnika z osobna lub wywalić ten 3D i przerobić na 4D ale nie wiem jak, gdybym miał schemat przerobienia mojej instalacji to by było super, wtedy znajomy by to poprawił, ale w tej chwili to bał bym się aby cokolwiek poprawiał bez schematu.

 

Proszę o pomoc.

 

Ps. Jedno mnie zastanawia dlaczego w pokoju, różnica temperatury rurki powrotnej a doprowadzającej jest spora na dotyk to ponad 10`C a w kotłowni powrót jest prawie identyczny jak wyjście z kotła. Myślę że dlatego bo powrót z bojlera jest za wcześnie wpięty do powrotu z grzejników a obieg wody w C.W.U jest krótki i nie zdąża wystygnąć i dlatego zawór mieszający nie spełnia roli, niema chłodnej wody z grzejników do mieszania.

no tak masz bo regulujesz przepływem a nie temperatura mozesz zrobic dwie rzeczy jedna to taka ze kładziesz pompe nalezaco za zaworem w kierunku grzejników a zasobnik bedzie na grzawitacji ale mioze sie zdazyc ze przy duzym przepływie moze zasobnik nie dostawac energi wiec proponuje dozucic pompe do zasobnika i jakis termostat ibedzie ok napiecu jakbedzie 60 to na zasobniku 50 ustawisz i bedzie ok pozdrawiam

Opublikowano
no tak masz bo regulujesz przepływem a nie temperatura mozesz zrobic dwie rzeczy jedna to taka ze kładziesz pompe nalezaco za zaworem w kierunku grzejników a zasobnik bedzie na grzawitacji ale mioze sie zdazyc ze przy duzym przepływie moze zasobnik nie dostawac energi wiec proponuje dozucic pompe do zasobnika i jakis termostat ibedzie ok napiecu jakbedzie 60 to na zasobniku 50 ustawisz i bedzie ok pozdrawiam

Czy jeżeli zamontował bym drugą pompę na zasilaniu do bojlera to nie będzie za bardzo wysysała wodę z pieca i będzie za małe ciśnienie na zasilaniu do kaloryferów ? i do czego podpiąć ją ? zmostkować z tą od C.O.?

 

Witam,

Drobna wskazówka, (zgodna z zaleceniami producenta) oś silnika pompy musi być ustawiona poziomo!

 

Pozdrawiam

Czyli w pionie ma być pompa ?

Opublikowano

zamontowac termostat wzasobniku i przełaczac tak aby zasobnik był ładowany w pierwszej kolejnosci zawor tak musisz regulowac zeby temp napowrocie nie spadła ponizej 50

Opublikowano

Witaj,

 

Zaleca się, że oś pompy powinna być w poziomie. Oś, czyli widoczna śruba służąca do odpowietrzania. Sama pompa może pracować w pionie, poziomie i w ukosie.

 

Druga pompa nie będzie Tobie nic wysysać z kotła. Nie proponuję Tobie stosowania priorytetu c.w.u. chyba, że masz kocioł zbyt małej mocy. Jeśli chciałbyś dołożyć do układu drugą pompę ładującą zasobnik c.w.u. to zaproponowałbym Tobie sterowanie różnicowe polegające na pomiarze temperatury ogrzanej wody wewnątrz zasobnika c.w.u. i temperatury kotła. Dla mnie ten typ sterowania jest najlepszy i najbardziej ekonomiczny. Wada - możliwe różnice temperatur ogrzanej wody w zasobniku mniej więcej 5 - 10 st C, więc mało zauważalne.

 

Pozdrawiam

Piotr

  • 11 lat później...
Opublikowano

Witam,

 

Szanowni ja mam 3d założony za pompą czyli z kotła idzie najpierw na 3d później Pompa.

 

Pytanie (zawór herz 3d) skala 0 - 10, ja dam zawór na ok 2,5-3 to pompka mi dusi się i co ja mam zrobić ? a na 5 to znów dochodzi do temperatury prawie 40 min i pali w kosmos ?

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Witam gorąco w chłodne dni

Mam problem w stylu tematu 

By nie kopiować opiszę tutaj 

Mam kocioł peletowy Ferolli Biopellet Pro który jedna pompą ładował CO a drugą CWU. Poprosiłem instalatora o dołożenie zaworu trójdrogowego by na kotle trzymać 70 stopni a na kaloryfery podawać 45 stopni. Zakupiłem więc sterownik atech i1, zawór Afriso ARV 384 oraz siłownik Afriso ARM 343 i o to finalne połączenie przez instalatora (na zdjęciach) Systemu nie da się wyregulować co jest nie tak? Jedna pompa działa sterowana piecem, druga sterownikiem Tech, Błagam o pomoc

1.jpg

2.jpg

Opublikowano

Witam najprawdopodobniej masz ten sam problem co ja zawór jest ustawiony jako mieszacz zamiast rozdzielacz. Pytanie czy pompę masz na powrocie czy na zasileniu za zaworem bo wydaje mi się że pompę masz na powrocie ?

Opublikowano

Tak jak na zdjęciu, zawór bierze wodę z powrotu  za nim pompa i dołączone do zasilania. Jak pytałem instalatora czemu nie na zasilaniu to powiedział że do systemu z dwoma pompami musi tak być

Opublikowano

@sokoleokoo2 przeczytaj jeszcze raz co napisałeś... Aby uzyskać odpowiednio niższą temperaturę na obieg grzewczy zawór musi być zamontowany na mieszanie a pompa ma myć za zaworem. Czyli ciągnąć przez zawór z zasilania i z powrotu.

@Kristian skąd wy tych magików bierzecie.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.