Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Chciałbym poruszyć temat dość ważny lecz często pomijany a mianowicie izolację rur Co , CWU i cyrkulacji.

Pytanie : czym i jak izolujecie swoje rurki? - Rodzaj materiału , grubość ew inne niuanse izolacji.

Widziałem pięknie wykonane kotłownie z rurami bez izolacji- "a po co" lub " widać, że miedź " a jednocześnie właściciel takiej instalacji zastanawiał się czemu nie ma oszczędności pomimo posiadania najnowszego kotła kondensacyjnego.

Osobiście rury w kotłowni i w ciągach zasilających mam izolowane pianką o grubości 30mm a w ścianach 9mm. dodatkowo połączenia , uchwyty, kształtki - taśma izolacyjna samoprzylepna.

 

Zapraszam do dyskusji nad tym tematem

 

Sambor.

Opublikowano

dodatkowo połączenia , uchwyty, kształtki - taśma izolacyjna samoprzylepna.

To wszystko też trzeba 30mm izolować.

Ktos może zrozumieć, że kształtki izolujesz taśmą izolacyjną (która służy do izolacji napięcia elektrycznego a nie ciepła).

 

Do izolacji polecam stosowanie na wierzch taśmy samoprzylepnej aluminiowej szerokiej na jakieś 10cm. Dobrze trzyma pod sobą izolację wszelakiej maści i świeci się nie gorzej od miedzi :lol: Z powodzeniem można stosować na zewnątrz.

Takiej cienkiej (w rulonie wyglądającym jak papier toaletowy) i przez to niekoniecznie drogiej - jeszcze tego w Polsce nie widziałem, ale może ktoś wie gdzie zakupić.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

To wszystko też trzeba 30mm izolować.

Ktos może zrozumieć, że kształtki izolujesz taśmą izolacyjną (która służy do izolacji napięcia elektrycznego a nie ciepła).

 

 

Oczywiście taśma jest piankowa izolacyjna prod Armacell "Armaflex ACTape".

A z drugiej strony jak sam zauważyłeś izolacja 30mm to nie wszystko - zastanawiam się jak dodatkowo zaizolować te zaizolowane już rury? może dodatkowo wełna mineralna, sama folia alu to za mało.

 

Pozdrawiam

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witam szanownych forumowiczów!

 

Jestem nowy na tym forum, ale chętnie przyłączę się do tematu izolacji rur.

 

O tym że trzeba izolować rury przebiegające w pomieszczeniach o niższej temperaturze (np. piwnica) pisać chyba nie trzeba. Ja miałem instalację z PP zrobioną w 97 roku i ktoś mi powiedział, że rur z PP nie trzeba izolować, bo polipropylen sam w sobie jest izolatorem. Zdobyłem jednak gdzieś resztki osłon typu "tubolit" i założyłem na już poprowadzoną instalację. Straty na przesyle zmniejszyły się o ok. 2oC. To dużo.

Ponieważ jednak była to tylko prowizorka, chciałbym w tym roku przy okazji wymiany pieca poprawić też izolację rur. I zastanawiam się jak to zrobić. Obecnie otulina jest nałożona na rury tylko pomiędzy uchwytami i kształtkami. Twarda otulina (taka z rozcięciem) zupełnie nie nadaje się do izolowania kształtek, a nie widziałem nigdzie w sprzedaży otulin na kształtki. Poza tym - pod uchwytami do rur też izolacja być powinna, ale nie wiem jakie uchwyty zastosować. Ściśnięcie otuliny zbyt mocno może spowodować zmianę jej parametrów - czy nie mam racji?

Dlatego myślałem o giętkich otulinach, sprzedawanych w "wężach" (dość popularne w kolorach czerwonym i niebieskim). To co mnie jednak martwi, to grubość pianki w nich - max. 6mm; Ja dotychczas stosowałem 9mm i wręcz przeciwnie - chciałbym zwiększyć grubość izolacji.

A może nie bawić się w otuliny piankowe, widziałem że produkują także otuliny ze styropianu. Ktoś miał z nimi doświadczenie? To dobry pomysł ocieplać nimi rurki z PP?

 

Pozdrawiam serdecznie,

Michał

  • 2 lata później...
Opublikowano

Ja kupuję piankę z mb pod panele wycinam paski odpowiedniej szerokości i owijam tym trudno dostępne miejsca- grubość jak komu pasuje

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Aby prawidło odizolować rurę od uchwytu (którym jest ona mocowana do ściany) a jednocześnie zapewnić sztywność można zastosować wkładki do uchwytów:

 

ACC_SUPPORT_With_collar.jpg

 

 

Obejmy support zapewniają ciągłość warstwy izolacyjnej w miejscach podwieszenia lub podparcia instalacji. Redukują ryzyko powstawania mostków termicznych, co jest szczególnie istotne w przypadku systemów chłodniczych. Obejma support jest również dostępna z obejmą metalową. Dostępne są także wersje ECO, IC/IN CLAD.

 

Zakres grubości: 13,19,25,32,40,50 mm Zakres średnic: od 18 do 160 mm*

Edytowane przez CentrumIzolacji
Opublikowano

Ja na 5/4" rury miałem izolację z takich rur PUR ale na cieńsze rury oraz wszystkie kolanka i zagięcia dawałem izolację rury piankowej ale dwie albo trzy warstwy. Łatwo dobiera się średnice zewnętrzna i wewnętrzną na to owinięcie taśmą aluminiową. I ładnie trzyma.

Opublikowano (edytowane)

Zawsze zastanawiałem się jaki jest zysk z takiej izolacji, ale taki wymierny, a nie urojony, w końcu koniec końców wszystko zostaje w budynku. Gdy czytam o uchwytach, celem zapobieżenia mostkom termicznym, to myślę, że jednak to już jest bardziej voodoo niż faktyczne zyski.

Edytowane przez arthi
Opublikowano

Ja mam Wszystkie rury i zbiorniki Armacel ht+

Tubolit 20mm a gdzie się nie dało mata+taśma samoklejąca.

Na to 3 cm wełny mineralnej z otoczką aluminiową.

wełna nie gotowa w tubolitach tylko robiona na wymiar bo taniej:)

Opublikowano

Kolego (Sambor )nie wszedzie jest wskazane izolowanie rur co

Opublikowano

Moje wszystkie zaizolowane:(

Tak jak napisałem,,, to tylko do rozdzielaczy.

Reszta pexa to zwykła pianka..

Opublikowano

No według mnie ( może i niesłusznie) ale:

Kocioł ma produkować ciepło a "grzejnik" odbierać.

A straty zawsze są i będą.

więc wydawało mi się do tej pory że po to jest izolacja.

Bo po co mam grzać kotłownię,czy inne miejsca?

gdzie ciepło wypromieniowane jest zbędne?

Opublikowano

Jakie by nie było grzanie to potrzebna jest kontrola i ograniczenie strat cieplnych w instalacji.

Jak mamy z kotłowni do kuchni 15-18m rurociągu dla CWU to niech ktoś policzy o ile stopni C zmniejszy się temp wody w kranie kuchennym, jeżeli z kotłowni podajemy 50C ,

a niezbędna w tym przypadku cyrkulacja skutecznie wystudzi cały zasobnik.

 

Kolega sybiga pisze że straty były i będą - ale można je ograniczyć, ba nawet trzeba.

Opublikowano

Oczywiście Straty Cieplne trzeba niwelować..

Tutaj znowu widzę pojęcia się mieszają...

Straty na cyrkulacji CWU. a straty na CO?

Bo to 2 różne aspekty . :wacko:

Opublikowano

No dla mnie są bo to woda...

za którą trzeba zapłacić ...

Opublikowano

niestety nie widzę związku z stratami na CWU z cyrkulacją a ilością zużytej wody

Trochę źle opisałem - mnie chodzi o straty w rurach podczas krążenia CWU w układzie z cyrkulacją , jeżeli brak izolacji to woda się szybciej wychładza i wraca do zasobnika zimniejsza niż byłaby po zaizolowaniu rur w których krąży.

Pompa do cyrkulacji czasem działa przez cały czas czyli woda krążąc non stop sie wychładza.

 

Jak masz rury prowadzone w obudowie np w zabudowie sufitu to nie jest wskazane grzanie tej przestrzeni a ciepło ze strat w rurach jest stratą, którą przy dużych instalacjach trzeba unikać.

 

Jak ktoś ma domek 60m2 i rury 2" to nawet nie potrzebuje grzejników - rury same grzeją :P

Opublikowano

Potwierdzam kiedys byłem u kolegi w mieszkaniu (kawalerce) 21m2. W łazience nie było grzejnika tylko rura z ciepłą wodą (pion) poprzedni właściciel wyciął kawałek rury zrobił z tego takie "s" (prawdopodobnie nielegalnie). W ten sposób grzania byla łazienka w pakiecie suszarka. Zimą temp nie do wytrzymania

  • 8 miesięcy temu...
Opublikowano (edytowane)

Ja do CWU na ciepłą wodę dałem dwie otuliny po 9 mm, czyli łącznie 18 mm grubości ścianki izolacji piankowej (instalacja w pex), zimna woda ma jedną izolację chyba 9 mm. Izolacja zrobiona szczelnie na wszystkie łączenia nacinane i zaklejone taśmą dla zachowania cigłości. CO jeszcze nie zrobione też na zasilanie planuje min 18 mm, na powrót skromne 6 mm (kondensat), lub peszel.

Edytowane przez Posrednik
  • 7 lat później...
Opublikowano

Temat stary, ale jak najbardziej aktualny 🙂 

Szukam ocieplenia o gr. 30mm, trafiłem na gotowy produkt firmy Rockwoll 800

https://sklep.centrumizolacji.com.pl/pl/p/Rockwool-800-otulina-z-welny-mineralnej%2C-skalnej/988

Dla Cu28 - 10 zł/mb. Co myślicie o takim ociepleniu względem polecanego tutaj Armacela?

Opublikowano

Pracuję na ciepłowni i u nas ta izolacja jest wykorzystywana do rurociągów o temp medium do 500stC. Tyle że grubsza oczywiście niż 3cm ale też rockwool. Zdarza się też paroc

  • Lubię to 1
Opublikowano

Tańszym rozwiązaniem jest wełna skręcona drutem wiązałkowym i na to koc termiczny + szara taśma. Wszystkie zakręty, zawory i wygibusy można łatwo tym zaizolować lub dać dodatkowo na te cienkie pianki - owinąć 2 rury razem ( powrót z zasilaniem).

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.