Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Piec na Ekogroszek - palenie nocą oraz zawór 4 drogowy


maurycy81

Rekomendowane odpowiedzi

Mieszkam w starym budynku ok. 250m2 (parter nieocieplony, piętro ocieplone) nazwijmy go blizniakiem
- jedno zasilanie na polowe parteru i polowe pietra budynku
- drugie zasilanie na drugą połowę parteru i druga połowę pietra budynku
- dwa bojlery 300 litrów i 100 litrów.

Za radą hydraulika zakupiłem piec na ekogroszek 35kw. Do pieca został dołączony sterownik IRYD 610 firmy PROND. 

1) Moje pytanie brzmi w jaki sposob wyglada palenie ekogroszkiem nocą? chodzi mi o to, ze wyregulujecie sobie temperature na kotle np na 55 stopni, ustawicie odpowiednie parametry dla podawania dla 100% mocy i 1% dla PID, do tego odpowiednio ustawiacie sobie termostaty na grzejnikach tak? i np w dzien wyjdzie wam ze w domu jest 21-22 stopnie, ale jakie jest rozwiazanie obnizenia temperatury na noc zeby nie latac po calym domu i nie zmieniac ustawienia termostatow na grzejnikach? co wy robicie? w sterowniku jest opcja obnizenia temp na kotle o danej godz ale czytalem ze obnizanie temp na kotłe niedobrze wplywa na jego żywotność?
Słyszałem, że można dokupić regulator pokojowy, który wyłączy pompkę przy odpowiedniej temperaturze w pokoju, ale u mnie to chyba słabo się sprawdzi ze względu na znacznie różne temperatury w różnych pokojach.

2) Zdarza sie po prostu ze w jednej połowie domu mam 25 stopni a w drugiej 21. W zwiazku z tym - czy przy takim rozwiazaniu powinienem zastosowac mieszacz - zawor 3 lub 4 drogowy? Nie znam sie na tym, ale hydraulik twierdzi ze skoro mam instalacje w układzie otwartym to w tym przypadku zawor 4 drogowy nie ma sensu, ze takie zawory stosuje sie tylko dla instalacji w ukladzie zamknietym. Jak to jest? Czy ma racje? Jak rozwiązać swój problem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompy się nie wyłącza. Obniżenie nocne nie przynosi oszczędności tylko komfort w sypialni. Zaworem 4d masz opcję pogodową,  możesz nim obniżyć temp. ale na całej instalacji. Najprościej bez 4d, na kotle 60° a na grzejnikach zawory automatyczne. Tam gdzie chcesz obniżyć na noc zawory elektroniczne z programatorem czasowym. Teoria hydraulika o 4d świadczy że jest większym amatorem niż ja. Mam 4d, zawory automatyczne i elektroniczne, sterowanie pogodowe, pokojowe. Bez sensu ale przynajmniej wiem o czym piszę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@topic

Mógłby jeszcze kto wyrazić swoją opinie w tym temacie?

@alf

Dzięki za wypowiedź. Nie ukrywam, że jest to mój pierwszy piec na ekogroszek (jeszcze niezamontowany ale już zakupiony) i pierwsze doświadczenie w tym zakresie, stąd może takie dziwne pytania. Sądziłem po prostu że jak będzie niższa temperatura w nocy to będzie niższy koszt. Nawet przy elektronicznych zaworach na grzejnikach i skręcaniu temp. na noc ten koszt przy piecu na ekogroszek nie spadnie?

Sugerując się twoją wypowiedzią myślę, żeby pójść w czujnik pogodowy bo widzę, że to niski koszt tylko  50zł https://www.domer.pl/czujnik-pogodowy-do-sterownika-regulatora-prond.html (to nie reklama, coś takiego do mojego sterownika?) i pewnie mi to trochę ułatwi żeby nie było zbyt zimno i zbyt gorąco. Jeśli dobrze rozumiem to wtedy patrząc w instrukcję mógłbym sterować temperaturą na kotle zależnie od temp. na zewnątrz? W ten sposób to robisz?

"Zaworem 4d masz opcję pogodową," tzn? możesz to rozwinąć?

"zawory automatyczne i elektroniczne" - Mógłbyś podesłać jakiś link jakich zaworów używasz do grzejników?

"sterowanie pokojowe" - w jaki sposób masz to rozwiązane? to jest to, co pisałeś o zaworach na grzejniki elektronicznych z czasówką? myślałem o czymś takim https://www.techsterowniki.pl/p/stt-868 lecz koszty zbyt wysokie jak na mój dom.

Wiem, że to pewnie podstawowe pytania, dla użytkowników takich kotłów, ale dopiero zaczynam w tym zakresie, jedynie czytałem trochę na forach i obejrzałem trochę filmików, które raczej są dla osób już zaznajomionych w temacie.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego @maurycy81w jednym wątku ruszyłeś kilka wątków. Podstawowa sprawa to temp. powrotu, właśnie to co wraca do kotła (a nie to co na kotle) wpływa na żywotność kotła. Na powrocie do kotła powinno być 45^C minimum. Np. zawór 4D zapewnia że na kotle może być 60, a powrót ma 50^C a na CO wychodzi tylko 35 czy 40-55 ^C. Różnice temp. w różnych pomieszczeniach mogą być spowodowane właśnie termoizolacją która jest/brak w różnych pomieszczeniach. Doprowadzenie do równowagi temp. w takich pomieszczeniach moga zapewnić tylko zawory termo. na grzejnikach, lub zwiększenie liczby grzejników w pomieszczeniach niedogrzanych. Tu nikt cudów nie wymyśli, jedno wyjście z kotła 4 obiegi i wszędzie taka sama temperatura. Jeśli na jednej nitce CO są pomieszczenia dogrzane i niedogrzane, to tylko zawory termostatyczne na kaloryferach to rozwiążą. Ale w tych sprawach są tu na forum mocni ludzie którzy to rozgryzą (oczywiście jeśli tu wejdą ). O jakimś nocnym wyłączaniu pompy czy obniżeniu temperatury, nawet nie myśl. To daje tak znikome obniżki, że lepiej zapomnieć. Termostat pokojowy zostaw dla tego co go wyprodukował, ale sterowanie pogodowe jest OK. Tu można troszkę oszczędzić i temp. na pokojach będzie stabilniejsza. Ale to powinien zapewnić sam sterownik, chociaż bez zaworu XD i siłownika na nim to problem. Nie licz na cuda że jak przeszedłeś z węgla na groszek, tego drugiego spalisz mniej i będzie taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, maurycy81 napisał:

temperature na kotle np na 55 stopni

To powolne zajeżdżanie kotła i produkcja sadzy. Odpowiednia temperatura to min. 65 stopni. A jeszcze lepiej 70.

7 godzin temu, maurycy81 napisał:

35kw

To zależnie od ocieplenia budynku. Ale conajmniej 10 kW za dużo. Będą straty opału. Jeżeli byłaby potrzebna taka moc to kocioł spaliłby na godzinę 5 kg węgla. I odpowiednio 120 kg na dobę.

7 godzin temu, maurycy81 napisał:

obnizanie temp na kotłe niedobrze wplywa na jego żywotność

Zgadza się. Jak wyżej.

7 godzin temu, maurycy81 napisał:

który wyłączy pompkę przy odpowiedniej temperaturze w pokoju

To niestabilność pracy kotła. Ochłodzona woda po starcie pompki zalewa kocioł a ten daje na mocy maksymalnej przez długi czas jak głupi. Lepiej zastosować mieszacz sterowany pogodowo i stała prac pompki.

7 godzin temu, maurycy81 napisał:

ale jakie jest rozwiazanie obnizenia temperatury na noc zeby nie latac po calym domu i nie zmieniac ustawienia termostatow na grzejnikach? co wy robicie?

Żeby uzyskać komfort cieplny należy dać tyle ciepła ile budynek traci i utrzymać komfortową temperaturę. Obniżanie temperatury na noc w większości przypadków zwiększa tylko spalanie. W nocy gdy straty przy niższej temperaturze grzejemy mniej. A w dzień kocioł musi nadgonić  bo mury wychłodzone to raz. A dwa że wtedy powinien grzać mniej bo na zewnątrz jest cieplej. Taka filozofia grzania przeczy logice. Po to stosuje się mieszacz sterowany pogodowo. Gdzie temperatura zasilania w nocy jest zdecydowanie wyższa niż za dnia. Bryła budynku jest wygrzana a kocioł uzupełnia tylko bieżącą stratę.

 

7 godzin temu, maurycy81 napisał:

to w tym przypadku zawor 4 drogowy nie ma sensu,

Bzdura. Od dziś nazywaj go Januszem a nie hydraulikiem.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Oldek napisał:

Nie licz na cuda że jak przeszedłeś z węgla na groszek, tego drugiego spalisz mniej i będzie taniej.

  Właśnie nie o to do końca chodzi żeby było taniej, raczej chodzi o to, żeby nie było 2x drożej niż dotychczas. Aktualnie mam starszy piec 25KW, gdy zasypie go węglem to trzyma jakieś 8h, ale przy temp. -10 na zewnątrz to nie nabije wyższej temperatury jak 60 stopni na piecu (zazwyczaj jest około 55 na piecu gdy zasypuje go węglem). W aktualnym stanie rzeczy po prostu wygląda to tak, że rozpalam rano, podkładam po południu i wieczorem, na noc gaśnie i ponownie rozpalam rano.

 

23 minuty temu, Outsider napisał:

To zależnie od ocieplenia budynku. Ale conajmniej 10 kW za dużo. Będą straty opału. Jeżeli byłaby potrzebna taka moc to kocioł spaliłby na godzinę 5 kg węgla. I odpowiednio 120 kg na dobę.

To co wyżej tzn. aktualnie mam stary piec 25KW, gdy zasypie go węglem to trzyma jakieś 8h, ale przy temp. -10 na zewnątrz to nie nabije wyższej temperatury jak 60 stopni na piecu. Więc nie wiem czy przewymiarowany jest to 35KW, sam mam wątpliwości czy jest ok czy za duży. Ale już jestem po zakupie i okaże się w przyszłym sezonie grzewczym. Nie ma żadnego obejścia problemu jeśli go przewymiarował ? Dużo wyższe spalanie bym miał jeśli by przewymiarował? w starszej wersji tego sterownika widziałem opcję "Ograniczenie mocy maksymalnej kotła" - pewnie dla algorytmu PID, to by coś wtedy mogło pomóć?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, maurycy81 napisał:

Za radą hydraulika zakupiłem piec na ekogroszek 35kw.

Ty odbierasz z tego kotła przy tym metrażu w mrozy 90W-150W/m^2 w starym durszlaku.

Kotły 35kW bywa, że mają palniki po 50kW.  Z 1kg węgla jest 5-7kwh to jest 7-10kg/h przy mocy nominalnej palnika. Ile paliłeś węgla w najmroźniejsze dni?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy tym metražu miales kupic max.25ke.Bo ten kociol nie pracuje tymczasowo,ale nonstop,tylko uzupelnia straty budynku,jak juž wyzszej popisane.Najliepiej ci jescze poprzed nastepnym sezonom doložyc Zawor 4d z silownikom i POMPA KOTLOWA,tym miec oddzielony temperaturowo obieg kotla i obieg budynku.Sterownikom sterowac silnik zaworu-temp.obiegu budynku dla temperatury na dworze,temperature kotla ustawic niezaleznie na 70° i w kombinacji z zawory termostatycznymi dla skreczania grzejnikow tam,gdzie bedzie wystepowac przegrzewanie pomieszen.Noczne obnižanie to poražka-ustaw tylko z glowica elektroniczna w pomieszeniu,gdzie sa spi.Z taka instalacja ciezko,czy nie možliwo ci spalic wiecej,niž w kopciuchu i komfort nieporownywalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to ile ja mogę się spodziewać, że spale tego ekogroszku przy takim piecu i takim metrażu jak mam? 

9 godzin temu, maurycy81 napisał:

Mieszkam w starym budynku ok. 250m2 (parter nieocieplony, piętro ocieplone) nazwijmy go blizniakiem
- jedno zasilanie na polowe parteru i polowe pietra budynku
- drugie zasilanie na drugą połowę parteru i druga połowę pietra budynku
- dwa bojlery 300 litrów i 100 litrów.

nie wymagam zbyt wiele, chciałem w dzień mieć 21-22 stopnie max a w nocy to dla mnie bez znaczenia, jestem przyzwyczajony do niskich temperatur nocą (ale tak jak piszecie posłucham się rady, że to akurat nie ma związku z oszczednosciami).

 

😬

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, maurycy81 napisał:

ale tak jak piszecie posłucham się rady, że to akurat nie ma związku z oszczednosciami

Na początku przygody z podajnikowcem popełniałem podobne błędy. Termostat odłączał pompkę, obniżenia nocne i inne bzdury. Po wstawieniu mieszacza 4 D, strowania nim pogodowo i rezygnacji z obniżeń nocnych zużycie węgla spadło mi o 20 procent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja na 200m2 nieocieplonych 24°krotkie spodenki spalam 6-6,5 ton 17MJ bubla.Przy 26+ to bylbym na 4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, bercus napisał:

Nepiej ci jescze poprzed nastepnym sezonom doložyc Zawor 4d z silownikom i POMPA KOTLOWA,tym miec oddzielony temperaturowo obieg kotla i obieg budynku.Sterownikom sterowac silnik zaworu-temp.obiegu budynku dla temperatury na dworze,temperature kotla ustawic niezaleznie na 70° i w kombinacji z zawory termostatycznymi dla skreczania grzejnikow tam,gdzie bedzie wystepowac przegrzewanie pomieszen..

Czyli to mi pomoże w jakiś sposób zwalczyć to, że kocioł jest przewymiarowany? I czy przy takim rozwiązaniu dużo zaoszczędzę na opale?

  

3 minuty temu, Oldek napisał:

6-7 ton dobrego grochu > 26Mj, 8 t. Husky, Stabek, itp

dzięki za opinie. No jeśli byłoby koło 6-7 ton to czegoś takiego mniej więcej się spodziewałem. Bardziej się obawiałem, ze będzie to z 10 ton. Przy obecnym paleniu w sezonie grzewczym spale z 5 ton węgla i z 5 metrów drewna.

A już tak odchodząc od tej zimy... to jeśli chodzi o lato i ciepłą wodę na bojlerze np. 50 stopni. (mam bojler 300l) to ile wy ekogroszku palicie miesięcznie latem, jaki bojler i przy ilu osobach ? tak żebym miał jakiekolwiek porównanie i żebym mógł się zorientować, bo nawet nie wiem.

 

  

1 minutę temu, bercus napisał:

To ja na 200m2 nieocieplonych 24°krotkie spodenki spalam 6-6,5 ton 17MJ bubla.Przy 26+ to bylbym na 4.

hehe, to już nie wiem ile się spodziewać.

@topic

Dzięki wszystkim za wypowiedzi !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, digi napisał:

Jak tam jest palnik 50kW to nic ci nie pomoże.

W zasadzie to nie wiem jaki tam jest palnik - nie zagłębiałem się w szczegóły, w pełni polegałem na hydrauliku. Jedyne oznaczenie jakie tam znalazłem to EP2L oraz gdzieś indziej napisane EKOENERGIA. Zatem to powinno być coś takiego: https://sklep.serwiskotly.com/sklepserwiskotlycom-p-366.html 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzedać kocioł i kupić nowy bardziej dobrany. Brzmi to strasznie ale na dłuższą metę przyniesie oszczędności w opale i nerwach. 

Do zaworu 4D potrzebna będzie druga pompa, dokładne schematy znajdziesz na forum.

Bardzo ważne jest właściwie podłączenie zbiornika wyrównawczego, musi być podłączony osobną rurą, stalową 1" lub miedzianą 28 mm, bezpośrednio do kotła, bez jakichkolwiek pomp, zaworów i.t.p. 

Do montażu poszukaj jakiegoś inteligentnego hydraulika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro kocioł nie podłączony, to może da się go wymienić na mniejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tež byloby mnie liepiej,gdybym moj potwor 25 na poczatku wywalil,sprzedal z strata i kupil 15ke.Zmieniac tylko palnik na mniejszy,to strata eko klasy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

raczej nie ma takiej opcji wymienić bo już zapłacony 😟

nie wiem jak to będzie w różnicy w opale między mniejszym a większym, tona rocznie może byc? czy można tylko gdybać?
już raczej jestem w sytuacji bez wyjścia, albo sie sprawdzi, albo jak wszyscy piszecie niestety nie (czego się obawiam).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj jeszcze o wkładzie do komina, nowe kotły mają dużo mniejszą temperaturę spalin i po jednej zimie wyjdą na ścianach kominowych śmierdzące wykwity.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli nie zamontowany to wymieniaj z dostawcom za mniejszy bez zwrotu roznicy,ten mniejszy bedzie tanszy i w koncu bedziecie obydwa zadowolni ,ty wiecej aj kiedy tracisz tak zaosczednisz.

Tutaj wyliczaj jaka moc ci trzeba:

https://cieplo.app/start

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.