Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
6 godzin temu, Dikster napisał:

Jakie w tym przypadku ma znaczenie czy sterownik obsługuje pompę kotłową czy tez nie ? Pompę można podpiąć bezpośrednio do gniazdka i to ma działać. Instalacja jest dobrze zrobiona i nie ważne czy dasz czujnik na powrocie czy na zasilaniu na grzejniki, sterownik ma trzymać tam nastawioną temperaturę

Jestem tego samego zdania.

 

4 godziny temu, Dozy napisał:

Uczepiłeś się tej ochrony powrotu, ale kocioł i tak masz niedogrzany. Dla kotła optymalna temperatura pracy to jest 65 stopni, a dla powrotu producenci (przynajmniej Technix) zalecają nie mniej niż 55 stopni. Tak więc sorry, ale "złej baletnicy rąbek u spódnicy przeszkadza". 🙂
Podnieś temperaturę zadaną kotła to i powrót będzie cieplejszy.

Spokojnie, temperatura jest taka, ale będzie wyższa jak zacznę palić na dobre.

 

2 godziny temu, faradek napisał:

Ten sterownik nie ma czujnika powrotu, ma tylko czujnik temperatury zadanej zaworu

A gdzie ja tak napisałem. Jest czujnik zaworu, który odczytuje aktualną temperaturę i nie ważne (jak już zostało napisane) gdzie go sobie zamontujesz, reakcja sterownika na siłownik powinna być, skoro temperatura niższa od zadanej, taka jak zadana i wyższa o 10 stopni od zadanej a siłownik stoi cały czas w miejscu mimo że pompa CO już "od dawna pracuje"

 

2 godziny temu, faradek napisał:

Nieprawda. Skąd w ogóle masz takie rewelacje? To dotyczy zaworów 3d. Zawór 4d powinien łączyć te 2 funkcje razem, jeśli są odpowiednie przekroje obiegu kotłowego lup pompa kotłowa.

A np. stąd , ->1:40 ... i jaka różnica gdzie dasz czujnik zaworu, na dole, czy na górze, jedynie taka, że sterownik powinien pilnować temperatury na dole lub na górze, nieważne jak to sobie będziemy nazywać.

2 godziny temu, faradek napisał:

Dla potwierdzenia że sterownik działa prawidłowo przełóż czujnik na zasilanie i wtedy rozpal kocioł.

W przyszłym tygodniu tak zrobię, ale dla samego sprawdzenia, bo moim zdaniem to nic nie zmieni, ale żeby nie było.

 

7 godzin temu, Dikster napisał:

Jak już wcześniej pisałem mam Argos Pid MAX i to są te same sterowniki z tymi samymi błędami, różnią się tylko wyświetlaczem i wiem doskonale jak on "steruje" zaworem...

Póki co na to wychodzi

  • Lubię to 1
Opublikowano
5 minut temu, K-r-y-s napisał:

przyszłym tygodniu tak zrobię, ale dla samego sprawdzenia, bo moim zdaniem to nic nie zmieni, ale żeby nie było

Moze dzialac 🙂
Tak na mojego „nosa”. Jesli sie potwierdzi ze dziala to postaram Ci sie to wyjasnic.

Mam Afriso BWC310 niepotrzebne (uzywane). Jesli nie ogarniesz tego i bedziesz zainteresowany to pisz na priv.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano
4 godziny temu, K-r-y-s napisał:

Spokojnie, temperatura jest taka, ale będzie wyższa jak zacznę palić na dobre.

Ja też mówiłem do swojego kotła: "przez lato nie rdzewiej, przeczekaj cierpliwie ten okres, jeszcze w tym roku będziesz hajcować węgiel" 😆  ...a ten i tak pordzewiał. Na spodniej stronie półek zbierała się wilgoć aż krople wisiały - musiałem w nim przepalać przynajmniej raz w tygodniu w czasie tych upałów.

Twojemu kotłowi też na nic się zdadzą obiecanki, że wkrótce będzie pracował na właściwej temperaturze. On już teraz zubożeje.

Ja jestem całkowicie przeciwny staroświeckiemu mniemaniu, że palenie z niższą temperaturą kotła zmniejsza zużycie opału. W którym momencie? Chyba tylko w tym jak kocioł ma zejść o te kilka stopni Celsjusza.
I zawory mieszające wymyślili między innymi po to aby móc redukować moc instalacji, a nie temperaturę kotła. Niestety chyba większość tego nie rozumie. 😟

Opublikowano

Ja zanim zamontowałem 4D, jakoś w październiku czy listopadzie 17 lat temu, gdzie mało kto słyszał o zaworach mieszających mialem na kotle 38°. Też się zastanawiałem co się dzieje i skąd kapie, otworzyłem wyczystkę na dole kotła i wylało się wiadro wody, tak 15 litrów jak nic, za 3 dni od uruchomienia. Ale kocioł pali do dziś, bo Defro wtedy lipy nie robiło.

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka

  • Zgadzam się 1
Opublikowano
17 godzin temu, Dozy napisał:

Ja jestem całkowicie przeciwny staroświeckiemu mniemaniu, że palenie z niższą temperaturą kotła zmniejsza zużycie opału.

Nie dlatego pale z temp. 55 stopni, "kotłownia" ma rozruch i to jedyny powód takiej, a nie wyższej temperatury. Jak będzie wszystko ok, to będzie 60-65 stopni.

Opublikowano
1 godzinę temu, pospisz napisał:

Ja bym przeprowadził próbę na 70 z powrotem 50 a i nawet 55 stopni. 

Tak właśnie planuję, ten zabieg będzie jednym z kilku, które chcę zrobić przy następnym odpalaniu. O wynikach dam znać niebawem

Opublikowano
4 godziny temu, K-r-y-s napisał:

Nie dlatego pale z temp. 55 stopni, "kotłownia" ma rozruch i to jedyny powód takiej, a nie wyższej temperatury. Jak będzie wszystko ok, to będzie 60-65 stopni.

A jak tak to kłaniam się nisko i witam w gronie ludzi racjonalnie myślących. 😉
A odnośnie próby 70 stopni, jak Koledzy radzą, to j też jestem za. Taki test pozwoli wykluczyć niektóre kwestie. 🙂

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

I jak po teście? Może coś inaczej zadziałało? Czy wyciągnąłeś jakieś wnioski?

Opublikowano (edytowane)

  

W dniu 13.09.2021 o 18:29, pospisz napisał:

Ja bym przeprowadził próbę na 70 z powrotem 50 a i nawet 55 stopni. 

Przeprowadziłem próbę zwiększając temperaturę zadaną kotła, a co za tym idzie, zwiększyła się różnica między zadana kotła, a zadaną zaworu. 62 na kotle zadana, a zawór 50. Wydaje mi się, że w sterowniku jest zadane, że musi być minimum 10 stopni różnicy, między tymi dwoma zadawanymi temperaturami, aby od razu po przekroczeniu zadanej zaworu, sterownik sterował siłownikiem. Oczywiście po wcześniejszym załączeniu się pompy co. Od tamtego czasu problem nie pojawił się ani razu. Przełożenie czujnika na wyjście na instalację nic nie dała, tą opcję próbowałem jako pierwszą.

Swoją drogą, tak jak pisał kolega @Dikster

W dniu 11.09.2021 o 13:30, Dikster napisał:

@K-r-y-s Miałem ten sam problem tylko że na Argos pid max v1 (to samo co black tylko że z dużym, dotykowym, kolorowym wyświetlaczem), działa jak chce, zadane 45 a raz jest 50 a raz 38. Temperatura jest mu zbędna bo i tak z niej nie korzysta.

Zacytuję słowa serwisanta Technixa : "sterowanie siłownikiem działa czasowo, on tak ma" i nic z tym nie zrobisz.

Jest dokładnie tak jak piszesz, sterowanie zaworem przez ten sterownik to totalna porażka, zadane 50, a na czujniku od 45 do 55 stopni, taki rozrzut. Zakładając, że spełniał by funkcję mieszacza temp. wyjściowej na instalacje ... rozrzut rewelacja.

Edytowane przez K-r-y-s
  • Lubię to 1
Opublikowano

Miałbym do Was pytanko ... Czy jest jakiś sterownik pelletowy, którym mógłbym zastąpić mojego Argosa Black? Pomijając Argosa PID +.

Opublikowano (edytowane)

Nic złego się nie dzieje. Miałem siłownik podpięty do zaworu 3D i mieszacz sterował temperatura powrotu. 

Trzeba odpowiednio ustawić czasy pracy i przerwy, i to działa jak należy. 

 

W kwestii wymiany sterownika to kup SKZP-02. Ale przy nim trzeba trochę posiedzieć aby go dobrze ustawić. 

Edytowane przez Dozy
Opublikowano
1 minutę temu, Dozy napisał:

Kup SKZP-02

On obsłuży dwa podajniki?

Opublikowano

W sumie macie rację 😉

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, K-r-y-s napisał:

  

Przeprowadziłem próbę zwiększając temperaturę zadaną kotła, a co za tym idzie, zwiększyła się różnica między zadana kotła, a zadaną zaworu. 62 na kotle zadana, a zawór 50. Wydaje mi się, że w sterowniku jest zadane, że musi być minimum 10 stopni różnicy, między tymi dwoma zadawanymi temperaturami, aby od razu po przekroczeniu zadanej zaworu, sterownik sterował siłownikiem. Oczywiście po wcześniejszym załączeniu się pompy co. Od tamtego czasu problem nie pojawił się ani razu. Przełożenie czujnika na wyjście na instalację nic nie dała, tą opcję próbowałem jako pierwszą.

Swoją drogą, tak jak pisał kolega @Dikster

Jest dokładnie tak jak piszesz, sterowanie zaworem przez ten sterownik to totalna porażka, zadane 50, a na czujniku od 45 do 55 stopni, taki rozrzut. Zakładając, że spełniał by funkcję mieszacza temp. wyjściowej na instalacje ... rozrzut rewelacja.

Nie koniecznie totalna porażka, aby dobrze pracował najpierw musi być zapewniona odpowiednia mechanika płynów w samym zaworze i odpowiednio dobrany siłownik. Afriso ma 60 sekundowe i 120 sekundowe, na instalacje z dużą bezwładnością (starsze instalacje na grubych rurach) stosuje się 120s, a z małą bezwładnością 60s.
Sam zawór może bardzo różnie mieszać, a nawet działać zero jedynkowo. Ja przy za mocnej nastawie pompy miałem tak że od 0 do 5,8 zawór całą wodę mielił w krótkim obiegu, a w pozycji 6 już całą wodę z kotła kierował na instalację 🙂
Mam Black-a i maksymalnie 1-2 stopień w każdą stronę.
 

 

  

Edytowane przez Kociołek
Opublikowano
16 minut temu, Kociołek napisał:

aby dobrze pracował najpierw musi być zapewniona odpowiednia mechanika płynów w samym zaworze

Że co?

To w koncu jaka jest kolejnosc? Projektujemy instalacje do domu czy do sterownika zeby dobrze pracowal?

Zgodze sie jedynie z tym ze zle zrobiona instalacja nie jest w stanie pracowac z najlepszymi sterownikami i algorytmami. Od tego trzeba zaczac.

Opublikowano (edytowane)

Ja zrozumiałem powyższą wypowiedź jako, że najpierw zakwestionowałeś cytat, a na koniec go potwierdziłeś.
Odpowiednia mechanika płynów w zaworze jest wynikiem poprawnie zrobionej instalacji. 🙂

Do Autora wątku:
Czy próbowałeś podłączyć "kabelki" siłownika na odwrót? Bo otwarcie 4D powoduje wzrost temperatury zasilania instalacji, więc siłą rzeczy powrót robi się chłodniejszy. A więc w przypadku próby dogrzania powrotu to on powinien się zamykać.  

Edytowane przez Dozy
Opublikowano

Od kilku miesięcy korzystam z Maxa.

Nastawę za zaworem trzyma jak wryty. Stara instalacja, napęd 120sekund.

Nawet przy współpracy z termostatem bardzo szybko stabilizuje za zaworem. W moim przypadku termostat obniża za zaworem o zadaną wartość w st.C.

 

Jakieś wahania w opisywanym przypadku moim zdaniem wynikają z samej instalacji. Można próbować inne sterowanie, gdzie się x rzeczy nastawia czy blokuje, ale to jest takie leczenie syfa - pudrem.

 

@PioBin oczywiście, że podstawą dobrej pracy jest poprawnie wykonana instalacja. To chyba oczywiste i logiczne.

Opublikowano (edytowane)
W dniu 26.09.2021 o 11:44, Dozy napisał:

Czy próbowałeś podłączyć "kabelki" siłownika na odwrót? Bo otwarcie 4D powoduje wzrost temperatury zasilania instalacji, więc siłą rzeczy powrót robi się chłodniejszy. A więc w przypadku próby dogrzania powrotu to on powinien się zamykać.  

Tak próbowałem, ale to na początku, jak jeszcze miałem problem z wysterowaniem siłownika (tytułowy problem). Jak tylko będę miał cieplejszy dzień, to wygaszę i wystudzę lekko piec i zamienię przewody L-P na zasilaniu siłownika.

W dniu 26.09.2021 o 15:58, Pieklorz napisał:

@PioBin oczywiście, że podstawą dobrej pracy jest poprawnie wykonana instalacja. To chyba oczywiste i logiczne.

W wolnej chwili postaram się Wam rozpisać moją instalację co. Dom kupiony rok temu, więc instalację przejąłem z domem 😊

Edytowane przez K-r-y-s
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 26.09.2021 o 11:44, Dozy napisał:

Czy próbowałeś podłączyć "kabelki" siłownika na odwrót? Bo otwarcie 4D powoduje wzrost temperatury zasilania instalacji, więc siłą rzeczy powrót robi się chłodniejszy. A więc w przypadku próby dogrzania powrotu to on powinien się zamykać. 

Próbowałem, jednak działa całkiem odwrotnie, jeśli temp. na czujniku zaworu niższa od zadanej to kręci w złą stronę, powodując dalszy spadek temperatury na zaworze. Tak jak jest, to jest ok, tylko ręcznie muszę "go wystartować" ustawiając zawieradło w przybliżonej pozycji pracy, bo jak pompa CO  się wyłączy, to zawór zostaje ustawiony w pozycję "domową" (skrajną), ale nie tą z której w moim przypadku powinien startować. Ale ten temat sobie ogarnę poprzez dołożenie przekaźnika na przewód siłownik-sterownik odpowiednio podłączając styki przekaźnika.

Miałbym pytanko do Was...

Czy "PID" w tym sterowniku zachowuje się tak jak PID w urządzeniach przemysłowych, czyli tak jak "mówi" specyfikacja? Tzn, czy sterownik "uczy" się procesu spalania, tak aby nie wchodzić w czuwanie po przegrzaniu (zadana kotła + 5 stopni)? Koryguje czas i procent mocy aby być jak najbliżej zadanej kotła?

Opublikowano
8 godzin temu, Kijasr napisał:

Nie uczy. Niestety nie jest to pid adaptacyjny.

No to "lipa", że się tak wyrażę. Czy w Argos Max, także tego nie ma, czy już może jest adaptacyjny? Pozostaje chyba tylko wymienić sterownik na jakiegoś co obsłuży dwa podajniki (pellet). Może w zimę jak będą mrozy i odbiór ciepła będzie większy, to się ustabilizuje i nie będzie przekraczał w górę histerezy kotła i nie będzie się odstawiał w czuwanie. Z tego co zauważyłem to jest to mocno nieekonomiczne. W popielniku jest pełno niedopalonego pelletu. 

Jeśli chodzi o instalację co, to z widocznych kolektorów (zdjęcie na początku) wychodzą rurki fi 34mm (zew.) i dzielą się na 4 piony. Odejścia do grzejników to fi 18mm (zew.) w Cu. Grzejników póki co jest 12, docelowo dojdą jeszcze 3 szt. Grzejniki stalowe, oprócz dwóch żeliwnych.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.