Trener40 Opublikowano 28 Lutego 2021 #1 Opublikowano 28 Lutego 2021 Mojemu znajomemu zamontowano pompę Atlantic 8KW https://www.bridom.pl/atlantic-pompa-ciepla-powietrze-woda-extensa-ai-duo-8-kw Nie znam się na tym, więc wklejam kilka fotek do oceny. Chata nowo wybudowana( jeszcze niezamieszkana) z dobrym ociepleniem ( podłogi / strop/okna/okna tarasowe ) na zewnątrz też dojdzie styropian... Nie pytajcie mnie od czego i gdzie idzie jakaś rurka, bo nie wiem. Całość w podłogówce. Zapewne mało szczegółów, ale cóż... Są tam jakieś "kwiatki", czy guzik widać ? Pompa ogrzewać będzie 120m/2, a budynek po obrysie ma 9.5*15.5m. Cytuj
sambor Opublikowano 28 Lutego 2021 #2 Opublikowano 28 Lutego 2021 (edytowane) Ciekawe będzie jak ocieplenie budynku przyjdzie . Edytowane 28 Lutego 2021 przez sambor Cytuj
Trener40 Opublikowano 1 Marca 2021 Autor #3 Opublikowano 1 Marca 2021 @sambor Masz na myśli częste taktowanie? Czyli co? Za duża ta pompa? Cytuj
sambor Opublikowano 1 Marca 2021 #4 Opublikowano 1 Marca 2021 Tu idzie o montaż jednostki - jaka teraz jest odległość od ściany , a ile będzie jak przyjdzie izolacja budynku? Cytuj
Trener40 Opublikowano 1 Marca 2021 Autor #5 Opublikowano 1 Marca 2021 (edytowane) Pomiędzy jednostką a ścianą jest teraz 30-35 cm luzu , a na ścianę dojdzie 20 cm styropianu. Edytowane 1 Marca 2021 przez Trener40 Cytuj
Witek-z-Ulicy Opublikowano 1 Marca 2021 #6 Opublikowano 1 Marca 2021 Do zajrzyjcie do DTR pompy ciepła. Tam jest wszystko czarno na białym opisane. Ponadto taką jednostkę zewnętrzną się okresowo serwisuje. Na 10 cm to nawet śrubokręta nie włożysz, a co dopiero o lokalizacji otworu z śrubą mocującą obudowę. Te lamelki z tylu lubią być czyste, ponadto lubią by zaciągane powietrze nie musiało tak gwałtownie przed nimi zakręcać. Cytuj
Trener40 Opublikowano 1 Marca 2021 Autor #8 Opublikowano 1 Marca 2021 (edytowane) Ok. Odesłałem kolegę do czytania DTR i ma jeszcze raz dokładnie zmierzyć jaka jest w tej chwili odległość. Serwisant, który uruchamiał pompę nie miał zastrzeżeń,a gość podobno był bardzo drobiazgowy. @Witek-z-Ulicy dopytałem kumpla i w tej jednostce nie ma z tyłu śrub od obudowy. Obudowę rozkręca się na bokach. Edytowane 1 Marca 2021 przez Trener40 Dopisek Cytuj
Trener40 Opublikowano 1 Marca 2021 Autor #9 Opublikowano 1 Marca 2021 (edytowane) Zmierzył ponownie. Teraz jest 37cm, więc na gotowo zostanie 15cm luzu. Edytowane 1 Marca 2021 przez Trener40 Cytuj
sambor Opublikowano 1 Marca 2021 #10 Opublikowano 1 Marca 2021 Co najmniej 15cm za mało, ponadto nie widać naddatku rur do ew przesunięcia pompy Cytuj
Trener40 Opublikowano 1 Marca 2021 Autor #11 Opublikowano 1 Marca 2021 (edytowane) Dostałem fotkę jak to wygląda z bocznego punktu widzenia. Rury widać na styk... Zeby "wydusić" z nich długość, to można by było ten poziom obniżyć jak zaznaczyłem... Ewentualnie podnieść wyżej jednostkę... Edytowane 1 Marca 2021 przez Trener40 Cytuj
Outsider Opublikowano 1 Marca 2021 #12 Opublikowano 1 Marca 2021 A w ogóle po kiego grzyba było te rury takie długie ciągnąć. Nie prościej byłoby ustawić jednostkę zewnętrzną bezpośrednio pod wyjściem przez ścianę? Cytuj
Trener40 Opublikowano 1 Marca 2021 Autor #13 Opublikowano 1 Marca 2021 Ja się nie znam, ale Ci co montowali powiedzieli koledze, że ma być zachowana odpowiednia odległość pomiędzy jednastką zewnętrzą, a wewnętrzną. Też się właśnie o to zapytałem kumpla, bo zaraz za ścianą stoi jednostka wewnętrzna. Cytuj
Outsider Opublikowano 1 Marca 2021 #14 Opublikowano 1 Marca 2021 Drugie pytanie. Widzę, czujnik temp zewnętrznej. Ten daje się z reguły na północnej ścianie. I jeżeli jednostka też jak widać jest od północy to będzie to niekorzystne. Tam zawsze jest chłodniej. I zawsze COP będzie deko niższy. Cytuj
Trener40 Opublikowano 1 Marca 2021 Autor #15 Opublikowano 1 Marca 2021 (edytowane) Tak... Akurat tak był projekt i tam miała być ( i jest) kotlownia. Kotlownia północ, czujnik północ... Teraz już kotłowni nie przeniesie... Edytowane 1 Marca 2021 przez Trener40 Cytuj
Outsider Opublikowano 1 Marca 2021 #16 Opublikowano 1 Marca 2021 No to można było postawić jednostkę od strony zachodniej a rury jak już mają być takie długie pociągnąć wewnątrz. Przecież to jest stan surowy. Cytuj
YaroXylen Opublikowano 1 Marca 2021 #17 Opublikowano 1 Marca 2021 (edytowane) Witam. Jako że jestem "młody stażem" w PC ale już "zimowo" doświadczony ? dorzucę swoją skromną opinię: ? 1) jednostka zewnętrzna stanowczo za blisko przyszłej elewacji w/g mnie minimum 40cm od powierzchni (gotowej elewacji) 2) pompa stanowczo za duża.... 4-5kW max. Jest to nowy budynek, małej powierzchni, do tego dobrze wyizolowany termicznie. Pozdrawiam. YARO Edytowane 1 Marca 2021 przez YaroXylen Cytuj
Outsider Opublikowano 1 Marca 2021 #18 Opublikowano 1 Marca 2021 @YaroXylen weź pod uwagę to, że znakomita większość pomp na rynku traci na wydajności przy dużych mrozach. I to nawet 50% swojej wydajności nominalnej. Cytuj
Witek-z-Ulicy Opublikowano 1 Marca 2021 #19 Opublikowano 1 Marca 2021 Godzinę temu, Trener40 napisał: Dostałem fotkę jak to wygląda z bocznego punktu widzenia. Rury widać na styk... Ewentualnie podnieść wyżej jednostkę... Tylko w ten sposób. Jeżeli jednostka pompy zewnętrznej będzie zamontowana wyżej od poziomu gruntu, to: - mniej będzie zasysała pyłów z podłoża gruntu - w razie sporej pokrywy śnieżnej, nie będzie zasysała śniegu. 1 Cytuj
YaroXylen Opublikowano 1 Marca 2021 #20 Opublikowano 1 Marca 2021 (edytowane) 55 minut temu, Outsider napisał: @YaroXylen weź pod uwagę to, że znakomita większość pomp na rynku traci na wydajności przy dużych mrozach. I to nawet 50% swojej wydajności nominalnej. Witam. Wziąłem pod uwagę i dlatego się odezwałem. Nadal w przypadku domu, który dużo lepiej energetycznie wygląda niż mój... potwierdzam co pisałem wyżej, a i pompa też nie jakaś kulawa. Osobiście u siebie od czasu instalacji PC grzałki wspomagające w pompie mam wyłączone, najniższa temperatura zewnętrzna jaką pompa zarejestrowała to minus 26stopni i dała radę. Prawdą jest, że to już chyba był kres działania(T-Cap12kW) mimo że COP pokazywała 1,7-1,9 , ale w domciu temperatura cały czas trzymała się 23stopnie a chatka 2,5 raza większa niż wynika z opisu kolegi. Przypuszczam że gdyby taka temperatura utrzymała się kilka następnych dni, to byłoby konieczne uruchomienie wspomagania, ale w takie 1-2dobowe extremum na pewno sobie poradzi. Oczywiście poligon jaki się trafił w tym sezonie potwierdził tylko moje przypuszczenia z czego jestem bardzo zadowolony, jednak absolutnie przestrzegam, aby PC nie była jedynym źródłem ciepła w domciu. W przypadku awarii urządzenia czy sieci elektrycznej, każdy domek musi (upss...powinien) mieć alternatywne źródło ciepła i jakiegoś prądu, tylko kominek czy jakaś koza nie wymagają zasilania. Ojoj....właściwie dotyczy to chyba każdego odpowiedzialnego właściciela domu. Ale to już inny temat. Niech kolega zwróci uwagę na lód który spiętrza się powyżej linii elewacji i po prostu wchodziłby na nią , a gdyby troszkę dłużej mrozki utrzymywałyby się i wcale nie większe tylko tak ok. 5-8 stopni to będzie....igloo ? Pozdrawiam kolegów z Forum. YARO Edytowane 1 Marca 2021 przez YaroXylen dopisek Cytuj
Trener40 Opublikowano 1 Marca 2021 Autor #21 Opublikowano 1 Marca 2021 @Outsider przeniesienie jednostki zewnętrznej na stronę zachodnią odpada... Dzięki wszystkim za cenne uwagi. Podesłałem kumplowi link do tematu i niech wyciągnie wnioski. Gdyby to była moja chata, to z pewnością odsunąłbym od ściany i postawił wyżej. Cytuj
marcus312 Opublikowano 1 Marca 2021 #22 Opublikowano 1 Marca 2021 (edytowane) 2 godziny temu, YaroXylen napisał: Osobiście u siebie od czasu instalacji PC grzałki wspomagające w pompie mam wyłączone, najniższa temperatura zewnętrzna jaką pompa zarejestrowała to minus 26stopni i dała radę. Prawdą jest, że to już chyba był kres działania(T-Cap12kW) mimo że COP pokazywała 1,7-1,9 , Jeżeli pompa ma w takich warunkach częste defrosty to czasami oszczędniej wychodzi włączyć wspomaganie grzałką. Edytowane 1 Marca 2021 przez marcus312 Cytuj
YaroXylen Opublikowano 3 Marca 2021 #23 Opublikowano 3 Marca 2021 (edytowane) Witam. Z tymi defrostami to jest chyba ciupkę inaczej jak się posiada bufor 200L. W przypadku mojej pompy defrost z buforem trwa ok.4 minut więc grzałka nic tu nie da, i tak poniżej minus 10stopni defrost w trybie deice mode2 czyli idzie gazem i samą sprężarką bez użycia grzałki i bufora. Co innego jeśli instalacja C.O. jest bez bufora to woda w instalacji momentalnie schłodzi się do 20-kilku stopni a to przy grzejnikach jest dużym dyskomfortem. Przy buforze zmiany temperatury początkowej i końcowej są praktycznie w ogóle nie zauważalne. W wielu modelach PC grzałka jest zamontowana w takim miejscu, że nie bierze udziału w defroście a tylko niweluje chwilowy spadek temperatury w układzie CO podgrzewając wodę za wymiennikiem ? Oczywiście to są moje własne obserwacje i można się z nimi nie zgadzać. Pozdrawiam. YARO. Edytowane 3 Marca 2021 przez YaroXylen dopisek 1 Cytuj
marcus312 Opublikowano 4 Marca 2021 #24 Opublikowano 4 Marca 2021 Chodzi o to że wspomagając grzałką ograniczmy częste defrosty jak pompa w nie wpadnie wtedy gdy pracuje w ekstremalnych warunkach w niskiej temperaturze powoduje to że układ ma lżej a nawet mogą być oszczędności . 1 Cytuj
YaroXylen Opublikowano 4 Marca 2021 #25 Opublikowano 4 Marca 2021 Witam. Oczywiście że kolega ma rację, tylko że w/g mnie, w tym momencie wychodzi objaw za małej (słabej) pompy ciepła i powinna zostać zastąpiona innym sprawniejszym źródłem ciepła niż grzałka z COP1, a ponownie zostać uruchomiona wtedy gdy warunki jej pracy się poprawią. Pozdrawiam. YARO 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.