KamikazE Opublikowano 23 Lipca 2020 #1 Opublikowano 23 Lipca 2020 Witam wszystkich. Jestem nowym użytkownikiem, choć w związku z budową w nowym domu kotłowni na ekogroszek, bardzo często tu zaglądam. Chciałbym prosić o pomoc i ocenę schematów. Z uwagi, iż w domu moich rodziców nastąpiła awaria starego pieca na miał (funkcjonował ok 12 lat, maks temp. 52 stopnie), postanowiliśmy zakupić nowy piec na ekogroszek z podajnikiem 19 KW. Pow. budynku ok 140 m2 dom ocieplony 5 cm styropianu, zasobnik cwu 140 l. Niestety stara instalacja nie była wykonana prawidłowo schemat nr 1. W nowej instalacji chciałbym zastosować zawór trójdrogowy oraz obieg kotłowy schemat nr 2. Ze zmian, których mogę dokonać bez "prucia" całego domu to wydzielenie osobne zbiornika wyrównawczego, bojler niestety musi zostać w starym układnie (tak wiem, że to nie ekonomiczne, ale niestety...). Bardzo Was proszę o ocenę czy schemat nr 2 będzie dobry, w które miejsca wstawić zawory zwrotne oraz czy rura miedziana 28 (taka obecnie wychodzi z pieca) może zostać i do niej wpiąć zawór trójdrogowy ? Nowy piec ma dwa wyjścia i dwa wejścia, dlatego z osobnego wyjścia chcę pójść na zbiornik wyrównawczy i czy wystarczy rura miedziana 22?. Dodatkowo proszę o poradę jaką średnicą rury zrobić obieg kotłowy, wyjście z pieca i powrót jest fi 28. Pozdrawiam i z góry bardzo dziękuję za poradę. Cytuj
Gość Trener40 Opublikowano 23 Lipca 2020 #2 Opublikowano 23 Lipca 2020 19KW do 140m/2. Nie było większych Co wy w domu okien nie macie? Zbiornik wyrównawczy minimum 28 w miedzi. Obieg kotłowy przynajmniej taki sam jak wyj/wej kotła, oby nie mniejszy. Resztę koledzy dopiszą. Cytuj
KamikazE Opublikowano 23 Lipca 2020 Autor #3 Opublikowano 23 Lipca 2020 W opisie technicznym pieca jest, że nadaje się do 200 m2. Producent potwierdza, że spokojnie wystarczy nie chciałbym przewymiarować. Budynek ma ocieplenie tylko 5 cm ale ściany z pustaka żużlowego 40 cm grubości. Ja z tym, że budynek nowo budowany, parterowy z poddaszem ok 120 m2, bojler z płaszczem wodnym ocieplenie styropian grafitowy 20 cm, daje piec defro 12 kw. Cytuj
Gość Opublikowano 23 Lipca 2020 #4 Opublikowano 23 Lipca 2020 13 minut temu, KamikazE napisał: nie chciałbym przewymiarować Kolego, źle zrozumiałeś wypowiedź Trenera. Ten kocioł, nawet przy lichym ociepleniu, będzie za duży. To tak, jakbyś lokomotywą chciał holować samochód osobowy. Przy tym kotle, być może mógłbyś sąsiada jeszcze podłączyć, jeśli ma podobny domek. Cytuj
sambor Opublikowano 23 Lipca 2020 #5 Opublikowano 23 Lipca 2020 Taki kocioł może być, tylko pytanie czy wytrzyma komin ? Będzie praca na niskich mocach, więc temp spalin też będzie niska. Wg mnie to 14-15-16kW będzie akurat. Cytuj
KamikazE Opublikowano 23 Lipca 2020 Autor #6 Opublikowano 23 Lipca 2020 (edytowane) Dziękuję za sugestie, jestem na etapie przed zakupem pieca, więc to nie problem. Kwestia w/w schematów i pytań z pierwszego postu. Planuję aby na piecu było ok 60 stopni, reszta regulowane zaworem. Edytowane 23 Lipca 2020 przez KamikazE Cytuj
FAFAŁ Opublikowano 23 Lipca 2020 #7 Opublikowano 23 Lipca 2020 Jeśli jeszcze nie popełniłeś błędu kupna to wejdź na stronkę , wypełnij jak najbardziej dokladnie i daj wynik :) https://cieplowlasciwie.pl/start Ja tam obstawiam około 13 kw :) Cytuj
KamikazE Opublikowano 23 Lipca 2020 Autor #8 Opublikowano 23 Lipca 2020 Nie wiem czy ktoś zauważył, ale jeszcze jakiś czas temu stronka źle wyliczała zapotrzebowanie. Błąd był przy wyliczaniu kubatury (np. podawało się np. 100 m2 i wysokość pomieszczeń 2,6 m powinno wyliczać kubatury 260 m3, a niestety podawało 180 m3 i w ten sposób znacznie zaniżało zapotrzebowanie na energię. Cytuj
FAFAŁ Opublikowano 23 Lipca 2020 #9 Opublikowano 23 Lipca 2020 O dzięki za info . Faktyczne o tym nie wiedziałem :) Cytuj
KamikazE Opublikowano 23 Lipca 2020 Autor #10 Opublikowano 23 Lipca 2020 Już liczy ok, podaje 16 kw Czy w tych miejscach mogą być zawory zwrotne? Cytuj
Uzytkownik2 Opublikowano 23 Lipca 2020 #11 Opublikowano 23 Lipca 2020 Tak powinny być ZZ + dodatkowo zawór grzybkowy przy pompie kotłowej do regulacji przepływu Cytuj
KamikazE Opublikowano 23 Lipca 2020 Autor #12 Opublikowano 23 Lipca 2020 (edytowane) W dniu 23.07.2020 o 17:09, Grundfos napisał: Tak powinny być ZZ + dodatkowo zawór grzybkowy przy pompie kotłowej do regulacji przepływu Rozumiem, że zawór grzybkowy za pompą (bliżej powrotu)? Edytowane 25 Lipca 2020 przez Ryszard Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu Cytuj
Gość Digitrax Opublikowano 23 Lipca 2020 #13 Opublikowano 23 Lipca 2020 Bojler jest podłączony w złym miejscu. Winien posiadać bezpośrednie podłączenie do kotła za pomocą osobnej pompy. Obecnie obniżając temperaturę grzejników obniżamy także temperaturę CWU. Cytuj
KamikazE Opublikowano 23 Lipca 2020 Autor #14 Opublikowano 23 Lipca 2020 (edytowane) W dniu 23.07.2020 o 21:31, Digitrax napisał: Bojler jest podłączony w złym miejscu. Winien posiadać bezpośrednie podłączenie do kotła za pomocą osobnej pompy. Obecnie obniżając temperaturę grzejników obniżamy także temperaturę CWU. Wiem, niestety w chwili obecnej zbyt dużo przeróbek... Edytowane 25 Lipca 2020 przez Ryszard Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu Cytuj
Uzytkownik2 Opublikowano 23 Lipca 2020 #15 Opublikowano 23 Lipca 2020 49 minut temu, KamikazE napisał: Rozumiem, że zawór grzybkowy za pompą (bliżej powrotu)? Dobrze rozumiesz pompa ZZ zaw.grzybk. Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 24 Lipca 2020 #16 Opublikowano 24 Lipca 2020 W dniu 23.07.2020 o 08:57, KamikazE napisał: Niestety stara instalacja nie była wykonana prawidłowo schemat nr 1 To poprawnie wykonana instalacja Cytuj
KamikazE Opublikowano 24 Lipca 2020 Autor #17 Opublikowano 24 Lipca 2020 (edytowane) W dniu 24.07.2020 o 11:00, hajtaler428 napisał: To poprawnie wykonana instalacja Poprawnie? Myślę, że co do bezpieczeństwa to można było poprawniej. Bo teraz raczej do schematu nr 1 nie mógłbym założyć zaworu 3d jeśli nie zrobię osobno zbiornika wyrównawczego. Edytowane 25 Lipca 2020 przez Ryszard Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu Cytuj
Gość Trener40 Opublikowano 24 Lipca 2020 #18 Opublikowano 24 Lipca 2020 Lepiej przemyśl sprawę z CWU, bo to jest lipa... Cytuj
KamikazE Opublikowano 24 Lipca 2020 Autor #19 Opublikowano 24 Lipca 2020 2 minuty temu, Trener40 napisał: Lepiej przemyśl sprawę z CWU, bo to jest lipa... Niestety, piec c.o. jest na niższym parterze, a obecny zbiornik cwu na pierwszym piętrze po przeciwnej stronie budynku jak kotłownia. Bez kapitalnego remontu instalacji cwu by się nie obeszło. W chwili obecnej z takiej instalacji cwu (maks temp. 52 stopnie średnio 49, korzystały 4 osoby (czasem brakowało ciepłej wody, za niedługo będą korzystać tylko dwie osoby więc powinno być ok). Niestety w/w przeróbki instalacji wymusiła awaria starego pieca. Wydatek nie planowany. Cytuj
Gość Trener40 Opublikowano 24 Lipca 2020 #20 Opublikowano 24 Lipca 2020 Jeżeli chcesz mieć CWU na poziomie 50 st, to pozostaje, aby temp w pomieszczeniach utrzymywały zawory termostatyczne przy grzejnikach. Cytuj
KamikazE Opublikowano 24 Lipca 2020 Autor #21 Opublikowano 24 Lipca 2020 (edytowane) W dniu 24.07.2020 o 11:33, Trener40 napisał: Jeżeli chcesz mieć CWU na poziomie 50 st, to pozostaje, aby temp w pomieszczeniach utrzymywały zawory termostatyczne przy grzejnikach. Do tej pory na grzejniki i cwu szło, tak jak pisałem, ok 49 stopni i na grzejnikach nie było zaworów. W najbliższej przyszłości będą zawory. Dodatkowo, poza sezonem, cwu wspomaga przepływowy podgrzewacz wody. Edytowane 25 Lipca 2020 przez Ryszard Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 24 Lipca 2020 #22 Opublikowano 24 Lipca 2020 38 minut temu, KamikazE napisał: Poprawnie? Myślę, że co do bezpieczeństwa to można było poprawniej Pod względem bezpieczeństwa jest poprawnie - przy pompie na powrocie jeśli do naczynia nie ma żadnych zaworów. No i jeżeli średnica jest odpowiednia. W kontekście przeróbki (montaż pomp i zaworu 3d na zasilaniu) konieczna jest przeróbka i montaż osobnej rury do naczynia. Jeżeli masz termostaty na grzejnikach można zostawić pompę na powrocie i zawór 3d staloyemperaturowy też zamontować na powrocie wtedy CWU będzie pracować na wysokiej mocy Cytuj
KamikazE Opublikowano 24 Lipca 2020 Autor #23 Opublikowano 24 Lipca 2020 (edytowane) W dniu 24.07.2020 o 11:50, hajtaler428 napisał: Pod względem bezpieczeństwa jest poprawnie - przy pompie na powrocie jeśli do naczynia nie ma żadnych zaworów. No i jeżeli średnica jest odpowiednia. W kontekście przeróbki (montaż pomp i zaworu 3d na zasilaniu) konieczna jest przeróbka i montaż osobnej rury do naczynia. Jeżeli masz termostaty na grzejnikach można zostawić pompę na powrocie i zawór 3d staloyemperaturowy też zamontować na powrocie wtedy CWU będzie pracować na wysokiej mocy Zaworów jeszcze nie ma. Natomiast w przypadku ich montażu które rozwiązanie byłoby lepsze i bardziej ekonomiczne, z 3d i pompką na zasilaniu, czy powrocie? Dodatkowo czy w przypadku zaworu i pompki na powrocie wystarczy jedna pompka, a zawór robi za ochronę powrotu? Miałoby to wyglądać jak na schemacie?? Edytowane 25 Lipca 2020 przez Ryszard Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu Cytuj
pawelll Opublikowano 24 Lipca 2020 #24 Opublikowano 24 Lipca 2020 Sprawdź sobie parametry umiejscowienia naczynia wyrównawczego, przy pompie na powrocie prawdopodobnie musi być założone wyżej. Cytuj
hajtaler428 Opublikowano 24 Lipca 2020 #25 Opublikowano 24 Lipca 2020 Skoro do tej pory było ok.... Aczkolwiek montaż zaworów na grzejnikach prawdopodobnie zwiększy opory hydrauliczne instalacji. Jeżeli jest możliwość to warto podnieść naczynie możliwie jak najwyżej Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.