tomek3216 Opublikowano 7 Września 2018 #1 Opublikowano 7 Września 2018 Witam, Zwracam się do Was z problemem - może znacie jakieś porady. Otóż tego lata wymieniłem kocioł z węglowego na pellet i cała instalacja w kotłowni została zmieniona. W większości domu mam grzejniki - 13 sztuk + 1 drabinka w łazience, wszystko na głowicach termostatycznych. Oprócz tego na parterze w kuchni, łazience i przedsionku ogrzewanie podłogowe. Całość w układzie zamkniętym. Mam dwa problemy: 1) W trybie lato gdy grzeję tylko CWU co jakiś czas słychać takie krótkotrwałe bulgotanie w grzejniku jakby woda się przelewała - około kilku sekund i przestaje. Nie powtarza się to jakoś cyklicznie, po prostu raz na jakiś czas 2) W trybie zima, gdy uruchamiam obieg grzejnikowy (na mieszaczu 3D z siłownikiem+pompa na powrocie kotła do ochrony powrotu) w 2 z 13 grzejników powstaje taki szum. Gdy zakręcę głowicę to przestaje. Odpowietrzałem instalację kilkanaście razy a dalej co chwilę bulgocze grzejnik albo szumi gdy jest grzany. Ciśnienie na manometrze pokazuje około 1 atmosfery (przy rozgrzanym kotle). Nie wiem może zle odpowietrzam instalację, robiłem to już na rozgrzanym i na zimnym układzie przy wyłączonej pompie. Szukałem u wujka google i wszędzie jest napisane, żeby zakręcić głowicę przed odpowietrzeniem, ale wtedy chyba odpowietrza się tylko grzejnik, a co z resztą układu - rury dochodzące do grzejników, itp. Mam też odpowietrznik automatyczny zamontowany na zasilaniu kotła, tuż przy wyjściu z niego. Zaznaczam, że dzieje się to w grzejniku na piętrze, przypuszczam, że to najwyższy punkt. Proszę pomóżcie bo to głośne bulgotanie aż wybudza mnie czasami ze snu.
odpowietrznik Opublikowano 7 Września 2018 #3 Opublikowano 7 Września 2018 Jeżeli masz odkręcony kapturek na tym odpowietrzniku na zasilaniu kotła to może nim pompa zasysać powietrze.
tomek3216 Opublikowano 8 Września 2018 Autor #4 Opublikowano 8 Września 2018 Witam, Narysowałem prosty schemat mojej instalacji, sorki za słabą jakość, ale mistrzem painta to nie jestem :) Za każdą pompą są zawory zwrotne, nie wkleiłem ich bo mi się już nie zmieścło.
tomek3216 Opublikowano 8 Września 2018 Autor #5 Opublikowano 8 Września 2018 10 godzin temu, odpowietrznik napisał: Jeżeli masz odkręcony kapturek na tym odpowietrzniku na zasilaniu kotła to może nim pompa zasysać powietrze. Ale z tego co wiem to ten czerwony kapturek powinien być lekko odkręcony żeby odpowietrznik automatyczny spełniał swoją funkcję. Odpowietrzenie instalacji powinno robić na zimnym czy na rozgrzanym kotle?
tomek3216 Opublikowano 8 Września 2018 Autor #6 Opublikowano 8 Września 2018 3 minuty temu, tomek3216 napisał: Witam, Narysowałem prosty schemat mojej instalacji, sorki za słabą jakość, ale mistrzem painta to nie jestem :) Za każdą pompą są zawory zwrotne, nie wkleiłem ich bo mi się już nie zmieścło. Zrobiłem małą pomyłkę zawór kulowy z filtrem przy ogrzewaniu podłogowym jest za pompą a nie na powrocie z podłogówki.
odpowietrznik Opublikowano 8 Września 2018 #7 Opublikowano 8 Września 2018 Instalacja powinna wyglądac jak w załączniku(+zabezpieczenia dla układu zamkniętego) I zakręć ten odpowietrznik bo pompy zasysają przez niego powietrze do instalacji.Odpowietrzać powinno się na zimnej instalacji
tomek3216 Opublikowano 8 Września 2018 Autor #8 Opublikowano 8 Września 2018 Dzięki za info, tak jak narysowałeś mam ten zawór temperaturowy przy podłogówce zapomniałem go narysować. Na rozdzielaczu od podłogówki też mam odpowietrznik automatyczny, czy też powinienem go zakręcić? Mają być zakręcone cały czas? Akurat zawór 3d z siłownikiem jest u mnie konieczny do kontrolowania temp.wyjściowej na grzejniki, steruję termostatem.
odpowietrznik Opublikowano 8 Września 2018 #9 Opublikowano 8 Września 2018 Odpowietrzniki na rozdzielaczu podłogówki zakręcone na stałe.W ogóle w rozdzielaczach OP lepiej dać ręczne odpowietrzniki.Czyli właściwie instalacja wygląda jak w zał.
YaroXylen Opublikowano 8 Września 2018 #10 Opublikowano 8 Września 2018 Z całym szacunkiem, przy ciśnieniowej instalacji????? 3 godziny temu, odpowietrznik napisał: ..... I zakręć ten odpowietrznik bo pompy zasysają przez niego powietrze do instalacji...... Z całym szacunkiem... przy ciśnieniowej (zmkniętej) instalacji?????? Kolego..........pozdrawiam Ciebie.
Kristof59 Opublikowano 23 Lutego 2019 #11 Opublikowano 23 Lutego 2019 Cześć, dopiero znalazłem problem podobny do mojego,i jak tam udało się? bo u mnie jest podobnie,ale układ otwarty,opis problemu poniżej przeniesiony z innego wątku(tematu- "Nowa instalacja-bulgotanie w kotle"),bo nikt nic konkretnego nie doradził.Daj znać jeśli coś się zmieniło. "Mam podobny problem jeśli chodzi o bulgotanie wody w instalacji.Mam kocioł Lazar Smartfire compact 15kW na pellet, uruchomiony 24.09.2018.Instalacja nieskompliwowana,układ otwarty :kocioł z zestawem hydraulicznym fabrycznym czyli pompa +zawór TV55st. na powrocie.Pompa działa jako pompa kotła i CO,część wody z kotła wraca do niego przez zawór na kotle skryzowany na 1,5 obrotu mieszając ją z wodą powrotną z CO.Do tego pompa CWU i bojler 140l,temp. na bojler 50st.,na kocioł 75st.. U mnie problem bulgotania ,jakby przepychania powietrza powstaje wyłącznie wtedy ,gdy nie ma odbioru ciepła na grzejnikach.Na wszystkich(partrer 5szt,poddasze 4szt)zamontowane są regulatory termost..Sytuacja występuje ,gdy temperatury zewnętrzne są dodatnie i wszystkie termostaty się zamkną , woda krąży tylko w kotle przez zawór kryzujący i pompę .Wtedy właśnie na pompie powstaje efekt bulgotania i przepychania powietrza, a w instalacji słyszalny efekt jakby spuszczania wody w toalecie(w tym momencie może się otwierać któryś z termostatów).Prawdopodobnie, z braku odbioru podgotowuje się woda w kotle i wytwarzają się bąble powietrzne,które potem przeciskane są do instalacji.A może jest to zjawisko kawitacji?,choć serwisant to wykluczył. Ktoś może powiedzieć, że instalacja zapowietrzona, otóż, tak stwierdził też serwisanst Lazara, do którego dzwoniłem po 3 tygodniowej walce z odpowietrzaniem instalacji ,pompy,poziomowaniem kotła(choć był dobrze ustawiony) itp..Powiedział, że to normalne i musi upłynąć trochę czasu zanim wszystko się unormuje . Za jego radą zmienione zostało też położenie naczynia wzbiorczego,które było wyprowadzone z ostaniego grzejnika rurką 16mm.Teraz wyprowdzonie jest bezpośrednio z kotła 1",bez żadnych zwężeń i zaworów.Po tych zmianach nie było poprawy,więc zgłosiłem problem do Lazara tym razem pisemnie. Po tygodniu i mojej interwencji telefonicznej zjawił się w końcu serwisant. Pooglądał, niby odpowietrzył pompę,pozmieniał ustawienia ,twierdząc,że zmniejszył jakby moc kotła i stwierdził, że powinno być ok..Po tych zmianach ,akurat tak się złożyło ze spadły temperatury na zewnątrz i problem ustał ,to się cieszyłem, myśląc jednak czy problem się pojawi ponownie.No i doczekałem się, sytuacja się powtarza ,na zewnątrz na plusie(do +8). Dodam,że wtrakcie tego okresu gdzie było zapotrzebowanie na ciepło i problem "bąblowania"nie występował instalacja i pompa nie zapowietrzały się.Natomiast przed "grubym sezonem" i teraz odpowietzranie codzienne to norma.Czyli brak odbioru=bąblowanie w kotle,pompie=zapowietrzenie instalacji,pompy. Ktoś ma lub miał taki problem i sobie poradził lub wie jak to rozwiązać,pomóc,to proszę o rady. Będę jeszcze wzywał serwis, ale chciałbym być przygotowany na ich argumenty,bo wiadomo ,że będą się wykręcać.Zaznączę,że żaden z dwóch serwisantów nie zwrócił mi uwagi,aby coś było źle zmontowane oprócz nieprawidłowego umiejscowienia naczynia wzbiorczego.Acha,jeden stwierdził,że naczynie jest za małe (10l),czy to może mieć znaczenie?,ciśnienie w układzie nie spada."
gmaj22 Opublikowano 24 Lutego 2019 #12 Opublikowano 24 Lutego 2019 Moim zdaniem błąd jest w kryzowaniu obiegu PRZED pompą.
zaworek Opublikowano 24 Lutego 2019 #13 Opublikowano 24 Lutego 2019 Pompa jest na powrocie,przy tej lokalizacji naczynie powinno być dość wysoko nad najwyższym grzejnikiem(zależy na którym biegu pracuje,no i 10l pojemności to szału nie ma
gmaj22 Opublikowano 24 Lutego 2019 #14 Opublikowano 24 Lutego 2019 Skupiłem sie na tym, że problem występuje wyłącznie przy pracy na obiegu kotłowym. Zastanawia mnie, czy np. gdzieś na rurze zasilającej przed trójnikiem do zaworu ATV jest odpowietrznik automatyczny? PS: Spróbuj nie dławić krótkiego obiegu przed ATV albo odkręć któryś grzejnik na obiegu CO, np. w łazienkach.
Kristof59 Opublikowano 25 Lutego 2019 #15 Opublikowano 25 Lutego 2019 nie ma odpowietrznika,przy otwartym zaworze na max. to samo się dzieje,zauważalna powtarzalność gdy kocioł się rozpala i dochodzi do temp, 65-68st, wywala bąbel w kotle,może zbyt szybko dochodzi do tej temperatury,spaliny 130st,rozpalanie zadane 9min na nadmuchu 110%(70%).Może tez zbyt długo się utrzymuje na rozpalaniu zanim zmieni modulację na 50%(55%) lub 30%(45%)?
mironw Opublikowano 25 Lutego 2019 #16 Opublikowano 25 Lutego 2019 A na pionach nie masz odpowietrzników automatycznych przy pompie na powrocie to miejsca zasysania , jak już koledzy wspomnieli - automaty używaj jak odpowietrzasz i zakręcaj i jak sugerował @zaworek to i ja zwiększył bym zbiornik wyrównawczy na min30l , bo 10l to przy rozszerzalności cieplnej dużej instalacji jest mało . Częste uzupełnianie świeżej wody też powoduje wprowadzanie powietrza i może świadczyć nawet o jakiejś nieszczelności .
Kristof59 Opublikowano 26 Lutego 2019 #17 Opublikowano 26 Lutego 2019 nie,nie mam odpowietrzników automatycznych,ale chcę założyć na jeden grzejników na piętrze,tylko on się zapowietrza po puszczeniu bąbla przez kocioł.Rozmawiałem właśnie z serwisem,pytał czy mam instalację mieszaną,powiedziałem że mam,na piętrze z alupex,więc stwierdził ,że przez pexa przechodzi powietrze,wcześniej twierdził że przez zbiornik wyrównawczy.Naprowadziłem go też na temat pompy,że może za mocna(do 7m ),to powiedział że to możliwe,żebym sobie jakąś słabszą podłączył i sprawdził czy będzie poprawa.A jeśli nie ,to mogę złożyć reklamację i wymienią piec,ale jak nie będzie efektu to obciążą ,mnie kosztami.
zaworek Opublikowano 26 Lutego 2019 #18 Opublikowano 26 Lutego 2019 Moze być tak że jak zamkną się zawory termostatyczne to rośnie ciśnienie w instalacji i wtedy wyrzuca wodę z naczynia przez przelew?Może ustaw pompę na niższy bieg tu PP1 a uprzednio upewnij się że nie brakuje wody w układzie. Pompę na najniższy bieg przy którym grzeją wszystkie grzejniki.Z instrukcji widzę że tam jest DAB Evosta 2 Powinieneś mieć nastawioną pompę na jeden z trybów proporcjonalnego ciśnienia czyli PP1 PP2 PP3 Zacznij od PP1 Jak wysoko masz naczynie nad najwyższym grzejnikiem?
Jur66 Opublikowano 27 Lutego 2019 #19 Opublikowano 27 Lutego 2019 Miałem podobny problem. Założyłem na halasujacym grzejniku, zamiast odpowiecznika zawór i wąż. Wąż za okno i dopuszczałem wodę. Po kilku minutach bąbel wylazł. Do dziś spokuj. Zawór zdemontowany, odpowiecznik wkręcony. Polecam.
mironw Opublikowano 27 Lutego 2019 #20 Opublikowano 27 Lutego 2019 Pompa przy ilu się załącza? Jest termostat pokojowy który nią steruje ?
Kristof59 Opublikowano 27 Lutego 2019 #21 Opublikowano 27 Lutego 2019 tak,wyrzuca wodę przez przelew gdy zamkną się grzejniki,wyrzuca też wodę gdy np.zakręcę na moment ,a nawet nie całkiem zawór kryzujący obiegu kotła(ten nad TV 55st).Zauważyłem wczoraj,że powtarzalne jest puszczanie bąbla przy temp. na kotle 64st,czyli wtedy jak zawór TV55 się otwiera(65-68 temperatura całkowitego otwarcia teoretycznie).Któryś, z forumowiczów zauważył,ze może być zbyt małe ciśnienie napływu na pompę przy zamkniętym lub lekko otwartym zaworze TV i występuje zjawisko kawitacji,w momencie większego otwarcia zwiększa się ciśnienie i pompa puszcza bąbla(całkiem realne).Zbiornik wyrównawczy jakieś 2,5-3m nad grzejnikiem, wyprowadzony bezpośrednio z kotła.Zauważyłem też wzrost temperatury spalin przy rozpalaniu do 150st,wcześniej w okresie tempetatur minusowych do max. 125-130st i jakby spalanie się zwiększyło teraz.Pompę teraz testuję na charakterystyce stałoobrotowej(pierwsza od góry,znaczek-ćwiartka okręgu wpisana w kąt prosty) tak zalecił mi wczoraj inżynier produkcyjny Lazara,na proporcjonalnej też chodziła i nie było różnicy.
Kristof59 Opublikowano 27 Lutego 2019 #22 Opublikowano 27 Lutego 2019 od pążdziernika przy 42st czyli chodzi cały czas .,wcześniej przy 55 ale często się wyłączała a przy właczaniu buzowała wodę i serwisant to zmienił,nie ma ani pokojowego ani pogodowego
sambor Opublikowano 27 Lutego 2019 #23 Opublikowano 27 Lutego 2019 Pompa wyrzuca wodę przez przelew w naczyniu jak jest brak osobnej rury do naczynia albo jak jest osobna rura , ale pompa jest na powrocie kotła np za zaw ochrony powrotu. W tym drugim przypadku radą jest pompa z autoadaptem jub 1-2 grzejniki bez głowic termostatycznych.
mironw Opublikowano 27 Lutego 2019 #24 Opublikowano 27 Lutego 2019 9 minut temu, Kristof59 napisał: tak,wyrzuca wodę przez przelew gdy zamkną się grzejniki,wyrzuca też wodę gdy np.zakręcę na moment ,a nawet nie całkiem zawór kryzujący obiegu kotła( zdejmij głowice w łazię-ce(-kach), a pompe kotłową poco mocno dławić daj na najmniejszy bieg
Kristof59 Opublikowano 27 Lutego 2019 #25 Opublikowano 27 Lutego 2019 tak chciałem zrobić na początku,czyli zdjąć głowicę i pytałem o to serwisanta przy uruchomieniu,ale stwierdził ze to nie ma sensu bo jest baypas na kotle i po co grzejnik ma grzać cały czas, to są straty,powinno być ok,no nie jest do tej pory.Z drugiej strony ma pewnie rację,nie ma odbioru to kocioł powinien dojść do zadanej i się wyłączyć i tak jest,ale gdy się odpala to przy temp. ok 64 puszcza banie.Pompa na wszystkich charakterystykach zaqwsze na 1 biegu,na kolejnych spore zawirowania i mielenie
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.