Skocz do zawartości
IGNOROWANY

stalmark 25kW


Maniekm

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Posiadam mniejszy kocioł Stalmark, też ze sterownikiem ST 37. W moim, można ustawić niższą temp. niż 53 st. C. Jednak niższej temperatury nie ma potrzeby ustawiać, gdyż woda powrotna wracająca do kotła powinna mieć ok. 50 st., a będzie spełniona ta zasada gdy temp wyjścia z kotła będzie około 55 st.

Nie wiem więc w jakim celu chcesz ustawić niższą temperaturę na kotle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że nie ma za wiele zwolenników Pid-a. A co do zmniejszenie temp. zadanej poniżej 53st to zgadzam się z groszkiem, ale jeżeli chcesz pokombinować to należy wejść w tryb serwisowy sterownika:

Procedura

1. Wyłączyć sterownik przyciskiem 0 - 1

2. Nacisnąć i trzymać "wyjście" a następnie włączyć sterownik w pozycję 1 i czekać do momentu aż zaświeci się czerwona dioda (czyli alarm)

3. Puścić przycisk "wyjście"

 

W menu serwisowym - aż 2 pozycje (tak jest w moim st-37). Jedna odnośnie kontaktronu, druga to minimalna temp. zadana.

 

powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

Witam Panowie.

 

Mam nie lada problem ze swoim stalmarkiem (25kW). Posiadam go równo rok, na ten sezon testowo zakupiłem 3t miału płukanego 23MJ i nie mogę dojść z tym piecem do ładu... Ustawienia pieca i deflektor tak jak zaleca kolega "neokowal1" czyli:

czas przerwy podajnka - około 2 do 3 min

nadmuch - około 4

przepalanie:

ilość cykli -1

przerwa przepalania - około 30min.

opóźnienie wyłączania nadmuchu - 1:59

opóźnienie załączania podajnika - 1 sek.

temperatura i histereza tak ja ustawione.

Pierwszy problem polega na spiętrzaniu się miału, następnie tworzy się zbyt gruba warstwa żeby wentylator mógł go przedmuchać, w rezultacie szlaka i masa nie przepalonych kalafiorów (zdj. poniżej) oraz w efekcie końcowym wygaśnięcie pieca...

 

post-21885-1291756211_thumb.jpg post-21885-1291757027_thumb.jpg

 

Druga rzecz, w sterowniku jak kolega "groszek" nie mogę ustawić temp. niższej niż 53st., nie wiem czym to jest podyktowane.... Do tego przy wyżej podanych ustawieniach piec nie może uzyskać zadanej temperatury (55-60st, w zaleznosci od temp na zewn). Szczerze to ten piec lepiej sie sprawuje jak sie pali na rusztach awaryjnych .... i do tego te ilości popiołu i niedopałków (probowałem mnóstwa różnych ustawień) :D Groszek (29MJ) spala się dość dobrze, z tym że na dobę mam średnio 3 szuflady śmieci !! Chyba nie tak się to powinno spalać :/ (pojemnik starcza na max 2 doby). Aha w obieg mam włączony zawór 3drożny taki jak na zdjęciu poniżej. Żeby piec mógł zagrzać się do zadanej temp. muszę przestawić zawór na godzinę 10 między pozycją 3 a 5, na 9 możliwych (patrz. zdjęcie), 9-tka jest już w pionie.

 

post-21885-1291756794_thumb.jpg

 

Takie wartości temperatur najczęściej widzę na sterowniku podczas pracy w automacie ...

 

post-21885-1291757091_thumb.jpg

 

Poratujcie Panowie dobrą radą bo nie mam już pomysłu .....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Niżej jak 53st nie można przestawić, bo tak jest stworzone oprogramowanie. Ew. (ktoś wspominał) można to przestawić w opcjach trybu serwisowego, ale np. u mnie tego nie ma.

2. U mnie też spiętrzał się miał, ale nie do tego stopnia żeby mieć problemy z temp. zadaną, ale dla prawidłowości podsuwania opału zająłem się tym. Przyczyną był miał, który mocno spiekł i osadził się na odcinku między rusztem wierconym, a tłokiem, wtedy tworzyła się tak jakby "górka" która właśnie spiętrzała opał. Trzeba wszystko wygarnąć (popiół i i świeży opał), a potem czymś ostrym go usunąć.

 

Tyle mogę poradzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy problem polega na spiętrzaniu się miału, następnie tworzy się zbyt gruba warstwa żeby wentylator mógł go przedmuchać, w rezultacie szlaka i masa nie przepalonych kalafiorów (zdj. poniżej) oraz w efekcie końcowym wygaśnięcie pieca...

 

Wprawdzie nie używam deflektora w wersji a'la Neokowal1, ale spróbujemy coś zaradzić. Aby spalać w zgodzie z dobrą sztuką spalania, palnik powinien być odizolowany termicznie od płaszcza wodnego ( ukłony dla Heso ). Te boczne szamotki temu mają służyć ( oprócz podtrzymywania górnego deflektora). Tylko problem w tym, że w komorze jest mało miejsca i trzeba iść na kompromis . Nie wiem jakiej grubości są te boczne szamotki.

 

Może uda Ci się kupić węższe cegiełki.

Czy od strony tłoka masz je ścięte pod kątem ?

 

Pozdrawiam.

 

Ps. Rzeczywiście masz kiepski miał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiitam ponownie, cegiełki są standardowe, 230x115x30, od strony podajnika porobione łagodne ukosy (ok. 5cm, rysunek poniżej, dodatkowo musiałem troszkę ściąć jeden narożnik żeby dalej podeszła, czerwona strzałka, nie koliduje to z podajnikiem), cegiełki zawsze można pocienić szlifierką z tarczą do szamotu, trochę zabawy ale jak ma to polepszyć stan rzeczy nie widzę przeszkód.

 

post-21885-1291842466_thumb.jpg

 

 

Ps. Rzeczywiście masz kiepski miał.

Miał mam z kopalni "Sośnica" w Gliwicach, teoretycznie 23MJ, płukany ... i co ciekawe na rusztach awaryjnych raczej nie ma problemu z dopalaniem, fakt faktem opał w tym momencie przepala się dłużej, z od dołu podsycany grubszą warstwą żaru... i do tego te ilości popiołu ... :/

 

Pozdrawiam, Przemo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój deflektor wykonałem troszkę inaczej, bo wersja ze ściętymi płytkami bocznymi i nałożoną górną nie zdała egzaminu. Kilka razy powstająca szlaka wypychała płytki do popielnika. W tym sezonie zrobiłem boczne półki z płaskowników ze stali żaroodpornej na których leżą obok siebie dociśnięte do skosu podajnika dwie płytki. W innym miejscu forum umieściłem szkic konstrukcji. Jak na razie deflektor sprawuje się dobrze. Nie palę miałem, ale też nie ekogroszkiem. Znalazłem dostawcę groszku odrobinę większej od eko granulacji. Cena była atrakcyjna więc zaryzykowałem wiedząc, że stalmark dopuszcza stosowanie opału do 41 mm średnicy. Spala się idealnie, bez żadnych spieków. Popiół praktycznie drobniutki, zdarzające się bryłki można rozkruszyć palcami. I co najważniejsze dwa pełne zasobniki groszku dają ok. pół skrzynki popiołu + sadza podczas czyszczenia i wymieniam skrzynkę popielnikową (dorobiłem sobie drugą zapasową z blachy al). Nie wiem ile u was płacicie za miał ale w moich stronach jest po 550 zł + transport, co przy cenie 685 zł za retopal wydaje mi się ceną wygórowaną. Szczególnie, że kaloryczność niższa, a popiołu tyle prawie co zasypanego miału.

Nie wiem dlaczego drążycie temat ustawiania niższej temp. niż 53 stopnie. Wydaje mi się, że nie warto ustawiać tak niskich temperatur ( powrót powinien przecież mieć ok. 50 st.), bo zauważyłem, że przy obecnej nastawie 65 st znacznie mniej jest sadzy na półkach niż we wrześniu, gdy ustawioną miałem temp. 55 stopni. Chyba, że ktoś nie ma zaworu 3, lub 4 drożnego, to może nie chce mieć tak bardzo gorących grzejników. Ale wydaje mi się, że warto przy naszych kotłach stosować te zawory.

Koledze który nie może najechać wyższej temp proponuję zmniejszenie nadmuchu o jedną jednostkę i obserwowanie efektu. Za duży nadmuch wychładza kocioł, za mały "produkuje" więcej sadzy. Trzeba metodą prób szukać najlepszych ustawień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

WITAM. CZYTAM TE FORUM OD ROKU I WIOSNĄ KUPIŁEM PIEC Z PODAJNIKIEM TŁOKOWYM NA MIAŁ Z FIRMY STAL-MET KOŁO ANDRYCHOWA. JEST TO PIEC ZROBIONY NA WZÓR STALMARKA ALE CZYTAJĄC FORUM I WASZE PROBLEMY UWAŻAM ŻE MÓJ JEST TROCHĘ LEPIEJ ZROBIONY PONIEWAŻ MA NISKĄ KOMORĘ SPALANIA I MOŻE DLATEGO MNIEJ SADZY I CZYSTY DACH. PO PRZECZYTANIU WSZYSTKICH POSTÓW POBAWIŁEM SIĘ Z MOIM PIECYKIEM I NASTAWIŁEM WENTYLATOR Z USTAWIONEGO MAXIMUM CZYLI 6 NA 4 I EFEKT WIDOCZNY GOŁYM OKIEM ZUŻYCIE 30KG MIAŁU (Z KOPALNI BOBREK ZA 420ZŁ TONA) NA DOBĘ PRZY TEMP -10 NA ZEWNĄTRZ A Z KOMINA BIAŁY DYMEK JAK Z GAZÓWKI.

DODAM ZE MAM STEROWNIK RK-30 USTAWIONY TAK:

PODAWANIE 5SEKUND

PRZERWA 2.15

NADMUCH 4 Z 6 MOŻLIWYCH

TEMPERATURA ZADANA 60 STOPNI

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 7 miesięcy temu...

Witam Szanownych Przydomowych Palaczy i "Górników"!

 

Na wstępie serdeczne podziękowania dla @neokowal1 za słuszne obserwacje oraz zacny patent na deflektor. Patent działa u mnie rok.

 

Posiadam piec SADZMARK | STALMARK 25kW zakupiony w 2007 r.

Dopóki nie wykonałem deflektora typu @neokowal1 oraz nie wykonałem nru pierwszego z prac konserwacyjnych, codziennie wybierałem ~pół wiadra sadzy a pod moim domem zalegał był "śnieg czarny" (w trakcie trzeciego sezonu). Popielnik zawierał spieki, niedopalony węgiel. Po wyjściu z kotłowni wyglądałem jak wspomniany "górnik".

 

Zalecane prace konserwacyjne:

1. Ruszt wiercony. Udrożnienienie otworów (u mnie 70% było zatkanych). W celu wyjęcia rusztu należy wygasić piec, następnie włożyć w jedną z dziurek śrubkę fi 4mm i pociągnąć ruszt do góry.

2. Dmuchawa. Wyczyszczenie komory powietrznej (zbyt duży poziom popiołu może zablokować klapkę dmuchawy, która otwiera się pod wpływem powietrza dmuchawy). W tym celu należy odkręcić dwa motylki, którymi jest przypomocowana dmuchawa. Przy okazji odkryłem, że SADZMARK|STALMARK posiada regulator powietrza dochodzącego do dmuchawy (niewielki ząbek - przy moim ułożeniu - niewidoczny).

3. Wyczystka. Odkręcić dwie śruby, wyciągnąć zawartość.

 

Zalecane prace dekonstrukcyjne:

1. Deflektor typu @neokowal. Nie jestem typem majsterkowicza a jednak zajęło mi to godzinę, włącznie z zakupami. Zrobiłem odpowiednie profile, aby nie blokował się opał (jest to na rysunku w postach).

2. Pozostawienie ~1cm stałej szczeliny w klapce dmuchawy (to za czasów problemów z wygaszaniem się pieca).

3. Wzmocnienie izolacji drzwiczek (to zadanie oczekujące, ale bez konkretnego pomysłu na materiał ognioodporny).

 

Dom 134m2 + 30m2 (garaż + kotłownia). Ocieplenie domu: 30cm porotherm, 12styropian, 20cm wełna na dachu. Garaż + kotłownia: bez stropu i ocieplenia dachu - sięga 6m wysokości.

Aktualne spalanie to 25kg / 1.5 doby (18m podłogówki + kaloryfery, woda z obiegiem recyrkulacji). Aura b. łagodna, temperatura zewn.: 11 (dzien) / 5 (noc)

Palę oryginalnym pieklorzem lub opałem na tym samym poziomie.

 

Parametry (przy aktualnej łagodnej aurze)

Nadmuch: 2 | 3

Przerwa: 4:30 | 4:15

Opoznienie wyl. dmuchawy: 1:59 (max)

Histereza: 3

Temperatura zadana: 50 | 52

Pompa CO: 44 C

 

słowa kluczowe: problem z utrzymaniem żaru, spieki, wygasa, pieklorz

Edytowane przez Axepath
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam

 

 

Stalmark 24kW - sterownik ST-609H

 

Pale: eko-groszek - ZDJĘCIE TUTAJ suchy eko-groszek

 

Dom 200 m2 i bojler 250L

 

Spala mi 36 kg na 24h i myślę że to troch dużo.

 

Popiół po spaleniu wygląda tak - ZDJĘCIE TUTAJ

spala się niby dobrze ale są takie jakieś zlepki które można rozkruszyć i zrobi się popiół z tego. popiół muszę wyrzucać co 2 dni. Czy tak ma być spalony?

 

Czy to sadza czy co? ZDJĘCIE TUTAJ i TUTAJ

czy to znaczy że węgiel mi się dobrze nie spala czy powietrza ma za mało że takie coś powstaje???? i to siedzi tak lekko na ściankach kotła i jak dmuchnę w to, to spaduje lekko.,

i jak poszedłem do pieca po 2 godzinach od zrobienia tego zdjęcia to już tego nalotu było znacznie mniej jak by go podmuch wiatru zdmuchnął.

 

 

I ostatnia sprawa.

Czy tą wyczystkę trzeba czyścić??? ZDJĘCIE TUTAJ

 

 

co znaczy że ustawiacie Panowie dmuchawę na 3 bądź 4? Czy to znaczy 3/10? Bo ja mam tą wartość w procentach i mam ustawioną na 25%. Czy to dużo czy mało?

 

 

Jeszcze dodam filmy jak pali sie u mnie w piecu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok dodaje filmy.

 

Tak wygląda piec po przejściu z czasy pracy do czasy spoczynku. TUTAJ FILM.

 

czy dym jest od czy może za czarny?

czy centrum spalania jest w dobrym miejscu?

czy uważacie że można zamontować w nim Deflektor typu @neokowal?

 

A tutaj filmik z tego nalotu o którym pisałem we wcześniejszym poście. TUTAJ

i jeszcze jeden lepszy bo wyraźniej widać i jak lekki jest ten nalot. TUTAJ

 

czy Wy też macie takie coś? i czym to może być spowodowane?

 

Co o tym sądzicie?

 

...

Edytowane przez rastodolix
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyczystkę trzeba czyścić np. raz na 3-4 tygodnie jak pali się miałem. W przypadku groszku podejrzewam że wystarczy zaglądnąć raz na rok.

Sadza: tak to sadza, przecież kupiłeś sadzmarka więc nie ma się co dziwić - ten typ tak ma i tak będzie cały czas. Deflektor w pewnym stopniu pomoże.

Popiół w normie.

Zużycie dobowe w normie (wszystko jak zawsze zależy od zapotrzebowania budynku na ciepło, nie można porównywać swoich parametrów z innymi znalezionymi w internecie)

Wrzuć zdjęcia komory spalania. Czyżbym widział tam rury-płomieniówki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.