Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

jestem nowy na forum i szukam porad, ponieważ mam problem z ogrzewaniem podłogowym. 

 

Zacznę od tego, że moją instalację nagrzewa kocioł gazowy kondensacyjny Bosch Condens GC2300iw.

Mam dwa obiegi wody: jeden to obieg na podłogówkę (128m2 we wszystkich pomieszczeniach), drugi mniejszy obieg na grzejniki (2 w garażu oraz po 1 żeberkowym w 2 łazienkach).

Zasilanie z pieca wchodzi do sprzęgła hydraulicznego AfrisoBasic, w którym jest podział na wspomniane 2 sekcje. Za sprzęgłem w stronę sekcji podłogówki mam zainstalowany zawór mieszający termostatyczny a za nim jest pompa obiegowa OMIS 25-60/180. Za pompą obiegową hydraulik zainstalował mi zawór zwrotny (zdaniem drugiego znajomego hydraulika niepotrzebnie - powinien być zwykły zawór, który nie ogranicza przepływu). Drugi obieg wychodzący ze sprzęgła idzie na grzejniki. Tu jest słabsza pompa 25-40/180. Pompy obiegowe sterowane są przez dwa sterowniki, których czujki temperatury włożone są do sprzęgła. Uruchamiają się gdy woda osiągnie zadaną temperaturę a następnie wyłączają się gdy temperatura spadnie (aktualnie poniżej 25 st.). Do podłogówki mam 2 rozdzielacze - jeden za ścianą kotłowni, który ma 6 sekcji oraz drugi oddalony o 10m od kotłowni w wiatrołapie i ma 8 sekcji. Na ścianie korytarza mam sterownik/programator Salus do kotła gazowego. To mój pierwszy sezon grzewczy odkąd mieszkam w tym domu. Instalacja jest dosyć świeża. Dom jest parterowy.

Aktualne ustawienia odnośnie temperatur itp.

  • temperatura ustawiona na kotle dla C.O. to 39 st.C
  • taka temperatura jest również ustawiona na zaworze termostatycznym Afriso przed pompą obiegową podłogówki 
  • na sterowniku kotła w korytarzu mam zadaną temperaturę 21.6 dzień i 21.4 noc
  • pompa obiegowa podłogówki jest ustawiona na 3 (max biegu)
  • pompa obiegowa podłogówki jest ustawiona na 1 (min biegu)
  • przepływy na rotametrach mam na dwóch rozdzielaczach 1 l/min. 

Na czym polega mój problem:

Po załączeniu się kotła woda zaczyna się grzać, po złapaniu temperatury załączają się pompy obiegowe i woda krąży po rurach. Po około 1h grzania podłoga staje się wyczuwalnie ciepła. Mam w domu panele w 3 pokojach oraz płytki w salonie, kuchni i korytarzach. Problem jest w jednym pokoju, do którego wejście jest z wiatrołapu oraz częściowo w wiatrołapie. Pokój zasilany z ostatniej sekcji rozdzielacza zainstalowanego w wiatrołapie (jako ostatnia 8 sekcja) a sam wiatrołap to przedostatnia 7 sekcja w kolejności od zasilenia. Po 2-3h grzania podczas gdy wszystkie powierzchnie w domu są ciepłe (panele i płytki) w tym jednym pokoju jest wyraźnie chłodniej - podłoga nie jest tak ciepła jak w reszcie pomieszczeń. Temperatura zadana na sterowniku w korytarzu zostaje osiągnięta (np. 26.6). Kocioł się wyłącza a pompki obiegowe tłoczą wodę jeszcze przez około godzinę i powodują, że temperatura na sterowniku podnosi się do 22.0 st.C. Wszędzie ciepło tylko nie w tym jednem pokoju. Było robione odpowietrzanie tej sekcji i całego rozdzielacza chociaż znajomy hydraulik twierdził ze gdyby ta sekcja była zapowietrzona to byłoby to słychać lub widać na skaczącym rotametrze - procedura odpowietrzania zakończona sukcesem sekcja jest drożna i odpowietrzona.  Kolejny myk polegał na tym, że z tej ostatniej sekcji na rozdzielaczu został wyjęty rotametr i zaślepiony nakrętką - idzie na tą sekcję woda i nie jest niczym ograniczana. W pokoju dalej temperatura odbiegająca od komfortowej w reszcie domu. Czyszczone były wszystkie filtry również ten magnetyczny, który jest miedzy kotłem a sprzęgłem oraz wszystkie sitka.

 

Kolejne pytanie do posiadaczy podłogówek i specjalistów - jak wyregulować ogrzewanie podłogowe żeby zużywać jak najmniej gazu a przy tym efektywnie ogrzewać dom i wydłużyć żywotność kotła, pomp itp. Jeden z hydraulików twierdzi, że lepiej gdyby kocioł miał ustawioną niższą temperaturę zasilania np. 29-30 st. i chodził dłużej na niższych parametrach niż teraz gdy chodzi 2-3h na 39 st. a pompa obiegowa od podłogówki chodziła dłużej lub cały czas a nie jak teraz gdy temperatura spadnie to się wyłącza. Woda była by cały czas rozprowadzana, na podłodze nie byłoby już tak odczuwalne ciepło gołą stopą ale w domu byłoby podobno dalej ciepło. Co o tym sądzicie ? Jak to się ma do zużycia gazu ? Czy ktoś tak ma ? Pompa obiegowa od podłogówki zużywa na 3 biegu 70W czyli około 7-8 groszy/h to jest około 50 zł na miesiąc. Gdzie tu oszczędności ? Ktoś te sterowniki właśnie wymyślił po to żeby cały czas nie chodziła. 

 

Załączę później zdjęcia mojej instalacji. 

D66F6AF8-A9AD-46E1-A181-6585773BAE49.jpeg

4AEA01F2-F8B2-4FA8-AA8A-E087FE99D004.jpeg

8006802A-EBC7-4135-8164-D9BFC96E1E8E.jpeg

9C978685-417C-4406-9D91-C1585C04FFEB.jpeg

981375BA-6525-4367-8496-B37B6D85C98A.jpeg

9EB9DAB0-454F-4334-B76F-66C2510711E3.jpeg

7D3EB0E7-8EBA-4938-8739-CA911C29E677.jpeg

1368E6E7-A2F2-4C57-9C4C-7FED8C2CF519.jpeg

B0134B8B-25FF-4070-9031-15CFE874ACAC.jpeg

2CC5726D-E5B2-4736-8FC0-5C9619E1D8A1.jpeg

Opublikowano

OP powinno być tak ustawione, aby wszystkie pętle były cały czas otwarte. Trzeba to wyregulować rotametrami. Zamknięcie pętli powinno nastąpić jak pomieszczenie zacznie się przegrzewać (na przykład gotowanie, pieczenie w kuchni). Temperatura zasilania powinna być tak ustawiona, aby nie była ani za niska, ani za wysoka. Najlepiej korzystać z krzywej grzewczej.

Co do zaworu termostatycznego, to taki zawór aby prawidłowo pracował, potrzebuje wyższej temperatury zasilania. Puszczając na taki zawór 30* i oczekiwać na wyjściu 30* nie jest dobrym rozwiązaniem. Najprawdopodobniej będzie o 1* lub kilka stopni niższa.

Co do niedogrzanego pomieszczenia. Musi być jakieś wyjaśnienie. Może izolacja jest inna niż w reszcie pomieszczeń i więcej ciepła ucieka w ziemię. Może wylewka jest wyższa niż w innych pomieszczeniach i nie jest w stanie się nagrzać jak gdzie indziej. Poza tym piszesz że pompy się wyłączają. Nie powinna się wyłączyć pompa jak pomieszczenie jest niedogrzane. Biorąc to na logikę. Mam za zimno, a piec i pompa się wyłącza. Dlaczego? Powinna dalej pracować, a kocioł grzać ostatnie niedogrzane pomieszczenie.

Opublikowano

Moje OP jest tak skonstruowane, że pętle na rozdzielaczach mogę regulować tylko ręcznie rotametrami. Dodam, że nie mam żadnych siłowników przy rozdzielaczu zamykających każdą z pętli ponieważ nie mam sterowników w pomieszczeniach tylko jeden główny w centralnej części domu, który działa na zasadzie włącz/wyłącz kocioł gazowy w odniesieniu do zadanej temperatury. 

Dzięki za uwagę dotyczącą temperatury przy zaworze termostatycznym. 
 

Zastanawiałem się nad niedogrzanym pomieszczeniem. Z jednej strony sąsiaduje z garażem, w którym jest 18* przy 0* na zewnątrz, z drugiej strony wchodzi się do niego z wiatrołapu, trzecia ściana jest z oknem  a czwarta sąsiaduje z korytarzem. Dom jest dobrze ocieplony. Na ścianach jest 15 cm grafitowego styropianu z lambda 0,33 a na stropie 20 cm grafitu 0,33. Na podłodze jest 10+5 białego EPS 100/036 i w całym domu jest tak samo bo sam go układałem. Na to folia, rurki i 8 cm betonu a na nim specjalna mata kwarcowa pod OP i panele. Przyjmuję do wiadomości, że w różnych okolicznościach mogą się pojawić straty ciepła ale najpierw to ciepło musi zostać dostarczone a podłoga zimna jak przy zakręconej sekcji. 
 

Pompy obiegowe wyłączają się gdy temperatura spadnie <25* na wyjściu ze sprzęgła. Kocioł grzeje wszystkie sekcje w jednym czasie. Byłem na każdym etapie budowy. Poniżej zdjęcie pomieszczenia gdzie ułożona jest pętla.

Odnośnie zaworu 3D. Jedynym zaworem jeżeli dobrze rozumiem jest zawór mieszający termostatyczny Afriso przed pompą obiegową OP.

E520ACBC-20A1-47C5-AC67-E10A06D0B5DB.thumb.jpeg.97ca74e800e9a3d13706282079bc8479.jpeg

ADE3DCB0-D375-46C6-9D1C-63F814B8E5AD.jpeg

Nie jestem specem ale podejrzewałem 2 rzeczy dlaczego tam jest chłodniej:

1. Sekcja na ten pokój jest ostatnią ósmą sekcją na drugim rozdzielaczu, który jest dalej od kotłowni niż pierwszy rozdzielacz 6-sekcyjny. Podejrzewałem, że pompa nie daje rady ale hydraulik wykluczył tę opcję.
2. w domu mam rekuperację i w tym pomieszczeniu jest nawiew, z którego nawiewanie jest powietrze 18* - rekuperacja działa na 15% mocy. Robiłem nawet test i zamykałem anemostat ale bez efektów.  

Opublikowano
10 godzin temu, radekpl napisał(a):

Moje OP jest tak skonstruowane, że pętle na rozdzielaczach mogę regulować tylko ręcznie rotametrami. Dodam, że nie mam żadnych siłowników

Ale zawory powinny być. Zakręć wszystkie oprócz niedogrzanej pętli. Zobacz czy podłoga się nagrzeje. Będzie to pierwszy trop którym będzie można podążyć. Wrzuć zdjęcie rozdzielaczy, wtedy będzie pewność, co jest, a czego nie ma.

Opublikowano (edytowane)

Testowałem to rozwiązanie. Zakręciłem wszystkie sekcje zostawiając tylko tą jedną. Zakręciłem również drugi rozdzielacz aby woda szla tylko na ten pierwszy i tylko na tą jedną sekcję. Kocioł pracował 3h i w pokoju było trochę cieplej ale nie tak ciepło jak w innych pomieszczeniach. Zdjęcie rozdzielaczy na początku wątku (3 ostatnie zdjęcia). W tej chwili jest na tej ostatniej sekcji zaślepka zamiast rotametru. Podłoga w całym domu (oprócz tego niedogrzanego pokoju) była ciepła już po 2h pracy kotła. Czy to jest jakiś trop ? Czy hydraulik miał rację mówiąc żeby wyrzucić zawór zwrotny za pompą obiegową podłogówki i wstawić zwykły zawór ? 

13 godzin temu, sambor napisał(a):

Potrzeba oznaczenia tego 3-D Afriso

Oraz jakie są średnice rur do rozdzielaczy podłogówki, ew długości rur zasilających też

636D3775-788E-48CC-82A2-1E9E82665F7C.thumb.jpeg.b014982abce03683a10ee138e3705e8d.jpegEFC31113-E500-4008-9DC6-3C2CEBF1CDAE.thumb.jpeg.a61ba53ca8c8f211db710019dcc7e697.jpegPoszukam oznaczenia 3-D. Średnicy rur nie znam. Zerknę na fakturę i napiszę. Długość rur do pierwszego rozdzielacza z 8 sekcjami w wiatrołapie to 9-10m. Do drugiego rozdzielacza z 6 sekcjami jest 3m. Znalazłem zdjęcie jak te rury od rozdzielaczy wychodzą z otulin. 

Edytowane przez radekpl
Opublikowano

Jesteś pewny ze ta pętla jest odpowietrzona? Przelewałeś ją wodą?

Opublikowano

Nic nie wniosę to tematu, ale pewne rzeczy mnie bardzo irytują.

Niby inwestycja w kotłowni "na bogato", bo instalacja wykonana w miedzi, natomiast rzuca się w oczy (przynajmniej moje) sporo kształtek hydraulicznych stalowych ocynkowanych.

Filtr do gazu najtańszy jaki można na rynku dostać oraz te elastyczne połączenie gazowe.

Opublikowano

Wg mnie kolega się czepia bzdetów 

Ocynk w instalacji podłogi nie przeszkadza, tam nie idzie więcej niż 40 45C

Więc nic złego nie będzie się dziać , a filtr do gazu idzie pro forma 

Rura elastyczna jest dobrym rozwiązaniem, gdyż nie przenosi drgań kotła na instalację.

Tam są dużo ważniejsze błędy 

Opublikowano
9 godzin temu, MikiQ napisał(a):

Jesteś pewny ze ta pętla jest odpowietrzona? Przelewałeś ją wodą?

Jestem pewny. W czwartek przyjechał znajomy ze sprężarką, wlane wiadro wody i odpowietrzona sekcja. Na koniec wykręcaliśmy rotametr i nakręciliśmy zaślepkę.

 

Opublikowano

Patrzę po tym 3D i wydaje mi się, że jest prawidłowo. Chyba że prawa to powrót, a lewa strona zasilanie.

Co do tej pętli. Jaka jest różnica temperatur między zasilaniem, a powrotem.

Opublikowano

Kolego jak masz możliwość to załóż jakiś czujnik temperatury na  rurkę  zasilającą i powracającą z tej pętli ,  bo jeśli tam wchodzi powiedzmy 30* wraca 25* a w pokoju jest zimno to przyczyna leży w tym ze podłoa nie oddaje ciepła do góry tylko w dół .Jak był rotametr to jaki tam był przepływ na tej pętli ?  dolny zawór nie jest gdzieś  zapieczony ? wez kleszcze wciśnij i pociągnij czpień  do góry , przecież cudów ni ma jesli na pokój wchodzi gorąca  woda  wraca zimniejsza to cieplo zostaje w tym pokoju i albo idzie w  chudziaka , albo masz tam jakis podklad i panel który izoluje , wtedy delta na tej petli bedzie mała , dlatego sprawdz ile tam wchodzi ile wychodzi , zmierz przepływ i policz jaka moc grzewcza zostaje w pokoju 

Opublikowano
W dniu 4.02.2023 o 00:33, sambor napisał(a):

Potrzeba oznaczenia tego 3-D Afriso

Oraz jakie są średnice rur do rozdzielaczy podłogówki, ew długości rur zasilających też

Na fakturze mam pozycję nazwaną tak: Zawór miesz. trój. drog. 1'' Afriso 25-40. Na samym zaworze nie widać więcej oznaczeń.

Opublikowano

KVS zaworu , musi być gdzies z boku zaworu  ten parametr  

Opublikowano
Godzinę temu, ameno25 napisał(a):

Kolego jak masz możliwość to załóż jakiś czujnik temperatury na  rurkę  zasilającą i powracającą z tej pętli ,  bo jeśli tam wchodzi powiedzmy 30* wraca 25* a w pokoju jest zimno to przyczyna leży w tym ze podłoa nie oddaje ciepła do góry tylko w dół .Jak był rotametr to jaki tam był przepływ na tej pętli ?  dolny zawór nie jest gdzieś  zapieczony ? wez kleszcze wciśnij i pociągnij czpień  do góry , przecież cudów ni ma jesli na pokój wchodzi gorąca  woda  wraca zimniejsza to cieplo zostaje w tym pokoju i albo idzie w  chudziaka , albo masz tam jakis podklad i panel który izoluje , wtedy delta na tej petli bedzie mała , dlatego sprawdz ile tam wchodzi ile wychodzi , zmierz przepływ i policz jaka moc grzewcza zostaje w pokoju 

Postaram się to zrobić tylko załatwię czujnik temperatury. Wszystkie podłogi pod posadzką mają to samo czyli EPS 100/036. Na to folia do podłogówki, rura pexal 16x2.0 i 8 cm wylewki. Następnie albo płytki albo mata kwarcowa Prinz 2mm (opór cieplny 0,01 m2*K/W) i panele. W innych pokojach działa więc wykluczam, że ciepło nie idzie w dół. 

 

Przepływ na rotametrze w tej sekcji był 0,5-0,7. Gdy zakręciłem wszystkie pozostałe sekcje to był około 3,5-4. Porównanie temperatury na wejściu i powrocie sekcji może być jakimś tropem. Myślę też o zaworze dolnym, może rzeczywiście coś z nim nie tak. Sprawdzę go. 

Opublikowano

zobacz czpień zaworu  czy nie jest wciśnięty, ale jak piszesz że miałeś przepływ na tej sekcji 4l/min , wszystko inne zakręcone , cała woda z kotła szła tylko w tą pętle i nadal było  tam zimno , to znaczy ze mała moc grzewcza podłogi do m2 pomieszczenia innych cudów nie ma  

Opublikowano (edytowane)
18 minut temu, sambor napisał(a):

Wystarczy oznaczenie zaworu, weź lusterko i popatrz od tyłu.

W takim tempie przepływu informacji to następna zima nas tu zaskoczy.

Jest to dokładnie Afriso ATM 361 DN20 PN10 Kvs 1,6

Edytowane przez radekpl
Opublikowano

to jest za małe kvs na tyle podłogi 

Opublikowano (edytowane)

Pytanie czy mam dobrze dobrany kvs na zaworze. Mam 14 pętli, łącznie 830 mb rury zostało zużyte na podłogówkę.

14 x 2 x 60 = 1680 tj 1,7 m3/h  Czy 1.6 to nie za mały parametr ?

7 minut temu, ameno25 napisał(a):

to jest za małe kvs na tyle podłogi 

Jakie powinno być przy rzeczywistych przepływach średnio 0,5-1 średnio na 14 rotametrach ?

Edytowane przez radekpl
Opublikowano

Zawór 3-D to jedno, a drugie to rury, znowu zapomniałeś średnic podać, ale pewnie to Cu28, gdyż na Cu22 to by ie było nawet tego co masz obecnie.

Szukaj zaworu z Kvs min 2x większym! np jakieś Esbe VTA523, VTA552 , albo najlepszy VTA572

Nie mogę się doczytać jaką powierzchnię ma ta podłogówka.

 

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, sambor napisał(a):

Zawór 3-D to jedno, a drugie to rury, znowu zapomniałeś średnic podać, ale pewnie to Cu28, gdyż na Cu22 to by ie było nawet tego co masz obecnie.

Szukaj zaworu z Kvs min 2x większym! np jakieś Esbe VTA523, VTA552 , albo najlepszy VTA572

Nie mogę się doczytać jaką powierzchnię ma ta podłogówka.

 

Doczytałem na fakturze, ze jest to rura twarda czyli miedziana FI 22x1,0

Podłogówka działa na powierzchni 128 m2. Zostało zużyte około 830 MB rury PEXAL 16x2.0

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Opublikowano (edytowane)

Masz tam gdzieś pozycję - rura fi 28?

Na tej Cu22 to trudno będzie to ogarnąć, "podziękuj" temu kto doradzał takie rury i taki zaw 3-D.

2 godziny temu, radekpl napisał(a):

14 x 2 x 60 = 1680 tj 1,7 m3/h

A twoje wyliczenie - 2l/min to się skąd wzieło?

Pewnie kolejny "doradca".

Ech chłopy, chłopy inwestujecie dużą kasę w materiał i robociznę, a żal wam kilku złotych na porządny projekt instalacji.

 

Edytowane przez sambor

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.