Skocz do zawartości

radekpl

Forumowicz
  • Postów

    13
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

Osiągnięcia radekpl

Żółtodziób

Żółtodziób (2/14)

  • Tydzień pierwszy zaliczony
  • Oddany Unikat
  • Współtwórca
  • Pierwszy post
  • Starter dyskusji

Najnowsze odznaki

0

Reputacja

  1. Dzięki za porady. Zmierzyłem temperaturę podłóg w domu. W tym chłodnym pokoju są panele i mają 22,8-23 st.C. W wiatrołapie są płytki gresowe i maja 22,4 st.C. W salonie również płytki 25,2, korytarz 25,4. Pokoje z drugiej strony domu gdzie są panele 24,3-24,7. Na sterowniku od pieca gazowego w tym samym czasie pokazuje temperaturę powietrza 21,8 st.C.
  2. W tej chwili temperatura w tym pokoju to 20,2 st. C. W wiatrołapie oraz innych pomieszczeniach jest 21,8 st.C. Nie ma tam nic oprócz ciepła bytowego jeżeli siedzą jakieś osoby. Strop docieplony na całej powierzchni 20 cm. Jeżeli chodzi o temperaturę rur w rozdzielaczu to zasilenie tej sekcji wydaje się identyczne jak w pozostałych sekcjach a powroty są nieco chłodniejsze (nie mam teraz termometru) i podobnie każda sekcja na powrocie wydaje się być tak samo chłodniejsza. Reasumując co mam do zrobienia: 1. Zmienić zawór 3-D z kvs 2x większym tak jak pisał sambor np. Esbe VTA523, VTA552 , albo najlepszy VTA572 2. Wyrzucić zawór zwrotny za pompą z podłogówki. 3. Docieplić ścianę sąsiadującą z pokojem w garażu. Myślicie, że 5 cm wystarczy czy dać od razu 10 ? Na zewnątrz domu ściany są docieplone grafitowym styropianem o grubości 15 cm ze współczynnikiem 0,33.
  3. Rury miedziane, które wychodzą z zaworu 3-D mają 28 mm. Taki sam rozmiar rur jest w 2 rozdzielaczach. Rury od obiegu do grzejników mają 22 mm. Pokój z którym jest problem ma jedną ścianę zewnętrzną. Druga od garażu, trzecia od wiatrołapu . Zaznaczyłem go na rysunku czerwoną ramką. Zaznaczyłem tez na niebiesko drogę Cu28 z kotłowni do pierwszego rozdzielacza w wiatrołapie. Długość rur od kotłowni do pierwszego rozdzielacza to ok 10 m.
  4. Rurę dał jeden który robił podłogówkę, rozdzielacze i hydraulikę w łazienkach. Natomiast zawór wstawił drugi, który robił kotłownię. Mam na dokumencie M RURA TWARDA FI 28x1,0 - 31 MB oraz M RURA TWARDA FI 22x1,0 - 16,3 MB. Rur nie wymienię ale zawór 3D już tak. A to wyliczenie to wziąłem z tego forum z posta 2015 roku gdzie było napisane "Jak policzysz ilość pętli i pomnożysz przez 2l/min to masz przybliżony przepływ w l/ min x60 to masz w l/h." Tylko u mnie nie ma 2l/min tylko 1,5 l/min. Czyli powinno być 14x1,5x60=1260 tj 1,3 m3. Jak to się ma do długości 830 mb ?
  5. Doczytałem na fakturze, ze jest to rura twarda czyli miedziana FI 22x1,0 Podłogówka działa na powierzchni 128 m2. Zostało zużyte około 830 MB rury PEXAL 16x2.0
  6. Pytanie czy mam dobrze dobrany kvs na zaworze. Mam 14 pętli, łącznie 830 mb rury zostało zużyte na podłogówkę. 14 x 2 x 60 = 1680 tj 1,7 m3/h Czy 1.6 to nie za mały parametr ? Jakie powinno być przy rzeczywistych przepływach średnio 0,5-1 średnio na 14 rotametrach ?
  7. Postaram się to zrobić tylko załatwię czujnik temperatury. Wszystkie podłogi pod posadzką mają to samo czyli EPS 100/036. Na to folia do podłogówki, rura pexal 16x2.0 i 8 cm wylewki. Następnie albo płytki albo mata kwarcowa Prinz 2mm (opór cieplny 0,01 m2*K/W) i panele. W innych pokojach działa więc wykluczam, że ciepło nie idzie w dół. Przepływ na rotametrze w tej sekcji był 0,5-0,7. Gdy zakręciłem wszystkie pozostałe sekcje to był około 3,5-4. Porównanie temperatury na wejściu i powrocie sekcji może być jakimś tropem. Myślę też o zaworze dolnym, może rzeczywiście coś z nim nie tak. Sprawdzę go.
  8. Na fakturze mam pozycję nazwaną tak: Zawór miesz. trój. drog. 1'' Afriso 25-40. Na samym zaworze nie widać więcej oznaczeń.
  9. Jestem pewny. W czwartek przyjechał znajomy ze sprężarką, wlane wiadro wody i odpowietrzona sekcja. Na koniec wykręcaliśmy rotametr i nakręciliśmy zaślepkę.
  10. Testowałem to rozwiązanie. Zakręciłem wszystkie sekcje zostawiając tylko tą jedną. Zakręciłem również drugi rozdzielacz aby woda szla tylko na ten pierwszy i tylko na tą jedną sekcję. Kocioł pracował 3h i w pokoju było trochę cieplej ale nie tak ciepło jak w innych pomieszczeniach. Zdjęcie rozdzielaczy na początku wątku (3 ostatnie zdjęcia). W tej chwili jest na tej ostatniej sekcji zaślepka zamiast rotametru. Podłoga w całym domu (oprócz tego niedogrzanego pokoju) była ciepła już po 2h pracy kotła. Czy to jest jakiś trop ? Czy hydraulik miał rację mówiąc żeby wyrzucić zawór zwrotny za pompą obiegową podłogówki i wstawić zwykły zawór ? Poszukam oznaczenia 3-D. Średnicy rur nie znam. Zerknę na fakturę i napiszę. Długość rur do pierwszego rozdzielacza z 8 sekcjami w wiatrołapie to 9-10m. Do drugiego rozdzielacza z 6 sekcjami jest 3m. Znalazłem zdjęcie jak te rury od rozdzielaczy wychodzą z otulin.
  11. Moje OP jest tak skonstruowane, że pętle na rozdzielaczach mogę regulować tylko ręcznie rotametrami. Dodam, że nie mam żadnych siłowników przy rozdzielaczu zamykających każdą z pętli ponieważ nie mam sterowników w pomieszczeniach tylko jeden główny w centralnej części domu, który działa na zasadzie włącz/wyłącz kocioł gazowy w odniesieniu do zadanej temperatury. Dzięki za uwagę dotyczącą temperatury przy zaworze termostatycznym. Zastanawiałem się nad niedogrzanym pomieszczeniem. Z jednej strony sąsiaduje z garażem, w którym jest 18* przy 0* na zewnątrz, z drugiej strony wchodzi się do niego z wiatrołapu, trzecia ściana jest z oknem a czwarta sąsiaduje z korytarzem. Dom jest dobrze ocieplony. Na ścianach jest 15 cm grafitowego styropianu z lambda 0,33 a na stropie 20 cm grafitu 0,33. Na podłodze jest 10+5 białego EPS 100/036 i w całym domu jest tak samo bo sam go układałem. Na to folia, rurki i 8 cm betonu a na nim specjalna mata kwarcowa pod OP i panele. Przyjmuję do wiadomości, że w różnych okolicznościach mogą się pojawić straty ciepła ale najpierw to ciepło musi zostać dostarczone a podłoga zimna jak przy zakręconej sekcji. Pompy obiegowe wyłączają się gdy temperatura spadnie <25* na wyjściu ze sprzęgła. Kocioł grzeje wszystkie sekcje w jednym czasie. Byłem na każdym etapie budowy. Poniżej zdjęcie pomieszczenia gdzie ułożona jest pętla. Odnośnie zaworu 3D. Jedynym zaworem jeżeli dobrze rozumiem jest zawór mieszający termostatyczny Afriso przed pompą obiegową OP. Nie jestem specem ale podejrzewałem 2 rzeczy dlaczego tam jest chłodniej: 1. Sekcja na ten pokój jest ostatnią ósmą sekcją na drugim rozdzielaczu, który jest dalej od kotłowni niż pierwszy rozdzielacz 6-sekcyjny. Podejrzewałem, że pompa nie daje rady ale hydraulik wykluczył tę opcję. 2. w domu mam rekuperację i w tym pomieszczeniu jest nawiew, z którego nawiewanie jest powietrze 18* - rekuperacja działa na 15% mocy. Robiłem nawet test i zamykałem anemostat ale bez efektów.
  12. Witam, jestem nowy na forum i szukam porad, ponieważ mam problem z ogrzewaniem podłogowym. Zacznę od tego, że moją instalację nagrzewa kocioł gazowy kondensacyjny Bosch Condens GC2300iw. Mam dwa obiegi wody: jeden to obieg na podłogówkę (128m2 we wszystkich pomieszczeniach), drugi mniejszy obieg na grzejniki (2 w garażu oraz po 1 żeberkowym w 2 łazienkach). Zasilanie z pieca wchodzi do sprzęgła hydraulicznego AfrisoBasic, w którym jest podział na wspomniane 2 sekcje. Za sprzęgłem w stronę sekcji podłogówki mam zainstalowany zawór mieszający termostatyczny a za nim jest pompa obiegowa OMIS 25-60/180. Za pompą obiegową hydraulik zainstalował mi zawór zwrotny (zdaniem drugiego znajomego hydraulika niepotrzebnie - powinien być zwykły zawór, który nie ogranicza przepływu). Drugi obieg wychodzący ze sprzęgła idzie na grzejniki. Tu jest słabsza pompa 25-40/180. Pompy obiegowe sterowane są przez dwa sterowniki, których czujki temperatury włożone są do sprzęgła. Uruchamiają się gdy woda osiągnie zadaną temperaturę a następnie wyłączają się gdy temperatura spadnie (aktualnie poniżej 25 st.). Do podłogówki mam 2 rozdzielacze - jeden za ścianą kotłowni, który ma 6 sekcji oraz drugi oddalony o 10m od kotłowni w wiatrołapie i ma 8 sekcji. Na ścianie korytarza mam sterownik/programator Salus do kotła gazowego. To mój pierwszy sezon grzewczy odkąd mieszkam w tym domu. Instalacja jest dosyć świeża. Dom jest parterowy. Aktualne ustawienia odnośnie temperatur itp. temperatura ustawiona na kotle dla C.O. to 39 st.C taka temperatura jest również ustawiona na zaworze termostatycznym Afriso przed pompą obiegową podłogówki na sterowniku kotła w korytarzu mam zadaną temperaturę 21.6 dzień i 21.4 noc pompa obiegowa podłogówki jest ustawiona na 3 (max biegu) pompa obiegowa podłogówki jest ustawiona na 1 (min biegu) przepływy na rotametrach mam na dwóch rozdzielaczach 1 l/min. Na czym polega mój problem: Po załączeniu się kotła woda zaczyna się grzać, po złapaniu temperatury załączają się pompy obiegowe i woda krąży po rurach. Po około 1h grzania podłoga staje się wyczuwalnie ciepła. Mam w domu panele w 3 pokojach oraz płytki w salonie, kuchni i korytarzach. Problem jest w jednym pokoju, do którego wejście jest z wiatrołapu oraz częściowo w wiatrołapie. Pokój zasilany z ostatniej sekcji rozdzielacza zainstalowanego w wiatrołapie (jako ostatnia 8 sekcja) a sam wiatrołap to przedostatnia 7 sekcja w kolejności od zasilenia. Po 2-3h grzania podczas gdy wszystkie powierzchnie w domu są ciepłe (panele i płytki) w tym jednym pokoju jest wyraźnie chłodniej - podłoga nie jest tak ciepła jak w reszcie pomieszczeń. Temperatura zadana na sterowniku w korytarzu zostaje osiągnięta (np. 26.6). Kocioł się wyłącza a pompki obiegowe tłoczą wodę jeszcze przez około godzinę i powodują, że temperatura na sterowniku podnosi się do 22.0 st.C. Wszędzie ciepło tylko nie w tym jednem pokoju. Było robione odpowietrzanie tej sekcji i całego rozdzielacza chociaż znajomy hydraulik twierdził ze gdyby ta sekcja była zapowietrzona to byłoby to słychać lub widać na skaczącym rotametrze - procedura odpowietrzania zakończona sukcesem sekcja jest drożna i odpowietrzona. Kolejny myk polegał na tym, że z tej ostatniej sekcji na rozdzielaczu został wyjęty rotametr i zaślepiony nakrętką - idzie na tą sekcję woda i nie jest niczym ograniczana. W pokoju dalej temperatura odbiegająca od komfortowej w reszcie domu. Czyszczone były wszystkie filtry również ten magnetyczny, który jest miedzy kotłem a sprzęgłem oraz wszystkie sitka. Kolejne pytanie do posiadaczy podłogówek i specjalistów - jak wyregulować ogrzewanie podłogowe żeby zużywać jak najmniej gazu a przy tym efektywnie ogrzewać dom i wydłużyć żywotność kotła, pomp itp. Jeden z hydraulików twierdzi, że lepiej gdyby kocioł miał ustawioną niższą temperaturę zasilania np. 29-30 st. i chodził dłużej na niższych parametrach niż teraz gdy chodzi 2-3h na 39 st. a pompa obiegowa od podłogówki chodziła dłużej lub cały czas a nie jak teraz gdy temperatura spadnie to się wyłącza. Woda była by cały czas rozprowadzana, na podłodze nie byłoby już tak odczuwalne ciepło gołą stopą ale w domu byłoby podobno dalej ciepło. Co o tym sądzicie ? Jak to się ma do zużycia gazu ? Czy ktoś tak ma ? Pompa obiegowa od podłogówki zużywa na 3 biegu 70W czyli około 7-8 groszy/h to jest około 50 zł na miesiąc. Gdzie tu oszczędności ? Ktoś te sterowniki właśnie wymyślił po to żeby cały czas nie chodziła. Załączę później zdjęcia mojej instalacji.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.