Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Efektywne podłączenie buforu


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,
Jestem już na ostatniej prostej w kompletowaniu kotłowni, a że w moim województwie wymóg 5klasy jest odległy to kombinuje po kosztach. Posiadam kocioł kombinowany dolnego spalania 55kW plus zbiornik hydroforowy do ocieplenia 3000l, (w domu zaś instalacja typu górnego, pion 3 1/2 " i na ten moment nie przewiduje przeróbki całości instalacji). I teraz zaczyna się dylemat. W większości schematów napotkanych w internecie kocioł jest podłączony bezpośrednio do bufora (wiadomo z zabezpieczeniem powrotu), a dopiero pod bufor podłączone są wszystkie odbiorniki CO, podłogówki, CWU. Poniżej przykładowy schemat do podglądu.

image.png.f972293be1744a7fb9590d1938edb5f2.png


W schemacie, który mam w instrukcji do posiadanego kotła bufor jest jakby ostatnim elementem drabinki (zdjęcia poniżej)
[https://obrazki.elektroda.pl/3306240600_1650463459_thumb.jpg https://obrazki.elektroda.pl/7161201000_1650463458_thumb.jpg

I teraz pytanie, który z układów jest efektywniejszy.
W układzie proponowanym przez producenta wnioskuję że priorytet mają "odbiorniki", bufor zaś zbiera nadwyżki energii - taki w sumie jest główny zamysł. Druga kwestia, czy w tym przypadku zawirowania w zbiorniku nie są mniejsze ? Wiem, że bufor ma działać jako sprzęgło, ale podłączone 4 pompy w moim przypadku napewno wpłyną negatywnie tworzenie się warstw wody ciepła zimna.
Pytanie dla osób mających styczność z oboma wariantami: który jest korzystniejszy ? Czy dla rozwiązania producenta należy przewidzieć kolektor ? Myślałem nad rurą 2" z dospawanymi króćcami 1" - rura 2" ma 4x większy przekrój, więc przy 4 pompach teoretycznie nie powinna występować "walka pomp".

Następna kwestia - kocioł posiada wężownice schładzającą, lecz pomimo tego będzie pracował w układzie otwartym. I pytanie czy na zaworze trójdrogowym (zabezpieczeniu powrotu kotła) i pompie kotłowej zastosować równolegle zawór różnicowy ? (na wypadek zaniku prądu lub awarii pompy kotłowej). Myślę że w tym przypadku od przybytku głowa nie boli, tym bardziej jak zachowa się spadki rur to w takim przypadku bufor będzie ładowany grawitacyjnie, nawet przy zaniku prądu przy rozpalaniu przy zamkniętym zaworze zabezpieczającym powrót kotła (wiadomo w takim przypadku zaniku prądu powrót nie będzie chroniony).


Z góry dzięki za odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Jak obieg zamknięty to trzeba jeszcze miejsce na naczynie przeponowe, dla takiej objętości minimum 100l, 

Ja dla instalacji o objętości 1200l mam naczynie 160l

Bufor 1000l okrągły będzie miał nacisk na podłogę ponad 1200-1500kg/m2 - to już musi być posadzka przemysłowa a nie strop w takim domku!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już to postawił bym ten bufor w miejscu gdzie jest ściana działowa , w innym bym się nie odważył .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okolo 8t pelletu lezy na strychu u mnie + 1t to bigbag z ktorego jest automatycznie podawany do palnika. Ciezar rzecz jasna jest rozlozony na pewnej powierzchni. Strop monolityczny zelbetonowy 16cm.

Bufor 1000l to nie jest problem ale trza miec do tego warunki. Jesli strop lichy to belki lub kratownica podparta na ścianach nosnych.

  • Przydało się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strop 13 cm zalewany 9 lat temu, beton B20. Kotłownia jest 270cm x 135 cm i taka jest rozpiętość ścian, ściany z trzech stron suporex 24cm a z jednego boku, krótszego strop opiera się na kominie murowanym z cegły czerwonej 12cm. Stojący bufor idealnie nad kotłownią będzie praktycznie między ścianami i przy kominie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2,7 x 1,35 to masz okolo 3,5m2. Rozloz ten ciezar na mozliwie calej powierzchni, tym bardziej jak masz sciany nosne to ok.

U mnie bigbag 1t stoi/wisi na czterech nogach z podkladkami stalowymi tez bezposrednio nad kotlownia, obok leza worki z peletem. Kotlownia troche wieksza niz Twoja ale tez dziupla a po bokach dwie sciany nosne i komin.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Zapomniałeś o miejscu na ocieplenie. A z racji że to nie ogrzewany strych to osobiście dałbym dodatkowo 20cm w 2 warstwach po 10 z warstwą aluminium. Wszystko po to by nie tracić ciepła na nieogrzewanym strychu.
Rury także trzeba konkretnie ocieplić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację, planuję konkretnie go ocieplić.  

Na końcach dwuteowników są centymetrowe dystanse, dzięki którym nie leżą one na stropie. Ich końce są posadowione w miejscach ścian znajdujących się pod stropem, dzięki temu cały ciężar przechodzi na dwie ściany po około 500 kg na każdą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.