Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
10 godzin temu, tomii1 napisał:

Jakoś ucichło

dziś miałem wizytę insztalatora od sas-a

zsproponowal mi na budynek kocioł 25 kw jak mu powiedziałem ze oszalał to się poprawił

na 19kw....

Gdzieś kiedyś pisał tu auto ciepła właściwego te wyniki z wyliczeń dla starszych budynków to są zawyżane czy zaniżane? U mnie akurat są wszystkie materiały z jakich jest dom i w zasadzie zużycie pasuje do chałupy . Wychodzi mi ok 65w/m2 lub ok 120 kW /m2 na rok co przy cwu i co i spalaniu ok 4 t wegla daje jakieś 28-30 tys kWh na mój dom i metraż. 
to lepiej kocioł 16 czy 15 z palnikiem 20 kw czy brać kocioł 20 kw jednak. Dodam że średnie jest według CP około 8.5 kw. 
prosze o opinie bo czas mi ucieka a ja się zdecydować nie mogę. Chciałem wziąć ogniwo 18 ale ktoś tu z was napisał że z piecami były przebije groszkowymi i się trochę zastopowalem. 
no i lepiej 4d czy sprzęgło . ????

Czytając forum miałem taki sam kłopot w doborze kotła jak Ty. Ostatecznie jednak wybrałem ogniwo - design kotła może nie jakiś nadzwyczajny ale to chyba nie o to chodzi. Przekonała mnie cena (to co się dzieje z cenami u wielu innych producentów to masakra) i sterownik.Też słyszałem o tych przebojach z ekogroszkowym ogniwo, ale jakoś nie widzę zatrzęsienia tematów o problemach z pelletowcami tej firmy na tym forum czy na forum esterownik.

Opublikowano

Ja mam ekogroszkową wersję Ogniwa z 2013 roku. W Ogniwie w tych starych modelach był dupiaty palnik. Strasznie wielki. Teraz nie wiem jak jest. Do tego robiły się dziury w odbudowie korpusu palnika i ślimaka. Jak zmieniłem palnik na Batory10 (stary padł po 49 tonach opału), to dużo lepiej się w nim pali. Sterownik na swoje czasy mieli rewelacyjny w standardzie sterowanie Internetem z super zarządzaniem przez www i dedykowany program na telefon. Teraz już trochę zostali jeśli chodzi o spalanie. Brak płynnej modulacji, tylko skoki pomiędzy ustalonymi mocami. Przez ostatnie dwie zimy użytkownicy nowszych wersji sterownika narzekają na duże obciążenie serwera w zimie. Skutkuje to brakiem zarządzania kotłem poprzez telefon czy stronę Www. Wykresy rysują się strasznie wolno lub wcale przy dużym obciążeniu.

Wysłane z mojego Redmi 7A przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

Kurczę co z tymi instalatorami jest 

naprawdę mam dobrać kocioł jaki 100w/m2

z CP wychodzi mi ok 65 w , zmierzyłem dom po podłogach z wyłączeniem grzania piwnicy i mam 195 m2 . Każdy proponuje kocioł 20 kw iść w taki czy jednak wziąć 16 z palnikiem 20 np  Slimko czy Lumo?  Bo zapas mocy bo cwu itd. Przecież jak wezmę 16 to i tak palnik będzie 20. W Slimko jedynie  co to mała pojemność wodna. Już mam świra we łbie. 

Średnia ok 8 czy 20 jednak nie będzie za duża ? Każdy ciśnie mi tu pierodly ze palik moduluje i ze się nie ma co martwić szybciej nagrzeje i się wyłączy..... a potem widzę wpisy ratunku pomocy bufor itd. A jak ocieplę w przyszłości dach to co kocioł do zmiany ? Czy tez bede szukał bufora i kolejna kasa....

cieplo wlasciwe zawyża czy zaniża wyniki? Ktoś z was dobrał wg CP i co miał za mało za dużo w sam raz?

Edytowane przez tomii1
Opublikowano

Sam se kolego odpowiedziałeś ,jak weżniesz slimko 16 stke to palnik jest tam 20 kw wiec lepiej wziąć kocioł 20 kw z palnikiem 20 kw albo 16 stkę z palnikiem 16 kw .

Jak chcesz nie wyłączać kotła tylko palić na okrągło to 20 stka będzie za duża a i 16snastka w cieplejsze dni okaże się  za duża , to jest kocioł pelletowy posiada zapalarkę i jakąś tam modulację wiec trochu inaczej jak z kotłami na ekogroszek . Ja mam kocioł 20 kw  z ciepła właściwe wychodzi moc 12 kw w najzimniejszy dzień plus 4 kw na cwu i co ? cały sezon mam jasno w kotle spalam góra 3. 5 tony pelletu na sezon i nie płacze po forum ratunku pomocy może bufor założyć i śmiem twierdzić że jak bym miał 16 to wcale bym mniej nie spalił a pellet mam po 560 zł a2 w big baku pali się fajnie ciepło daje tylko popiołu dwa razy więcej jak z tych super drogich , może za bardzo kolego do głowy sobie przybierasz , choć ne dziwię się Tobie przy tych cenach dzisiejszych za te eco złomy .

Opublikowano

kordjano z tego co widzę masz bioverta od Witkowskiego plus kipi dokładany....

dom masz 200 m po podłogach a jak ocieplony?

Opublikowano

Średnio docieplony ,ściany 10cm styropian dach wełna 20 cm , okna dwuszybowe plastiki to stary dom cegła z zewnątrz szpara i pustak od środka , ale ciepło dosyć dobrze trzyma , sezon zaczynam w listopadzie i było to bardziej przepelanie ,mam w zeszycie zanotowane , za listopad poszło 360 kg a w grudniu już 680 kg . 

Kotła Ci nie doradzę , ale jak pójdziesz w kipiego to w moim mniemaniu najekonomiczniej palić z mocą maksymalną przyciętą o dwa trzy kilowaty jak dogrzeje to się odstawi w postój a te postoje to różnie w zależności od tego co za oknem i tych odpaleń też różnie , jak chcesz na okrągło mieć letnie grzejniki to pomyśl o niewielkim buforku ,palnik jak dla mnie musi być w drzwiczkach nie gdzieś tam z boku kotła zabudowany blachami .

Ja za swój kocioł dałem o ile dobrze pamiętam dałem 9000 zł sam zamontowałem do tego z1000 zł wyszły pierdółki plus econet i ecoster z 800 zł , teraz to jest porąbane serwisy pierwsze odpalenia przeglądy , pozostaje współczuć .

Opublikowano

Kolego Sambor ty się często wypowiadałes w tematach do pelletu 3D + vtc czy może sprzęgło i oddzielna pompa cwu co z 3D i kotłowa na powrocie Se sprzęgła czy tez może wymiennik ciepła i sterowanie 3D temp na grzejnikach. Wtedy piec byłby w układzie zamkniętym a instalacja dalej w otwartym jeśli byłby wymiennik.

nie wiem czy sprzęgło nie lepsze. 

Opublikowano (edytowane)

Kombinujcie bo ja nie mam możliwości przeróbki instalacji zbiornik jest z ostatniej nitki co zabudowany w ścianie i zakafelkowany a odpływ jest do piwnicy i nie da rady go zlikwidować . Zaślepienie odpływu nic mi nie da. Wiec instalacja zostaje jak jest a piec musi być w UZ bo nie mam możliwości wykonania drugiego zbiornika wyrównawczego w moim przypadku musiał bym skuć ściany w 2 łazienkach .

co do zapasu mocy właśnie chciałbym to zrobić na styk CP wylicza 16 kw plus ok 2.5 na cwu. Instalatorzy mi dobierają 20 lub nawet 25 . I na nic im moje tłumaczenie . Nie mam już siły do ich wyliczeń 200m2 20kw minimum. A z CP wychodzi 16 kw przy - 20.

no i co robić brać 20? Bufora nie mam gdzie postawić chyba ze taki jak do pompy ciepła 100 l. Ale to nic nie da to już lepiej zrobić sprzęgło i po temacie. Obieg jeden grzejniki. 

Edytowane przez tomii1
Opublikowano

To jakaś bzdura :

Prowadzisz długą dyskusję o mocy, a następnie hydraulik ci ma kupić - to twoja kasa i ty rządzisz, więc nie twórz problemów tam gdzie ich nie ma.

Potraktuj to co masz jako układ zamknięty i tak zamontuj kocioł.

Bufor 100l to też bufor i coś ci da.

Opublikowano

Ok można i tak . Coś wymyślę . Biorę 15-16 z palnikiem 20 i po sprawie .

 

Opublikowano

hydraulik ma mi co kupić? Bo nie rozumiem tego stwierdzenia. On wszystko chce mi kupić i sprzedać oraz doliczyć swoją marże bo gwarancja bo on za to bierze odpowiedzialność co jeszcze ? Rozumiem ze jak to wspaniałe wilo się zepsuje to on przyjedzie mi go na gwarancji wymienić gratis? No bo doliczył kasę zarobił extra i co on mi da gwarancje ? Przecież ma odpowiedzialność. Bzdura ! Mam gwarancje producenta i tyle. Każdy ma cię gdzieś . Gdyby instalatorzy czy hydraulicy byli tacy super to nie było by pytań ani forum , poprawialiby ustawienie pieca byliby na każde zawołanie klienta.... przecież daj gwarancje wzięli odp. I doliczyli kasę . Przeważnie to ceny katalogowe tyle ze netto.... hahaha żyć i nie umierać. Czas się chyba przebranżowić wybierać Se robotę i robi tylko wymianę i montaż kotłów . Jak jak ja uważam i najlepiej na tym co ja najkorzystniej kupuje i jak najdrożej da się to sprzedać, a klient i tak zostanie sam sobie.... za duży kocioł No problem, przecie miał mieć 20 dałem 25 nie zmarznie a moduluje wiec to nic takiego że za duży. 

Stad prowadzę dyskusje żeby się nie wpiepszyc bo co ja chce to wiem. Tyle że nikt tego nie respektuje.  Jak mam termin bierz i nie marudź. Tak to dziś wyglada. 
Ja jestem inżynierem od elektryki a woda płynie tak samo na bardzo podobnych zasadach. Do tego trochę fizyki termodynamiki i pare innych zagadnień i wszystko da się zmierzyć przeliczyć  i zaplanować . Ale lepiej wziąć 100w na m2 i gra. A ty się potem martw i płacz przecież chciałem ci dać kocioł czerwony a ty wziąłeś niebieski.
 

Ok można i tak . Coś wymyślę . Biorę 15-16 z palnikiem 20 i po sprawie .

Zrobię to w końcu sam a potem zawołam pana hydraulika do weryfikacji. Zapłacę mu 500 i niech spada. A VAT mam go gdzieś zarobi skarb państwa a te oszołomy i naciągacze nie zarobią ani grosza. Amen 

Opublikowano

Przecież sam tak piszesz - jak zaczynasz z instalatorami takie dyskusje to tak jest

3 godziny temu, tomii1 napisał:

 Instalatorzy mi dobierają 20 lub nawet 25 . 

Instalator chce się pokazać, jaki on wszystkowiedzący i chce ci zrobić dobrze.

Opublikowano

Ja tak tylko na szybko się wtrącę w kwestie ciepławlaściwie. Generalnie jak wszystko rzetelnie wpiszesz to ma to ręce i nogi. Jak na całkowicie darmowe narzędzie w kilka chwil jesteś w stanie pi razy drzwi wyliczyć zapotrzebowanie budynku. Ostatnio zmienił się sposób liczenia mocy uwzględniany do ogrzania CWU. W moim wypadku z 3 KW mocy zrobiło się 0,4 KW. Ma to przełożenie na wynik niezbędnej mocy grzewczej CO+CWU, który jest teraz niższy, niż wcześniejsze wyniki.

Opublikowano

Oczywiscie tez to zauważyłem ze liczy mi 1,2 kw a nie 3. Ważna uwaga.

Opublikowano
W dniu 25.06.2021 o 16:59, sambor napisał:

Bufor 100l to też bufor i coś ci da.

I to mi się podoba. Bufory 100-120 litrów zastępują sprzęgła, są np z podejściami od dołu i można je zawiesić np. pod sufitem przez co idzie rozplanować kotłownie w rozsądny sposób.
Przykładowo jak mamy ferroliego i 35 litrów wody w układzie, do tego grzejniki to taki bufor przejmie pierwszy strzał, zdąży wybudzić kocioł, który potem już sobie te braki uzupełni.
Cenowo dokładamy pewnie 400-500 zł zamiast sprzęgła i to jeszcze ma sens. W dobrze ocieplonym domu rozładowanie takiej "setki" wbrew pozorom chwilę trwa...

Opublikowano

shogunzlasa ale to wychodzi na to ze zamiast sprzęgła w cenie nie wiem 500 pln lepiej dać bufor 60 l.... czy aby na pewno będzie to tak samo działać jak układ ze sprzęgłem?

100 l to trochę mało fajne są kospel-a 200 l. No i w miarę przystępne cenowo. Drugie pytanie czy 1 obieg grzewczy i tylko grzejniki to jednak nie lepsze będzie sprzęgło ? Nawet mały kocioł szybko ogrzeje ten obieg ze sprzęgłem a 3D powinien dać radę wyregulować to tak by tego wielkiego strzału nie było jak przyjdzie zimny powrót. 
200 mógłbym dać szkoda ze nie ma wersji poziomej bo akurat mam miejsce po starym bojlerze.

Opublikowano
W dniu 17.06.2021 o 21:46, tomii1 napisał:

ciepło właściwe zawyża czy zaniża wyniki? Ktoś z was dobrał wg CP i co miał za mało za dużo w sam raz?

Zawyża bo dobiera moc kotła na -20'C, a takich temperatur nie ma. Najbardziej wiarygodna z ciepło właściwe jest "średnia moc grzewcza" i z nią kocioł będzie pracował najsprawniej. Wtedy bufory są zbędne. Instalatorzy preferują większe/droższe kotły, bo mają z nich wyższe prowizje. Z takim mocno przewymiarowanym kotłem wiążą klienta ze sobą, bo taki kocioł ciężko będzie ustawić by sensownie i ekonomicznie palił ( no może przy -20'C ). Będą potrzebne dodatki typu bufor itp. czyli następna kasa do zarobienia dla instalatora. 

Można dodać do "średniej mocy grzewczej " 2-3kW na gorszej jakości pelet/mniej energetyczny i będzie wtedy w sam raz ( bez zbytków i dodatkowych urządzeń). Wtedy będzie też oszczędnie spalał.

To co podaje ciepło właściwe jeśli chodzi o moc kotła jest dużo zawyżone ( średnia moc grzewcza kotła jest Ok).

Opublikowano

Czyli co jak dla -16 mam 14 kw to raczej brać max 15-16 kw?

Opublikowano

Gdzie ty mieszkasz by mieć średnią temperaturę -16'C ?  W okolicach Rybnika średnie temperatury w w zimie to 1,6'C.

"Przeciętna moc grzewcza" wg tego linku https://cieplo.app/wynik/fgei to 7kW,  więc kocioł o mocy 10 kW byłby w sam raz bez bufora. 

Przy spadkach temperatury do -15' które rzadko się zdarzają i trwają krótko w domu zamiast 23' będzie np ok 20' ( nie zamarzniesz) -wtedy mocniejszy opał wskazany.  Mam podobne zapotrzebowanie na sezon ok 30 000 kWh i palę kotłem 18 kW na zmniejszonej mocy o połowę ( zmodyfikowanym) czyli ok 9kW i on daje radę przez cały sezon grzewczy ( też były spadki temperatur do -18'C ) i spala oszczędnie na wysokiej sprawności - bo chodzi na maksymalnej mocy przez 90% czasu swojej pracy. Bufor dla mnie jest zbędny. Ciepło właściwe wskazywało mi kocioł 28 kW a podajnik ponad 30 kW.  Natomiast przeciętną moc grzewczą wskazywało 7,6 kW i to akurat się sprawdziło.

Jeśli będziesz miał kocioł 15kW to on nie będzie chodził na maksymalnej mocy jeśli przeciętna moc grzewcza u Ciebie to 7 kW - będzie chodził na pół gwizdka i sprawności spalania czy ekonomiki nie będzie takiej jak na pełnej mocy.  Chyba że masz pewność że średnie temperatury będą u Ciebie -15C .to wtedy więcej mocy 

Możesz też zrobić wg hydraulika i za np 2 sezony podzielisz się spostrzeżeniami - bo wtedy na pewno trafisz na to forum. Tutaj 90% ludzi ma przewymiarowane kotły, a bufory są od tego by odebrać nadmiar energii z kotła który produkuje jej za dużo do zapotrzebowania energetycznego budynku. Jak produkuje w sam raz to bufora nie potrzeba. Jak z buforem to dobranie właściwej mocy kotła do swych warunków nie ma takiego znaczenia bo on odbierze jej nadmiar.

Opublikowano

Ok ja sobie tylko robiłem symulacje i akurat ten wynik to bez ogrzewania piwnicy, bo ktoś sugerował bym je wyłączył . Jak popatrzysz na początku wątku z piwnica i cwu jest ok 19 kw ale i tak średnio jest ok 8 plus te 2-3 kw jak pisałeś wiec ok 12 kw. Instalacja stara ale grube rury są tylko w kotłowni potem idą 1 i 1/4 redukcja na piony do cala i 3/4 do grzejników. W piwnicy mam swą grzejniki które są w zasadzie letnie reszta grzeje się od rur(korytarz). Na te chwile mam piec 95 l wody a w całej instalacji jest jej łącznie z kotłem ok 330l wiec jakiejś tragedii nie ma. Po głowie chodzi mi cały czas ogniwo z Skiepko bo ten palnik i tak ma 20 kw w piecu 18, a spokojnie daje radę przy 4-5 kw spała czysto i efektywnie. Nie wiem czy kipi pod tym względem będzie lepszy , ale kipi ma ciekawszy sterownik i łatwiej to wszystko spiąć net termostat itd. W pello net jest w standardzie do radiówki trzeba moduł termostat biedny tylko temp i wilgotność  , nie możesz niczym regulować jak np w ester x80. 
Piec jest prosty i mały w wersji kompakt pasował by mi idealnie. Palnik spali nawet gorszy PELlet choć ja takim nie chce palić. Wymiennik w piecu prosty pionowy trochę biedny ale ostatnio zacząłem porównywać współczynniki efektywności sezonowej i ogniwo ma 121 i 82 % efektywności sezonowej. Taki lumo który mi się podoba 117 i 79%. Zreszta sporo kotłów ma takie wyniki ale są tez takie które maja wyższe te parametry. Nie sadze by Ogniwo wpisało tam coś na pale bo dziś bez badań ani rusz, a nikt się nie podłoży. Bo jak coś się konkurencji nie spodoba to kupią kocioł i zrobią niezależne badania i już mamy weryfikacje. Drobne różnice to nie problem ale już większe tak. Lumo jest fajny w czyszczeniu ma kipi i plum ale jest strasznie głęboki i tu mi się robi problem. Podobnie metal fach slim mini to samo z czopuchem 1400 mm. Wiem dwa różne kotły lumo wymiennik pion MF poziom ale to dla mnie nie problem jednie co to częstotliwość czyszczenia będzie inna. Pasował by mi jeszcze Slimko ale 16 ma mały zbiorniczek opału. Wymiennik poziomy wiec to samo. Dlatego to ogniwo byłoby najlepsze bo jest plytkie. Czyszczenie nie jest skomplikowane. No ale tu na forum ludzie się niepochlebnie wyrażają o tym piecu nie wiem czemu. W zasadzie wymiennik jeden czort aby palnik i sterownik były ok. A VIP i pello są w porzo. Bądź tu mądry co zrobić ....

 

 

Opublikowano (edytowane)

piecuch19 tu masz link z CP z ogrzewaniem piwnicy . Nie jest cała grzana ma tyko dwa grzejniki plus korytarz grzeją rury wiec metrów jest mniej niż liczy  CP bo ok 240

https://cieplo.app/wynik/90xi

instalacja bez bufora ze sprzęgłem .

Edytowane przez tomii1
Opublikowano

Z linku przeciętna moc grzewcza to 8,3kW - to po co palnik 20kW? -  po to by zagrzał w pół godziny tą mocą cały dom i się odstawił?

Skąd wiesz że palnik 20kW spala czysto i efektywnie przy 4-5kW? - z reklamy producenta? 

Efektywne i oszczędne grzanie polega na ciągłym dostarczaniu energii jakiej potrzebuje budynek, a on na pewno nie potrzebuje do ciągłego grzania mocy 20kW.  Spodziewasz się jakiejś epoki lodowcowej?

Każdy ma inne priorytety przy wyborze kotła więc tu trudno doradzać ( kobiety przy wyborze aut patrzą na kolor). 

Ja się sugeruję możliwością stosowania różnego opału bo uzależnienie się od jednego dedykowanego to problem w przyszłości. Ceną uzyskania 1kWh  i dostępnością paliwa bo to wpływa na ogólny koszt ogrzewania w sezonie. Znasz aktualne ceny dobrego pelletu? Łatwość czyszczenia wpływa na komfort użytkowania, a przede wszystkim możliwość widoku płomienia w trakcie pracy, bo łatwo kocioł wtedy wyregulować do swoich potrzeb ( swojego zapotrzebowania) - pamiętaj że dane podawane z badań dotyczą specyficznych warunków, których nie ma w swych kotłowniach 98% urzytkowników. Warunki eksploatacyjne bardzo różnią się od tych na badaniach i tych z reklamy producentów, a paliwo na badania jest "specjalne". Wygoda obsługi się liczy, ale rodzaj wymiennika ocenia się pod katem sprawności odbioru ciepła, a nie łatwości czyszczenia i najlepiej jedno z drugim idzie w parze.

Duży zład wody w instalacji to atut przy grzaniu ciągłym i w połączeniu z głowicami termostatycznymi na grzejnikach dobrze dopasowany kocioł nie potrzebuje bufora. 

Nie wskaże Ci: kup ten, czy tamten, bo to Ty potem będziesz się z nim zmagał, a każdy ma inne warunki i priorytety. Sam musisz podjąć decyzję. Zrób sobie listę priorytetów za i przeciw, a na pewno coś sensownego wybierzesz.

 

Opublikowano (edytowane)

Hmm No ale To wg tego co piszesz to powinienem sobie kupić biawara kompakt 12 kw i starczy. Akurat ogniwo 14 ma kinowy palnik bo kipi basic. Ja nie mam termostatów na grzejnikach chce to załatwić termostatem elektronicznym który będzie regulował praca kotła akurat jest tak ze musiałbym „rżnąć” instalkę chcąc montować termostat na grzejnikach ale nie jest to niewykluczone. Co do sprawności i czyszczenia wymiennika masz racje bo wymiennik pionowy działa w wielu piecach i co ludzie chwała jednak wymaga więcej uwagi. Jeśli jest przemyślany i łatwo się czyści to problemu nie ma. Co do spalania rożnego paliwa to masz racje akurat VIP spala wszystko . Mniejszych nie ma unifikacja i skręcenie mocy programowo. Skąd wiem ze ten palnik spała czysto widziałem testy I w kotle siwo a palnik chodził ze średnia mocą ok 5 kw. Po wyregulowaniu podawania i nadmuchu palił i nie gasł przy 3 kw. Dlatego taka 14-16 miałaby się niezle i chodziła na 50-70 % swojej mocy a to już chyba nie jest zle. Zauważ ze sporo palników i kotłów ma wyższe sprawności z badań na 30% niż na 100% dziwne nie?

Naprawdę jest tego tyle ze głowa boli...

jeśli masz wrzuć swoj wynik z CP ...bo coś nie wierze ze moc kotła 28 kw a średnia ok 8kw...

 

 

Edytowane przez tomii1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.