Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dobór kotła na pellet dom ok 240m2


tomii1

Rekomendowane odpowiedzi

Na początku witam wszystkich serdecznie. 

Przeczytałem pół forum i wiele wątków i mam straszny mętlik w tym slaskim łbie ze tak powiem. Każdy instalator czy sprzedawca mówi  mi co innego - potrzebuje kocioł do domu kostka lata 80 ocieplony 5 - 8 cm styropian dach płaski okna jedne z najlepszych jakie były 12 lat temu, ogrzewane w połowie piwnica i parter i piętro. Ok 240 m2. Instalacja stara, rury częściowo grube przechodzą z 2 cali od pieca w 1 i 1/4 cała. Grzejniki żeberka żeliwne cześć aluminiowych. Piony calowe do grzejników 3/4 tam gdzie Alu 1/2 cala i tak wszystko śmiga od lat. Żeberka t1 120 w przy 90/70. Purmo przelicza ich moc na 55 stopni maja ok 60 watt. 
Ilość  wody w piecu 95 litrów w całej instalacji ok    350. Temp która idzie na kaloryfery to ok 55 stopni. W domu ok 22-23 stopnie bez problemu. Kocił sas nwg 29 kw spalanie tej zimy ok 4.5 tony węgla plus jakieś tam drewno głównie sosna. Komin bez wkładu żadnych wykwitów ani kondensator murowany z cegły w bardzo dobrym stanie. Cwu teraz 100l ale będzie nowy 200 l bojlerek w domu tylko prysznice. 
Ochrona powrotu obecnie przez cwu mnie nie przeszkadza 55 w bojlerze. Przy ok 60 na piecu nie spada poniżej 50 stopni. Węgiel Marcel Popiol proszek piec dobrze go spala. 

instalacja zostanie przerobiona na 3 pompy co cwu i przewaliła 3 lub 4 drogowy zawór itd.

cieplo właściwe mówi tak https://cieplowlasciwie.pl/wynik/90xi

oczywiście tu powierzchnia tu jest większa bo program liczy cała piwnice stad prawie 280 m2. 
Są w domu grzejnik które za zakręcone. 
Chciałbym dać piec peletowy ze względu na obsługę i czystość w kotłowni oczywiście w komin wkład itd. No i jedni polecają 23 kw inni 15 kw a ja sam już nie wiem. 
Czy te informacje są prawdziwe i czy kocioł  15 kw da radę. ? Licząc spalanie i użyty opał wychodzi ze max 15 kw miałem a średnio to ok 8 kw wiec lecę kotłem na 30 %. Ja pale na 60 stopni plus miarkownik ale wiadomo jak to jest w smieciuchu. Poprzednie zimy nawet mniej spaliłem bo ok 3.5 t. W smiecichu pale ok 12 h wiec ciężko to porównać do ciągłego palenia....

Pomóżcie bo już zwariowałem z tymi propozycjami tylko defro sas lub ogniwo....

a mnie się podoba mpm bio pell II z kipim i sterowanie plum. Defro i sas na techu maja problemy z modulacja albo całkiem jej nie maja i widzę ze same problemy z tym są. Polećcie coś sensownego sprawdzonego najlepiej z wymiennikiem pionowym. Serwisem itd. Budżet na piec od ok 9000 do 11000 netto ale o 1000 zł kłócić się się nie będę, tym bardziej ze stał drożeje . Jestem ze Slaska może jest tu ktoś sensowny do montażu doradztwa okolice Rybnika Gliwic ...

z góry dziękuje 
tomii1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko biawar czy coś z kipim 20 kw będzie ok?

a co z kotłami sasa z palnikiem multiflame? Jak to się zachowuje jak spala? 
Mpm ma pionowy wymiennik kipiego i plum i wiem że ludziom to działa bez problemu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co powiecie na ten kociołek? 
 

Kocioł c.o. Genesis Plus KPP 20 na pellet
ma palnik revo Pellasa bardzo chwalony 
cena ok 10000 netto

???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie obejrzałem kotly

slimko 16 starczy?

moze Kamen 16

a może pełnić 20kw?

doradzcie coś bo nie chce kupić smoka

dziękuje 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak taki skamp pel 15 kw od Pieklorza potrafi spalić w jedną godzinę ok 3 kg pelletu to daje ok 70 kg na dobę. Ty spalales ok 5 ton węgla to porównaj ilości. Bardziej bym patrzył na slimko 16 niż na 20 bo na maxa ten piec będzie działał może miesiąc jak będzie zimno a reszta sesonu już luzniejsza. Ale może inni coś podpowiedzą. Poczekajmy. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No zdaje sobie sprawę ze może spalić tyle i więcej ja spaliłem nie 5  a 4 tony w kopciuchu Wiec to zupełnie co innego inna sprawność jak i wykorzystanie opału . Średnio z moich wyliczeń wyszło mi ze moc która potrzebuje po nagrzaniu budynku to ok 8 kw , ciepło właściwe pokazuje podobnie. Ja na cwu przyjmuje 0.25 kw na 1 osobę a ciepło właściwe dolicza aż 3 kw. 
zapotrzebowanie 120 kWh/m2 razy ok 240m daje 28800 kWh na ogrzewanie węgla używam z Marcela od lat a to opał o mocy 28 Mj wiec spokojnie mogę przyjąć 7 kw z 1 kg. Dzieląc to przez siebie daje 4114 kg węgla. Te 7 kw to i tak nie jest wiele bo to mocny opał.

Licząc to na pellet przyjmuje 4.5 kWh wiec wyjdzie ok 6.4 t.  Ale tego do końca nie wiem bo przy ciągłym paleniu zapotrzebowanie na ciepło jest inne budynek ma stała dostawę kWh wiec się tak nie wychładza. W mrozy - 20 żeby mieć 22 w domu to na grzejnikach było ok 65 stopni przez ok 5 h, po to by dogrzać szybko i później ok 55 na instalacji. Wiec gdyby mieć cały czas ok 40-45 powinno być ok a tu już żadnej tragedii nie ma. No chyba ze się mylę. 
Mój znajomy z lumo 20 i kipim spalił w zeszłym roku na podobny dom w największe mrozy 35 dziennie a tak to ok 25 kg średnio w zimie miesięcznie ok 800 kg ale wiadomo październik i listopad to ok 600 kg podobnie marzec i kwiecień. Jedynie styczeń i luty to było ok 950 kg. 
wegla nie chce bo dalej będzie syf....na gaz nie ma szans na PC chyba za słabo ocieplona chałupa .

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł 16kW to max.
Z kipim często kotły 16 i 20 są na tym samym palniku (20kW).
Jak masz jakiegoś producenta u siebie w okolicy warto to też rozważyć.

Jak masz ceglany komin warto dodać bufor - nawet 100 litrów wieszane na ścianie jak nie ma miejsca i palić na większej mocy żeby nie załatwić komina.
Możesz wtedy kupić też troche większy kocioł i bufor jakbyś znalazł coś w dobrej cenie - tylko patrz żeby sterownik ten bufor obsługiwał. Podobnie pompe kotłową jak chcesz ją mieć.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W komin będzie wkład nie będę ryzykował ze mi wyjdą wykwity.

pompa kotłowa oto jest pytanie ma czy nie musi być? 
zawor 3 lub 4 drożny skoro to instalacja tylko na grzejniki prosta jak drut? I ochrona porostu przez zawór termostatyczny np. Jeśli ma lub musi być to problemu nie m aby przemalował się znalazła u mnie jednak zdania i opinie są podzielone .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamontuj zawór termostatyczny VTC 55, pomiędzy zaworem a kotłem (na powrocie) pompa i finito. Temp na grzejnikach sterujesz termostatami.

Co ma z tym wspólnego pompa kotłowa? chcesz dodatkowo zwór 4-drogowy montować czy jak?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, shogunzlasa napisał:

Wy lubicie mieć z 70 stopni na grzejnikach?

Przytulasz się do grzejnika, czy jak?

Przy rozpalaniu cyklicznym 70 na grzejnikach przy małej ilości wody w układzie nagrzeje chałupę momentalnie, i chyba ekonomiczniej będzie.

Przy paleniu ciągłym wolę jednak temp na grzejnikach w okolicach 35-40

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, sambor napisał:

To już lepszy jest 4-D z pompą na powrocie do kotła i pompą na grzejniki.

Ma być 4 d lub 3 d w zależności od tego co się lepiej sprawdzi , pompa przewalowa może być ale jeśli nie musi to nie aczkolwiek z tego co widzę i czytam lepszy gorętszy powrót powinien być przy przewalowce. 
70 stopni nie mam max 62-65 i to tylko dlatego ze to smieciuch teraz i nie mam zaworu do regulacji temp na grzejniki. Normalnie styka mi 45-50 i jest ciepło aż nadto.
Cykiczne palenie mi nie przeszkadza choć wolałbym ciagle i niższa temp na kaloryfery. Termostatów na grzejnikach nie ma i nie będzie przy 4d nie widzę takiej potrzeby.  

Niestety co fachowiec to co innego mówi i ja już zgłupiałem wiec wydaje mi się ze 4d pompa obiegowa pompa cwu i pompa przewalowa musza być i powinno być ok. 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale mam jeszcze jedno pytanie zbiornik wyrównawczy jest na obiegu grzejnikowym najdalej najwyżej na ostatniej gałązce...

jak wstawie 4 D to stanie się układ częściowo zamknięty, a zbiornik nie spełni swoich założeń bo będzie za zaworem 4d dlaej na obiegu grzejnikowym a powinien być podłączony do kotła. przerobić tego nie mam szans bo jest zabudowany za kafelkami w łazience, a do piwnicy jest tylko odpływ i odpowietrzenie puszczone 1 rurą.

nie lepiej byłoby zrobić taki układ - taki mam ale bez zaworu 3d i z 1 pompą, a zrobiłbym taki - ale kocioł na pellet zamiast ecogroszek.spacer.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To to ja wiem tyle ze nie mam takiej możliwości na te chwile. Całe życie 40 lat tak było podłączone oczywiście bez zaworu 3 lub 4d i nie raz się woda gotowała i było ok tzn działo. 
mnie rozkuje ściany w łazience by doprowadzić rurę wprost od kotła. To już lepiej zrobić układ zamknięty i tyle. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam raz jeszcze............

lumo 15 z kimpim, slimko 15 z kipim, ew.. kostrzewa mino bio luxurry lub mini bio NE ale nie wiem czy się te kotły różnią opróćz palnika...

pojawiłą się defro sigma pellet czy defro eco slim - u niego piszą że 220 m2 ogarnia, ale nie wiem jaki to palnik , no i co powiecie o tym sterowniku ACK czy jak mu tam?

jest jeszcze defro delta ekopell ale wymiennik 1,9 m2 i do 185 m2............U mnie znają i montują defro i sas i koniec....... ale może ktoreś defro to nie bedzie jakaś porażka?

poporstu nie chce się wrypać w za duzy piec, jakieś masakryczne spalanie - ale i sterownik chce taki co działa a palnik faktycznie moduluje mocą - bo to co czytam o techu z całym szacunkiem to jakaś porażka...............jak czytam czy jednak nie?

O BIOPELL MPM w zasadzie nie ma nic choć kocioł mi się podoba - ale instalatory cienkie i nie znają, nie umieją nie wiedzą...........

co poradzicie? czy lepiej wziąć 20 kw? kazdy mi mówi że tej mojej chałupy 15 nie ogarnie.

Pomóżcie. czas ucieka terminy wychodzą a ja ogłupiałem.

DZIĘKUJĘ z dużych liter ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukaj na forum lepszych schematów. Ten jest taki"starodawny". 

Z tą mocą ciężko się wstrzelić bo średnia moc kotła w sezonie wychodzi ci 8 kw czyli lepsza była by 15 niż 20 tka. A masz możliwość w razie czego piwnicy nie grzać w najmroźniejsze dni czy raczej odpada?

Zrób audyt bez piwnicy ogrzewanej i sprawdź ile wychodzi. 

A na cwu bym tak strasznie nie doliczał ponieważ jak na godzinę czy dwie przełączy ci się na bojler to nie powinieneś tego tak strasznie odczuć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam możliwość nie grzania piwnicy po prostu zakręcę zawory na kaloryferach i po sprawie. Teraz tez mam tak ze w kuchni na dole kaloryfer jest stałe zakręcony wiec już 10 m2 odpada. 
Zrobię jeszcze raz kalkulacje na ciepło wlasciwe bez piwnicy i zobaczę co wyjdzie.

co do schematu to jest starodawny a on był tylko na przykład u mnie będzie kocioł w obiegu zamkniętym a CO w obiegu otwartym plus 4 d i odpowiednie z oprzyrządowaniem zaworami itd.  Czyli będzie zrobione po nowoczesnemu ?

No i zrobiłem wychodzi niekorzystnie bo zapotrzebowanie roczne urosło z 120 kWh/m2 na prawie 160, a z 62 W na m2 rosło do 79W m2 wiec tak sobie. Spadło ogólne zapotrzebowanie  o 1 kw wiec prawie wcale. 
wiec wychodzi na to że nie grzanie jest gorsze niż grzanie....

 Bojler i tak będzie grzany cały czas lub z harmonogramu. Można zrobić ochronę powrotu przez cwu i wtedy ile na piecu tyle w cwu jak się zagrzeje to taki mały bufor się zrobi bo cały czas będzie ta temperatura stała chyba ze piec będzie się wygaszał. Wolałbym aby pykał cały czas na małej mocy jak potrzeba to ja zwiększy. Kipi w 15 ma 4.5 kw mocy mimimalnej ale wiem ze da się ustawić go na 20% czyli 3 kw a to już jest przyzwoicie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.