Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W takim razie trzymajmy się wytycznych. Jestem za tym, że jeżeli kocioł ma mieć bufor to go należy założyć. Przynajmniej decydując się na taki kocioł biorę to jako wymóg i się do tego stosuję. Tylko innym typem instalacji jest instalacja na grubych rurach z żeliwnymi grzejnikami w nieocieplonym domu a inna np. podłogówka z kilkoma grzejnikami płytowymi w ocieplonym domu. Akurat mój stary dom ma zapotrzebowanie wg ciepło właściwie 180 W/m2 instalacja z górnym rozprowadzeniem , grzejniki żeliwne. Aby tam zagrzać  i utrzymać temp. potrzeba stałej temperatury zasilanie 65 stopni przy średnich mrozach. Więc jak obliczyć potrzebną wielkość bufora.

Opublikowano (edytowane)

W tym domu będzie założony podajnik właśnie ze względu na niską piwnice. Do tego mieszka tam osoba 80 lat to wygody w użytkowaniu również potrzeba.

Zakładając zasypowca nie tylko woda w buforze robi za bufor a cała pojemność instalacji a do tego zasobniki CWU w moim przypadku 2x140l. I to też powinno odgrywać rolę.

Edytowane przez anza
Opublikowano (edytowane)

Woda w układzie jest odbiornikiem ciepła z kotła tak jak bufor. Czy te ciepło zgromadzisz czy przetransportujesz to nie ma znaczenia. Masz go tylko odebrać z kotła.

Nawet obecnie ma podłączone zasobniki tak, że grawitacyjnie się ładują i rozładowują w zależności od temperatury na kotle a na okres letni albo zamykam zawór albo podłączam przez zasyfonowanie.

Edytowane przez anza
Opublikowano

Jestem ciekaw jak grzejnik , który oddaje ciepło do otoczenia w tempie 2kW/h może pełnić rolę bufora.

Niech kolega zmieni trochę spojrzenie na ten problem.

To tak jakby odbiornik elektryczny, podłączony do akumulatora (bufora) był jednocześnie też buforem, akumulatorem.

Grzejnik oddaje ciepło do otoczenia, a bufor tego nie robi, on oddaje ciepło do grzejnika.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano (edytowane)

Bufor jest tylko opakowaniem a energia jest zgromadzona w wodzie. Za stary jestem na takie dyskusje.

Jeżeli do układu z akumulatorem i żarówką podłączysz  rozładowane ogniwo to one przejmnie część energii z tego aku a następnie ją odda.W centralnym tym ogniwem będzie woda niezależnie od miejsca pobytu.

Edytowane przez anza
Opublikowano

@sambor serdecznie dziękuję za rady, dałeś mi dużo do myślenia. Może faktycznie jestem po prostu tylko głupcem z wodą zamiast mózgu.

Postaraj się jeszcze coś sensownego doradzić założycielowi tematu.

Opublikowano

Wracając do buforu ciepła to najlepszym są ściany budynku i dlatego powinny być dobrze zaizolowane i to po pierwsze powinien brać pod uwagę autor tego tematu.

Kolego @anzanaprawdę nie chciałem Cię urazić , ale czasem warto przemyśleć co się pisze przed napisaniem

aby potem w odpowiedziach woda w głowach naszych się nie gotowała.

Opublikowano
W dniu 14.02.2021 o 15:14, anza napisał:

Wkład Ø160 ma prawie tyle samo cm2 co dziura 14x14cm, więc po co ładować kasę. Jeżeli komin zdrowy to najpierw postawić kocioł i w razie problemów z ciągiem myśleć nad wentylatorem lub powiększeniem obecnego komina. Jak dom będzie potrzebował ciepła to ciąg również się znajdzie. Bufor jak jest problem z 800l to założyć 600l i też będzie dobrze, w razie czego zawsze można dołożyć drugi. Chyba, że nie masz parcia na kocioł zasypowy to założyć podajnik co jest dużo prostsze i nie wymaga ścięcia całej kotłowni.     

Moim zdaniem lepiej zmniejszyć moc kotła i grzać ciągle z buforem, niż wychładzać komin do jakiejś śmiesznej idei grzania domu za pomocą bufora. Bufor z założenia przy kotle zasypowym i grzaniu wysokotemperaturowym służy do odbioru chwilowej nadwyżki ciepła.

Domyślam się, że w pytaniu @bronzo, była zawarta intencja ew. montażu podajnikowca. W tym przypadku wkład izostatyczny, o minimalnym przekroju Ø160.

Opublikowano (edytowane)

 

53 minuty temu, sobol napisał:

Domyślam się, że w pytaniu @bronzo, była zawarta intencja ew. montażu podajnikowca. W tym przypadku wkład izostatyczny, o minimalnym przekroju Ø160.

Tak masz rację ale podajnik ma mniejsze wymagania co do komina od MPM-a.

Np. Defro komfort 15kW - 160 lub 14x14cm

Skamp PV13kW - 130 lub 13x13cm

Chyba, że masz na myśli zabezpieczenie przed kondensatem w kominie ale to przy MPM-ie również może być problemem.

W którymś poście sam sugerowałem założenie podajnikowca bo łatwiej i mniej przeróbek.

Edytowane przez anza
Opublikowano (edytowane)
17 godzin temu, sobol napisał:

Domyślam się, że w pytaniu @bronzo, była zawarta intencja ew. montażu podajnikowca. W tym przypadku wkład izostatyczny, o minimalnym przekroju Ø160.

Zgadza się. Rozważam opcję z podajnikowcem tylko nie wiem jak by się taki kocioł u mnie sprawdził. Jaki wkład kominowy jest wymagany do kotłów np. defro komfort 15 kW lub Skamp PV13 kW? I czy należałoby dokonywać zmian w instalacji tzn. wymieniać grzejniki i rury? Obecnie z żeliwnymi grzejnikami i grubymi stalowymi rurami po zaprzestaniu dokładania do kotła grzejniki są wystarczająco ciepłe przez następne 5-6 godzin. 

Wracając do zasypowców to KLIMOSZ IRON X 15 kW ma mniejsze wymagania odnośnie komina niż mpm. Wymagany jest dość niski ciąg kominowy 15-30 Pa (0,15-0,30 mbar). Komin o wysokości 6m i średnicy 14x14 cm ma około 18 Pa więc chyba wentylator nie byłby potrzebny. Do Klimosza instrukcja zaleca wstawienie do komina wkładki z rur stalowych żaroodpornych. Oczywiście jest jeszcze kwestia bufora - tu zaleca się minimum 1000l. Czy może być mniejszy bufor np. 300l?

Edytowane przez bronzo
Opublikowano (edytowane)

Wymagany przekrój komina znajdziesz w instrukcji każdego kotła. Dla podajnikowca wkład ceramiczny, najlepiej izostatyczny. Taka instalacja, jaką masz, w konfiguracji z kotłami węglowymi, to skarb. Nie ruszać.

Jedyne sensowne zasypowce, to na dzień dzisiejszy MPM i Ogniwo Classic DS. Reszta, to dziwadła, które mogą być, a raczej będą na pewno, wylęgarnią przeróżnych niespodzianek.

Dotychczas paliłeś w Ogniwie S6Wc Classic 13 kW. Dokładnie taki sam ciąg spalin wymagany jest dla Ogniwa Classic DS 13 kW 0,2 mBar = 20 Pa. Jest tu osobny wątek, dotyczący tego kotła.

Bufor, tak z grubsza 50l/kW mocy kotła i będziesz w zgodzie z normami i przepisami.

Edytowane przez sobol
Opublikowano (edytowane)

Tak jak pisze @sobol, jedynie wkład jest zalecany i to często małym druczkiem a nie wymagany. Osobiście nie znam nikogo, kto by zakładał wkład podczas zmiany kotła. O wkład zapytaj  użytkowników podajnika, czy są problemy z mokrym kominem.

Zapytaj @bercus jak się sprawuje podajnik na starej instalacji on chyba zakładał i jest zadowolony.

A propos KLIMOSZ IRON X, to wczoraj byłem na sklepie Klimosza w Żorach i po zapytaniu o możliwość zobaczenia kotła dostałem odpowiedź, że mieli jeden na stanie i się sprzedał jakiś czas temu. Widać że nawet u siebie go nie promują tylko z podajnikiem stały. Za to był to pierwszy sklep w którym od razu zostałem poinformowany o potrzebie montażu bufora do kotła zasypowego.

Edytowane przez anza
Opublikowano

Mam podajnikowiec,komin cegalny 12m 15x25,regulator ciagu.Cztwarty sezon podajnika i komin suchy z pylkom(w srodku domu),spaliny 80-120max.Instalacja stara grawi,gruba,grzejniki želiwne,przylaczana na kociol kawalkom miedzi z 4d wentylom CO sterowanym pogodowo i kiedy juž za cieplo algorytmom dla pokojowej.Fajnie to dziala(pozwolne sterowanie,skoki temperatury sa nieoplacalne).Brak CWU.pompka CO i kotlowa.

Opublikowano
W dniu 16.02.2021 o 11:23, bronzo napisał:

Zgadza się. Rozważam opcję z podajnikowcem tylko nie wiem jak by się taki kocioł u mnie sprawdził. Jaki wkład kominowy jest wymagany do kotłów np. defro komfort 15 kW lub Skamp PV13 kW? I czy należałoby dokonywać zmian w instalacji tzn. wymieniać grzejniki i rury? Obecnie z żeliwnymi grzejnikami i grubymi stalowymi rurami po zaprzestaniu dokładania do kotła grzejniki są wystarczająco ciepłe przez następne 5-6 godzin. 

Wracając do zasypowców to KLIMOSZ IRON X 15 kW ma mniejsze wymagania odnośnie komina niż mpm. Wymagany jest dość niski ciąg kominowy 15-30 Pa (0,15-0,30 mbar). Komin o wysokości 6m i średnicy 14x14 cm ma około 18 Pa więc chyba wentylator nie byłby potrzebny. Do Klimosza instrukcja zaleca wstawienie do komina wkładki z rur stalowych żaroodpornych. Oczywiście jest jeszcze kwestia bufora - tu zaleca się minimum 1000l. Czy może być mniejszy bufor np. 300l?

Sas Solid  najprawdopodobniej nie powoduje kondensacji komina, dwóch sąsiadów ma  kominy bez wkładu zwykle murowane.

Kilka lat użytkują, sprawdzone. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.