Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
2 minuty temu, Giz napisał:

No i uważaj z adaptacją ustawień z innych kotłów

zgadzam sie z tym twierdzeniem.

Weźmy taki wentylator. Wy podajecie w % i to zakres 20-50%, u mnie wentylator pokazuje w obrotach i tak: max obroty jakie wentylator jest wstanie osiągnąć to ok 2800obr/min.

Na 100% mocy pracuje w zakresie 2100-2550(przy sondzie)

na 50% 1500-1900

a na 30% mocy ok 1200-1500.

jak to sie ma do procentów?

Opublikowano

Zdaję sobie sprawę z ryzyk które wymieniłeś. Powiedzmy, że mam niejakie pojęcie o automatyce i ciepłownictwie. Podstawową przyczynę mam zdiagnozowaną- za duży ciąg. Niestety nie jestem w stanie szybko z tym coś zrobić. Korekty nastaw tlenu (szczególnie w górę) nie są ryzykowne. Niestety jestem zmuszony nadzorować zdalnie i nic na to nie poradzę.

Opublikowano

Plum w Biawarze ma cos takiego jak kalibracja sondy. I wlasnie ta funkcja jest po to zeby zaadoptowac kociol do danych warunkow. A na zbyt duzy ciag mozna uzyc RCK. Przy peleciakach gadzet obligatoryjny.

Opublikowano

Właśnie ten regulator ciągu dobrze byłoby zastosować. Kalibrację także wykonać. Ja w tamtym sezonie robiłem na początku, w środku i na koniec, tak na sezon letni. Na początek sezonu także zrobiłem. Nie wiem, czy nie za często, ale tak robię. Nie mówię, żebyś rzucił wszystko i gnał bawić się kotłem, nie zrozum mnie źle:). Jak będziesz miał możliwość, to zamontuj może rck, pomoże, a na pewno nie zaszkodzi i wtedy postarać się wprowadzać korekty.

Opublikowano (edytowane)

Z różnych powodów nie mogę zainstalować typowego RCK. Liczę na przydławienie na przepustnicach ale nie chcę tego robić samodzielnie - będzie serwis to pogadam.

Na wprowadzonych parametrach (13,5% tlenu na 30% mocy) i minimalnym nawiewie 19% zaczyna to pracować w miarę stabilnie.

na 100% mocy stabilizuje się na ok. 43% nawiewu (8,5% tlenu), na 50% mocy ok. 34% nawiewu a na 30% na ok. 21-22%. Na 19% procent schodzi sporadycznie. Chyba póki co tak zostawię, może w przyszłym tygodniu będę miał możliwość podjechać na miejsce.

W załączeniu dane - co sądzicie?

PS. Dla zaniepokojonych- oczywiście kocioł nie pracuje bez nadzoru- są osoby które go doglądają.

Screenshot_2019-10-09 ecoNET(1).png

Screenshot_2019-10-09 ecoNET.png

Edytowane przez pawellll
Opublikowano

I jeszcze jedno pytanie. Pojawiła mi się informacja o dostępnej aktualizacji ecoNETa. Jako że z aktualizacjami różnie bywa to pytanie czy ktoś aktualizował i czy nowa wersja coś poprawia/dodaje czy wręcz przeciwnie?

Screenshot_2019-10-09 ecoNET(3).png

Opublikowano

Czyli RCK nie jest cudownym lekiem na tlen i wentylator. Jak widzę wentylator na 20% czyli pewnie na minimum. Liczyłem że da się uzyskać wartość zadaną przy 25-30%. Wtedy wentylator ma właściwy zakres regulacji. Jakie masz ustawione podciśnienie na RCK?

Opublikowano

Mógłby ktoś podrzucić schemat podłączeń elektrycznych do lazar smartfire 41 lub wskazać gdzie ich szukać ? Nie mogę odnaleźć ich w dokumentacjibz kotłem a infolinia milczy, dziś i przedwczoraj. Mam 4 obwody do wpięcia. 1 obwód 2 nagrzewnice, 2 obwód 2 nagrzewnice, 3 obwód grzejniki piętro, czwarty obwód cwu. 

Opublikowano

Witam

Mam Lazara 15KW od miesiąca i jestem na etapie testowania ustawień. Mam pytanie do Was o temperaturę bojlera czy mogę ją w jakiś sposób obniżyć? mam bojler 100L i jak ustawie temperaturę zadaną na 40 stopni to pokazuje mi na sterowniku że woda ma 55-56 stopni (i rzeczywiście w bojlerze jest gigantyczny wrzątek że można się poparzyć). Grzebałem w ustawieniach i nic. nie moge w żaden sposób tej temperatury obniżyć bez względu na to czy pracuje w trybie lato czy zima. Mam prostą instalację około 120m2 powierzchni, bojler 100L, 11 grzejników panelowych, zawór czterodrożny z siłownikiem i z 3 pompami (pompa małego obiegu kotła, pompa bojlera, oraz pompa na grzejniki.

Opublikowano (edytowane)

Nie jestem pewny czy mam zawór zwrotny. za pompą jest zawór ale czy to ten zawór zwrotny? wstawiam zdjecie tego co jest za pompą i zdjęcie zbliżone tego zaworu który jest zaraz przed bojlerem

piec.jpg

pppppppp.jpg

Edytowane przez Ryszard
zdjęcia nowe
Opublikowano (edytowane)

Na pierwszym zdjęciu, to zawór bezpieczeństwa, a na drugim kulowy do zamknięcia. Myślę, że nagrzewa Ci wodę w bojlerze, bo krąży w wezownicy ciepła woda z instalacji. Zawór zwrotny może wyglądać tak. Ten miedziany bulbonik pod pompą na poziomej rurce przed izolacją DSC_0333.thumb.JPG.adf936cca0054e01e0cd6d6082014ed2.JPG

Edytowane przez Giz
Opublikowano

Jest w ustawieniach taka opcja opóźnienie wyłączenia pompy CWU po osiągnięciu temp zadanej ( nie pamiętam jak dokładnie to pisze) i jeśli tam masz ustawiony dość długi czas to dlatego może przekraczać temperaturę zadaną 

Opublikowano
33 minuty temu, Giz napisał:

Na pierwszym zdjęciu, to zawór bezpieczeństwa, a na drugim kulowy do zamknięcia. Myślę, że nagrzewa Ci wodę w bojlerze, bo krąży w wezownicy ciepła woda z instalacji. Zawór zwrotny może wyglądać tak. Ten miedziany bulbonik pod pompą na poziomej rurce przed izolacją DSC_0333.thumb.JPG.adf936cca0054e01e0cd6d6082014ed2.JPG

raczej nie mam takiego zaworu. Raczej woda z instalacji nie krąży bo jak działa w trybie "lato" to rury na ogrzewanie do domu są zimne a gorący obieg jest tylko pomiędzy kotłem a bojlerem. Może czujnik mam zainstalowany w złym miejscu. Rozumiem gdyby przekraczał 2-3 stopnie od zadanej temperatury to ok ale 15 stopni to troche lipa

Opublikowano (edytowane)

Może źle się wyraziłem pisząc o wodzie z instalacji, o jej krążenia. Powiem inaczej, mówi się, że woda w bojlerze nagrzewania jest grawitacyjnie od wody z instalacji. Jeśli chodzi pompa kotłowa i pompa od obiegu, to czasem może się zdążyć, że jak nie ma zaworu, to najzwyczajniej w świecie jest także zaciągania przez wezownice bojlera, bo przecież bojler jest w tym samym układzie, co i i reszta instalacji. Wszystko jest połączone, a tryb lato i zima działa tak, że na lato zamykany jest mieszacz lub zawór 4d i nie puszcza dalej na instalację. Pompa cwu nie zatrzyma obiegu na bojler. Mozesz też sprawdzić wydłużenie pracy pompy cwu w ustawieniach serwisowych co i cwu jekie masz ustawione. Ale ja u siebie miałem nawet 6st, to temp wcwu wzrastała max o 2,5st. Teraz mam 4min i idzie o 1,5. Oczywiście kocioł się trochę schladza. Jeśli Ty masz zadana 40st, to pewnie wydłużenie byłoby z 10min. Ale sprawdź, wszystko jest możliwe. A masz je włączone pewnie, kwestia tylko ile. Jak masz zawory odcinajace zasobnik cwu, czy zawory odcinajace pompę cwu, to możesz je zakręcić i sprawdzić, czy będzie się nagrzewala. 

A ta woda w bojlerze jest ciągle ciepła? Oczywiście nie licząc poboru. Czy w ogóle ładuje Ci cwu w takim razie? Bo wodę możesz mieć ciągle gorącą, jak grzeje kocioł. 

Możesz też zerknąć jaka masz temp minimalną cwu. 

Edytowane przez Giz
Opublikowano
26 minut temu, Giz napisał:

Może źle się wyraziłem pisząc o wodzie z instalacji, o jej krążenia. Powiem inaczej, mówi się, że woda w bojlerze nagrzewania jest grawitacyjnie od wody z instalacji. Jeśli chodzi pompa kotłowa i pompa od obiegu, to czasem może się zdążyć, że jak nie ma zaworu, to najzwyczajniej w świecie jest także zaciągania przez wezownice bojlera, bo przecież bojler jest w tym samym układzie, co i i reszta instalacji. Wszystko jest połączone, a tryb lato i zima działa tak, że na lato zamykany jest mieszacz lub zawór 4d i nie puszcza dalej na instalację. Pompa cwu nie zatrzyma obiegu na bojler. Mozesz też sprawdzić wydłużenie pracy pompy cwu w ustawieniach serwisowych co i cwu jekie masz ustawione. Ale ja u siebie miałem nawet 6st, to temp wcwu wzrastała max o 2,5st. Teraz mam 4min i idzie o 1,5. Oczywiście kocioł się trochę schladza. Jeśli Ty masz zadana 40st, to pewnie wydłużenie byłoby z 10min. Ale sprawdź, wszystko jest możliwe. A masz je włączone pewnie, kwestia tylko ile. Jak masz zawory odcinajace zasobnik cwu, czy zawory odcinajace pompę cwu, to możesz je zakręcić i sprawdzić, czy będzie się nagrzewala. 

A ta woda w bojlerze jest ciągle ciepła? Oczywiście nie licząc poboru. Czy w ogóle ładuje Ci cwu w takim razie? Bo wodę możesz mieć ciągle gorącą, jak grzeje kocioł. 

Możesz też zerknąć jaka masz temp minimalną cwu. 

teraz mam takie ustawienia sterownika: (temperatura zadana mieszcza 45stopni, temp zadana kotła 70 stopni)

2.jpg

3.jpg

Opublikowano
W dniu 7.10.2019 o 20:08, pawellll napisał:

Czyli standard. Zakres regulacji +/-15%.

Do dzisiaj ta regulacja działała poprawnie. Tlen dochodził do wartości 2,5-3% ponad ustawioną. Póki co mam chyba za duży ciąg kominowy.

Zmieniłem na zakres zmian 20% przez jakiś czas chodził ok. (a nawet przez moment przeregulowywał) o potem nagle na 30% mocy zrobiło się 19% tlenu. Wróciłem do nastaw poprzednich ale nie schodzi mi poniżej 17% tlenu.

Być może coś się zapiekło w palniku (choć pelet teoretycznie OK - Olczyk) ale niestety kocioł 250km od mojego komputera. :)

Co do latajacego tlenu. Rozwiazanie jest tylko jedno.RCK dobra rzecz oczywiscie. Ale on tlenu nie wyreguluje. Jest tylko po to zeby nie wywiewalo z kotla.Ciag nie bedzie mial tu wielkiego znaczenia. Ustawienia fuzzy logica sondy ( w lazarze niedostepne) nie skoryguja tez prawidlowo, jezeli palenisko na palniku bedzie niestabilne. I to jest glowna przyczyna wariujacych albo zbyt wysokich wartosci nadmiaru tlenu.

Przyklad: zamiast podawac  3 sek z przerwa 10 sek nalezy zmienic na np. 7 sek co 20. Pellet jest podawany nierowno raz wpadnie woiecej raz mniej. Przy krotkim podawaniu na palniku sie pali, ale jezeli w nastepnym cyklu wpadnie pelletu mniej to na palniku jest za malo zaru. moc spada a tlen rosnie. Sonda probuje korygowac nadmuch ale nie daje rady bo brakuje jej regulacji. jezeli podajemy wiecej ale rzeadziej to nierownomiernosc dawek nie ma juz takiego znaczenia. I sytuacja na palniku sie stabilizuje. 

Jako ze jest to moj drugi sezon z pelletem ucze sie tego kotla. Sprobowalem podawac pellet 1,2 sek co 4 sek. Myslalem ze bedzie jak we wloskich kotlach hehe. Zaladowalem bufor kilka razy  i nie moglem opanowac tlenu co widac na wykresie. Przewazylem pellet ustawilem dawke dla moich 12kW. I jest spokoj.

TLEN.JPG

Opublikowano

Dobrze, jakbyś zawsze podawał w komentarzu:,, ale ja mam inny kocioł, który ma całkowicie inna konstrukcje palnika, doprowadzenie powietrza i miejsce usytuowania wentylatora i przez to producent zaleca inne ustawienia. " Nie wszyscy czytają opis i wcześniejsze posty. Je na początku tamtego sezonu walczyłem z tlenem bo miałem bardzo wysoki. Przerabiam skrócenie czasu pracy podajnika i przerwę w podawaniu, nawet jest to opisane w którymś poście, ale kompletnie nic to nie dało. Nawet mniejsze dawki zasypywaly palnik i płomień. Lazar ma ustalone czasy podawania i lepiej się tego trzymać, oni w po rozumieniu z Plum czasem je korygują. Kiedyś była np 6/5/4s, potem zmienili 6/4/4, potem 5/4/4, a teraz najczęściej ustawiają 4/4/4s. Zależy to też od mocy kotla. Proces spalania nie przebiega jednostajnie i nie da się tego opanować, zeby tlen był idealnie na wartościach zadanych. Eksperymentów robiłem masę, bardzo mnie to meczylo. Rck nie jest lekarstwem na stabilizację tlenu, on do pewnego stopnia stabilizuje ciąg w kominie, obniża go w pewnych momentach. Daje to właśnie, ze nie jest tak wyciąganie ciepło z kotła, jest mniejszy przepływ powietrza przez kocioł, no i pośrednio przekłada się to na ilość tlenu dostarczonego do spalania. Ja uważam, na podstawie swoich obserwacji, ze zeby tlen nie odbiega mocno od zadanych, wpływ ma wiele czynników i ustawień, nie koniecznie same dawki i dawkowanie. Ja u siebie od momentu kiedy zadałem o odpowiednią ilość powietrza dostarczanego do kotłowni-odsłonie zetke, która miałem przykrecona anemostatem, bo pizgalo po kostkach, jak wyregulowalem dysze powietrza wtornego(pierwotnego zostawiłem jak była), dostosowalem obroty went i zakres korekcji ich przez sondę, tlen mam w okolicach zadanych w większości czasu. Dawkowanie mam takie jak przy rozruchu w tej chwili 5/4/4s, choć zastosowanie 4/4/4s nic nie zmienia. Oczywiście trzeba pamiętać, ze z każdą zmiana czasu pracy podajnika, trzeba dostosować przerwę, zeby palnik pracował na odpowiednim poziomie mocy, w pewnych widelkach, jeśli wszystko jest ustawione dobrze. Uwierzcie, da sie wyregulować tlen, ktory i tak nie będzie linia prosta na wykresie, przez zgranie dyszy powietrza wtórnego, odpowiedniego nawiewu, zakresu pracy wentylatora i jego korekcji przez sondę, przy zachowaniu rzecz jasna odpowiedniego zakresu czasu podawania i przerwy, który jest ustawiane różnie przez serwisantów, zwłaszcza na mocy 30%, na której najwięcej jest problemów z tlenem. Ja u siebie czas podawania i przerwę zmieniłem tylko na mocy właśnie 30%, bo serwisant ustawil mi tak,  ze kocioł raczej pracował bliżej mocy 50% niż minimalnej. 

Opublikowano (edytowane)
11 godzin temu, dzali0 napisał:

teraz mam takie ustawienia sterownika: (temperatura zadana mieszcza 45stopni, temp zadana kotła 70 stopni)

2.jpg

3.jpg

 

 

Kolego, sprawdź jeszcze jedną rzecz, czy pompa od CWU nie jest przypadkiem na powrocie do kotła. Ja mam właśnie taki układ i to wygląda tak, że podgrzewa mi CWU grawitacyjnie do temperatury powrotu. Oczywiście to dotyczy tylko trybu zima, kiedy pracuje pompa kotłowa. Jak ustawię CWU niżej to i tak mi podgrzewa do 58-60* bo tyle ma powrót. Są tego też zalety, dlatego nie zmieniam tego. Np. to że pompa od CWU nie załącza się tak często zimą.  Nie zgadza mi się to, że napisałeś że w trybie lato jest tak samo. Bo u mnie to nie występuje w trybie lato.

Edytowane przez Gunman

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.