Skocz do zawartości
Wiadomość dodana przez marcin,

Tutaj piszemy ogólne pytania i odpowiedzi w temacie sterownika SKZP-02.

Wątek o aplikacji Wojszym | Wątek o sondzie Brager

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A jaką masz moc kotła? Bo trzeba też patrzeć na współpracę z kotłem.

Chyba najszerszy zakres mają dmuchawy 34W.

Duży zakres mają WPA-07 i  WPA-117.

 

 

Ja testowałem kilka dni, a potem wróciłem do 1.94.

Nie ma dużo zmian w stosunku do 1.94. taka najbardziej widoczna, to jak otworzysz Tryb interawałowy, to masz określoną przybliżoną moc w stosunku do ustawień.

Korzystam z aplikacji Wojszyma więc wróciłem do poprzedniej wersji, bo mam podgląd ,,na żywo" kiedy potrzebuję

aplikacja kolegi Wojszym wydaje się być bardziej "przyjazna".Pisałem już o tym wcześniej,czy to na PC czy na smartfona chciałbym widzieć obraz ze sterownika .

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Jakie macie spostrzeżenia w kwestii odczytu temperatury z czujników sterownika a odczytu z termometru analogowego na kotle ?

U mnie różnica to około 7-8 stopni, gdy ustawiłem sterownik na 70 stopni kocioł miał prawie 80, a że zawór czterodrogowy był uchylony na jakieś 15% zaczęło mi grzać grawitacyjnie.

Od razu zaznaczam, że problem nie leży po stronie usytuowania samego czujnika, próbowałem różnych kombinacji, teoretycznie najbliżej ideału powinno być w gnieździe pomiarowym w kotle, ale u mnie lepiej jest na rurze zaraz za kotłem, czujnik przyklejony porządnie taśmą miedzianą.

 

Przydałoby się przy kolejnej aktualizacji dołożyć możliwość korekty tak jak ma to miejsce przy czujnikach pokojowym i pogodowym.

Opublikowano

By dobrze mierzyć temp. To czujnik musi być w gnieździe pomiarowym - gilza i naj lepiej posmarowany pasta przewodząca ciepło .

Opublikowano (edytowane)

U mnie termometr analogowy na kotle pokazuje ok 5 stopni mniej.

Czujniki sterownika zamieniałem miejscami i każdy praktycznie ma takie same odczyty, więc u mnie to termometr analogowy przekłamuje.

Edytowane przez Jockey
Opublikowano

Jeśli masz możliwość to podmień na chwilę czujnik z cwu i będziesz widział jakie różnice on wskaże , na moim kotle przekłamuje termometr wskazówkowy około 4 stopni na plus a elektronika wskazuje prawidłowe odczyty .

Opublikowano (edytowane)

Czujników wolnych mam koło dziesięciu (po prostu kupiłem spory zapas przy modernizacji kotłowni) więc dlatego zadałem sobie trud ze znalezieniem najbardziej optymalnego miejsca. Wcale nie jest tak, że gniazdo pomiarowe jest najlepszym miejscem na jego umieszczenie a wręcz po przeprowadzeniu testów uważam, że jest to jedno z gorszych miejsc ze względu na sporą bezwładność, gniazdo pomiarowe to tuleja stalowa i to dość gruba więc długo się nagrzewa i równie długo stygnie a co za tym idzie reakcja sterownika jest opóźniona, dużo szybsze reakcje obserwowałem na miedzianym wylocie zaraz za kotłem, dodatkowo tam są najbardziej zbliżone temperatury w stosunku do termometru analogowego dlatego tam umieściłem ostatecznie czujnik.

 

Skoro twierdzicie, że analog może aż tak przekłamywać spróbuję sprawdzić jeszcze temperatury pirometrem.

 

Same możliwości korekty temperatury z poziomu sterownika i tak by się przydały chociażby z powodu długości przewodów np czujnik kotła ma 1m, czujnik powrotu 2m, czujnik CWU 5m więc każdy z nich ma inną rezystancję a co za tym idzie inne wskazania, podejrzewam, że właśnie dlatego istnieje możliwość korekty czujników pogodowego i pokojowego, tam odległości są bardzo duże i przekłamania największe.

Edytowane przez jabolkg
Opublikowano

Gniazdo pomiarowe to tuleja stalowa to chyba za komuny tak było a może Indie nie wiem ale dzisiaj się stosuje Mosiezne tuleje gdzie mamy szybsza reakcje na zmiany temp. U minę na dom idzie temp . 27/30 st przy zimie wmiarejak przyciśnie to tak 33max. Wiec u mie jest bardzo ważne reagowanie na temp.minimalne zmiany na instalacji.

Zreszta każda inst jest innna na swój sposób.

Opublikowano

Sezon otwarty, węgiel w piwnicy B)

Opublikowano

No to tak jak u mnie węgiel w piwnicy kocioł czeka na rozruch no i czekam na odpalenie a potem zabawa z aplikacją zobaczymy jak będzie się to sprawdzać w praktyce czas pokaże 

Opublikowano

U mnie wegiel rowniez w kotlowni. Dzisiaj przerabialem obieg kotlowy i jutro odpalam piec. Zobaczymy jak sie pali w Pid.

 

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Jeśli obieg kotłowy jest ok to będzie palić się dobrze a na pewno sterownik lepiej sobie poradzi z zimnym powrotem bo chyba taki jest główny cel obiegu kotłowego .

Ty jeszcze w automacie tym sterownikiem nie paliłeś ? 

Opublikowano

Nie bo zamontowalem go latem i w pid przy mojej instalacji na sama wode sie nie oplacalo. Mam na lato dobrze ustawiony dwustan:)

 

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

Szczęśliwi ci, którzy jeszcze się szykują do sezonu ;) U mnie już trzeci dzień temperatury w dzień nie przekraczają 12 stopni, kocioł hula dogrzewając pomieszczenia co noc a wczoraj puścił grzanie nawet po południu. Na razie jestem bardzo pozytywnie zaskoczony, moduluje sobie w zakresie 5-35% trochę szarpie bo zapotrzebowanie na razie bardzo różne a i włączona na stałe pompa CWU nie specjalnie spełnia oczekiwania. Jutro spuszczam wodę dokładam pompę na obieg kotłowy i liczę na jeszcze lepsze efekty.

 

 

 

 

Co sądzicie o następującym rozwiązaniu:

Dom mam dość specyficzny, piętro ocieplone z zewnątrz styropianem 10cm, wewnątrz każda ściana zewnętrzna 10cm wełny plus zabudowa regipsami, okna nowe, poddasze 15cm wełny, folia i panele ścienne, taki stryszek pół użytkowy w sumie mieszka tam tylko kot z kuwetą i kilka szaf z ubraniami sezonowymi. Generalnie góra bardzo docieplona.

Parter niestety masakra, ocieplenie tylko styropian na ścianach zewnętrznych, podłoga od piwnicy nieocieplona, okna stare skrzynkowe z czego jeden największy pokój ma jedną ścianę praktycznie szklaną wiec starty ciepła ogromne.

Dom z początku lat '90 żadnych podłogówek wszędzie grzejniki, instalacja w miedzi robiona jakieś 10 lat temu.

 

W tej chwili czujnik pokojowy w panelu umieszczony na dole z nastawem na 21 stopni i trzyma temperaturę bez problemu, kłopot w tym, że na górze mam prawie 24 stopnie. Czy wstawiając na górze zawory termostatyczne nie spieprzę sytuacji ?

Edytowane przez jabolkg
Opublikowano

Tak sądzę, ale idea grzania na tą chwilę jest taka, że to czujnik pokojowy steruje temperaturą w budynku a po montażu termostatów na piętrze wyjdzie trochę pokrętna instalacja, dół będzie sterowany pokojówką, ale góra ze względu na nadmiar dostarczonego ciepła już zaworami co na pewno spowoduje zakłócenia w przepływie czynnika a to znowu może wpłynąć niekorzystnie na pracę sterownika i zaworu czterodrogowego. A może jednak się mylę ?

Opublikowano (edytowane)

Jabolkg, nie dajmy się zwariować.

Wartością nadrzędną jest oczekiwana temperatura w poszczególnych pomieszczeniach.

Głowice ustawiasz na wartości temperatur jakich oczekujesz i o nich zapominasz. To ich broszka w tym, aby trzymać temperaturę zadaną w pokojach.

Sterownik da sobie radę. On ma prowadzić właściwie proces spalania. A że będzie moc podnosił i obniżał, to właśnie jego zadanie.

Nie sugeruj się czasem brakiem prostych kresek na wykresach.

Jeśli masz właściwie ustawione powietrze do nawęglania palnika, to modulacja będzie wzrastać i opadać w zależności od zapotrzebowania na ciepło w domu.

Na tym to przecież polega.

Edytowane przez Jockey
  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Czyli plan na weekend określony.

1. Zwalam wodę z układu .... żona będzie dumna, po raz kolejny :D

2. Dokładam pompę kotłową

3. Dokładam zawory termostatyczne na piętrze (docelowo myślę o głowicach elektronicznych żeby można było sterować indywidualnie temperaturami w każdym pokoju)

 

Po przeróbce dół będzie sterowany z pokojówki, góra indywidualnie termostatami. Pompa CWU wróci do zasilania zasobnika CWU czyli będę mógł znowu sterować temperaturą CWU zamiast być skazanym na temperaturę taką samą jaką ma kocioł. Pompa kotłowa powinna zapewnić stabilną temperaturę powrotu, w tej chwili pompa CWU daje deltę w okolicach 5-6 stopni i więcej nie wycisnę ponieważ obieg CWU celowo zdławiłem niższą średnicą rur.

Mam nadzieję, że to już ostatnia przeróbka, później pewnie jeszcze ze dwa miesiące nauki efektywnego spalania ;)

Opublikowano

Jabolkg jak masz dużo pieniędzy do wywalenia to kup głowice termostatyczne elektroniczne tez to kiedyś trenowałem , a ma zwykle i już działają .Jedna zasad w grzaniu w domu ma być ciepło bawienie się w obniżanie indywidualne w pomieszczeniach to zabawa bo i tak powietrze się pomiesza chodząc po domu .wiadomo ze do spania to trochę mniej niż w salonie .

Ja na dom puszczam w zimę 30/35 st i jest wszystkim ok.

Opublikowano

Czyli plan na weekend określony.

1. Zwalam wodę z układu .... żona będzie dumna, po raz kolejny :D

2. Dokładam pompę kotłową

3. Dokładam zawory termostatyczne na piętrze (docelowo myślę o głowicach elektronicznych żeby można było sterować indywidualnie temperaturami w każdym pokoju)

 

Po przeróbce dół będzie sterowany z pokojówki, góra indywidualnie termostatami. Pompa CWU wróci do zasilania zasobnika CWU czyli będę mógł znowu sterować temperaturą CWU zamiast być skazanym na temperaturę taką samą jaką ma kocioł. Pompa kotłowa powinna zapewnić stabilną temperaturę powrotu, w tej chwili pompa CWU daje deltę w okolicach 5-6 stopni i więcej nie wycisnę ponieważ obieg CWU celowo zdławiłem niższą średnicą rur.

Mam nadzieję, że to już ostatnia przeróbka, później pewnie jeszcze ze dwa miesiące nauki efektywnego spalania ;)

Ja mam podobnie jak chcesz zrobić, zawory termostatyczne na górze nic Ci nie spieprzą... Musisz się liczyć tylko z tym, że jak ustawisz w nocy na dole niską temperature a u góry chciałbyś np. spać przy wyższej to już niestety takie rozwiązanie się nie sprawdzi.

 

BTW.  Nie miałeś wcześniej pompy CO :huh: ?

Opublikowano (edytowane)

Melduję wykonanie zadania :) Miało być wczoraj, ale jakoś tak wyszło.

 

Kocioł grzeje od 30 minut już dogrzał się sam i osiągnął zadaną na grzejniki mimo ustawionej ochrony powrotu co jest mega plusem, wcześniej mimo włączonej na stałe pompy CWU trwało to sporo dłużej. Jako pompę kotłową wykorzystałem starego Danfossa ze starej instalacji. Pompa podłączona pod sterownik jako cyrkulacja CWU, pracuje na pierwszym biegu.

 

Termostaty na górze również założone. Wyjaśniam przy okazji dlaczego w przynajmniej jednym pomieszczeniu potrzebuję regulacji elektronicznej. Otóż jest to sypialnia. Dziś rano na dole temperatura dochodziła do 21 stopni a w sypialni było 24 więc tragedia, chciałbym tam mieć koło 21 wieczorem i 19 w nocy a dodatkowo opcję całkowitego odcięcia w momencie otwarcia okna co moja małżonką uprawia codziennie przed wyjściem do pracy, ratuje mnie tylko termostat elektroniczny Danfossa.

 

Podsumowując wszystkie dotychczasowe walki z instalacją, którą zbudowałem sam , dochodzę do wniosku, że zawór czterodrogowy to dość mądre ustrojstwo, ale koniecznie zespolony z pompą kotłową, w innej opcji to po prostu nie działa nawet przy zachowaniu odpowiednich przekrojów rur.

 

@kot79

Mam pompę CO, pompę CWU i teraz doszła pompa kotłową na mały obieg.

Szczęśliwie dwie z nich są energooszczędne więc może nie pójdę z torbami.

 

Oficjalnie informuję, że zostało mi ostatnie wolne gniazdo w całym sterowniki :D

Edytowane przez jabolkg
Opublikowano

Również 2 dni temu założyłem zawory termostatyczne i mam mała zagwozdkę. Głowice(ferro gt11) ustawione są wszędzie na 3 co odpowiada ~20oC. W pomieszczeniach mam po 22oC a grzejniki dalej grzeją. Czy tak powinno być?

Opublikowano

Te cyferki na głowicach, tą są wartości przybliżone temperatur. Jeżeli głowica jest od strony np. drzwi balkonowych, to w tym miejscu też jest przeważnie chłodniej i dlatego głowica może pozostawać jeszcze otwarta choć w pomieszczeniu już jest oczekiwana temperatura.

Daj jedną kreskę mniej i za jakiś czas sprawdź jaką trzyma temperaturę w pokoju.

I tak aż do uzyskania oczekiwanego efektu.

Opublikowano

Jako, że załączyłem tryb automatyczny w sterowniku, również i ja potrzebuję pomocy. Instalacja działa w miarę spoko. Jeszcze zastanowię się czy zakładać pompę kotłową bo muszę to dłużej poobserwować i wszystko po odpowietrzać. Mianowicie mam problem chyba jak każdy z początku z optymalnym ustawieniem trybu automatycznego. 

 

Kocioł 20KW

palink APRQ

Zawór 4d 6/4

Obieg kotłowy 6/4

Siłownik na zaworze

Dogrzewam CWU.

Obecnie palę retopalem.

 

Problemy:

Jakbym nie ustawiał kaloryczności/dodatkowego paliwa na +, czy mocy kotła to nie mogę uzyskać kopczyka. Jakieś wskazówki. Poniżej wkleję wykresy i zrzut z ustawień. 

 

Kolejne pytanie o klapke na wentylatorze. Gdy odsłonię ją całkiem to mam wichurę na palniku. Czy ona ma być mimo to otwarta? Pytam bo jakby tak miało być to mi by wystarczyło powietrze pokroju min 1% max 10% bo tak się żarzy. 

 

Bardzo mi przebija temperaturę np. po wyłączeniu się pompy CWU. Jak już ładnie modulował na samym CO w granicach 9%-23% to załączyło się ładowanie CWU i wzrosła moc rzecz jasna ale jak wyłączyła się pompa to temperatura wzrosła do 70st (zadana 65) i wszedł w czuwanie. Co można w tym temacie zrobić?

 

 

Z góry bardzo dziękuję za pomoc i przepraszam za tak obszerny post "startowy"

post-72982-0-31389400-1505568402_thumb.jpgpost-72982-0-00534900-1505568405_thumb.jpgpost-72982-0-23426300-1505568407_thumb.jpgpost-72982-0-16868900-1505568409_thumb.jpgpost-72982-0-60358800-1505568411_thumb.jpg

 

post-72982-0-99830300-1505568478_thumb.png

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.