Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam wszystkich. Mam podobny problem jak kolega Motoman12 czyli źle wykonana instalacja C.O + C.W.U + C.P (podłogówka )

W skrócie:

- nowy dom 150m2 parter + pietro, izolacja 15cm steropianu

- parter podłogówka + grzejniki

- piętro grzejniki + podłogówka w łazience

- piec Defro 15kW Ekogroszek

 

Jakie błędy znalazłem:

- Gdy chodzi pompka C.W.U to grzejniki po stronie powrotu robią się ciepłe .Zamiast chodzic na krótkim obiegu pompuje też w grzejniki "od tyłu" .

- Pompa Podłogówki umieszczona szeregowo za pompą C.O . Czy to ma prawo działac poprawnie ???

- Gdy pompa C.O stoji to pompa Podłogówki musi przeciąga przez nią wodę. Natomiast gdy pompa Podłogówki stoji a chodzi pompa C.O to wtedy prawdopodobnie pompa C.O pompuje w grzejniki i częściowo też w podłogę.

 

Poniżej przedstawiam schemat mojej instalacji obecnie oraz zdjęcia z kotłowni jak to wygląda na żywo

 

schemat.thumb.jpg.56955f07bb13e311e8c885006083ed23.jpg

Grupa mieszająca z termoregulatorem

grupa mieszająca.jpg

kotlownia.jpg

 

Teraz mam pytania odnośnie działania proponowanej instalacji przez kolegę SAMBOR.

 1. Gdy piec jest nagrzany i nie chodzi żadna pompa to zbiornik C.W.U będzie u mnie podgrzewał się grawitacyjnie ?

Ustawię np 47 stopni a on i tak się będzie przegrzewał do wyższej temperatury niż zadana bo grawitacyjnie z pieca który będzie miał np 65 stopni zrobi się obieg i dogrzeje wodę w zbiorniku na przykład do 53 stopni.

2. Podobnie gdy piec jest nagrzany i zadana temperatura w pomieszczeniach na pietrze została osiągnięta np 22 stopnie i nie chodzi żadna pompa. Wtedy ciepło będzie wyciągane grawitacyjnie z pieca i tym samo przechodzi przez grzejniki i ogrzewa niepotrzebnie pokoje co spowoduje przegrzanie i wzrost zadanej temperatury w pomieszczeniach do np 23,5 stopnia.

Jak sobie poradzić z tym niekontrolowanym przepływem ciepła gdy wszystko stoi bo jest wystarczająco nagrzane a piec powinien pracować w podtrzymaniu ???

Chyba tylko podłogówka wtedy zachowuje się tak jak powinna czynie "nic nie robi" tylko stygnie.

 

 

schemat poprawny.jpg

Edytowane przez Meniu
Opublikowano (edytowane)

Instalacja skopana na maxa.

Grzanie CWU niema prawa działać bo jest wpięte w powrót do zaworu 4d.

Aby zachować odpowiednie kierunki przepływu trzeba instalację poprawnie zbudować, zrównoważyć oraz zastosować w odpowiednich miejscach zawory zwrotne

Dla zatrzymania grawitacji w 99,9% wystraszył zamontować zawory zwrotne tam gdzie należy i usunąć to obejście grawitacyjne jest nie potrzebne i przeszkadza.

Ze średnicą powrotu z 4d do kotła to fantazja poniosła instalatora zresztą nie tylko tam, no i wszystkie kolory metali użyte razem.

Kto dobierał moc kotła? 

Czy jest to instalacją otwarta czy zamknięta... W sumie to i tak bez znaczenia jedna i druga niema tu zabezpieczenia.

Edytowane przez Darekgra
Opublikowano

@sambor ja jako amator ale Ciebie jako zawodowca krew nie zalewa jak widzisz takie kwiatki? I pomyśleć że jeszcze ktoś za zbudowanie takiego tworka żąda zapłaty... 

Opublikowano

Nic mnie nie zalewa, gdyż większość takich kwiatuszków już widziałem.

Jasio hydraulik bez szkoły, dokumentów kwalifikacyjnych robi jak chce i za nic nie odpowiada- to tak jakbyś  nie mając prawa jazdy jeździł autem i nie dotyczą cię żadne przepisy przepisy ruchu drogowego oraz nie jesteś karany za ich łamanie, gdyż nie znasz przepisów.

Natomiast wnerwia mnie że podobne lub większe potworki potrafią stworzyć projektanci z uprawnieniami, Izbą i praktyką projektową.

 

Opublikowano
2 minuty temu, sambor napisał:

Natomiast wnerwia mnie że podobne lub większe potworki potrafią stworzyć projektanci z uprawnieniami, Izbą i praktyką projektową

Tu przybiję piątkę bo i w mojej branży to co teraz wyprawiają osoby malujące ( bo na projektanta trzeba zasłużyć) woła o pomstę...

  • Zgadzam się 1
Opublikowano (edytowane)

U mnie nie było projektanta lecz "fachowcy". Doradzili kocioł 15kW to taki kupiłem.  Instalacje jak zrobili tak zrobi. Mialo byc po prostu wszystko dobrze.

Jaki powinien być kocioł? 

15kW na jaki metrarz domu stosujecie ?

Nie musi sie po prostu człowiek na wszystkim znac.

Teraz niestety trzeba to poprawić tylko musze mieć plan jak to zrobic dobrze i tu liczę na Wasza pomoc.

Co do problemu z grawitacja znalazlem ciekawe zaworki zapobiegajace grawitacji https://www.caleffi.com/poland/pl/catalogue/zawor-zwrotny-zapobiegajacy-cyrkulacji-grawitacyjnej-510500

Ktos je stosował ?

Darekgra, Twoj sposob na wyeliminowanie grawitacji to zbudowanie instalacji wg schematu Sambora ? Chodzi Ci o te zawory zwrotne ktore tam sa wrysowane ?

Rurke powrotu do kotła z zaworu 4D jakiej średnicy powinienem dać? 

 

Instalacja jest otwarta.

To obejście grawitacyjne wydawało mi się na poczatku potrzebne jako dodatkowa ochrona przed zagotowaniem kotła gdyby pompka sie zatarła. Możesz rozwinąć myśl dlaczego jest zbędna ?

 

 

 

 

 

Edytowane przez Meniu
Opublikowano (edytowane)

Te zaworki sobie daruj rzecz zbędna. 

Moc kotła dobiera się w zależności od zapotrzebowania budynku na energię.

Obejście grawitacyjne jest zbędne bo niczemu dobremu w tej instalacji nie służy a napewno nie zabezpieczeniu przed zagotowaniem.

Przy otwartej instalacji musisz mieć zamontowany zbiornik wyrównawczy a jego podpięcie do kotła musi wychodzić bezpośrednio z rury zasilającej przy kotle i mieć odpowiednią średnice, a nie za kilkoma zaworami i kilkunastoma  kształtkami jak teraz (jeśli w ogóle gdzieś jest)

Rurki z kotła do zaworów i na powrót Cu28 mm.

Tak instalacja do przerobienia wg schematu @sambor. Są też inne ale ten jest uniwersalny i dobry.

Edytowane przez Darekgra
Opublikowano
Godzinę temu, Meniu napisał:

To obejście grawitacyjne wydawało mi się na poczatku potrzebne jako dodatkowa ochrona przed zagotowaniem kotła gdyby pompka sie zatarła. Możesz rozwinąć myśl dlaczego jest zbędna ?

Przez stojącą( zatartą) pompę woda zasuwa, tak samo jak przez  rurę, a do zagotowania wody w kotle z podajnikiem naprawdę nigdy nie dochodzi.

Opublikowano

hm czyli w sumie tragedii nie ma - źle wpięty powrót z cwu - przenieść na rurę powrotną do kotła, dodatkowo odgałęzienie zasilania na podłogówkę - przenieść przed pompę CO bo jest za pompą. Panowie instalatorzy słusznie wypunktowali słabości, ale nie jest to aż tak schrzanione zeby trzeba było wszystko przerabiać i wymieniać na nowe.
Co do fachowości instalatora - no cóż, popełnił błąd. W niektórych branżach to norma - pracuję z programistami, nie z hydraulikami, i powiem Wam że czasami ludzie klecą coś o czym nie mają pojęcia, i mogą tak robić długie kariery (zanim nie zostaną awansowani na kierowników czy dyrektorów i zwolnieni z obowiązku programowania). Pocieszające jest to że 90% roboty jest wykonane poprawnie a większość błędów nie jest szkodliwa i albo się łatwo poprawić po wykryciu. Tutaj jest podobny przypadek, błąd w sumie rażący w oczy każdego specjalistę ale stosunkowo łatwy i mało kosztowny do poprawienia - może, tak jak w informatyce, zamiast domagać się bezbłędnych specjalistów trzeba więcej czasu poświęcać na testy i poprawki.

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

Jakis tam certyfikat energetyczny budynku był ale to fikcja. 

Zbiornik wyrównawczy jest na strychu ale tak jak piszesz nie wychodzi z pieca tylko jest pewnie pociagnietny z zasilania grzejników na piętrze. Służy chyba bardziej jako naczynie przelewowe a nie zabezpieczenie przeciw zagotowaniu w moim przypadku. 


Co do grawitacji to zrobilem próbę na obecnej instalacji i woda zasuwa przez grzejniki mimo zaworka zwrotnego na powrocie. Idzie pewnie przez pompę CO bo kulke raczej ciężko jej podnieść. 

 

10 godzin temu, Darekgra napisał:

 

Dla zatrzymania grawitacji w 99,9% wystraszył zamontować zawory zwrotne tam gdzie należy i usunąć to obejście grawitacyjne jest nie potrzebne i przeszkadza.

Caly czas nie daje mi spokoju to co napisales. Jak to ma działać,  że nie bedzie grawitacji?  Grawitacja ma być za słaba i nie otworzy sprężyny zaworu zwrotnego? 

Wyjaśnij to proszę bo zależy mi na tym żeby zrozumieć jak to wszystko bedzie działać. 

No i pytanie czy te zawory zwrotne moga byc klapowe 1 cal zamontowane poziomo na rurkach powrotnych jak na zdjeciu? Podlogowka też 1 cal czy mniejszy ?

1605083921953-656184163.thumb.jpg.234dacac0af1f0ae0fae6037499d5441.jpg

Co do samego sposobu ogrzewania domu to pewnie parter bede grzał tylko Podłogówką a piętro grzejnikami.

Tak przynajmniej mi się wydaje i tu sie zastanawiam czy może daloby sie jakoś sensownie wykorzystać grawitacje gdyby jednak nie dało sie jej zatrzymać? 

 

 

Opublikowano

Ty masz te zawory zwrotne w złych miejscach pokonywane to po pierwsze.

Tak grawitacja jest za słaba aby zwykły zawór zwrotny grzybkowy otworzyć

Ty masz zamontowane klapkowe, które to otwierają się łatwo i je grawitacja otwiera.

Jak przerobisz zgodnie ze schematami tu wstawionymi a ZZ wymienisz na np Calido Pionier to wszystko będzie tak jak powinno.

Opublikowano
2 godziny temu, nightwatch napisał:

hm czyli w sumie tragedii nie ma - źle wpięty powrót z cwu - przenieść na rurę powrotną do kotła, dodatkowo odgałęzienie zasilania na podłogówkę - przenieść przed pompę CO bo jest za pompą.

Tutaj musze zapytać z ciekawości. Gdy jest szeregowe połączenie pomp to przy włączeniu pompy C.O cała woda pójdzie na grzejniki bo na Podłogówkę ma za duży opór czy jednak pchnie trochę na obwód podłogi ? Czy to zależyod tego jak bardzo są zdlawione grzejniki na zaworkach w kazym pomieszczeniu ?

W drugą stronę wydaje sie to mniej szkodliwe bo gdy chodzi pompa Podłogówki to przeciąga poprostu wodę przez stojącą pompę C.O

 

Pozostaje jeszcze przypadek gdy obydwie pompy działajà równocześnie.  Wtedy dziela się po równo jakby wode ze wspólnego punktu ?

Opublikowano

Tak pompa CO może trochę pchać w OP.

Lecz takie podłączenie powoduje większy problem w pracy mieszacza OP ze względu na pchanie wody w mieszacz termostatyczny.

Należy to przerobić bezdyskusyjnie.

Opublikowano
56 minut temu, Meniu napisał:

czy te zawory zwrotne moga byc klapowe 1 cal zamontowane poziomo na rurkach powrotnych jak na zdjeciu?

Tobie potrzeba zaworów sprężynowych takich

Zawór zwrotny 1/2" z grzybkiem mosiężnym

one mogą być zarówno w pionie jak i w poziomie i na pewno nie puszczają.

Tylko kup z metalowym grzybkiem

Opublikowano
33 minuty temu, Darekgra napisał:

Ty masz te zawory zwrotne w złych miejscach pokonywane to po pierwsze.

Tak grawitacja jest za słaba aby zwykły zawór zwrotny grzybkowy otworzyć

Ty masz zamontowane klapkowe, które to otwierają się łatwo i je grawitacja otwiera.

Jak przerobisz zgodnie ze schematami tu wstawionymi a ZZ wymienisz na np Calido Pionier to wszystko będzie tak jak powinno.

Dzięki za konkretne zawory. 

Pytanie czy musze być zamontowane na zasilaniu zaraz za pompą czy moga być na powrocie w pobliżu zaworu 4D ( tak byloby mi to łatwiej przerobić ). 

Druga kwestia montujemy je pionowo czy mogą być w poziomie  (to znów łatwiej w kwesti przeróbki ).

https://hydmar.com.pl/8042-zawor-zwrotny-1-dn25-calido.html

Tutaj w opisie tego zaworu jest napisane:

"Zawory PIONIER mogą być montowane w pozycji poziomej i pionowej, zawsze strzałką w kierunku przepływu czynnika."

A co mówi praktyka? Montujecie te zawory na staly cze ze śrubunkiem z jednej strony aby byla możliwa wymiana w razie czego? 

Opublikowano (edytowane)
5 minut temu, Meniu napisał:

Pytanie czy musze być zamontowane na zasilaniu zaraz za pompą czy moga być na powrocie w pobliżu zaworu 4D ( tak byloby mi to łatwiej przerobić ). 

Tylko i wyłącznie w miejscach jak na schemacie!

Zawory grzybkowe można montować w dowolnej orientacji. Ze sśrubunkiem aby można było łatwo wymienić.

5 minut temu, Meniu napisał:

Druga kwestia montujemy je pionowo czy mogą być w poziomie  (to znów łatwiej w kwesti przeróbki ).

Ma być dobrze, łatwiej już masz zrobione więc dlaczego popełniać te same błędy. :)

9 minut temu, sambor napisał:

Tobie potrzeba zaworów sprężynowych takich

Zawór zwrotny 1/2" z grzybkiem mosiężnym

one mogą być zarówno w pionie jak i w poziomie i na pewno nie puszczają.

Tylko kup z metalowym grzybkiem

Są bdb...

Teraz tylko przynajmniej na powrocie z podmieszania 3d staram się szukać takich o zmniejszonych oporach ponieważ zauważyłem na kilku instalacjach że zbyt mocno trzymają i zawór mieszający musi się mocno otworzyć aby pokonać jego opory.

Edytowane przez Darekgra
Opublikowano (edytowane)

Dziękuję za wszystkie porady. Zrobię jeszcze podsumowanie waszych rad i zamieszczę zdjecia mojej instalacji z wrysowanymi przeróbkami.

Zastanawiam się jeszcze jak wyglada zalewanie i spuszczanie wody z takiej instalacji z grzybkowymi zaworami kierunkowymi. Nie ma z tym problemów? Odpowietrzanie nie stwarza więcej problemów? 

 

Zbiornik CWU jest dwupłaszczowy jeśli to ma wpływ na coś.

 

Edytowane przez Meniu
Opublikowano (edytowane)
7 minut temu, Meniu napisał:

Zastanawiam się jeszcze jak wyglada zalewanie i spuszczanie wody z takiej instalacji z grzybkowymi zaworami kierunkowymi. Nie ma z tym problemów?

Nie ma, pod warunkiem prawidłowego umieszczenia punktu napełniania i opróżniania instalacji

7 minut temu, Meniu napisał:

Odpowietrzanie nie stwarza więcej problemów? 

Przy prawidłowo zbudowanej instalacji nie stwarza, a jeśli nawet to mniejsze są te problemy niż te które masz teraz. :)

 

Edytowane przez Darekgra
Opublikowano

Przy napełnianiu nie chodzi o wysokość tylko miejsce wpięcia w instalację.

Opublikowano (edytowane)

Punkt do napełniania instalacji jest wpięty w powrót pod zbiornikiem CWU.

Dalej ma tam zostać po przeróbce  i być wpięty w powrót CWU czy w powrot grzejnikow bo to beda dwa rozne obwody po przeróbce wg schematu.

1605111532720-2043981837.jpg

Edytowane przez Meniu
Opublikowano (edytowane)

Może zostać tam gdzie jest czyli w powrót CWU, z tym że powrót cwu będzie docelowo wpięty w powrót pomiędzy pompą na powrocie a kotłem. Brakuje tam tylko zaworu antyskarzeniowego lub przynajmniej zwrotnego.

Podpięcie zbiornika wyrównawczego będziesz przerabiał?

Edytowane przez Darekgra
Opublikowano

Ja byłbym ostrożny z tym zaworem dopuszczającym, nawet z zaworem zwrotnym lub antyskażeniowym - po prostu grzybek w takich zaworach szybko się wyrabia i będzie w sposób niekontrolowany puszczał wodę w instalację.

Ja proponuję przerwę i złączki do węża ogrodniczego.

Napełnianie powinno być od samego dołu - czyli od powrotu kotła - aby powietrze miało jak uciekać przez naczynie wzbiorcze.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.