Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Prośba o pomoc w podjęciu rozsądnej decyzji


Julia2020

Rekomendowane odpowiedzi

Mili Forumowicze i Dobrzy Ludzie, 

wracam po latach z prośbą o profesjonalną poradę. Wymieniamy wreszcie stary piec na wszystko na piątą klasę na pellet. Dom poniemiecki, energiożerny, z cieplowlasciwe wychodzi nawet po obniżeniu oczekiwań do minimum, że potrzebuje 24KW (20 + 4 na grzanie CWU.) Był już u nas instalator z trzema propozycjami i wyceną. Zaproponował nam kocioł 16KW, opcję 24KW kategorycznie odradzając ze względu na nadmierną ilość rozpaleń w ciągu doby (brak miejsca na bufor.) Propozycje + ceny (z wliczonym kompaktowym kotłem 16KW z kipi w cenie 12700) wyglądają tak:


 
"1)sterownik pokojowy, dwie pompy vilo, zawór zabezpieczający kocioł oraz osprzęt" (bez modułu internetowego) +- 16500 zł
"2)sterownik pokojowy, dwie pompy vilo, zawór 4-drozny który umożliwia regulacje ręczną temperatury na centralne, czujka zewnętrzna+ osprzęt" +moduł internetowy +-18000 zł
"3)sterownik pokojowy, trzy pompy vilo, zawór 4-drozny z siłownikiem, czujka zewnętrzna + osprzęt (w tym zestawie wszystko chodzi w automacie, wy tylko dosypujecie pellet)" +- 19500 zł

 

Zwykły człowiek z wiedzą internetową nie podejmie tej decyzji z pełnym przekonaniem. Nie potrafię ocenić, który zestaw zapewni nam święty spokój. Cen również nie mogę do niczego porównać. Nie upieram się przy niczym, nawet przy kipi. I zdecydowanie mam co robić z zaoszczędzonymi pieniędzmi. Oczywiście kusi opcja "wszystko chodzi w automacie, wy tylko dosypujecie pellet", ale czy to realna różnica w użytkowaniu, czy tylko pozorna? Moje życie w Waszych rękach, drodzy Znawcy Tematu. Zdaję się na Was i pozdrawiam serdecznie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na ciepłowłaściwe wychodzi mi, że powierzchnia ogrzewana to 140m2, ale mamy w najbliższym czasie powiększyć ją o 50m2. Dom ma ocieplony (jakośtam) dach, ale ma 200 lat i jest dość przewiewny (słaba izolacja stropu.) Ma 16 okien (w tym dachowe) z czego dopiero połowa jest nowa. Nie jest ocieplony z zewnątrz. Mamy klasyczne grzejniki + podłogówka w łazience i jadalni (łącznie niecałe 20m2.) Instalacja jest dopiero dziesięcioletnia, miedź + alupex. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawie 200 metrów, kupa okiemn i brak ocieplenia... koszty ogrzewania będa wyjątkowo wysokie. W takim przypadku wstawiłbym tu 20 kW. Starczy w razie tegiego morozu. Taki kocioł na swojej mocy nominalnej pracujący nieprzerwanie całą dobę pożre ok 100 kg pelletu. 

Obserwując naszą pogodę ostatnimi laty to 16 kW też by pewnie starczylo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ceny są z montażem. Poprzedniej zimy (jeśli można tak nazwać tę nową porę roku) spaliliśmy 2t węgla + nieokreśloną ilość drewna (niewiele, +- przyczepę). Komfort cieplny był bardzo taki sobie, nie wspominając o zaangażowaniu i syfie. Nie mogę teraz podać ile spalaliśmy podczas srogich zim, bo paliliśmy drewnem kupowanym na przyczepy i nie mam żadnych konkretów. 

100 kg dziennie? To byłby strzał w kolano. Bardziej opłacałoby się wymienić dom, niż piec :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, Julia2020 napisał:

100 kg dziennie? To byłby strzał w kolano. Bardziej opłacałoby się wymienić dom, niż piec :) 

No właśnie. Czyli od razu wiadomo, że te 20 kW to jest o wiele za dużo. Ja mam kocioł 12kW.  Gdybm potrzebował takiej mocy i kocioł zasuwałby na maxa całą dobe spaliłby jakieś 60 kg pelletu. Ale mam bufor i kocioł pracuje na mocy makszmalnej albo stoi. Moja intencja była taka, żeby uświadomic jakiej mocy kotła możemy potrzebować. bo kocioł pracujący na mocy nominalnej działa najekonomiczniej.

Posłuchaj koleżanko kolegi, który polecił ci edilkamina. Zapomnisz co to jest kocioł. I jak bezobsługowym może być ogrzewanie w domu. Zawsze możesz kupić sobie coś rodzimego. Ale wtedy zostaniesz tu z nami na dłużej. A przy okazji będziesz wyrzucać kasę kominem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej wrzucam link do najprostszego schematu on odpowiada ofercie nr 1 - on będzie działał na zasadzie on/off, do tego przydałby się termostat lub głowice na grzejnikach.

https://pellux.pl/app/uploads/2016/09/s6zw-800x608.png

Jeśli chcesz mieć możliwość sterowania temperaturą na grzejniki, to ten schemat. Chłopacy na forum twierdzą że zawór 4d słabo spisuje się ze żródłami wysokotemperaturowymi, jego założenia są podobne do schematu drugiego.

https://kotlospaw.pl/assets_kotlospaw/uploads/2018/07/3.png

Oczywiście tak jak koledzy wyżej piszą możesz zdecydować się na droższe kontrukcje np Edilkamina czy Blackstara.

A nie masz przypadkiem dostępu do gazu? Bo zaczynasz od pelletu bo wiele osób myśli że gaz wyjdzie drożej od pelletu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurczę wszystko tu zależy od kasy. Jak coś taniej to Slimko 16 jest ok, to i tak ma palnik 20KW w razie W.  Jak drożej to Edilkamin Laguna - tutaj masz już jeden z najmniej obsługowych kotłów pelletowych. Mam styczność z jednym i drugim więc mogę pomóc w razie pytań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.10.2020 o 01:35, cezar76 napisał:

Przy dobrym kotle termostat pokojowy w niczym nie będzie przeszkadzał.

Termostat pokojowy wykrywa temp. tylko w jednym miejscu a głowice pracują niezależnie dla każdego pomieszczenia. Chyba że mamy kasę i zainwestujemy w termostat pokojowy współpracujący z głowicami termostatycznymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można, ja tak mam. Stara instalacja, stalowe rury, jedna pompa, najprostszy możliwy układ. Jest ciepło w domu? Jest. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Mikołaj90 napisał:

Termostat pokojowy wykrywa temp. tylko w jednym miejscu a głowice pracują niezależnie dla każdego pomieszczenia. Chyba że mamy kasę i zainwestujemy w termostat pokojowy współpracujący z głowicami termostatycznymi.

To co ma być sygnałem dla kotła przy ewidentnym przegrzaniu pomieszczeń?Głowice się zamkną, nie będzie odbioru i kocioł się wygasi z histerezy. Głowice mają regulować przepływ a termostat służyć do wygaszania kotła w ewidentnym przegrzaniu. Jeżeli w takiej sytuacji będzie dużo odpaleń to tylko pozostaje nam regulacja mocą kotła, regulacja histereza regulatora pokojowego lub histereza kotła przyniesie duże wahania temperatury wewnętrznej. Nie dla wszystkich osób będzie to komfortowe. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W/w kotły to 2 różne instalacje i sterowania. Jeden odpala od histerezy kotła, drugi moduluje nisko z mocą i sobie na niej "pyrka" jeśli zachodzi taka potrzeba. Wynik jest ten sam, w domu ciepło, nie piszcie teorii i elaboratów, nie komplikujcie instalacji, to nie prom kosmiczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Julia2020  Podstawą przy wyborze w Twoim wypadku powinna być możliwość spalania pelletu gorszej jakości, a tu raczej nie wszystkie palniki sobie z tym poradzą w tym wspomniany KIPI . Kolejny ważny parametr to możliwość modulacji takiego palnika.

Przy takim durszlaku jak Twój dom, palnik pewnie będzie musiał pracować prawie 24h żeby utrzymać sensowny komfort i  tu zejście z mocą np do 2,5 -3 kW może przynieść wymierne oszczędności . Ilość spalanego pelletu wymusi decyzję nie zawsze słuszną o kupowaniu taniego pelletu, a tani pellet + np KIPI = problemy . ( Poczytaj wątek o KIPI na tym forum ).

Proponuję poczytać o palniku VIPER 15 + SKZP04 i do tego dobry wymiennik , albo pogadać z kolegą @pospisz i pomyśleć o Ferroli          ( palniki pracują na podobnej zasadzie jak VIPER) .

Co do automatyki i sterowania to zawór z siłownikiem do zestawu 2 który opisałaś w pierwszym poście  zamiast modułu internetowego.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Viper + SKZP04 również uważam za dobry zestaw, tym bardziej że znam się z konstruktorem bezpośrednio i wiem jak to działa. Jednak składak to nadal brak papierów a nie wiem ile teraz kosztuje u niego cały zestaw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Julia2020 napisał:

Mili Forumowicze i Dobrzy Ludzie, 

wracam po latach z prośbą o profesjonalną poradę. Wymieniamy wreszcie stary piec na wszystko na piątą klasę na pellet. Dom poniemiecki, energiożerny, z cieplowlasciwe wychodzi nawet po obniżeniu oczekiwań do minimum, że potrzebuje 24KW (20 + 4 na grzanie CWU.) Był już u nas instalator z trzema propozycjami i wyceną. Zaproponował nam kocioł 16KW, opcję 24KWZwykły człowiek z wiedzą internetową nie podejmie tej decyzji z pełnym przekonaniem. Nie potrafię ocenić, który zestaw zapewni nam święty spokój. 

Dobór w tej chwili kotła to raczej  nieporozumienie,  najpierw trzeba zrobić termomodernizację domu, albo zrobić ją na papierze i do zapotrzebowania po modernizacji dobrać kocioł. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach





Julia2020  Podstawą przy wyborze w Twoim wypadku powinna być możliwość spalania pelletu gorszej jakości, a tu raczej nie wszystkie palniki sobie z tym poradzą w tym wspomniany KIPI .

Kolejny ważny parametr to możliwość modulacji takiego palnika.

Przy takim durszlaku jak Twój dom, palnik pewnie będzie musiał pracować prawie 24h żeby utrzymać sensowny komfort i  tu zejście z mocą np do 2,5 -3 kW może przynieść wymierne oszczędności .

Ilość spalanego pelletu wymusi decyzję nie zawsze słuszną o kupowaniu taniego pelletu, a tani pellet + np KIPI = problemy . ( Poczytaj wątek o KIPI na tym forum ).

 


Rozpocząłem szósty sezon z kipi w mialowcu i zawsze na pelecie no name i nie wiedziałem, że sobie z nim nie radzi, haha.

Modulacja kipi na 3 kW w nadzorze - przypomnę, pelet no name:



Czy praca z takimi mocami ma sens? Wg mnie nie przy pelecie.
Do tego, skoro to stary poniemiecki dom, należy doliczyć koszty wkładu kominowego że stali 1.4044.

Z kilograma peletu realnie wyciągniemy ok. 4 kWh. To ile tych kilogramów potrzeba przy zapotrzebowaniu 20+4 kWh? Decyzja o zakupie taniego peletu będzie zawsze słuszna w tym wypadku.
[mention=87535]Julia2020[/mention] zacznijcie od ocieplenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

papen76 to napisz jeszcze koleżance z ręką na sercu ile czasu szukałeś tego taniego pelletu , który spala się sensownie w tym palniku.

Jak się trafi na pellet z domieszką plastiku to nawet te śmieszne obroty nie pomogą i trzeba to ręcznie usuwać , a twoje stwierdzenie że zawsze w takim przypadku opłaca się tani pellet , wynika z faktu że nie masz porównania bo zawsze tylko takim paliłeś i palisz.

Tani pellet to więcej pyłu który szybciej zmniejsza sprawność wymiennika , więcej popiołu, o kaloryczności i spiekach już nie wspominając. 

Pewnie,  w sytuacji koleżanki bez ocieplenia tego domu, będzie to praktycznie konieczność żeby kupować tani pellet , dlatego zaproponowałem palnik , który znacznie lepiej poradzi sobie ze spiekami itp.

Trzeba też brać pod uwagę brak doświadczenia i umiejętności odpowiedniego ustawienia takiego palnika . Kipi pod tym względem nie należy do łatwych , co widać po ilości wpisów w wątkach dotyczących tego palnika.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.