Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
W dniu 20.09.2020 o 22:19, atomfx napisał:

160 M2 dwa pomieszczenia z podłogówką, reszta grzejniki. O kosztach teraz się nie wypowiem. Mam go dopiero niecały tydz.

Ładnie pracuje Panu piec na podtrzymaniu .

Czy w instalacji są dwa obiegi na zaworach 3d ?

Grzejnikowy i podłogowy sterowane pogodowo?

Coś w tym stylu :

 

Screenshot_20201012-211438_Drive.jpg

Opublikowano

Tak, są dwa zawory 3d z siłownikami. Trochę inaczej to rozwiązałem jak na schemacie.

Oczywiście jest zawór strefowy 3d. Ja wybrałem afriso i zakupiłem gotowca primobox azb 255. Ładnie w szafce z ociepleniem. I tam jest wszystko ładnie poukładane. Zestaw składa się ze sprzęgło rozdzielacza i dwa obiegi z siłownikami pompami zaworami zwrotnymi. No komplet. Ja poszedłem na całość. Zainstalowane mam dodatkowo separatory jeden zanieczyszczeń i drugi separator powietrza. Instalacja jest według mnie ok. Nie żałuję ani złotówki wydanej na kocioł ani na instalację. W razie czego służę pomocą mogę coś podpowiedzieć. Bo niektórzy hydraulicy sami nie mają pojęcia co z czy podłączyć.

Opublikowano (edytowane)

A cwu na Zaworze strefowym?

Czyli jeden 3d na podlogowkę i jeden na grzejniki..czy jest termostat pokojowy na grzejniki?

W sumie primobox to to samo co na schemacie tylko modułowo.

Cwu latem także z pieca?

Co z drabinkami w łazienkach,,,działają latem?

Czy starczyło wyjść sterownika czy odkupił Pan rozszerzenie?

Dziękuję za odpowiedź. 

 

Edytowane przez roberts78
Opublikowano

Dlaczego temp.zasilania na podlogówkę potrafi przekroczyć 60° 

 

Screenshot_20201018-140926_Samsung Internet.jpg

W obiegu podlogi brak styku otwarcia zaworu.

Powinny być 2 .

 

Screenshot_20201018-140944_Samsung Internet.jpg

Opublikowano

Pokazywałem znajomym jak kociołek reguluje temp. zabawa i jeszcze raz zabawa. Mieszacz z siłownikiem tryb ręczny i ustawiam co chcę.

I są dwa styki. Błąd w tłumaczeniu.

Opublikowano

Ja właśnie kupiłem taki kocioł ze zbiornikiem na 320 kg i chcę teraz skompletować resztę instalacji. Myślałem właśnie nad Primoboxem, ale nie wiem w jakiej wersji.

Czy azb255 czy 355. Czy potrzebny jest dodatkowy moduł do któregoś z nich lub obu, czy po prostu plug nad play?Jak masz rozwiązane grzanie CWU? Trójnik przed boxem i zasobnik zasila pompa wbudowana w piec i na krótki obieg, a box tylko na obwody? A może wiesz jaka to dokładnie pompa w kotle bo nie mogę znaleźć żadnych informacji na ten temat.

Ja u siebie chcę mieć zasobnik z węzownicą ok 120l (bez priorytetu grzania) z którego woda idzie do zasobnika 120l z grzałką elektryczną bo taki mam teraz(w starym piecu olejowym byl wbudowany zasobnik na ok60l), a gwarantuje mi to ciepłą wodę w razie problemu z kotłem lub braku opału itp. W całym domu są już grzejniki aluminiowe z głowicami termo elektroniczne(bardzo mi to odpowiada, każdy pokój można grzać inaczej w róznych godzinach), tylko łazienka podłogówka,od  przyszłego roku również kuchnia, w planach rownież łazienka w piwnicy. 

A może AZB305 skoro głowice termo na grzejnikach to wystarczy grupa przewałowa?Albo AZB205 jeżli pompa na kotle da rade z zasobnikiem cwu? Czym to wszystko wysterować np AZB355, samym kotłem?

Pomóżcie bo jestem w tym temacie laikiem, możliwości co nie miara, a nie wiem co lepsze w moim przypadku. 

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi

Opublikowano (edytowane)

Niezla zabawka :)

Jeśli chodzi o zestaw mieszajacy ,też mam dylemat  czy primobox 255 lub szwadron 484 ,za drugim przemawia sprzęgło z kierownicą przepływu i możliwość zaworu spustowego do czyszczenia.

Gdzie kupowaliscie kociołki?

Szukam Kogoś w Małopolsce. 

 

Edytowane przez roberts78
Opublikowano (edytowane)

Ja brałem w Enecom, Sopot. Wszystko super. Tylko mój kociołek jest w Norwegii, dlatego też ciężko mi coś ogarnąć bo wszystko robię zdalnie w weekendy, w tygodniu nie ma opcji i nie da się pójść do sklepu i powiedzieć, że chcę to i to i coś mi dobiorą

Edytowane przez kryzio
Opublikowano

Kryzio byłem w takiej samej sytuacji ja ty.

Kociołek jest fajny, a teraz resztę instalacji 

Primobox lub primoterm. Zależy gdzie jest kociołek. Tzn. jezel kociołek jest na tej samej kondygnacji co podłogowka, to primobox, jeżeli poniżej np w piwnicy to primoterm. 

Lub jakiejś innej firmy ale zasada jest podobna, czyli sprzęgłorozdzielacz w grupie pompowej na dole, to idealny zestaw do piwnicy a jeżeli na górze to idealny na tej samej kondygnacji.

Nie słuchaj głupich instalatorów, że to nie potrzebne. Ja doradziłbym jeszcze separatory oddzielnie powietrza i oddzielnie cząstek stałych. 

Potrzebny jeszcze zawór strefowy 3d ja wybrałem Afriso, ale inne są też ok. Pamiętaj aby taki zawór był przed grupą pompową, 

No i na koniec zawór zabezpieczający przed zimnym powrotem i tu masz do wyboru. Albo zawór np z afriso atv. Z ustawieniem na 55 stopni. Albo zawór 3d obowiązkowo z siłownikiem i dodatkowym sterownikiem który również ustawiamy na 55 stopni. Ja skłaniał bym się do rozwiązania pierwszego, chociaż sam mam drugie rozwiązanie. 

Pamiętaj mają być dwie grupy pompowe (chyba że masz więcej obiegów) jedna musi mieć zawór 3d z siłownikiem a druga może mieć mieszacz termostatyczny do podłogówki, lub również zawór 3d z siłownikiem..

Jeżeli masz dużo podłogówki to rozważ zakup sterowania do podłogówki Saluskontrols. Oni i chyba tylko oni oferują, siłowniki które samoczynnie równoważą obiegi takiego ogrzewania.

Ja jeszczę ustawiam(od połowy września do dziś do 18 października)bo albo nie mam czasu, albo zapominam. Też zaczynam rozważać zakup ich systemu kontroli temp. Bo może to być fajna sprawa, 

W razie pytań pisz nawet na email. Pomogę, pewnie wszyscy pomogą.

 

Opublikowano

Lub jakiejś innej firmy ale zasada jest podobna, czyli sprzęgłorozdzielacz w grupie pompowej na dole, to idealny zestaw do piwnicy a jeżeli na górze to idealny na tej samej kondygnacji.

Czy moze byc z boku jeśli chodzi o piwnicę?

 

Opublikowano

Roberts78.

A widziałeś primobox albo primoterm z bocznym sprzégło rozdzielaczem? 

Opublikowano (edytowane)

Nie chodzi o inna firmę np,elterm.

W przypadku sprzęgłokolektora bez kierownicy i dwóch grup pompowych będzie zachodzić zaciąganie powrotu na zasilanie drugiej grupy pompowej.

A kierownicy w przypadku pelletu nie powinno się stosować ze względu na ochronę powrotu.

Ze względu na powyższe jestem raczej za zwykłym sprzęgłem +kolektor.

Tylko pytanie jakie znaczenie ma czy sprzęgłokolektor jest pod czy nad grupą pompową?Wdziałem sporo kotłowni w piwnicy z primoboxem .

 

 

Edytowane przez roberts78
Opublikowano (edytowane)

Masz rację. Z technicznego punktu widzenia żadnego znaczenia nie ma. Ale już z estetycznego jest różnica.

W piwnicy wszystkie rurki, no prawie wszystkie, przeważnie idą do góry. Jeżeli popatrzył byś na dwie instalacje jedną z primoboxem drugą z primoterm, to przy której jest mniej plontaniny? Analogicznie jeśli jest kotłownia na tym samym poziomie co główna nitka zasilania, w/g mnie estetyczniej primobox. 

Z tą kierownicą przepływu masz w zupełności rację.

Poza tym chyba lepiej jak zaciągnie trochę zimnej wody z powrotu, niż ma wystąpić tzw. walka pomp.

Edytowane przez atomfx
Opublikowano

Dzięki za rady. Na pewno będą separatory tak jak napisałeś i zawór atv do powrotu.

Z resztą chyba jeszcze się wstrzymam póki nie dojdzie jeszcze jeden obieg podłogówki i zmontuje tak jak jest teraz o ile dalej będzie działało, czyli tylko jedna pompa obiegowa na wszystko(podłogówka jest na końcu zasilania na rurkach chyba 8mm, więc jej bardzo nie przegrzewa), czyli jak na schemacie z instrukcji kotła. 

Jaki przepływomierz powinien być w miejscu P1 ze schematu?

Opublikowano

Screenshot_20201025-094244.jpg

A kotłownia na ten moment wygląda tak. Nawet bypassa nie ma a wszystko chodzi bez problemu od wielu lat. Mieszkam tu już prawie 3 lata, w tym czasie komin nie czyszczony,a wczoraj jak wszedłem spojrzeć od góry to nawet nie jest dobrze okopcony

IMG_20201025_090452.jpg

Opublikowano

Przepływomierz nie jest wymagany w takich instalacjach. Pokazuje i reguluje on przepływem cieczy i analizuje temperaturę( w tym schemacie akurat pomieszania powrotu)cieczy. W nowych rozwiązaniach masz pompki automatycznie dobierające wydajność i zawór 3d sterujący odpowiednią temperaturą. Więc instalacja dodatkowego analizatora i regulatora prze dobrym wysterowaniu układu zdubluje funkcje jeśli nie zakłóci pracy pompki, albo mieszacza.

W starych kociołkach były bardzo grube blachy np 8mm 6mm i zanim korozją go przeżarła, to minęło 15 a niekiedy 20lat.

W dzisiejszych czasach kiedy cena ma duże znaczenie i estetyka również. Stosuje się nieco cieńsze blachy 6mm 4mm. Jakość tych blach też nie jest z górnej półki. Więc by szybko nie zkorodowal. Trzeba uniknąć korozji, a najczęstszą przyczyną korozji jakiejkolwiek blachy jest wilgotne powietrze(punkt rosy), a w połączeniu z sądzą wytwarza się kwas węglowy o niskim stężeniu ale wystarczającym do powstawania tzw. wżerów. Gdybyś w starym kociołku zastosował bajpas, to by przeżył twoich dzieci.

Poza tym u mnie stary kocioł właśnie w tym roku skorodował, pan Boguś pospawał go, ale ostrzegł nas że na zimę to nawet on bał by się na niego liczyć.

Poza tym wygoda jaka jest teraz po przesiadce na nowy kocioł to bajka. Właśnie uświadomiłem sobie że od 3dni nie byłem w kotłowni.

Pan Tomasz z firmy enecom. Nie informuje klientów o tym że po instalacji nowego kociołka, przechodzimy o dwie epoki wyżej. Na początku zastanawiałem się czy warto wydać więcej kasy. Nikt mi tego kociołka nie wciskał, nawet było trochę pod górę, a teraz to bajka. Tylko pamiętaj dobry instalator szybko się zwraca. Do tego odpowiedni(czytaj RTB FENIKS)kociołek i masz komfort. Nie musisz wybierać co parę dni popiołu. I takie tam drobne rzeczy, które wpływają na komfort.

Jednego mi brakuje. Dedykowanej aplikacji na smartfona, która wyświetlała by na bieżąco, status kociołka, zaalarmowała by mnie o niskim poziomie pelletu, o wysokim poziomie popiołu, o zbliżającym się terminie wykonania przeglądów lub obsługi z mojej strony. Bo o tym wszystki można zapomnieć lub coś przeoczyć. 

Twoja kotłownia wygląda o niebo lepiej niż moja wyglądała. U mnie wysokość była około 180cm poza tym mój kociołek nie miał nadmuchu, więc masz jeszcze nie najgorszą kotłownię. Do tego proste ściany i czyste. Chyba palisz przede wszystkim drewnem?

Opublikowano

Do tej pory paliłem olejem i tylko awaryjnie drewnem, ewentualnie jak zostało trochę czystego drewna po budowie. Ale z tego pieca byłem zadowolony. Włącz i zapomnij o ile jest paliwo( zbiornik podziemny na 6000l) i nie zapchał się filter( średnio raz na sezon), dobry rocznik kotła 1967,  tylko palnik i pompa były już wymieniane, a reszta instalacji od początku bez zmian(grzejniki wymienione na aluminiowe 2 lata temu i głowice termostatyczne elektroniczne). Spalanie wychodziło ok 3500l na sezon. Ale nowe przepisy zabraniają oleju. Mogłem przejść na bioolej, ale wymiana palnika za 40% ceny RTB do starego kotła to dużo i paliwo +20%. Więc musiała zapaść jakaś decyzja, nowy kocioł kupiony w Norwegii to od 100%ceny RTB za atmosa z jakimś palnikiem na pelet do 150%Rtb za lokalną produkcję bez takiej automatyki. Zależało mi na jak najmniejszej obslugowosci, dlatego jest jak jest.

Opublikowano

atomfx

Możesz mi napisać jaki masz komin, bo u mnie jest wkład ceramiczny 200mm i potrzebuję wkładu z kwasówki. Pierwsza wycena z Poujoulat na 120mm przystosowany do trybu mokrego, wysokość 7m i podłączenie do kotła 100mm to 6 tyś netto. Wszystkie łączenia na klamry spinające i w ogóle na tip top, ale cena zaporowa chyba. Czekam jeszcze na wycenę z drugiej firmy

Opublikowano

Komin robiła mi lokalna firma. Blacha kwaso odporna, w/g opisu przystosowana do kotłów na paliwo stałe węgiel, drewno, biomasę. Grubość 1mm przekrój 130 mm, bo tylko taki komin mi wchodził, system chyba dakro czy darko jak czegoś nie podkręciłem w nazwie. Do naszego kociołka wystarczy 100. Pamiętaj że komin musi mieć odpowiedni ciąg. 6tys netto to trochę drogo(jak dla mnie) ja zapłaciłem przy 10m coś koło 2.5tyś. Ale nie żałuj kasy, bo komin może być na lata. U mnie jest dodatkowo regulator ciągu taka śmieszna klapka. Jak za duży ciąg to ta klapka się otwiera. Tego nie musisz mieć bo rtb feniks ma wentylator wyciągowy dwukierunkowy i sam to wyreguluje. Ja założyłem w każdej chwili mogę go zablokować. Zauważyłem że kociolek bardzo stabilnie pracuje nawet przy wietrznej pogodzie wentylator pracuje na 10% mocy. Założyłem że komin robię raz a kocioł za jakieś 25 lat trzeba znowu wymienić. Ja zapłaciłem dodatkowo 250 zł za to ustrojstwo. Poprzedni komin był kwadratowy z cegły te luki między wkładem a cegłą wypełnię keramzytem. Dopilnuj aby było odprowadzenie skroplin. Na forum budowlanym chłopaki odradzali zakończenie komina strażakiem. Bo przy mrozach i lekkim opadzie system ten zamarza i nie spełnia oczekiwań. Ja mam zakończenie zwykłym daszkiem, w kotłowni mam zrobioną tzw. Zetkę. Ja zaprojektowałem to i wykonałem z rury 160 kanalizacyjnej. Dwa kolanka 90 stopni jedna rura długość do ziemi i jedna rura przechodząca przez mur pod sufitem. Na zewnątrz kratka z siatką przeciw owadom. Kociołek ma zawsze tyle powietrza, ile mu potrzeba.

A czemu chcesz robić wkład. Masz ceramikę. A ceramika powinna być odporna na kwas. Jeśli wytrzymywała palenie olejem to powinna wytrzymać pelletem. Chyba nie powinieneś nic przerabiać. Chociaż dla pewności poszukaj porad albo na forum albo zapytaj w enecom. Ja osobiście bym tego nie ruszał. Chyba że popękany.

Opublikowano

Wkład jest w bardzo dobrym stanie ale przekrój za duży, 200. Z kolei w instrukcji kotła jest , że nie powinien mieć komina z regulatorem ciągu, właśnie przez własny wentylator, bo wersja v13 powinna mieć rck.

Wycena jest bardzo wysoka, ale ze względu na zastosowana stal 904L a nie 316L jak we wszystkich innych,a to wynika z niskiej temp spalin. Przy zwykłej kwasowe mają nawet zapis w katalogu że nie należy stosować do kotłów klasy 5.

Chyba zadzwonię do enecomu tak jak mówisz. 

 

 

 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Kryzio

Mam podobny problem.Nowy komin schiedel 200 .

Według instrukcji rtb jest zbyt duży. 

Jak rozwiązałeś problem?

 

Opublikowano
W dniu 30.10.2020 o 05:48, kryzio napisał:

Przy zwykłej kwasowe mają nawet zapis w katalogu że nie należy stosować do kotłów klasy 5.

Gdzie jest taki zapis? 316l jak najbardziej nadaje się do pelleciaka. Wszystko inne to marketingowy bełkot. Oczywiście stal austenityczna o której piszesz też jest ok. 

Opublikowano

roberts78

Ja zamówiłem wkład z kwasówki 130mm 1mm gruby, czekam aż dojedzie.kominflex

 

Eliks

Masz rację, mój błąd, przeoczenie. W katalogu taki zapis jest ale do wersji eseanox 08 , która jest żaroodporna, chociaż zrobiona z tej samej stali tylko grubsza. Nie wnikam, bo ich wycena dotyczyła innej stali, gdzie dopłata za inny materiał była większa niż cena komina, dla mnie trochę za drogo.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.