Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Stalmark Eko Vegas 30kw St-755zPID


Paulik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, od października zeszłego roku jestem posiadaczem kotła  z podajnikiem:

Kocioł: Stalmark Eko Vegas 30kw St-755zPID

Opał: Ekogroszek

Podajnik: Ślimakowy

Zawór 4d

Dmuchawa: EWMAR – NESS RVT13AR-08

Pow. domu: 200m2 (13 grzejników), stary dom nieocieplony z lat 50. Piec ogrzewa tylko grzejniki.

 

Zwracam się z prośbą, o jakieś porady co do palenia bo jest to pierwszy kocioł z podajnikiem jaki użytkuję. Problem jest taki, że od samego początku nie potrafię ustawić go w miarę aby spalał w miarę oszczędnie, i aby opał dobrze się spalał. Obecnie na dobę spala ok. 30 kg ekogorszku. Ale jak mówię mam ten piec od końca października a spalił już prawie 4,5 t, piec chodzi cały czas.

Próbowałem już różnych nastaw podawania, przerw itd. i nie do końca jestem przekonany czy dobrze palę. Do tej pory dużym problemem było/jest dużo spieków w popielniku czasami 50/50 z popiołem, i dużo sadzy w piecu. Czarnego pyłu a widziałem że chyba powinien być taki szarawy nalot. Piec trzeba czyścić co tydzień albo i wcześniej. Do komina jeszcze nie zaglądałem.

Na dzień dzisiejszy takie nastawy:

Temperatura zadana: 55st

Zawór 4d: ust. na 2

Czas podawania: 5s

Przerwa podawania: 65s

Nadmuch: 23/100

Praca podtrzymania: 6s

Przerwa podtrzymania: 10m

Wentylator w podtrzymaniu: 45s

Czas przerwy: 7m

 

A ekogorszek jakim palę ma wartości:

Wartość opałowa: 26-28 Mj

Popiół: 5-11%

Siarka: 0,5-1,1%

Granulacja: 5-25mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego pierwsze pytanie,czy robiłeś jakieś obliczenia co do mocy kotła,jaka jest potrzebna do ogrzania twojego domu np. na ciepłowłasciwe.pl ? Z tego opisu,który zamieściłeś to te 30 KW to jest pewnie za dużo. Jaki miałeś wcześniej kocioł i ile i jakiego opału spalałeś? Kolejna sprawa to jak masz zrobioną instalację,jak jest sterowana,czy pogodowo,czy termostatem?Czy na grzejnikach masz głowice termostatyczne?Czy masz zrobioną tzw. ochronę powrotu? Sam widzisz że pytań jest sporo. Po pierwsze to odpowiednia moc kotła, najlepiej aby było to policzone. Za mały kocioł źle,ale za duży to jeszcze gorzej. Po drugie to odpowiednio zrobiona instalacja i odpowiednio wysterowana. Jak znam życie to pewnie pan fachowiec lub sprzedawca polecił ten kocioł i dodał WEŹ PAN WIĘKSZY, ŻEBY BYŁ ZAPAS MOCY JAK PRZYJDĄ MROZY

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Nie, nie było obliczanej mocy kotła na cieplowlasciwe.

2. Wcześniej mieliśmy w domu zwykły piec zasypowy, palone było orzechem lub kostką z najbliższej kopalni. Natomiast ciężko mi określić ile było spalane, myślę że koło 4-5 ton, bo też piec nie pracował stale 24h na dobę. Był rozpalany w różnych godzinach i pracował w różnych odstępach czasu, trzeba było chodzić do niego średnio co 3-4h i dokładać opał, czasami nie było palone w ogóle.

3. Głowice termostatyczne są założone tylko na parterze.

4. Ochrona powrótu? Chodzi Ci o zawór 4d?

Zdjęcie instalacji:

 

IMG_20200313_204651_HDR.jpg

Edytowane przez Paulik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego czy te rury, które zaznaczyłem na czerwono to zasilanie grzejników,a te na niebiesko to powroty? Następne pytanie to o ten trójnik,który zaznaczyłem małym, żółtym kółkiem. Gdzie prowadzi rura wychodząca z niego? A ten manometr/termometr (nie widać dokładnie co to jest) w dużym, żółtym kółku to do czego służy? Z tego co zauważyłem to zawór 4D jest bez siłownika,ewentualne sterowanie nim musisz robić ręcznie. Grzejniki można zasilać bezpośrednio z kotła,ale jak już masz zamontowany zawór to można dołożyć siłownik i w ten sposób sterować temperaturą na grzejnikach,które nie posiadają głowic.Mam tak u siebie i u mnie to się sprawdza.Ochrona powrotu to nic innego jak zapewnienie odpowiedniej temperatury wody powracającej z instalacji do kotła. W DTR kotła powinno być zapisane jaka temperatura jest wymagana. Obecnie większość producentów zaleca 50 stopni,a nawet więcej. Hydraulik zastosował w twojej instalacji zawór 4D ale teraz nie wiadomo czy chciał nim ustawiać temperaturę na grzejniki,czy chronić powrót. Aby zawór spełniał obie funkcje należy założyć siłownik zaworu,na powrocie z zaworu do kotła zamontować pompę. Jeśli sterownik posiada funkcję ochrony powrotu to dołożyć jeszcze czujnik temperatury.195c3b3997e99c74d1754fdc4dee0ba8.jpg

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popcorn1, tak jak zaznaczyłeś - czerwone i niebieskie linie to zasilanie grzejników i powroty. Rura z trójnika idzie do następnego trójnika w górę, na następnym trójniku idzie do jednej rury zasilającej grzejniki, a w drugą stronę zakręca do pompy co i idzie do zaworu 4d. 

Źle się wyraziłem we wcześniejszej wypowiedzi. Zawory nowe termostatyczne ze skalą są tylko na parterze domu, natomiast na piętrach są stare zawory regulujące temp. grzejników tylko że na czuja, tzn ilość obrotów pokrętłem. Tak więc zawór 4d był myślę założony do regulowania temp. na grzejniki. Nie pamiętam aby instalator wspominał coś o powrocie, chyba że ten zawór spełnia obie funkcje. A może o tym zapomniałem?. Manometr natomiast wskazuje ilość wody w układzie.

Co do siłownika zaworu 4d, to nie wiem jaka korzyść jeszcze płynie z zamontowania go oprócz tego że mógłbym ustawić dokładniej temperaturę na grzejniki z poziomu sterownika na piecu, jeśli nie ma zamontowanej pompy powrotu jak wspomniałeś . Tak jak mówisz do tej pory, trzeba było ustawiać ręcznie wg. skali na zaworze.

InkedIMG_20200314_111815_HDR_LI.thumb.jpg.549e7294dfa172b62cacba7dfc9902e4.jpg

Edytowane przez Paulik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie to masz tam trochę namieszane w tej instalacji. Można zrobić odejście przed zaworem,w ten sposób można zasilać np. zasobnik CWU . Ale tam powinna być osobna pompa. Piszesz że z tego odejścia woda idzie do pompy,a z niej do zaworu 4D. Tak nie powinno być,pompa ma wyciągać wodę z zaworu. Tu masz schemat jak to powinno wyglądać,jest na nim ogrzewanie podłogowe i obieg CWU,ale patrz tylko na obieg grzejnikowy i zwróć uwagę na to jak powinna być zamontowana pompa ochrony powrotu.52fd807fb4bd347d0bdae89c3d20625a.jpg

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Popcorn1 napisał:

Aby zawór spełniał obie funkcje należy założyć siłownik zaworu,na powrocie z zaworu do kotła zamontować pompę.

Zawór 4-D nie spełni obu funkcji na raz, można regulować lub ustawiać 1 temperaturę, a druga będzie wynikiem tej regulacji.

Łatwiej jest przeprowadzić taką regulację przy większych przepływach przez zawór 4-D - czyli albo stosujemy sam  4-D o rozmiarze nawet 2" albo dajemy na powrocie z 4-D do kotła pompę wymuszającą ten przepływ i wtedy sam 4-D może być dużo mniejszy , przeważnie wtedy wystarcza 1".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to spójrz kolego na te fotki. U mnie zawór 5/4 z siłownikiem i pompą na powrocie robi taką robotę 64da48813bb2a7d7e2522d74486f1ff6.jpg&key=04b02fe729d619f430c9e25d31ad17afba3dc05a24bfc587208d25b93536d895

 

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka

 

 

 

7b0a5c1eedc1a1bdd1d60d91a081cc78.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Wracam z tematem.

Kolego Popcorn twoje osiągi nic mi nie mówią ponieważ nie wiem nic o twoim domu, powierzchni, instalacji itd.

Zrobiłem ten test na stronie ciepłowłaściwe i tam wyszło, jeśli dobrze podałem dane odnośnie zabudowy, że mój dom potrzebowałby 21-24 kw bez boilera a kocioł ma 30kw. Czy to jest bardzo duże przewymiarowanie? Dom jest w połowie podpiwniczony, parter budowany w latach 50, piętro i poddasze dobudowywane później. Ściany 50 cm, nie ocieplone. Pod dachem izolacja z wełny 20 cm jak dobrze pamiętam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Witam, zaczynamy nowy sezon grzewczy. Dzisiaj odpaliłem pierwszy raz po przerwie letniej. Do instalacji została dołożona pompa kotłowa EPO 25-4-180 w celu ochrony powrotu.

Pali się obecnie na takich ustawieniach:

Temp. zadana 62c

Pompa CO - 1szy bieg

Pompa kotłowa - 1szy bieg

Czas podawania - 8s

Histereza 2st.

Czas przerwy - 20s

Nadmuch 35/100

Praca w podtrz. 4s

Przerwa w podtrz - 13m

Wentylator w podtrzymaniu, praca - 15s

Przerwa - 9m

Zawór 4D ustawiony na 3 stopień.

Po kilku godzinach zauważyłem, że piec bardzo krótko trzyma temperaturę, krótko utrzymuje się w podtrzymaniu. Ma takie cykle:

T. ZAD - 60c

T. Instalacji - 49c

T. Powrotu - 56

T.Spalin spada do +/- 65c

Zaczyna pracę, podaje paliwo ok 11-12 razy i dochodzi do:

T. ZAD - 64

T.INST - 48/49c

T. Powrotu 59/61c

T. Spalin - +/- 200c

Wytrzymuję ok 13-14 min i znowu zaczyna pracować. W podtrzymaniu wentylator załączy się raz góra dwa, podajnik raz.

Po wejściu w podtrzymanie górna warstwa żaru jest na wysokości retorty albo minimalnie ponad. 

Czy ktoś może coś podpowiedzieć? Czy, można poprawić to spalanie/ wyregulować ustawienia? Jutro postaram się wrzucić fotki z popiołem i płomieniem.

Edytowane przez Paulik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnia zbyt duža moc w pracy 8/20,(nawet do tej pogody)temp.spalin 200°-wypusczajesz cieplo w komin.Ustawilembym max.polowa 4/20 i tež mniej wiatru.Bedzie dlugszej nagrzewac,no nie z taka rakieta...liepiej spokojnym plomieniom grzač i pozwoli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, spróbuję tak zmniejszyć. Czy może 4/10? połowę mniej a częściej czy to będzie to samo? A tą siłę nadmuchu na ile ustawić - 25-30?

Wczoraj ok godz 17 przy rozpalaniu, zasypałem ok 35kg. Ok północy dosypałem drugie tyle bo mi się wydawało że nie starczy do rana, teraz ok 70kg może nie wystarczyć na dobę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4/10 = 8/20.Powietrze tak,by byl ladny plomien.I wiekszy kopczyk može byč bez wzgladu na mniejsze podawanie.W twoim popiolu widač stopione spieki i zaraz kawalki niedopalone.To wyglada na zbyt dužy nadmuch,w srodku paleniska goraco i na bokach sa kawalki wegla wiatrom schlodzone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 OK. Nie wiem czy dobrze zrobiłem, bo wczoraj przy starcie kotła ustawiłem pompę kotłową odrazu na najniższy bieg (6w), a producent zaleca żeby przez Iszy tydzień pochodziła na automacie(cały czas pokazuje 22w). Dzisiaj na automacie, w domu cieplej, grzejniki cieplejsze. Termometr wskazuje 25 st. 

Na parterze grzejniki skręcone na 3. Na piętrze i poddaszu otwarte na maxa.

Na szybko co zauważyłem przy:

Podawanie 4s

Przerwa 20s

Wentylator: 25/100

T.ZADANA 62/ spada do 60

T.Instalacji 53c

T. Powrotu 60c

T.Spalin 150c-160c

Podajnik 31-32c

Podaje  21-23 razy. Osiąga zadaną 62, nie przebija. Wytrzymuje 10 minut i znowu zaczyna pracować. Czyli wychodzi na to samo +/- w zużyciu opału tylko że dłużej to trwa?

Praca 4/20:

 

Retorta przed rozpoczęciem pracy:

 

20201012_204056.jpg

 

Co proponujecie, zmniejszyć jeszcze nadmuch? Jak widać w drugim filmie ogień pali się od lewej strony do 3/4 retorty.  Groszek się skleja dopiero po przerusztowaniu pali się w miarę po całości. Palnik ekoenergia.

Edytowane przez Paulik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadmuch w dol.Stale kužnia.Wiatr w srodku stapi opal,nie užyty do palenia chlodzi palenisko i kociol,i spaliny zbyt szybko szmigaja kotlom w komin i to wszystko strata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prośba o ratunek!, już nie wiem co się dzieje z tym piecem.

Coś jest nie tak od niedzieli 17 do teraz piec spalił już około 150kg groszku może ciut więcej.

Spróbowałem jeszcze zmniejszać moc wentylatora do 20-17-15/100. Ale bez większych rezultatów. Piec po osiągnięciu zadanej, nie przebija ale wytrzymuje niecałe 10 minut i znowu zaczyna mielić powoli. Piec pracuje wg mnie zbędnie, bo na 4d miałem ust 1-2 i temperaturę 40 stopni na idącą na obieg, co dawało 25c na pokojach, przy obecnych temperaturach na zew.

I dzisiaj chyba znalazłem przyczynę, otóż pompa kotłowa była ustawiona na sterowniku jako pompa dodatkowa C.O. i to ona powodowała tak szybki spadek na sterowniku, że piec się uruchamiał tak szybko uruchamiał. Po wyłączeniu pompy kotłowej piec zaczął dziwnie chodzić. Tzn. Przebija temperaturę o 10 stopni. A następnie spada mocno poniżej zadanej histerezy. Po czym bardzo długo i ciężko dojść mu do zadanej(jak ją ustawiłem jako cyrkulacyjna), musiałem ją całkowicie wyłączyć i zwiększyć podawanie, i zmniejszyć przerwę. Jak dojdzie do zadanej i przebije z 55 na 65 to na 4D ustawionej na 6-7 pokazuje ok 43-45c. Czy to normalne? 

 

p.s po wyłączeniu pompy temp. powrotu zależna od temp. w okolicach 37c

Edytowane przez Paulik
  • Zgadzam się 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam. 

Dlaczego nie palisz w PID? 

Wlacz pid, ustawienia fabryczne i obserwuj co się dzieję. Najczęściej wymagana jest redukcja nadmuchu w dół przy Stalmarku. 

Menu serwis 5164 sprawdź czy masz wybraną prawidłową moc kotła. Moze byc tak, ze na mniejszej mocy w menu serwis bedzie Ci sie dobrze palić. 

Ja u siebie mam piec 26kW, palnik i dmuchawa taka sama. Mogę Ci podać moje ustawienia w PID. U mnie w PID pali duzo mniej niz dwustan, do tego czysciutko w piecu. 

 

W moim temacie masz ustawienia które u mnie sie sprawdzają, masz ten sam osprzęt. Wrazie gdyby mial za mało mocy mozna podnieść podawania. 

 

Edytowane przez konik983
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam wszystkich.

Pozwolę sobie podpiąć się z pytaniem z racji, iż mam bliźniaczy kocioł Eko Pionier 33kW (palnik ekoenergia 15-35kW nowa dysza od producenta z okrągłymi otworami).

Mam z nim trochę problem jeśli chodzi o temperaturę na ślimaku - jest dość wysoka co powoduje żużlowanie węgla (powstają skorupki/popcorny jak zwał tak zwał - coś takiej jak u kolegi na filmiku powyżej).

Oczywiście kwestie typu, za duży ciąg w podtrzymaniu, nieszczelność połączeń/kosza itp. wyeliminowałem. Problem występuje zarówno przy pracy PID oraz w dwustanie. Po wygaszeniu kotła i wystudzeniu wszystkiego, rozpalam i po kilkunastu godzinach czujnik pokazuje już ponad 50stC (czujnik jest na rurze podawczej pomiędzy koszem a kotłem). Proszę nie sugerować palenia z większą mocą, mniejszą mocą, większym nadmuchem czy mniejszym - próbowałem chyba wszystkiego - nie ma znaczenia czy węgiel ma 25 czy 28MJ - nawet takie z temp. mięknienia ponad 1200st potrafią się żużlować.

Stąd moje pytanie czy ten typ tak ma i zostawić to w spokoju, czy ktoś z Was na tym palniku osiąga temperatury rzędy 30-40 stopni C i muszę szukać dalej.

Pozdrawiam!

Karol

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Kolega pochwali się co ogrzewa takim małym kociołkiem? Musi być duży obiekt skoro trzeba mocno palić palić aż się spieki robią.

Pozdrawiam. YARO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powierzchni trochę jest, głównie część sklepowa, mały magazyn oraz biura (1/3 powierzchni to dość wysokie pomieszczenia powyżej 3m).

Mocno wcale nie trzeba - jak pisałem wyżej można palić w stosunku 1:2 (podawanie:przerwa) jak i 1:5 przy odpowiednio mniejszym nadmuchu - temperatura na ślimaku i tak dobija do 52-53stC - na mocnym węglu nawet 60stC.

Edytowane przez megaherbatnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a czy ten palnik jest poprawnie uszczelniony zarówno z zewnątrz jak i w środku? i czy zaklejone otwory w rurze podajnika? jeśli nie to będzie przegrzewał i będą problemy z ustawieniami parametrów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dysza jest uszczelniona odpowiednim silikonem (aczkolwiek przyznam, że przy poprzedniej fabrycznej dyszy nie było różnicy w jakości spalania z silikonem czy bez) - żar obecnie jest ładnie na całym palniku.

Otwory w rurze podajnika masz na myśli te antydymowe, które są pomiędzy kanałem nadmuchu a rurą podawczą (na wysokości ściany kotła)? Nie zatykałem ich jeszcze i to tak naprawdę jedyny punkt, który mi chodzi po głowie. Z drugiej strony serwisant Ekoenergii uważa, że to raczej nic nie da, a jeśli już zaślepiać to tylko dwa z czterech.

Interesuje mnie czy ktoś ma taki "problem" z tym palnikiem czy u niego nie występuje i temperatury są bardziej normalne :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to jest taka dysza 15-35? U siebie mogę powiedzieć na ekoenergi 25-35 temperatura podajnika waha się w okolicach 28-32 max stopnie w sezonie grzewczym, jak już cieplej to trochę więcej pod 40, ale nie żeby aż 50st.

Na węglu Karlik 26-28mj trochę lepszy popiół, i już się takie kalafiory nie robią jak na retopalu. A może coś z czujnikiem nie tak? Próbowałeś wymienić?

Jednak zastanawia mnie, dlaczego bardzo często, albo prawie zawsze gdy otworzę zasobnik z groszkiem to z podajnika wylatuje biały dymek. Jak wentylator pracuje na 1% to prawie w ogóle, a na mocniejszym biegu zawsze. Jak przejdzie w nadzór i nie dmucha, to też zero dymu w koszu. Co może być przyczyną? 

Czyżby żar za nisko schodził? Minimalna praca 4/35. I t.podajnika chyba w normie. Mam rozerwaną uszczelkę gumową pomiędzy koszem a rurą podajnika. Może być to?

Edytowane przez Paulik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.