Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
12 godzin temu, PioBin napisał:

@figrobster poczytaj o zasadzie rekuperacji aktywnej czyli ogrzewaniu kanalami wentylacji (a w zasadzie to o wspomaganiu gdyz samodzielnie to rowniez sie nie da). Obecnie rozwiazania hybrydowe beda mialy coraz wieksze zastosowania. Podlogowka to komfort w nogi a nie oszczednosci.

To zależy z czego zasilana bo przecież może być z PC. Do tego mając instalację PV można spokojnie wyjść z kosztami na 0. Póki co hybrydowe rozwiązania tylko wspomagają, dodatkowy koszt do samego rekuparatora to 20k PLN z tego co widzę.

Opublikowano

Narazie jest to drogie. Jak z reszta wszystko co nowe. Warto tylko przygotowac sobie domek pod inne rozwiazania i nie zamykac sie przed lepszymi rozwiazaniami. Podlogowka bedzie zawsze ze wzgledu na konfort.

Hybryda to rowniez pelet + solary lub pv a nawet glupia grzalka w bojlerze.

Opublikowano (edytowane)

No dokładnie. Czyli np kupując bufor kupić go z dolną wężownicą pod niskotemperaturowe źródło ciepła i w przyszłości podłączyć pompę ciepła lub solary. Do tego grzałki i energię z PV wysyłać do sieci a odbierać w nocnej albo po prostu w sezonie grzewczym.

Edytowane przez Dragster
  • Zgadzam się 1
Opublikowano

A nie może być każdy z obiegów podłączony od razu do bufora bez tych zaworów zwrotnych wtedy nie powinno przeszkadzać ani "podbierać" a samo raczej daleko ciepło nie powędruje no chyba, że rurą pionową a i to nawet można zasyfonować i po problemie, pompy mają mniejsze opory mniej prądu i dłużej pożyją.

Pozdrawiam RedEd

Opublikowano

WItam i przepraszam za dłuższą nieobecność ale urodziła mi się córka i miałem zawrót głowy :-) Zgodnie z obietnicą wrzucam poprawiony (o zawór 3D na kaloryfery oraz zawór zwrotny za pompą kotłową ) schemat instalacji.

Tak jak piszecie planowałem zarówno bufor oraz zasobnik CWU z dodatkową wężownicą. Grzałka z tego co widziałem jest praktycznie w standardzie w każdym ze zbiorników. Prawdopodobnie w pierwszej kolejności zainwestuję w instalację solarną podpiętą do CWU.

Na starych rozdzielaczach z których będę chciał odzyskać części mam zamontowane 2 szt zaworu Afriso ATM 366 20-43 stopnie Kvs 1,6 oraz 2 szt pompki Grundfos UPM3 Auto L 25-70 130 ZZZ 5-52W.

Nie wiem czy dobrze kombinuję ale jedną z pomp chciałbym wykorzystać do ogrzewania podłogowego (140m2 w sumie 24 obwody na dwóch rozdzielaczach licząc orientacyjnie rurki co 10cm daje 1400 metrów pexa, srednia dlugosc petli 60m). Przyjmując 2L/min dla każdej pętli wychodzi (2L/min*24obwody*60min)/1000=2,88m3/h
Druga pewnie poszła by na kaloryfery. Resztę pomp pewnie bym dokupił.

Mam nadzieję że zawór Afriso można by wykorzystać do regulacji temperatury CWU (nr 10 na schemacie).

Nie wiem za bardzo jak dobierać zawory na powrocie, zasileniu grzejników oraz jak dobrać pompę dla wężownicy CWU oraz kotłową. Rozumiem że zawory zwrotne mogą być spokojnie przewymiarowane :-)

moja_instalacja.png

Opublikowano (edytowane)

Zawory zwrotne w odpowiednich miejscach w obiegach OP i grzejników.Zaworu 3D nie wykorzystasz do CWU-inny zakres temp.w ogóle czy ten zawór w funkcji antypoprzeniowej jest potrzebny?Przecież jest osobna pompa na zasobnik i można na sterowniku ustawić dokładnie temp.wody w zasobniku no chyba że docelowy układ z CWU będzie inny,ja się tylko ustosunkowałem do tego co jest na załączonym schemacie.Pompy kotłowa i na zasobnik 40ki.Z przepływem na OP to przesadziłeś w życiu nie będzie 2,88m3/h w praktyce nie w każdej pętli będzie 2l/min a być może w żadnej) takie obliczenia doprowadzą w konsekwencji do przewymiarowania zaworu 3D na OP co zwłaszcza będzie miało negatywne skutki przy zaworach obrotowych.I nie podoba mi się koncepcja rozstawu rur na całości 10cm=instalacja robiona bez projektu.Jaki ma sens rozstaw rur 10cm przy płytkach i taki sam rozstaw przy panelach które mają powiedzmy co najmniej 5krotnie większy opór cieplny,do tego dochodzi odmienne zapotrzebowanie na ciepło dla różnych pomieszczeń i powierzchni przeznaczonych pod OP a temp.na całość idzie taka sama

 

vzv.jpg

Edytowane przez odpowietrznik
Opublikowano (edytowane)

Sądzę że korzystne jest podgrzanie wody do większej temperatury aby magazynować ciepło  ponieważ będzie to prowadziło zarówno do rzadszego załączania kotła, oraz w lecie do magazynowania nadwyżki energii słonecznej.

Dziękuję za info n/t zaworów zwrotnych;-)

Widzę że to będzie trudniejsze niż myślałem ale warto się postarać:-D Zainteresowałem się programem audytor ozc i spróbuję to policzyć tak jak ma być:-D

Edytowane przez figrobster
Opublikowano

W takim razie do rozważenia wywalenie zasobnika CWU na bufor z przepływową wężownicą CWU.

Opublikowano

Obawiam się że w mniej słoneczne dni kolektor może nie dać rady zagrzać bufora oraz zasobnika do wystarczającej temperatury. Poza tym grzanie dwóch zbiorników to chyba też większe straty a szkoda mi trochę kasy na zbiornik kombinowany / multiwalentny.

Pozdrawiam, Robert

Opublikowano

Ja mam termostaty on/off na podłogowe + pogodowy do zaworu 4D na podłogowce. Wahania temperatury w takim rozwiązaniu ok 0.8 C. Jeśli dla Ciebie do przyjecia to zostaw. Ważne oby termostat miał mała histereza (u mnie 0.5 C ale lepiej jak by było 0.25.

Opublikowano

Zapoznałem się ostatni z pracą:
http://www.is.pw.edu.pl/~michal_strzeszewski/ioiw/podlogowe
dr inż. Michał Strzeszewski Wodne ogrzewanie podłogowe.

Korzystając z przykładu na stronie 19 dokonałem obliczeń dla swoich warunków oraz przeanalizowałem przykład i wyszedł mi przepływ dla całego ogrzewania podłogowego 0,631 m3. Nie jestem co prawda kompetentną osobą ale wydaje mi się on cokolwiek zaniżony. Co o tym sądzicie?

Opublikowano

To teraz pomnóż sobie ten przepływ przez różnicę temperatur zasilania i powrotu podłogówki oraz ciepło właściwe wody i uzyskasz moc oddaną do pomieszczeń. 

Podoba mi się ( i pewnie nie tylko mnie), że sam próbujesz szukać rozwiązań i odpowiedzi, pytasz tylko wtedy, kiedy masz wątpliwości. :)

 

Opublikowano

Co ważne szuka i planuje zanim wykona. Ilu tu jest inwestorów co wpierw zrobiło "na pałę" a następnie się dziwią, że nie grzeje i szukają pomocy.

Opublikowano
W dniu 11.11.2018 o 13:42, figrobster napisał:

 

Na starych rozdzielaczach z których będę chciał odzyskać części mam zamontowane 2 szt zaworu Afriso ATM 366 20-43 stopnie Kvs 1,6 oraz 2 szt pompki Grundfos UPM3 Auto L 25-70 130 ZZZ 5-52W.

Nie wiem czy dobrze kombinuję ale jedną z pomp chciałbym wykorzystać do ogrzewania podłogowego (140m2 w sumie 24 obwody na dwóch rozdzielaczach licząc orientacyjnie rurki co 10cm daje 1400 metrów pexa, srednia dlugosc petli 60m). Przyjmując 2L/min dla każdej pętli wychodzi (2L/min*24obwody*60min)/1000=2,88m3/h

Takie założenie to ponad 20kW mocy grzewczej ( dla podłogówki)  czyli jednostkowe zapotrzebowanie ponad 140W/m2 - wystarczy wstawić okna , których  pewnie  nie ma i będzie potrzeba 1/3 tego - czyli ok 850l/h co daje ok 7kW i 50W/m2.

Ale po pierwsze ta pompa ledwo ledwo wyda na taki metraż a po drugie zaw 3D termostatyczny  o Kvs 1,6 jest na 2 x mniejsze powierzchnie.

Po trzecie założenie - rury co 10cm jest dużym błędem i tak robią tylko malarze lub pseudo chydraulicy albo amatorzy którzy mają duuużo kasy.

Prawdziwy hydraulik to policzy i w sumie zrobi 2x taniej. np ja na 160m2 mam 15 obwodów , niecałe 950mb rur. i mam ciepło. 

A kolega chce stworzyć jakiegoś potwora.

  • 2 lata później...
Opublikowano

Pozwolę odkopac ciekawy temat. Może autor tematu zagladne tu i opiszę co z jego kotłownia bo jestem ciekaw. Ja dopiero zaczynam budowę ale już czytam i szukam co i jak. Czy ktoś może mi wytłumaczyć jak to jest ze niektórzy piszą że rozstaw pętli podłogówki co 10cm jest błędem? A co jeśli będzie zrobiony projekt i będzie słabo ogrzewać dom tak jak to po różnych forach piszą? Co do sterowania podłogówka nie bardzo wiem jak zawór 3d ma tym sterować zakładając że woda w buforze będzie nagrzana do 80*C to czy zawór 3d po tym jak sterownik da sygnał że zimno w pokoju nie puści większej temperatury na belkę z rotometrami? Nie wiem czy dobrze wytłumaczyłem o co mi chodzi ale cały czas się uczę. 

Opublikowano

Jak jest dobrze policzona podłogówka to nie ma bata musi działać, chyba że:

inwestor na etapie wykonania robi oszczędności - daje styropian 8cm zamiast 2x8, przecież na FM mu napisali że 8cm wystarcza,

nie trzyma się rozkładu rur, bo on sam lub hydraulik wie lepiej - Panie ja robię całe lata i daję zawsze co 20cm, po co co 10cm?

oszczędza na armaturze - tani zaw 3-D o Kvs 1,6 będzie tak samo działał jak policzony z Kvs -4,5 -  bo tak mu na Alle... sprzedawca powiedział.

oszczędza na rurach - wypowiedź hydraulika 2 wiersze wyżej

wstawia nie takie pompy jak zalecone - miałem takie w piwnicy 

Nie będę pisał już o nagłej zmianie kotła - bo promocja!

Ponadto ważnym elementem podłogówki jest wykończenie podłogi - tu naprawdę można dużo zepsuć.

To co napisałem nie są to moje wymysły, tylko przypadki wzięte z mojego życia jako wykonawcy instalacji w realu jak i na papierze.

Opublikowano

No i kolega zamieszał mi w głowie tym postem ? to mówisz że na projekcie będzie podany kvs jaki potrzebny i pompy? Właśnie o to chodzi ze co do kotła to do końca nie jestem pewien chce windhager ale nie wiem czy będzie mnie stać na taki piec. Możesz polecić kogoś gdzie mogę zrobić projekt na podłogówke? 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.