Norberto77 Opublikowano 7 Grudnia 2017 #1 Opublikowano 7 Grudnia 2017 Witam, potrzebuję pomocy w sprawie jak ustawić na rozdzielaczu podłogowym rotametry, mając dane powierzchnia/kubatura pomieszczenia długość pętli dla każdego obwodu. Szukałem odpowiedzi, ale jestem laikiem w tych sprawach i w internecie za bardzo fachowo jest to opisane. Rotametry mam na górnej belce zasilającej ze skalą od 0 do 5 patrząc od góry. Na dolnej belce zawory do zakręcenia. Pompa z zaworem 4 drogowym. Jak wyliczyć tak mniej więcej jaki przepływ? Czy ustawiam rotametry na np. większy przepływ, po czym reguluję tymi dolnymi zaworami? Jak zajdzie potrzeba to potem jakoś delikatnie będę robił korekty Jaką najlepiej dać temperaturę na zasilaniu na tym zaworze termostatycznym na podłogówkę? Mam piec Lazara na pellet piec ustawiony na 70stC - na zasilaniu wody jest zawór 4D za nim pompa mieszająca ustawione na 45stC Kolejna pompa mieszająca to ta na rozdzielaczu - czujnik temp. zamontowany jest na górnej belce zasilającej i tu mam największy dylemat jak to ustawiać z tym zaworem mieszającym, jaką dać temperaturę na sterowniku na ten mieszacz/pompę. Pozdrawiam Norbert
sambor Opublikowano 7 Grudnia 2017 #2 Opublikowano 7 Grudnia 2017 Na dolnej belce odkręć na maxa, i nie ruszaj, te służą tylko do odcinania pętli. Na rotametrach ustaw po 1,5l i poczekaj 1-2 dni, Jak się dom nagrzeje to reguluj - za zimno to więcej o 0,5l, za gorąco to skręcić. Jak nie masz obliczeń to tylko na czuja można coś wyregulować. Daj fot rozdzielacza, czuję że masz coś nie tak. PS Po co do podłogówki aż 2 pompy?
Norberto77 Opublikowano 7 Grudnia 2017 Autor #3 Opublikowano 7 Grudnia 2017 2 pompy, bo jedna za zaworem 4D do puszczenia wody na podłogówkę oraz skierowania na dodatkowe kaloryfery w łazienkach - 2 drabinki oraz jeden na taki mały strych nad kotłownią - bo tak to poddasze nieużytkowe w ogóle , a 2 pompa jest w rozdzielaczu podłogówki - i tam jest taki zawór mieszący i też zastanawiam się jak go ustawić - ale dam fotkę tylko jutro - bo dziś nie ma mnie w domu, jutro zrobię i wstawię. Postaram się załączyć też zdjęcie jak wygląda instalacja. Pozdrawiam
shogunzlasa Opublikowano 8 Grudnia 2017 #4 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Masz normalną grupę mieszającą na termostacie - postaraj się by na wejściu przed układem mieszającym była wyższa temperatura o 15-20 stopni niż wymagana na podłogę.Np. kurek ustawiony na 30 stopni, to zawór 4D niech puszcza 45-50, na piecu wtedy z 70 i będzie OK (jeśli chodzi o temp).Co do przepływów i temp - to już jak powyżej - praktyka. Jeśli gdzieś cieplej, zimniej - regulujesz przepływ na rotametrach. Jeśli wszędzie jednakowo, ale za ciepło - przykręcasz kurek na termostacie.
sambor Opublikowano 8 Grudnia 2017 #5 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Zawór mieszający na rozdzielaczu może być też 3-D,
shogunzlasa Opublikowano 8 Grudnia 2017 #6 Opublikowano 8 Grudnia 2017 No tak - przepraszam za odgórne założenie...
Norberto77 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Autor #7 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Witam, zrobiłem fotki, na: 1. zawór 4D i za nim pompa nastawiona na 45stC - 3 bieg 2. rozdzielacz z pompą i tym zaworem - na piecu na sterowniku nastawiłem 35stC Piec nastawiony na 70stC dolne zawory całkowicie odkręcone górne rotametry rozkręcone na 1,4 l/min na zaworze przy pompie jest 1,5 (termostat?) - na zdjęciu inne nastawy bo robiłem fotkę przed zmianami. Teraz mam takie pytanie: 1. Ten zawór /termostat/ przy pompie przy rozdzielaczu podłogowym im więcej rozkręcę - tym większa temperatura pójdzie na rozdzielacz i czy to ma wpływ wtedy na dużo wyższe spalanie pieca? 2. zawór 4D z siłownikiem firmy EBSE czas pełnego otwarcia 120sec i teraz na pompie nastawione na sterowniku 45stC dochodzi do ok 55 i siłownik otwiera się temperatura spada do ok 32-34 stC i siłownik się zamyka i tak non stop co otworzy to zamyka i odwrotnie, tak to ma być? 3. Czy te rurki od rotametrów można jakoś przeczyścić?
odpowietrznik Opublikowano 8 Grudnia 2017 #8 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Pewnie na sterowniku jest włączona ochrona powrotu i to jest dla sterownika priorytetem dlatego zamyka zawór aby dogrzać powrót ,automatycznie spada temp.na instalację.Było zrobić na sprzęgle a nie na 4D.A te rurki pex za pompą do góry to do?pewnie jakiś grzejniczek wisi)
gmaj22 Opublikowano 8 Grudnia 2017 #9 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Zastanawia mnie, dlaczego ten siłownik tak "rzuca" temperaturą? Czy możesz zrobić test? 1/ sprawdzić, czy dobrze wpisany jest w sterowniku jego czas pełnego otwarcia- 120 sek.? 2/ czy po przekręceniu pokrętła do oporu w prawo (czerwony znacznik na godz. 10) rura za pompa robi się po chwili gorąca, czy wyrażnie stygnie, jakby pompa zaciągała wodę z powrotu? PS: Tym razem @odpowietrznik mnie uprzedził :) Ochrona powrotu może być przyczyną, ale ja co innego jeszcze węszę.Zwłaszcza, że kolega napisał: " siłownik otwiera się temperatura spada do ok 32-34 stC "
sambor Opublikowano 8 Grudnia 2017 #10 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Dlaczego podłoga jest włączona za pierwszą pompą, powinna być przed. Ja już tam widzę pompę kotłową na powrocie z 4-D. Na 12 obiegów podłogi to trzeba sporo wody i nie wiem czy ta instalacja to wydoli. Począwszy od zaw 3-D Valvexa poprzez zaw 4-D , nie mówiąc już o zaw 3-D przez który to też idzie
odpowietrznik Opublikowano 8 Grudnia 2017 #11 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Chyba źle jest założony siłownik,nie wiadomo jak jest ustawione zawieradło w pozycji wyjściowej do nałożenia siłownika albo i sam zawór 4D-nie widać z foto która rura to zasilanie z kotła a która powrót.Przy takim usytuowaniu pompy na instalację powinno być jak w załączniku.
gmaj22 Opublikowano 8 Grudnia 2017 #12 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Test o który prosiłem, wszystko powinien wyjaśnić :) Po drugie : wiele wyjaśni zdjęcie z tyłu kotła i wpięcia powrotów. Kol. @sambor zwrócił uwagę na wyjscia do pomp. Pozostaje pytanie, czy powrót z podłogi w tej sytuacji wpięty jest do powrotu przed 4D
Norberto77 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Autor #13 Opublikowano 8 Grudnia 2017 Chyba źle jest założony siłownik,nie wiadomo jak jest ustawione zawieradło w pozycji wyjściowej do nałożenia siłownika albo i sam zawór 4D-nie widać z foto która rura to zasilanie z kotła a która powrót.Przy takim usytuowaniu pompy na instalację powinno być jak w załączniku. Tak jak kolega narysował tak jest u mnie, na kotle jest pompa i zawór bezpieczeństwa na powrocie oryginalny dostarczany układ z piecem lazar, na 1 zdjeciu to co widać kawałek instalacji to do bojlera a ta rurka pex do góry to do małego grzejnika nad kotłownią. W sumie instalacja grzeje tylko zastanawia mnie to ustawienie rotametrów i ten siłownik. Siłownik wg tabliczki ma 120sec. Test zrobię na weekend bo dziś nocka w pracy. Bo w sumie to najbardziej chodzi mi o spalanie pelletu. Przy 125m2 spala 100kg na 4 dni w mcu poszła 1t. Ale zacznę powoli dostosowywać rotametry do temp. w pomieszczeniach i zobaczę jak będzie. Wyniki testu oraz ew. Zdjecia z tylu kotla mogę dołączyć Pozdrawiam Norbert
odpowietrznik Opublikowano 8 Grudnia 2017 #14 Opublikowano 8 Grudnia 2017 O ile wiem to Lazar ma fabrycznie wbudowany zawór temperaturowy z pompą dla ochrony powrotu,pytanie jaką funkcję ma pełnić ten 4D?Chociaż na stronie producenta jest schemat z zaw.4D czyli musi pełnić funkcję regulacji temp.na instalację.
Norberto77 Opublikowano 11 Grudnia 2017 Autor #15 Opublikowano 11 Grudnia 2017 Witam ponownie, wcześniej nie miałem jak się odezwać, poustawiałem tak jak pisaliście piec na 70stC mieszacz nr 1 za zaworem 4D na 45stC, mieszacz nr 2 podłogówka na 35stC. zostawiłem to na 3 dni - efekt: siłownik za zaworem 4D nie wariuje tak - tzn. dochodzi temperatura do ok 49/50st lekko się się przekręca spada do 42/43 i w miarę stabilnie się utrzymuje. Rotametry miałem ustawione na 1,5l/min w dłuższych pętlach dałem na 2l/min - zawór termostatyczny mieszacza na podłogę ustawiłem na 2. Temperatura w domu 21 st - podłoga za ciepła - spalanie pelletu 9.12.2017 godz 11:00 do 11.12.2107 godz 19:00 - 7 worków 15kg - 105kg. Zastanawia mnie ustawienie mieszacza nr 1 na niższą temperaturę taką jak idzie na podłogę bo za tym mieszaczem mam podłączony kaloryfer na górze nad kotłownią - ale on ma tylko nie doprowadzić do ew. zamarznięcia naczynia zbiorczego, więc jeżeli trafi do niego temperatura wody jak do podlogówki np. 30-35st to będzie ok? Czy w czymś się mylę? Jakieś rady aby piec nie palił tyle pelletu, bo to masakra - 1 tona miesięcznie. Co do testu to siłownik w tych ustawieniach nie dochodzi do godziny 10:00 ale jeszcze zaobseruwję. Może jakieś inne ustawienia dać - jedyne co to 1 sezon grzeję, więc liczyłem się z wyższym spalaniem - ale nie aż tak.
Norberto77 Opublikowano 11 Grudnia 2017 Autor #16 Opublikowano 11 Grudnia 2017 Piec uruchomiony 26.10 do dnia dzisiejszego spalił 96 worków - 1440kg - za 1344zł
shogunzlasa Opublikowano 11 Grudnia 2017 #17 Opublikowano 11 Grudnia 2017 Co do spalania:Wypełnij cieplowlasciwe.pl i wstaw link.Wygrzewałeś dom od zera?Co do rad - było nie montować 4D. Ja bym to wywalił i wstawił sprzęgło z zaw. 3D - co by spać spokojnie - ale to kolejne koszta i moje widzi mi się.Co do naczynia - można zrobić cyrkulację a nie grzejnik wstawiać do pomieszczenia gdzie totalnie piździ!
Norberto77 Opublikowano 11 Grudnia 2017 Autor #18 Opublikowano 11 Grudnia 2017 Totalnie tam nie piździ bo jest ocieplone tam, ja się nie znam na montażu hydrauliki - tak podaje producent pieca, aby dac zawór 4D - a gwarancje wypadałoby mieć. Tak dom jest teraz wygrzewany do 0 - pierwszy raz - dlatego większość mnie uspokaja, że w 1 sezonie to mury nie wygrzane i spalanie będzie spore, ale ja jakoś spać nie mogę :)
odpowietrznik Opublikowano 11 Grudnia 2017 #19 Opublikowano 11 Grudnia 2017 Zgadzam się z kol.Shogunem było dać sprzęgło.A co do gwarancji to podaje w załączniku schemat producenta kotła Lazar
Norberto77 Opublikowano 11 Grudnia 2017 Autor #20 Opublikowano 11 Grudnia 2017 A jakbym ustawił piec na mniejszą temp. i dał na mieszaczu 1 i 2 takie same nastawy temperatur, np 35 st to jaki może być tego efekt?
sambor Opublikowano 11 Grudnia 2017 #21 Opublikowano 11 Grudnia 2017 Zgadzam się z kol.Shogunem było dać sprzęgło. W takim układzie zaw 4-d ma taką samą funkcję jak sprzęgło, jest nawet lepszy, gdyż może służyć jako sprzęgło z wieloma wyjściami, bez konieczności przekładania rur. ;) W takim układzie zaw 4-D jest lepszy, tylko musi mieć dużą przepustowość np 5/4 lub nawet 6/4 jest idealny do takiego celu. PS Oczywiście zaw 4-D nie pełni funkcji ochrony powrotu.
shogunzlasa Opublikowano 12 Grudnia 2017 #22 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Niby tak - ale jak mamy stopniowanie zaworów jak tutaj 4D -> 3D to na wejściu każdego powinna być jakaś tam wyższa temp. Jeśli jeszcze sam 4D czymś steruje - powiedzmy grzejnikami i ktoś dowala na niego siłownik, który ma spełniać 2 funkcje - zarówno obniżać temp na grzejniki (obniżając temp za bardzo dla zaworów 3D) i jeszcze zapoda właśnie ochronę powrotu przez co zawór się domyka to już kiszka totalna.Oczywiście, że jak coś jest zrobione z głową to będzie dobrze działać - po prostu przy sprzęgle wydaje mi się, że ciężej to spartolić, nikt siłowników na samo sprzęgło nie dołoży, ochrona powrotu jest zapewniona itd...
gmaj22 Opublikowano 12 Grudnia 2017 #23 Opublikowano 12 Grudnia 2017 @shogun..Dla chcącego nic trudnego :) Jak się uprze, to i na "instalacyjnym" obiegu sprzęgła siłownik na zawór 2-drogowy założy, żeby przepływem, a tym samym stopniem zmieszania sterować ;) Tylko że to nie za bardzo zgodne ze sztuką, bo dławienie musiałoby być przed pompą :)
shogunzlasa Opublikowano 12 Grudnia 2017 #24 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Mamy kreatywny naród co potwierdza to forum - przyznam, że do głowy by mi nie przyszło co można z instalacją zrobić :D
gmaj22 Opublikowano 12 Grudnia 2017 #25 Opublikowano 12 Grudnia 2017 Jeśli nie patrzy się ślepo w schematy producentów, a zna zasady działania, to kreatywność jest jak najbardziej wskazana. Byle z rozumem i pokorą :)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.