Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

 

Przepraszam za długą przerwę, ale poza pracą i pracą na budowie mam jeszcze małe dziecko które czasami nie chce spać....

 

Moje problemy polegały na tym że:

  • kocioł pracował niemal 24 h/ dobę ale temp. wody w kotle 17- 30 st C.;

     

  • pompy pracowały cały czas;

     

  • temp. w  budynku poniżej 5 stopni;

     

  • zużycie peletu czasami przekraczało 60 kg-dobę.

 

Zmiany parametrów w sterowniku niewiele wnosiły więc z racji tego że Estyma nie pomyślała o tym że ktoś może mieć w ogrzewanym budynku mniej niż 10 stopni C. zastosowałem programator czasowy który włącza i wyłącza pompy. Cykle praca-przerwa-praca dobieram w zależności od temp. na zewnątrz (jak jest ciepło to dłuższe przerwy).

Obecnie to 15 min pracy-30 min przerwy-15 min pracy.

 

Efekty:

  • kocioł wreszcie zaczął normalnie pracować- dochodzi do zadanej i się wygasza. Uruchamia się 10-13 razy na dobę;

     

  • temp. w budynku ustabilizowała się 6-7 stopni,  na ogrzewanej podłodze 10 st;

     

  • zużycie peletu w okolicach 11 kg na dobę, rekordowo jak na zewnątrz w dzień było +3 a w nocy 0 to ubyło jedynie 6 kg :)

 

Coś mi tu nie pasuje cały czas u ciebie.

Zajmujemy się w pracy deweloperka i ostatnio zakończyłem budowę 9 budynków gdzie mam zamontowanych 18 kotłów na pellet Kostrzewa Mini Bio 10KW, kocioł trochę inny niż tekla ale sterowanie to samo estyma. Mam je ustawione aby trzymały mi w mieszkaniach temp 12" i nic nie muszę kombinować.

 

Zawór 4d ręczny

czujnik ctp2

 

Ustawienia:

tryb pracy auto

temp 12" histereza 2"

 

reszta za bardzo nie ma znaczenia, efekt jest taki że piece się odpalają średnio raz na dzień czasem rzadziej i nie ma problemu aby osiągnąły temp zadaną (średnio 63-70).

W mieszkaniach jest ciepło, a zasyp 9 worków starcza mi na około 2 tygodnie.

 

Dlatego uważam że coś masz skopane w instalacji że masz takie problemy. Skąd jesteś? Może gdzieś niedaleko.

Opublikowano

Jeśli Estyma ma temperaturę minimalną na czujniku pokojowym 10 stopni, a Maxminator chce koniecznie mieć 6-7, to pewnie stąd problemy.

Maxminator: a próbowałeś to co ci pisałem: ustawić współczynnik korekcji na zero? Temperatura zadana na C.O. na 40 stopni. Start pomp od powiedzmy 50 stopni na piecu i przy prawidłowej instalacji i odpowiednim czasie podawania, wydaje mi się, że nie ma bata, żeby piec nie zagrzał się do temperatury zadanej i wygasił.

Opublikowano

No to tak, jak mi ci z Tekli mi mówili...

 

 

 

Mnie ciekawi jak potoczyły się dalsze losy użytkowników tego forum: Maxminator i kopek. Napisali, dostali odpowiedzi i na razie cisza. Dajcie znać co i jak :)

 

U mnie to samo - urwanie głowy i dlatego się nie odzywam, a nie chciałem spamować w stylu "teraz nie mam czasu namalować schemat instalacji, ale na pewno się odezwę";)

Dopiero dzisiaj dostałem tą giętką rurę podającą pellet i odpaliłem piec. Póki co na dotychczasowych ustawieniach.

Jeśli chodzi o to, dlaczego stopiło mi ją ostatnio, to obie Wasze tezy mogły się na to złożyć - brudny palnik i/lub brak pelletu. Dlaczego brak? Serwisant z Tekli tak powiedział :P Wcześniej zdarzyło mi się 2-3 razy, że zabrakło pelletu, ale nie miałem regulatora ciągu kominowego i rura się nie stopiła. Nie wiem co było powodem, ale teraz już nie dopuszczę do braku paliwa i zabrudzonego palnika, żeby to sprawdzić.

Trochę tylko mnie dziwi jak czytam tu, że powinno się jeszcze rozkręcać obudowę palnika żeby wyczyścić go dokładniej. Jak często to robić? Trochę to mało bezobsługowe te instalacje pelletowe, skoro piec trzeba rozkręcać ;)

No i najważniejsze pytanie. Ozi80, wyliczyłeś mi, że powinienem zwiększyć podawanie do wartości 7. Z drugiej strony przestraszyliście mnie pisząc potem, że zbyt duża ilość podawanego paliwa też może doprowadzić do stopienia rury. Więc jak to rozgryźć?

Schemat instalacji (najlepiej jak będę potrafił) i wszystkie obecne ustawienia pieca podam jak tylko znajdę chwilkę, może dzisiaj, a najpóźniej jutro.

Dzięki za cierpliwość!

Opublikowano

Kotły na pelet podobnie jak inne kotły na paliwa stałe nie są bezobsługowe, są conajwyżej automatyczne. Czyszczenie co jakiś czas trzeba zrobić. Co do czyszczenia palnika z demontażem rusztu, to zależy jakim peletem będziesz palił, im drobniejszy popiół tym szybciej przez dysze powietrzne się tam dostanie. Jak paliłem peletem dębowym z którego popiół wyglądał jak z papierosa to ruszt musiałem co 2 tygodnie wyciągać a wśrodku było go dużo, jak palę Lavą to jest czysto nawet po sezonie.

 

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

Palę Olczykiem, więc chyba też powinno być w porządku. Ale rozkręcę go dla pewności skoro tak radzicie, żeby widzieć w jakim stopniu się zapycha.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano

Po pellecie bukowym (tak deklarował sprzedający) było dokładnie tak samo jak po dębowym u kolegi czarnego38.

Wyczyściłem palnik, niestety jedna śruba się ukręciła (pomimo zastosowania środka penetrującego) i potwierdzam, że zbiera się tam bardzo dużo popiołu.

I nie ma znaczenia czy jest automatyczne czyszczenie rusztu czy nie.

 

Kopek delikatnie odkręcaj śruby.

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Coś mi tu nie pasuje cały czas u ciebie.

....

 

Dlatego uważam że coś masz skopane w instalacji że masz takie problemy. Skąd jesteś? Może gdzieś niedaleko.

Panowie przypominam że źródłem moich problemów jest nieskończona izolacja poddasza tzn. mam już skosy ale sufitu brak. Więc na poddaszu pomieszczenia mają w najwyższych punktach 6 metrów a od mrozów dzieli je jedynie membrana dachowa i dachówka.....

Mam też mało szczelne (jeszcze budowlane) drzwi wejściowe (te właściwe czekają na montaż potrzeba tylko trochę ocieplenia bo montażyści nie lubią mrozu).

 

Jeśli Estyma ma temperaturę minimalną na czujniku pokojowym 10 stopni, a Maxminator chce koniecznie mieć 6-7, to pewnie stąd problemy.

Maxminator: a próbowałeś to co ci pisałem: ustawić współczynnik korekcji na zero? Temperatura zadana na C.O. na 40 stopni. Start pomp od powiedzmy 50 stopni na piecu i przy prawidłowej instalacji i odpowiednim czasie podawania, wydaje mi się, że nie ma bata, żeby piec nie zagrzał się do temperatury zadanej i wygasił.

 

Te 6-7 stopni to nie kaprys tylko poziom temperatur jaki najłatwiej utrzymać obecnie w moim budynku.

Na początku ustawienia były w 100 % serwisowe optymalne chyba tylko dla serwisanta np nadmuch max 65 a podawanie tak niskie że piec na 100 % nie przekraczał 8 kW.

Teraz już wiem jak można piec podkręcić żeby przekraczać nawet 10 st C. tylko utrzymywanie wyższych temp. w obecnej sytuacji sprawia  że worki z peletem znikają tak szybko jakbym  miał w garażu punkt rozdawania darmowego opału :D

 

Więc póki ekipa nie zamknie całego poddasza w wełnie godzę się z temp. 6-7 st. C.

Opublikowano

To zamykaj jak najszybciej bo na opal nie zarobisz

Ja w trakcie budowy mialem wstawiona kozę wolnostojaco i było cieplutko hehe

 

Wysłane z mojego KIW-L21 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Kopek delikatnie odkręcaj śruby.

 

 

 

Na to chyba nie ma rady, z czasem to wszystkie odpadną. Ja już dwie spawałem.

Co do czyszczenia "sitka" to zwróćcie uwagę, żeby je dobrze założyć, bo różnią się rozkładem otworów.  

Opublikowano

No to jeszcze raz od początku.

Problem:
Nie mogę nagrzać domu - maksymalna osiągnięta temperatura to 15°C, a w największe mrozy 11°C.
Piec bez względu na pogodę zżera ok. 60kg pelletu na dobę.
Na piecu temperatura maksymalna to 45.7°C.
Temperatura rzeczywista na grzejnikach, którą podaje sterownik to max 33°C.
Moc pieca przy 100% pracy palnika to 13.3kW.
Póki co nie grzałem jeszcze CWU - cały czas wyłączone, bo jeszcze tam nie mieszkam (remont trwa).

Dom:
Wybudowany w 1974 roku tzw. klocek, dwie kondygnacje plus piwnica (ok. 200m2 do ogrzania).
Ocieplony w 2016 roku styropianem 10cm (dach i elewacja) oraz zaizolowane fundamenty.
Wymienione okna i drzwi.

Instalacja:
Piec Tekla Draco Bio Compact 18kW
Pompa obiegowa Grundfos
Zawór 4-drogowy z siłownikiem
Sterownik dotykowy VIDE ROOM
Komin fi 150
13 grzejników Viessmann V22/600/xxxx (różnej długości)
2 grzejniki drabinkowe

Ustawienia sterownika:

CO

Temp. ekonomiczna: 18.0°C
Histereza: 0.2°C
Tco zadana ręcznie: 50°C
Temp. CO dla -20°C: 70°C
Temp. CO dla 0°C: 50°C
MAX Tzew pomp komf.: 15°C
MAX Tzew pomp ekon.: 10°C
MIN Tco pomp: 30°C
Żródło: kocioł
Temp. maksymalna: 70°C
Czas mieszacza: 120
Priorytet CWU: NIE
Test pompy: NIE
Test mieszacz: STOP
Nazwa obw: ...
Współczynnik korekcji: 10°C
Tryb pracy: ręczny
Czujnik pokojowy: CAN
Czujnik CO: TAK
Stała pompa: NIE
Kalibracja pokojowego: 0.0°C

KOCIOŁ

Temp. zadana kotła: 60°C
Temp. MIN pomp: 45°C
Tryb pracy: ciągły
Histereza: 5°C
Min. temp. powrotu: 45°C
Czas mieszacza powr.: 120s
Test pompy kotłowej: NIE

PALNIK

Podaj paliwo: NIE
Praca palnika: TAK
Typ paliwa: pellets
Powietrze MIN (20%): 53
Powietrze MAX (100%): 83
Podawanie MAX (100%): 5.1
Moc MIN (FL2): 60
Mon MAX (FL2): 100
Typ modulacji: FL2
Próg foto: 30
Test zapalarka: NIE
Test podajnik palnik: NIE
Test podajnik zasobnik: NIE
Test dmuchawa: NIE
Ilość paliwa test: 11.7
Wart. opałowa paliwa: 5.1
Sterowanie Lambda: NIE
Tlen MIN (20%): 14.0
Tlen MAX (100%): 8.0
Dawka startowa paliwa: 18s
Maksym. czas pracy: 2h

Miałem narysować schemat instalacji, ale nie chcę się ośmieszać ;)
Poniżej link do zdjęć:

https://1drv.ms/f/s!Am1KPie0bG-ztTl90m9363qXjnNb
 

Jeśli to za mało, to piszcie co jeszcze mam sprawdzić/podać.

 

Jeśli chodzi o średnice rur:

piec - bojler: 30
zawór za piecem - instalacja wod-kan: 18
grundfos żółty - instalacja: 30
dół pieca - zawór 4D: 30
zawór 4D - instalacja 30
zawór 4D - grundfos czarny - instalacja: 22

Sam zawór 4D ma wymiary 70x70 (mniej więcej). Zdjęcie jego opakowania z parametrami też dodałem na wszelki wypadek.

To chyba tyle mojego zielonego pojęcia ;)
Dzięki za wszelkie pomysły!

P.S. Dzisiaj korzystając z rady użytkownika Ozi80 zmieniłem na początek temperaturę Tco zadaną ręcznie na 40°C, a współczynnik korekcji na 0°C. Temperatura na piecu szybko urosła do 59°C, a na grzejnikach do nawet 41.2°C. Po czym palnik zmniejszył swoją moc na 60%, więc temperatura na piecu zaczęła spadać. Ale musiałem się zmywać, więc nie wiem jak na dłuższą metę będzie to pracować.

Opublikowano (edytowane)

No widzisz :)

Ja u siebie ostatnio zauważyłem, że jak mam mniejszą histerezę kotła, to czasem (nie zawsze) kocioł podczas dochodzenia do temperatury zadanej bardziej obniża moc, przez co temperatura kotła się stabilizuje, a czas pracy palnika wydłuża, co nie znaczy, że więcej spala. A przy większej histerezie nigdy nie udaje mu się "wyhamować" z mocą przed wygaszeniem. Nie mam pojęcia dlaczego tak się dzieje i od czego to zależy, że przy małej histerezie czasem wyhamuje, a czasem nie.

Może u ciebie jest podobnie? Histerezę masz bardzo małą - 5 stopni. Spróbuj więc zwiększyć np. do 10.

Czemu masz taki duży nadmuch?

Edytowane przez Ozi80
Opublikowano (edytowane)

Ok, jutro spróbuję zwiększyć histerezę.

Dlaczego mam taki duży nadmuch? Bo tak :P Serwisant taki mi ustawił jak siedział przy piecu i zaglądał jak się spala pellet. Nie wnikałem co i jak, bo sam nie mam pojęcia jaki powinien być. Przy pierwszym odpalaniu pieca już to ustawiał, bo przy mniejszym pellet nie dopalał się dokładnie. Może trzeba kilka parametrów zmienić żeby było lepiej?

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano

Sam sobie ustaw nadmuch. Na forum tu pisali, że jak jest postrzępiony biały płomień, to nadmuch za duży. Jak czerwony i dymiący to nadmuch za mały. Ma być żółty (pomarańczowy?) w kształcie języka. Sambor też pisał tutaj o skandynawskim teście z latarką.

Mi się też dalej wydaje, że masz tą moc palnika za małą na taki dom, więc trzeba by było podnieść podawanie. Ale tu musiałby się Sambor albo ktoś wypowiedzieć na temat twoich obaw co do cofnięcia się ognia do zasobnika.

Zadana temperatura kotła 60 stopni to chyba też mniej niż wszyscy tutaj mają?

Opublikowano

Kopek

 

Ustaw start pompy na 50 stopni

Temperaturę kotła daj sobie 65-70 stopni

Histerezę  10-15 stopni

Możesz zmniejszyć nadmuch  max o 10% jednorazowo  -mniejsza ilość powietrza nie oznacza słabsza moc.. jeśli masz płomień poszarpany jest za dużo powietrza

Możesz zwiększyć podawanie o 1 sec, jeśli nie będzie przesypywać  i dalej nie będzie kocioł podnosił temperatury  znów mu zwiększ  o kolejne 0,5 sec i tak dalej…

Temperatura  reczną c.o. daj sobie 45 stopni..

Wykonaj tak zwane ważenie peletu gdzieś o tym już było pisane na forum,  chyba tez jakaś wkładka w instrukcji o tym pisze.

Masz kocioł raczej na styk do twojego domu i musi chodzić na wysokich parametrach

Opublikowano

Kolego Kopek, nie zmniejszaj w zadnym wypadku nadmuchu!!!! Większość osób piszących tutaj ma kotły albo 10KW albo 12KW a to moim zdaniem moim zdaniem jakaś inna konstrukcja palnika. Ja mam compacta 18KW i nadmuch ustawiony mam na min 50% max 90%. A ile czasu straciłem na testowaniu rad kolegów z małym nadmuchem to moje. Wysyłam skan z instrukcji nastaw fabrycznych dla rożnych kotłów i tam widać różnicę. Ja obecnie mam ustawienia takie:

kocioł:

temp zadana 65

temp min pomp 45

histereza 10 - z tego względu, że mam zawór temperaturowy w celu zabezpieczenia temp powrotu i poniżej 55st na instalację idzie już mało ciepła więc staram się aby piec pracował właśnie powyżej temp 55. Ale u ciebie to narazie mało ważne bo piec i tak nie dochodzi do zadanej i nie wygasza się.

palnik:

pow 50 - 90

moc 50 - 100

podawanie 3,9 - ale koniecznie zrób test. U mnie w ciągu godziny sypie 19kg.

wartość opałowa 5

Reszta w menu serw. palnika jest mało istotna.....

Co:

Tu jadę na trybie ręcznym, współczynnik korekcji na zero, ale to już kwestia instalacji tutaj bardzo dużo pomógł mi kolega Sambor więc nt. ewentualnych błędów  instalacji to pytaj.

post-64018-0-83976100-1484934712_thumb.jpg

 

 

Opublikowano

No to jeszcze raz od początku.

 

 

Miałem narysować schemat instalacji, ale nie chcę się ośmieszać ;)

Jeśli chodzi o średnice rur:

 

piec - bojler: 30

zawór za piecem - instalacja wod-kan: 18

grundfos żółty - instalacja: 30

dół pieca - zawór 4D: 30

zawór 4D - instalacja 30

zawór 4D - grundfos czarny - instalacja: 22

 

Sam zawór 4D ma wymiary 70x70 (mniej więcej). Zdjęcie jego opakowania z parametrami też dodałem na wszelki wypadek.

 

Jak przyjmiemy, że te 30 to Cu28, to niestety jest źle.

Ponadto zawór 4-D musi być 10-15cm nad  poziomem kotła a u ciebie jest na poziomie powrotu do kotła.

 

Są dwa rozwiązania tego problemu 

 

-albo zostają rury i zaw 4-D tak jak jest , ale dodatkowo wstawiasz pomiędzy zaw 4-D a kocioł dodatkową pompę, która będzie robić za grawitację i napędzi wodę w kotle i spowoduje jej wymagany dla pracy zaw 4-D przepływ oraz szybsze dochodzenie do zadanej temp, zarówno w kotle jak i w instalacji

 

- albo zakładasz , że da się zrobić tą grawitację, czyli wtedy zaw 4-D nad kocioł,

jak najkrótsze rury z zaw 4-D do kotła i z powrotem = max 1, 2 m dł

rury Cu28 wymieniasz na Cu35 + wszystkie kształtki skręcane pomiędzy kotłem a zaw 4-D także na 6/4"

Wtedy jest szansa, że obieg grawitacyjny będzie prawidłowo pracować

 

Z praktyki powiem, że taniej i prościej jest dać tą dodatkową pompę

Opublikowano

Faktycznie dla tych Compact 18 ten nadmuch tam jest sugerowany taki wysoki. Ja tylko zapytałem, czemu jest taki duży, nie sugerowałem zmniejszenia, tylko zaobserwowania płomienia i ustawienia według niego nadmuchu.

 

Właściwie Grzechotnik i mrekzo potwierdzili to, co pisałem: zwiększyć trochę temperaturę zadaną kotła (z 60 na 65-70), zwiększyć histerezę (z 5 na 10-15), zmniejszyć temperaturę zadaną C.O. (z 50 na 40-45; już to zrobiłeś).

 

Natomiast co do podawania, to na pewno bym nie zmniejszał. mrekzo ma podawanie 3,9 sek, ale on ma wydajność podajnika 19kg/h i kaloryczność 5 kwh/kg, co daje moc około 15 kW. Ty, żeby taką moc osiągnąć musiałbyś wg moich obliczeń mieć podawanie 6,2 sekundy, bo masz wydajność podajnika zaledwie 11,7 kg/h (o ile poprawnie zrobiłeś test).

 

Słuchaj Grzechotnika :)

 

Możesz zwiększyć podawanie o 1 sec, jeśli nie będzie przesypywać  i dalej nie będzie kocioł podnosił temperatury  znów mu zwiększ  o kolejne 0,5 sec i tak dalej…

(...)
Masz kocioł raczej na styk do twojego domu i musi chodzić na wysokich parametrach

Opublikowano

Oj, przepraszam podawanie mam 4,2. Zapomniałem, że wczoraj zasypałem nowy pellet. Zmieniłem "ilość paliwa test", ale nie zmieniłem czasu podawania. Teraz przy mocy 100% wyświetla mi 17,5KW.

Opublikowano

mrekzo a ile teraz masz tą "ilość paliwa test"?

Opublikowano
Kaloryczność peletu = 5? Jeśli tak, to:

(4,2 sek / 20 sek) X 5 kwh/kg x 19 kg/h = 19,95 kW

Zawsze uwzględniałem sprawność na poziomie ~83%, więc tutaj by wychodziło 19,95 x 0,83 = 16,56 kW. Widocznie ten wasz Compact ma większą sprawność (około 88%), skoro ci pokazuje 17,5 kW.

Jakby nie patrzeć, to Kopek ma aż o 63% mniejszą wydajność podajnika, więc o tyle większy musi mieć czas podawania, żeby mieć taką moc, jak ty. Dalej więc wychodzi to coś pomiędzy 6, a 7 sekund. A ma ustawione teraz 5,1 sekundy...

Opublikowano (edytowane)

Sory, poprawka. Ja teraz mam:

(4,5 sek/20 sek) X 4,6 kwh/kg X 21,6 kg/h = 22,356 kW

A przy mocy 100% pokazuje mi 19,8 kW, więc również wychodzi  mi sprawność 88%.

Nie wiem czemu liczyłem 83%.

Matematyka się jednak zawsze sama obroni ;)

Edytowane przez Ozi80
Opublikowano

Mogłby mi ktoś podpowiedzieć jak powinien być zamontowany ruszt palnika, czyściłem i nie wiem czy dobrze zamontowany. Chodzi mi o te znaczki w otworach na śruby w którym miejscu powinny b yć.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.