Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Wszystkich

 

Z góry przepraszam, jeśli moje pytanie będzie niespójne.

 

Planuje zamontować kocioł zasypowy do wolnego przewodu wentylacyjnego o wymiarach 12/14 cm. Wysokość komina ok. 10 m, dom z 2008 roku ( także komin w dobrym stanie), powierzcnia domu to ok. 200 m2, więc kocioł około 24 kw. Planuje palić głównie drzewem ( iglastym i liściastym), ale węglem też nie pogardze. Co powinienem zrobić z przewodem wentylacyjnym, żeby przerobić go na dymowy? Czy musze wstawiać jakiś wkład, bo kominiarz mi mówi, że wtedy przewód będzie za wąski? A jeżeli nie musze wstawiać to czy wtedy są jakieś większe straty cieplne przez ceglany komin bez wkładu? Czy i jak przerobić wylot komina? ( aktualnie to boczne plastikowe kratki po bokach komina).

 

Z góry dziękuje za odpowiedzi, podpowiedzi i wskazówki.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Straty ciepła mają niewiele wspólnego z wkładem komina, one wynikają z konstrukcji kotła, sposobu palenia w nim oraz z jakości paliwa. Ale... komin wentylacyjny jak sama nazwa mówi służy do wentylacji i nie jako kanał dymowy.

Pomijając kwestie prawne i inne tego typu to komin wentylacyjny jest zwykle murowany mniej dokładnie czyli miejscami może wystawać zaprawa i to skutecznie zawęża taki kanał, a sam wylot na przestrzał może wprowadzać nie pożądane turbulencję i może zakłócać ciąg komina (prawidłowo wykonany kanał wentylacyjny ma za zadanie wtłaczać powietrze do pomieszczeń przy zamknięciu okien i drzwi i odwrotnie w przypadku ich otwarcia)

Jednak najważniejszą kwestią jest niewystarczająca przepustowość tego kanału, dla kotła 25kW taki kanał powinien mieć min. 25/14

Opublikowano

Przemek, kanały wentylacyjne nie mają wtłaczać powietrza do środka nigdy, zarówno przy otwartych jak i przy zamkniętych oknach.

Owszem często to robią, ale wtedy jest źle.

 

Co do przewodu kominowego to racja z tym wykonaniem.

Przekrój zależy nie tylko od mocy kotła ale też od rodzaju paliwa (przy drewnie większy) i od długości komina.

Ten wydaje się być za mały...

Opublikowano

Jeżeli masz miejsce to można postawić komin ceramiczny, systemowy np fi200 o dł ok 9m koszt samego materiału to ok 2000zł, taki komin sprytny murarz stawia w 2 - 3 dni. + obróbka i wykończenie ponad dachem

Popatrz na All.....o

 

Pozdr

Opublikowano (edytowane)

A ja bym jednak zaczął od tego czy rzeczywiście jest potrzebny kocioł 24 kW.

Dom z 2008 r. W projekcie nie ma nic na temat wymaganej mocy kotła?

Edytowane przez HP79
Opublikowano

Dziękuje wszystkim za odpowiedzi.

Wychodzi na to, że musiałbym stawiać nowy komin, ale nie wiem czy wtedy cała inwestycja byłaby opłacalna? Może ktoś z was ma wiedze na ten temat?

 

Pozdrawiam

jeśli chodzi o dom,to żadna inwestycja nie jest opłacalna.Stawiasz nowy dom,a po 20 latach okna, drzwi itd.trzeba zmienić na nowe.Skarbonka bez dna.Nie masz większego wyjścia,chyba,że masz zamiar ogniska palić w środku domu[też trzeba jakoś spaliny odprowadzić].Możesz szukać innych rozwiązań,ale najlepszym rozwiązaniem będzie porządny komin.
Gość jacek61
Opublikowano

Witam

Kolego Piotrku opiszę jak podobna sprawa wyglądała u mnie.

Też mam komin 14 x 14 (na pół cegły, rok budowy 1965) i 2008 roku wymieniałem kocioł zasypowy na kocioł z podajnikiem. Otrzymałem na ten cel dotacje w ramach programu "Ograniczenia niskiej emisji". Z tego powodu formalnie musiałem mieć wszystkie papiery w porządku. Przed wizytą kominiarza wiedziałem już jaki kocioł będzie instalowany (25 KW, podajnik tłokowy).

Przyjechał kominiarz zrobił pomiary ciągu, wysokości komina oraz jego stanu. Po wizycie musiałem usunąć min rysy na tynku komina, ubytki tynku, pobielić ścianę w piwnicy i na strychu przez którą przebiega itp. Wyrażnie mi powiedział co zrobić i w jaki sposób. Podczas drugiej wizyty odebrał komin i wydał na piśmie opinię o jego przydatności. Kosztowało to ok 200zł (dokładnie nie pamiętam).

Po czterecz sezonach mogę powiedzieć, że komin sprawuje się dobrze. Nie dymi się z zasobnika ani z dźwiczek (ok 15 x 25cm) nawet gdy otworzę podczas pracy kotła.

 

Natomiast z kotła zasypowego podłączonego do tego samego komina podczas załadunku przez drzwiczki wymiar ok. 30 x 25 cm dymiło się, ale wydaje mi się że wynikało to bardziej ze złej konstrukcji tego kotła. Musiałem często czyścić komin, robiłem to sam bo dach płaski. Jeżeli chcesz palić drewnem to też będziesz potrzebował dużych dźwiczek więc może być różnie.

 

Kilka lat temu też zastanawiałem się nad budową nowego komina bo wszędzie znajdowałem opinie, że taki jest za mały ale praktyka pokazała, że wszystko jest OK.

 

Podsumowanie: na początek musisz wybrać kocioł (nie zakupić) i znależć dobrego fachowca komniarza.

Pozdrawiam

Opublikowano (edytowane)

Podsumowanie: na początek musisz wybrać kocioł (nie zakupić) i znależć dobrego fachowca komniarza.

Pozdrawiam

 

Ale Ty miałeś już komin a kolega nie ma komina tylko kanał wentylacyjny, żaden kominiarz nie zrobi z kanału wentylacyjnego komina.

Przede wszystkim trzeba tak jak radzisz najpierw wybrać kocioł, a następnie rozeznać sprawe z kanałem wentylacyjnym - trzeba rozkuć ujście spalin do góry - wentylacyjne mają wyjścia na boki- i wtedy wezwać kominiarza, kanały wentylacyjne z racji funkcji mają inna konstrukcję i mniejszy ciąg, jeżeli ciąg będzie właściwy to trzeba wstawić wkład kominowy, jeżeli będzie za mały to wkład + wyciąg spalin jak pisałem w poście#4

Wybieraj kocioł .

 

pozdr.

Edytowane przez sambor
Gość jacek61
Opublikowano

Witam kolegę Sambor

Dlatego niech kominiarz (fachowiec a nie taki co wypisuje tylko rachunki) wypowie się czy warto cokolwiek z tym kanałem wentylacyjnym robić, a jeżeli można, to niech powie co robić.

Pozdrawiam

Opublikowano

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/4601-slaby-ciag-kominowy-przedluzenie-czy-wentylator-spalin/

Według mnie zastosowanie wyciągu spalin jest tylko "półśrodkiem",również nie tanim[a co jeśli zabraknie prądu].Moim zdaniem nic nie zastąpi porządnego komina.

Poza tym znajdz mi kocioł,w którym instrukcja zezwala do podłączenia go do komina o średnicy 12/14.

Opublikowano

Instrukcje w większości kotłów są lakoniczne, bo podają np. przekrój komina (często bez długości) konieczny do danego kotła.

Jest to podejście płytkie, z zaprzeszłej epoki.

Do poprawnego spalania paliwa jest potrzebny odpowiedni ciąg a ten nie zależy tylko i wyłącznie od budowy komina.

W dzisiejszych czasach ciąg można dynamicznie regulować przy pomocy różnych urządzeń (bez przebudowy komina!).

Dlatego instrukcje od kotłów należy traktować tylko jako informacje poglądowe, a o wykorzystaniu danego komina powinien wypowiedzieć się kuminiorz z Sandomierza.

Jak to mówił Borewicz: Na drinka? Milicjant? Na służbie? Przed obiadem? Dlaczego nie?

14x12? Dlaczego nie?

 

Rzeczywiście stosowanie wyciągu mechanicznego w pomieszczeniach z wentylacją grawitacyjną nie jest trywialnym posunięciem, ale myślę, że w przypadku odpowiednio zrobionej wentylacji w kotłowni - możliwym.

Opublikowano

OK, ale kanały wentylacyjne są u góry wyprowadzane standardowo na boku przewodu wentylacyjnego i zakończone kratką - co jest niedopuszczalne dla przewodu kominowego oraz mocno ogranicza ciąg.

Opublikowano

Witam i dziękuje wszystkim za cenne wskazówki. Chyba stawianie komina będzie nieuniknione. Teraz muszę przekalkulować czy lepiej wewnątrz, czy na zewnątrz. Stawianie komina w środku, to pewnie niezła rozwałka domu i pytanie czy koszty ostatecznie nie wyjdą podobne jak przy zewnętrznym.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Pokombinuj Kolego, czy nie wstawisz systemowca rozkuwając ten wentylacyjny i wstawiając np fi160 z występem z muru kominowego. Można to wygładzić potem płytą g-k termoodporną, ale sam komin musi być ocieplony wełną min, czyli jeszcze musi nieco wystawać (3-4cm) z tej ściany...

Teraz są diamentowe/widiowe frezy, i sama obróbka cegły nie jest ciężka - przerażliwy jest tylko kurz powstający przy okazji! Jeśli pokoje po drodze są np.stiukowane :rolleyes: , to operacja raczej problematyczna :( .

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam ponownie.

 

Ostatecznie zdecydowałem się na frezowanie komina i zamontowanie kwasówki. Wykonawca chce wyfrezować komin, żeby zmieścił się przewód fi 160.

 

1. Czy ktoś z was ma wiedze odnośnie frezowania, jak to sprawdza się w praktyce?

2. Wstępnie ( bez konsultacji z instalatorem) chciałem kupić Zębca kwkd 22 kw, ale tam jest podany minimalny przekrój komina fi 180.

- podpowiedzcie mi coś odnośnie tych minimalnych przekrojów, czy wogóle fi 160 to odpowiedni przekrój do mocy pieca na taki dom (przypomne dom z poddaszem około 200 m- liczone razem z garażem, 2008 rok budowy, styro 12 cm, poddasze wełna 15-20 cm)

-Nie wiem, czy 22kw to dobrze dobrana moc?

-Jeżeli nie zębca to jaki piec byście polecili na ten przewód kominowy fi 160 w kwocie 3000, maksymalnie 3500zł- piec do co i cwu.

 

Z góry dziękuje za podpowiedzi i wskazówki.

 

Pozdrawiam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.