kuba321 Opublikowano 8 Grudnia 2010 #1 Opublikowano 8 Grudnia 2010 Witam wszystkich Mam kociołek per-eko ksw 9 i chciałbym zamontować w nim sterownik z pid ale nie wiem, który wybrać . Proszę o pomoc . Cytuj
henryxm Opublikowano 9 Grudnia 2010 #2 Opublikowano 9 Grudnia 2010 Witam Ja użytkuje Proton Pid fuzzy logic,dmuchawa RV14R z przepustnicą.Sterownik kupiłem za 190zł plus przesyłka od Domer Polecam do tego zestawu Pilot R bo z nim użytkowanie pieca staje się dużym komfortem.Potem trochę regulacji nastaw i....dla mnie ten zakup to strzał w dziesiątkę tej zimy . pozdrawiam Cytuj
kuba321 Opublikowano 11 Grudnia 2010 Autor #3 Opublikowano 11 Grudnia 2010 Dzieki za odpowiedź. Myślałem włśnie o Protonie pid, Płomyk pid albo TatarekTRT04C . Czy mógłbyś napisać coś więcej czym palisz i jak praca tego sterownika ja chciałbym spróbować opalać miałem na codzień pale drzewem. Cytuj
henryxm Opublikowano 11 Grudnia 2010 #4 Opublikowano 11 Grudnia 2010 Czym palę …. Camino 3/6 - kamiennym pełen zasyp 14 h _55C -brunatnym ( Bogatynia) 6-7 h _55C jak jestem w domu Czytałem ,że wszelkie testy ( Jarecki79 ) były przeprowadzane na kotle miałowym i wypadły bardzo dobrze. Co do pracy to przytoczę tu opinie -Jarecki79- by nie przepisywać i coś zmieniać po swojemu jego wypowiedz. Proton PID ma wyjściowo podobny warunek, tj. sztywny przedmuch po przeciągnięciu o 5st.C, ale... Przy przeciąganiu mimo pracy z minimalną siłą dmuchawy sterownik zaczyna wprowadzać dodatkowo pauzę w nadmuchu. Jeżeli sztywny przedmuch trwa 8sekund co 5minut, to algorytm przyjmuje dla małego odbioru ciepła czas pracy = 8sekund a przerwę dobiera od 1sekundy do tych sztywnych 5minut, cały czas szuka punktu równowagi, aby nie spalić więcej paliwa, niż jest to potrzebne. Proton PID ma wyjście na panel kontrolny PILOT R, pokazuje on nastawę kotła, można ją zmieniać z domu, widac stan pracy pompy c.o. oraz dmuchawy, można też pracowac w trybie ustawiania żądanej temp. powietrza w pomieszczeniu. Idea PID nie polega na zwalnianiu obrotó blisko nastawy, takie coś ma już większość sterowań. IDEA PID to dobieranie takich obrotów dmuchawy, które są optymalne dla aktualnego odbioru ciepła, zatem możemy dmuchać wolno nawet 15st.C przed wartością zadaną, jeżeli przyrost mocy i temp. jest szybki. Jak natomiast paliwo jest kiepskie to nawet na 1st.C przed zadaną sterownik może dobrać wysokie obroty nadmuchu. PID ma się dostosowac do układu i stosowanego paliwa. Polecam Protona PID, uważam,że na chwilę obecną jest to najlepszy wyrób z pid do kotła zasypowego z dmuchawą. Sterownik, który podajesz w linku tj. RT01B (Ania) firmy TATAREK ma obecnie pid, ale nie tak dobre jak Proton czy Płomyk. RT01B Ania jest jednak sterownikiem obsługującym C.O., CWU i ma wyjście na termostat domowy. Proton PID czy Płomyk obsługują tylko pompę C.O. Cytuj
robogaz Opublikowano 11 Grudnia 2010 #5 Opublikowano 11 Grudnia 2010 Witam Serdecznie.Panowie piszecie o ProtonPID. Z całym szacunkie do waszych wypowiedzi Ja testowałem ten sterownik dłuższy czas i nie ma to nic wspólnego z Pracą PID.Ten sterownik ma troszecze bogatszy program sterowania dmuchawą oczywiście każda dmuchawa liniowa.Inaczej ten sterownik nie radzi sobie z dobrym opałem typu np. miał ma tendencje do ciągłego przeciągania.Jest strasznie wolny.W nastawach serwisowych pewne nastawy trzeba samemu dopasowywać do swoich potrzeb.Brak czujnika temperatury spalin.to jest podstawa i wiele innych.Oczywiście jest to moja ocena po próbach na tym sterowniku.Obecnie użytkuję tech st 28 PID itutaj można powiedzieć że jest to produkt godny polecenia.Pozdrawiam. Cytuj
kuba321 Opublikowano 11 Grudnia 2010 Autor #6 Opublikowano 11 Grudnia 2010 i zaś niewiadomo co wybrać kazdy chwali swoje to może płomyk pid Cytuj
henryxm Opublikowano 11 Grudnia 2010 #7 Opublikowano 11 Grudnia 2010 Robogaz jak najbardziej :o tech st 28 PID był brany u mnie pod uwagę ,miedzy innymi dla tego ,że posiada czujnik spalin. Bardzo przydatny dodatek ale....to on spowodował jednak że zrezygnowałem z niego.Dlaczego? Częste uszkodzenia tego czujnika.Po za tym zupełnie inna cena ? Co do funkcjonowania samego sterownika Proton PID? Programistą nie jestem ;) i nie wiem kto pisał program do niego ale mogę tak ustawić sobie parametry nadmuchu ,że ten że sterownik potem sam sobie dobierze ustawienia.Nie wiem w czym miałeś problem z ustawieniem go pod dobry opał? Ustawienia sterownika,rodzaj opału ,ilość wsadu jest bardzo istotna czyż nie ?Czy może zabrało Ci piwa w kotłowni ;) pozdrawiam Cytuj
robogaz Opublikowano 11 Grudnia 2010 #8 Opublikowano 11 Grudnia 2010 Piwa nie pije i jeżeli chcesz podykutować otym sterowniku to musisz potestować st 28 Proton ma oczywiście tylko P I brakuje D Natomiast nie możemy mówić o tym sterowniku że jest to P.I.D DLACZEGO? i tutaj sam sobie odpowiedzialeś ponieważ go ustawiasz czego nie ma w P.I.D.Oczywiscie masz rację co do swojej oceny tego sterownika natomiast moje zdanie jest akurat takie.W ST28 nie ustawiasz nic tylko wybierasz sobie opał a sterownik żyje swoim zyciem.Zaś co do PT1000 to śą opinie dawniejsze obecnie czujniki są trwalsze poza tym wygoda kosztuje.Pozdrawiam. Cytuj
henryxm Opublikowano 11 Grudnia 2010 #9 Opublikowano 11 Grudnia 2010 Do picia nie namawiam .Nie wiem jak długo będzie zaprzyjaźniony mój Camino z Protonem? Być może zaprzyjaźnił by się i z ST-28 .Ciekawią mnie twoje opinie co do pracy Protona PID iż ma tyle wad i nie ma nic wspólnego z .... czyżbyś znał program ? A o to i wady sterownika ST-28 dla których zrezygnowałem z jego zakupu. Dodam tylko ,że to nie moja opinia a jedynie przeczytana - brak możliwości zadeklarowania min i max obrotów wentylatora - niedopracowany algorytm rozpalania - brak możliwości zaprogramowania pozostawienia żaru w piecu - brak możliwości zaprogramowania czasu przedmuchu, mocy przedmuchu itd (można udusić złoże w piecu) - mimo pid jednak duże wahania temperatury na piecu (2-3 stopnie) - brak możliwości programowania alarmów np brak paliwa i w ogóle jakoś mało funkcji jak za taką wysoką cenę Osobiście uważam,że czujnik spalin w kotle zasypowym jest zbędny. Prosta zależność to ograniczenie t. spalin do 350st.C przy rozpalaniu (ok.2godz. od startu) a pózniej zezwolenie na max.250st.C, przy dochodzeniu do 250st.C zaczynamy ograniczać obroty nadmuchu. Cytuj
robogaz Opublikowano 12 Grudnia 2010 #10 Opublikowano 12 Grudnia 2010 Witam.Nie wieem czy się zaprzyjażnisz to zależy od Ciebie?Odpowiadam na punkty : 1 oczywiście że jest 2 Mozliwośc ustawienia 3 funkcja zbędna przy zasypie 4 oczywiscie że jest 5 temperatura wachania to 1*C tylko na długopłomieniowych jest wyżej nawet do 4*C 5 Funkcja zbedna to nie podajnik. Jeżeli chodzi o funkcje to napewno jest ich duzo więcej jak w protonie ale bardziej jak ktoś chce sobie troche pokombinować lub zrobić jakieś dodatkowe badania.Ja nie bronie st28 ani protonu jest to moja ocena produktu jako użytkownika zajmuje sie różnymi rzeczami elektronicznymi i elektrycznymi i dlatego interesują mnie powiedzmy wygody.Obecnie nie palę na pid ponieważ testuję znajomemu zwykłego kryptona tez działa.Nadmienie że sterowniki st 28 32 81 83 88 to są te same programy tylko robione pod firmy sas defro itd. A jeżeli pytasz CZY ZNAM PROGRAM? odpowiem da się go przeczytać. Cytuj
robogaz Opublikowano 12 Grudnia 2010 #11 Opublikowano 12 Grudnia 2010 A Oto ustawienia. USTAWIENIA SERWISOWE 1-Dzwięk alarmu 2-Czas wygaszania 3-Czas alarmu rozpalania 4-Test czujnika spalin 5-Minimalna zadana 6- Z PID-jeśli jest wyłączony to:czas przedmuchu,praca przed.histereza co,histereza cwu 7-Próg wygaszania 8-Pompa CWU lato 9-Max zadana CWU 10-Temperatura priorytetu 11-Załączenie pompy CO 12-Temperatura alarmu PARAMETRY INSTALATORA 1-Max spaliny 2-Max spaliny rozpalanie 3-Minimum wentylatora 4-max wentylatora 5-Praca przedmuchu 6-Przerwa przedmuchu 7-Moc przedmuchu 8-Wyjscie Oczywiście jest jeszcze pare ustawień tzw.szybkich bez wcodzenia w opcje. PROTONA da się ustawić troszeczke inaczej aby szybciej reagował na temperature. Jak jestes zaiteresowany to na mejla robogaz@wp.pl Pozdrawiam. Cytuj
sumzare Opublikowano 12 Grudnia 2010 #12 Opublikowano 12 Grudnia 2010 Witam Mogę spytać, jakim kociołkiem pali kolega "robogaz". Ponadto zapytam, czy paląc w Waszych kociołkach, macie może problem ze smolistym badziewiem w piecu i w kominie. Niestety ja to mam ;). Dlatego szukam pieca, raczej ze sterownikiem, ale żeby nie było już tego syfu smolistego. Pozdrawiam, ZIBI Cytuj
robogaz Opublikowano 12 Grudnia 2010 #13 Opublikowano 12 Grudnia 2010 Witam.Ja palę w typowym górniaku KWM SG miałem.W twoim przypadku to raczej nie wina kotła.U mnie nie ma smolistego syfu. Jak coś więcej chcesz sie dowiedzieć to służe radą w miare możliwości. Cytuj
sumzare Opublikowano 12 Grudnia 2010 #14 Opublikowano 12 Grudnia 2010 Kolego, bardzo chętnie skorzystam z cennych rad. Skoro smoła w piecu i kominie to kwestia pieca. to zapytam wprost: gdzie jest problem?. A że problem jest dla mnie dość GORĄCY - dosłownie, przytoczę fakt jaki przydarzył mi się tydzień temu: sadza, czy smoła zapaliła się z kominie - interweniowali strażacy. Czy potrzebujesz jakichś informacji dodatkowych? ZIBI Cytuj
robogaz Opublikowano 12 Grudnia 2010 #15 Opublikowano 12 Grudnia 2010 Dodatkowe informacje to : 1 jaki kociol ze sterowaniem czy bez? 2 powierzchnia m2 3 jakie paliwo 4 temperatura na kotle 5 czy palenie odbywa się ciagle czy okresowo 6 jaka instalacja CO Cytuj
sumzare Opublikowano 12 Grudnia 2010 #16 Opublikowano 12 Grudnia 2010 Ok..postaram się przybliżyć więcej informacji o tym kotle: Ad. 1: W kotle pale tak naprawdę, tzn, ciągle przez 4 sezon. Wcześniej paliłem w kotle sporadycznie, natomiast grzałem gazem. Jest to kocioł wyprodukowany jakieś 25 lat temu, ale z dobrej blachy kotłowej, bo nadal jest w pełni sprawny. Początkowo był to tradycyjny kocioł, (rysunek zamieszczę jak tylko zrobię skan mojego szkicu) w trzema drzwiczkami z przodu: popielnik, drzwiczki środkowe na poziomie rusztu, (ruszt wodny) i drzwi górne. powyżej, na takim skosie, są drzwiczki do wyczystki. Wewnątrz, kocioł ten ma widoczne orurowanie, (5 rur tak na oko fi= 1") przebiegające pionowo po tylnej ścianie komory spalania od rusztu w górę i potem zaginają się w kierunku przodu kotła. Ponieważ kocioł pierwotnie nie był zaizolowany, ja go "otuliłem" podwójna warstwą wełny kominkowej 2x4cm. Dla wygody, w drzwiach popielnika zamontowałem dmuchawę i zastosowałem sterownik, który steruje dmuchawą i pompa CO. Instalacja CO była zrobiona i taka nadal jest, jako grawitacyjna. Ja tylko domontowałem pompę CO. Ad. 2: Powierzchnia ogrzewana to ok. 130 m kw, (parter i piętro) w domu z pustaka pianowego (24 cm) i wykładka wewnątrz cegła kratówka, (12 cm). Na zewnątrz tynk typu "baranek". Nie mam ocieplenia styropianem. Okna dość stare, drewniane, ale firankami nie rusza ;). Ad. 3: Generalnie palę węglem, ale mam trochę drewna, (suchego, kominkowego, bo zrezygnowałem z palenia w kominku). Można powiedzieć, że obecnie palę w proporcji: 3 części węgla + 1 część drewna, bukowego i dębowego. Ad. 4: Temperaturę na sterowniku, w zależności od tego jak zimno jest na zewnątrz, nastawiam na 48st do 55 st. Mniej nie nastawiam, bo i tak nigdy kocioł nie zejdzie na niżej niż 48 st, a powyżej 55 st nie nastawiam bo w domu będzie za gorąco. Nastawione temperatury na sterowniku są rzeczywistymi, bo mam zamontowany zwykły termometr na kotle. Ad. 5: Raczej staram się palić ciągle, ale jak na zewnątrz jest ok. 5 - 10 st i więcej, to raczej przepalam. Ad. 6: Tak, jak napisałem, jest to tradycyjna stara instalacja typu grawitacyjnego z domontowaną na powrocie pompą CO. Dodam, że używam, (proszę się w tym miejscu nie śmiać, że jestem zacofany technologicznie) grzejników typu FAWIR :o. Niestety, takie były dostępne w czasach w okresie kiedy w sklepach były "gołe haki" i ocet na półkach ;). W niedalekiej przyszłości, mam zamiar zmienić na ALU, albo panele stalowe. Jeżeli trzeba, doślę odręczny szkic pieca. Pozdrawiam ZIBI Cytuj
robogaz Opublikowano 12 Grudnia 2010 #17 Opublikowano 12 Grudnia 2010 A więc problem leży w temperaturze na kociołku! No niestety musi być najmniej 60 a najlepiej wyżej.Fawiry nie przeszkadzaja ale pasowaloby mieć głowice termostatyczne poniewaz taka temperatura spowoduje dośc duża temperature w domu.Poza tym fawiry mają dość duża zawartosc płynu i tutaj tym bardziej musi być odpowiednia temperatura na kotle.Ważne jest czy ten kociołek jest dolny czy górny.Jaka ma moc? Cytuj
sumzare Opublikowano 12 Grudnia 2010 #18 Opublikowano 12 Grudnia 2010 Wg mnie jest to kocioł z Górnym spalaniem, bo nie ma w środku żadnej przegrody. Rozpalam, zasypuję węgiel, zamykam drzwiczki, ustawiam tem. na sterowniku i jazda. Wg mnie ten kocioł jest za mocno przewymiarowany i ustawienie wyższej temperatury skutkuje tym, ze w domu bedzie sauna. Ponieważ to jest stary, robiony przez rzemieślnika kocioł, nie mam zielonego pojęcia o jego mocy. Jest duzy gabarytowo to i moc ma dużą. Z tego co czytałem tutaj na forum, to powinienem wywalić dmuchawę bo to ona robi wredną robotę. Tylko jak sterować temperaturą na kotle w takiej sytuacji? Cytuj
robogaz Opublikowano 13 Grudnia 2010 #19 Opublikowano 13 Grudnia 2010 Ale to nie ma wg. Ciebie tylko trzeba sprawdzic zapal gazete otwórz drzwiczki i zobacz gdzie ciągnie do góry czy na dół i wtedy wiemy jaki. Jak jest duży to wystarczy pomierzyc go z zewnątrz i co sie da w środku półki rurki (powierzchnie) to w przybliżeniu okraslimy jego moc.Natomiast co do palenia na dmuchawie tj. tak że jeżeli pali się bo się pali to wtedy śą napewno jakies skutki uboczne ale nie koniecznie.Oczywiście bez dmuchawy też da si e palić od góry.Trzeba miec dodatkowa klapkę PW na drzwiczkach zasypowych. paląc na miarkowniku mamy wykorzystywany naturalny ciąg i nie mamy tego kiszenia na niskich temperaturach.SMOŁA JEST Z NISKICH TEMPERATUR SPALANIA. Cytuj
sumzare Opublikowano 13 Grudnia 2010 #20 Opublikowano 13 Grudnia 2010 Kolego, założyłem osobny temat na tym forum o moim problemie z kotłem. Tytuł: Smoła W Kotle, Smoła W Kominie - Jak Palić? Help ! Tutaj link: https://forum.info-ogrzewanie.pl/index.php?showtopic=7966 Dodałem tam załącznik ze szkicem kotła. Zapraszam szanownego kolegę na nowy link, celem kontynuowania tego tematu. Pozdrawiam ZIBI. Cytuj
Praktykant Opublikowano 26 Września 2012 #21 Opublikowano 26 Września 2012 Piwa nie pije i jeżeli chcesz podykutować otym sterowniku to musisz potestować st 28 Proton ma oczywiście tylko P I brakuje D Natomiast nie możemy mówić o tym sterowniku że jest to P.I.D DLACZEGO? i tutaj sam sobie odpowiedzialeś ponieważ go ustawiasz czego nie ma w P.I.D.Oczywiscie masz rację co do swojej oceny tego sterownika natomiast moje zdanie jest akurat takie.W ST28 nie ustawiasz nic tylko wybierasz sobie opał a sterownik żyje swoim zyciem.Zaś co do PT1000 to śą opinie dawniejsze obecnie czujniki są trwalsze poza tym wygoda kosztuje.Pozdrawiam. st 28 mogę Tobie oddać za darmo -tyle jest wart Cytuj
przemyslaw2ar Opublikowano 26 Września 2012 #22 Opublikowano 26 Września 2012 Sterownik ST-28 :lol: to już lepiej śrubką klapkę PW wyregulować. Ja automatyki się boję stosować ale czytać o niej czytam (jestem więc teoretykiem) i teoretycznie można by polecić eCoal lub Bruli :) ;) Cytuj
robogaz Opublikowano 27 Września 2012 #23 Opublikowano 27 Września 2012 st 28 mogę Tobie oddać za darmo -tyle jest wart Zbyt dużo nie masz do powiedzenia :) Cytuj
darecki2308 Opublikowano 27 Września 2012 #24 Opublikowano 27 Września 2012 (edytowane) st 28 mogę Tobie oddać za darmo -tyle jest wart Witam nie rozumiem co nie tak z nim ? no ale ,chętne przyjmę jeśli jeszcze chcesz oddać , przesłać dane do przesyłki jeszcze ją pokryję :P Edytowane 27 Września 2012 przez darecki2308 Cytuj
czarnyHiszpan Opublikowano 14 Grudnia 2012 #25 Opublikowano 14 Grudnia 2012 kupiłem proton pid posiadam piec 25 kW śmieciowy górne spalanie wczesniej miałem auratona 1111 co zaobserwowałem a więc to że pali mi piec połowe mniej surowca iii pięknie spala trociny same jak bieda lub wymieszane z miałem ogólnie bardzo polecam proton pid w zasadzie zwrócił mi sie po 2 tygodniach Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.