gzeho Opublikowano 13 Lipca 2010 #1 Opublikowano 13 Lipca 2010 Witam wszystkich. Jak to zwykle bywa, przejrzałem sporo tematów, a konkretnej odpowiedzi nie znalazłem, a przynajmniej jako laik nie umiałem sobie wykoncypować. Piec Zębiec KP-19C (Castorama special edition :D ) z regulatorem Luksus kupiony przez mnie dla rodziców, dla których pomału ze względu na wiek obsługa zwykłego kotła na węgiel kamienny robiła się zbyt uciążliwa. Instalacja stara, grawitacyjna. Kocioł włączony w schemat jak w załączniku. Pompa obiegowa c.o. zasila główny pion, od którego zasilana jest większość grzejników, i który na końcu ma naczynie wzbiorcze (nie ma możliwości tego zmiany). Jednocześnie pompa tłoczy wodę przez zasobnik c.w.u. KOcioł jest jak się okazuje przewymiarowany. Tzn. nawet w największe mrozy tej zimy spokojnie ogrzewał pomieszczenia do 22 C z nastawioną temperaturą na kotle ok. 65-70 C, za to od 0 C na zewnątrz przy nastawie 45 C na kotle,w domu była temperatura 24-25 C przy otwartych niektórych oknach. W dodatku kocioł mocno spiekał paliwo, co się polepszyło wraz z jego zmianą, ale bez względu na ustawienia wciąż trochę spieka. Chciałbym tak zmienić układ, żeby można było zadać temperaturę w pomieszczeniu i zabezpieczyć kocioł przed zbyt niską temperaturą powrotu. Myślałem więc o zmianie sterownika na Perfekt R i zastosowaniu zaworu 4dr. Ale przyznam, że nie wiem jak. Zaworów termostatycznych nie ma fizycznie jak zamontować, chciałem to załatwić jednym termostatem w reprezentatywnym pomieszczeniu. Pomożecie? Pozdrawiam, gzeho Cytuj
kufcio Opublikowano 13 Lipca 2010 #2 Opublikowano 13 Lipca 2010 Witam nie bardzo rozumiem po co chcesz zmieniać sterownik. Wg mnie po prostu wstaw manualny zawór 4D i po kłopocie... kiedy przyjdzie ciężka zima rodzice sobie przekręcą dźwignie na 100% do domu, wiosna i jesienią ustawia np 40% na dom i po kłopocie... Cytuj
krisk Opublikowano 13 Lipca 2010 #3 Opublikowano 13 Lipca 2010 Czujnik temp na rurze powrotnej i przez sterownik do pompki Niska temp. załącza pompkę i pompuje ciepła wodę na obieg do pieca żadnych przeróbek Jak to jest grawitacja to super sprawa do tego pieca Mam nadzieje że ta pompka jest elektroniczna - wspomagająca w razie co to wszystko Małe koszty czujnika i troche wiedzy serwisanta jak to połączyć w całość Pozdrawiam Cytuj
vernal Opublikowano 13 Lipca 2010 #4 Opublikowano 13 Lipca 2010 Zgadza się, celna uwaga. Przy zaworze 4D sterownik kotła ma na celu jedynie utrzymanie zadanej temperatury. To potrafi każdy... Nawet jak chcesz sterować zaworem 4D automatycznie i przy pomocy pogodówki, to zadanie takie spełnia sterownik zaworu 4D. Pozdrawiam. Cytuj
gzeho Opublikowano 14 Lipca 2010 Autor #5 Opublikowano 14 Lipca 2010 Dzięki za odzew, pomału mi się klaruje. Z tą grawitacją to jest problem, bo instalacja jest po pewnych przeróbkach i niestety bez pompy przy niższych temperaturach na zasilaniu 1/3 grzejników jest zbyt chłodna, a jak się podkręci temperaturę, to w pozostałych pomieszczeniach sauna. Probowaliśmy ten kocioł używać na grawitacji, ale nie daje rady, tak jak i poprzedni. Z tego zo rozumiem, to proponujecie zostawić sterownik na piecu jak jest i sterować tylko temperaturą na kotle - pytanie czy można na tym sterowniku ustawić na tyle długą przerwę między ładowaniami, żeby on pociągnął jak sam piec jest przewymiarowany... A dodatkowo montaż zaworu 4dr z siłownikiem i on sterowany z zupełnie osobnego termostatu, tak? Jeśli tak, to bardzo proszę o jakiś schemat, bo nie wiem, jak włączyć 4dr w pion, na którym jest też naczynie wzbiorcze. No i jak to ma współpracować z zasobnikiem c.w.u. Pozdrawiam, gzeho Cytuj
Krzychu82 Opublikowano 15 Lipca 2010 #6 Opublikowano 15 Lipca 2010 Dzięki za odzew, pomału mi się klaruje. Z tego zo rozumiem, to proponujecie zostawić sterownik na piecu jak jest i sterować tylko temperaturą na kotle - pytanie czy można na tym sterowniku ustawić na tyle długą przerwę między ładowaniami, żeby on pociągnął jak sam piec jest przewymiarowany... Pozdrawiam, gzeho Witam Przewymiarowanie kotła nie ma nic do rzeczy że w domu jest gorąco. Jeżeli przy 45 stopniach na kotle i tak jest za ciepło to co z tego że byłby mniejszy kocioł jak i tak te 45 by utrzymywał. Koledzy tu dobrze radzą, żeby założyć zawór 3d lub 4d nawet ręczny - myślę, że rodzice bez problemu się nauczą jego obsługi no i kocioł w końcu będzie mógł pracować chociaż na 55 stopniach. Przy zastosowaniu zaworu 3D musiałbyś zainstalować dodatkową pompke na bojler - Luksus ma podjeście na pompę i czujnik. Przy zaworze 4D - nie mam doświadczenia więc się nie wypowiem. Kocioł nie będzie się przegrzewał tylko zajrzyj do instrukcji jak ustawia się przerwę nadzoru. A co do spiekania spróbuj wydłużyć przerwę pracy i zmniejsz ilość powietrza. Pozdrawiam Cytuj
vernal Opublikowano 15 Lipca 2010 #7 Opublikowano 15 Lipca 2010 NA tym forum jest mnóstwo tematów z gotowymi schematami i wytłumaczeniem w formie dyskusji. Jest w zasadzie tylko 1 słuszna :D możliwość wpięcia zaworu 4D oraz bojlera zasilanego dodatkową pompą - wymaga zazwyczaj przeróbki instalacji. Jeśli chodzi o sterowanie, to albo zostaw ręczne, jak mówi kufcio, albo proponuję siłownik+sterownik siłownika z pogodówką (a do niego wpięty dodatkowo termostat pokojowy). Obecny sterownik niech tylko utrzymuje stałą temp. na piecu oraz steruje dodatkową pompą cwu. Dokładny opis znajdziesz w innych tematach na tym forum. Cytuj
kufcio Opublikowano 15 Lipca 2010 #8 Opublikowano 15 Lipca 2010 Ja nadal proponuje rozwiązanie z manualnym zaworem 4D - wg mnie jest najlepsze w tym przypadku dal tego ze jest mechaniczne co za tym idzie bezawaryjne. Nie ma ze pradu brakło, czujnik sie spalił czy odczepił rurki itp. Taki zawor dobrej firmy to koszt ok 200zł i po sprawie. Tworzą sie jakgdyby 2 obiegi, mały (piec) i duży (grzejniki w domu). Dla zobrazowania podpowiem ze podobnie jak w samochodzie jednak tam albo duzy albo mały obieg a tu ustawiasz proporcje. Na podstawie Twojego rysunku naszkicowałem Ci dwie propozycje. Pierwsza oszczednościowa gdzie tylko dokladasz zawór 4D a druga zakłada dołożenie drugiej pompy dla CWU - sterownik luxus obsługuję taką pompę. Wersja druga jest bardziej "książkowo" poprawna. Cytuj
gzeho Opublikowano 16 Lipca 2010 Autor #9 Opublikowano 16 Lipca 2010 Bardzo Wam dzięki za wszystkie odpowiedzi. Na podstawie sugestii stworzyłem schemat jak poniżej. Prośba o Wasze opinie. Pomyślałem o zaworze 3dr, na początek sterowanym może ręcznie, zobaczymy jak będzie szło zawsze można zamontować siłownik i regulator z czujką później (można?). Zwróćcie uwagę, że naczynie wzbiorcze podłączone jest do pionu zasilającego większość grzejników, więc włączyłem zawód 3dr zaraz za pompą, żeby nie odciąć naszynia wzbiorczego żadnym zaworem na wypadek problemów z zaworem 3rd czy brakiem zasilania. Może tak być? pozdrawiam, gzeho Cytuj
Mecenas Opublikowano 16 Lipca 2010 #10 Opublikowano 16 Lipca 2010 Może tak być? Nie może. Pomiędzy naczyniem a wylotem kotła nie może być pompy ani zaworu zwrotnego. Cytuj
krisk Opublikowano 16 Lipca 2010 #11 Opublikowano 16 Lipca 2010 Ten sterownik to model który nie pociągnie przetworzenia temp. powrotu medium do sygnału otwarcia zaworu 3d czy 4d Nie upilnuje w żaden sposób temperatury powrotu. Możemy się zabezpieczyć tylko tak aby usunąć ze sterowania głowice termostatyczne wtedy ustawiamy na piecu temp. maksymalną i czujnik w pomieszczeniach zacznie nam regulować temp. w domu Jezeli sprawdzimy że woda wraca za zimna podnosimy temp maksymalną kotła Nie zalecam sie pracy na zasilaniu mnijszej niż 65 - 70C i spadku tem po schlodzeniu do max 55C i wówczas jak mamy nastawioną temperature tak żeby woda wracała powiedzmy dla bezp. 60C to nic nie musimy przerabiać A to że dzis kocioł głupieje to to że masz sterowwanie temp pokoju i masz zaw termostatyczne i to one powoduja bałagan wariowanie pieca Piec stygnie zawory sie przymykają i piec szybko musi grzać nie tędy droga Wyrzuć głowice z zaworów ustaw dobrze temp zasilania i zobaczysz efekt Nic wiecej nie rób bo wykosztujesz się Od razu trzeba było o tym pomysleć Widziałem co kupiłeś przeczytałem DTR i nie będę komentował Prosty i ciosany ale w opisu j.w. będzie dzaiałał jak trzeba Długie przerwy przy rotorze mały wiatr na dmuchawie i potem ustawienie temp. zasilania i obserwacja temp powrotu To wszystko Pozdrawiam Cytuj
gzeho Opublikowano 19 Lipca 2010 Autor #12 Opublikowano 19 Lipca 2010 A to że dzis kocioł głupieje to to że masz sterowwanie temp pokoju i masz zaw termostatyczne i to one powoduja bałagan wariowanie pieca Dzięki za chęci pomoccy, ale przecież nawet nie przeczytałeś opisu mojego problemu. Ani nie mam sterowania temp pokoju ani zaworów termostatycznych w instalacji. I jak mam się do tego odnieść.... Duża prośba - wiem, że jest w forum sporo schematów, ale żaden nie pasuje do mojego przypadku, gdzie mam naczynie wzbiorcze zainstalowane na głównym pionie... Help? g Cytuj
marcin Opublikowano 19 Lipca 2010 #13 Opublikowano 19 Lipca 2010 Duża prośba - wiem, że jest w forum sporo schematów, ale żaden nie pasuje do mojego przypadku, gdzie mam naczynie wzbiorcze zainstalowane na głównym pionie...Help? g Ogólna zasada jest taka (jak pisał już Mecenas), że na drodze między kotłem a naczyniem wzbiorczym NIE MOŻE być żadnej "armatury" - tylko rura. Aby więc było zgodnie z zasadami powinieneś poprowadzić dodatkową rurę do niego prosto z kotła. Wszystko inne będzie jedynie półśrodkiem, który w razie zagotowania wody w kotle może zawieść. Moja instalacja jest podobna do Twojej (z tą różnicą, że mam bezpośrednią rurę do naczynia wzbiorczego, ale wpiętą niestety za zaworem 4d - tak zrobił instalator a ja wtedy jeszcze nie bardzo się na tym znałem). Na wyjściu z kotła mam zawór bezpieczeństwa i jak dotychczas wszystko sprawnie działa. Kotły retortowe generalnie ciężko jest "zagotować". "Udało" mi się to tylko raz i to paląc na ruszcie awaryjnym. Co nie zmienia faktu, że dzisiaj nie pozwoliłbym na zrobienie mojej instalacji tak jak jest. Podsumowując - jak chcesz mieć bardzo bezpiecznie proponuję dorobić dodatkową rurę sprzed bezpośrednio z kotła do naczynia. Jak nie musisz kombinować - rozwiązanie, które podałeś wydaje się funkcjonalnie dobre (chociaż ja bym szedł jednak w zawór 4d). Aczkolwiek równie bezpieczne będzie wg mnie wpięcie tuż za kotłem zaworu bezpieczeństwa - oba rozwiązania jednak najprawdopodobniej nie będą w 100% zgodne z prawem i nie będą maksymalnie bezpieczne (czyt. w razie zagotowania wody armatura może zawieść - zapiec się itp). Pozdrawiam Marcin Cytuj
vernal Opublikowano 19 Lipca 2010 #14 Opublikowano 19 Lipca 2010 Na podstawie Twojego rysunku naszkicowałem Ci dwie propozycje. Pierwsza oszczednościowa gdzie tylko dokladasz zawór 4D a druga zakłada dołożenie drugiej pompy dla CWU - sterownik luxus obsługuję taką pompę. Wersja druga jest bardziej "książkowo" poprawna. Pierwszej wersji nie polecam. Zawór 4D jest bowiem głównie do tego, żeby obniżać temp. zasilania grzejników względem temp. na kotle (czasem znacząco). Mogą więc się zdarzyć przypadki, że CWU będzie miało zbyt niską temp. ładowania i bedzie się grzać całymi godzinami. Druga wersja owszem - to ta "jedynie słuszna" :lol: Nie ma co oszczędzać na tej (w sumie niedrogiej) dodatkowej pompce - zyskujesz duży komfort. Pozdrawiam. Cytuj
gzeho Opublikowano 26 Lipca 2010 Autor #15 Opublikowano 26 Lipca 2010 Wydaje mi się, że zastosowanie zaworu 3dr z obejściem w postaci zaworu różnicowego jest trochę lepsze bo chociaż nie spełnia norm, to jednak jest jakieś obejście zaworu i pompy. A może można też obejść zawór 4dr (tylko że wtedy będzie trzeba chyba dodatkowy zawór różnicowy dla pompy osobno, czy nie?) Czy w moim schemacie (przypominam poniżej) można do sterowania zaworem zastosować regulator pokojowy? Jeśli tak to jaki? I jak go podłączyć? Cytuj
gzeho Opublikowano 6 Sierpnia 2010 Autor #16 Opublikowano 6 Sierpnia 2010 No cóż, odpowiedzi mało a mi w głowie się rodzą pomysły. :o Chciałem sterować jakoś zaworem 3dr z zachowaniem obecnego sterownika Luksus R do utrzymywania stałej temp kotła i sterowania pracą pompy c.w.u. Stworzyłem więc taki schemat - w którym pompą i zawrem 3dr steruje RT-12. Czy jednak sterownik kotła nie zwariuje jak to nie on będzie sterowal pracą pompy c.o.? Może lepiej dać jednak pompę przed zawór, sterować jej pracą jak dotychczas ze sterownika kotła, a nieh RT-12 tylko zaworem steruje? Tylko czy tak RT-12 będzie działał? Cytuj
gzeho Opublikowano 30 Sierpnia 2010 Autor #17 Opublikowano 30 Sierpnia 2010 Robię kolejne podejście :rolleyes: Kupno dodatkowych regulatorów, sterowników itp tanie nie jest. A ja już w sumie mam sterownik, który utrzyma temperaturę na kotle, wysteruje pompą co i cwu... Co Wy na taki prosty schemat? Zawór termostatyczny 3dr utrzymuje temperaturę powrotu na kocioł, zaś zawór dwurogowy z kapilarą i czujnikiem w pomieszczeniu reprezentatywnym reguluje przepływ przez instalację co? Czy to będzie działać? I gdzie wtedy wpiąć cwu z pompą i zasobikiem? Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 30 Sierpnia 2010 #18 Opublikowano 30 Sierpnia 2010 No cóż, odpowiedzi mało a mi w głowie się rodzą pomysły. :rolleyes: Chciałem sterować jakoś zaworem 3dr z zachowaniem obecnego sterownika Luksus R do utrzymywania stałej temp kotła i sterowania pracą pompy c.w.u. Stworzyłem więc taki schemat - w którym pompą i zawrem 3dr steruje RT-12. Czy jednak sterownik kotła nie zwariuje jak to nie on będzie sterowal pracą pompy c.o.? Może lepiej dać jednak pompę przed zawór, sterować jej pracą jak dotychczas ze sterownika kotła, a nieh RT-12 tylko zaworem steruje? Tylko czy tak RT-12 będzie działał? To najlepszy schemat. Brak tylko podtrzymania temperatury powrotu. Układ z ostatniego postu nie bardzo. Przy wzroście temperatury w pomieszczeniu i zamknięciu zaworu dwudrożnego oraz trójdrożnego pompa mieli w miejscu woda do grzejnika płynie przez zawór grawitacyjny. Cytuj
gzeho Opublikowano 30 Sierpnia 2010 Autor #19 Opublikowano 30 Sierpnia 2010 To najlepszy schemat. Brak tylko podtrzymania temperatury powrotu. No właśnie, a z racji tego, że mam kocioł sporo przewymiarowany, czy nie będzie tak, że w okresach przejściowych, czyli pewnie przez 4 miesiące w sezonie woda jednak będzie wracała zbyt chłodna? Może w tym ostatnim układzie zamiast zaworu 3dr, po prostu spinka i na niej jakiś upustowy zawór? Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 30 Sierpnia 2010 #20 Opublikowano 30 Sierpnia 2010 Tak ale dużo z tej wody będzie płynęło ponownie w instalację a nie przez kocioł. Dobrym rozwiązaniem jest pompa zawór zwrotny i sterownik pompy utrzymujący temperaturę na poziomie 48 - 52 stopnie. Cytuj
gzeho Opublikowano 30 Sierpnia 2010 Autor #21 Opublikowano 30 Sierpnia 2010 Czyli 3 pompy w sumie (licząc cwu)? Kurde czy nie da sie tego jakoś łatwiej? Może jednak wrócić do 4dr? Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.