Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie. 

Czy ktoś z Was ma tak lub podobnie zrobiona instalacje CWU.

Zasada ma być taka. Lato gdzie jest non stop ciepła woda za free zawór nad przepływowym podgrzewaczem otwarty woda bezpośrednio z zasobnika cwu płynie do kranu. W okresie gdzie wody może nie być zawór zamknięty a przed i za przepływowym podgrzewaczem otwarty. Woda płynie przez podgrzewacz do kranu. Przepływowy podgrzewacz wpięty w szereg za zasobnikiem cwu.

Trzecia opcja. Awaria, wymiana zasobnika CWU zawór przełączający przełączony na zasilanie podgrzewacza z sieci. Zawór przed podgrzewaczem zakręcony. Można jeszcze dać przed zawór nad podgrzewacz zawór zwrotny. Coś podobnego miałem wcześniej ale teraz chciał bym go zmodernizować zastępując zawory zaworem przełączającym z odpowiednią automatyka. Jeśli temp w bojlerze mniejsza niż X przełącza się podgrzewacz na zasilanie z sieci (większe ciśnienie). Na wyjściu z zasobnika zawór termostatyczny obniżający temperaturę w instalacji.

Opublikowano

Można. A co jak się np. zepsuje bojler, grzałka? Tym sposobem jedno przełączenie i ciepła woda jest a naprawić na spokojnie można. Taki układ też f

Daje możliwość bardzo szybkiego przełączenia w zależności od potrzeby.  Po prostu korzystasz jak chcesz i kiedy chcesz. 

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, sambor napisał(a):

Najpierw opisz elementy schematu - bo teraz to są 3-4 kreski i nie ma  czym dyskutować - konkretne dane bojlera, podgrzewacza przepływowego itd.....

Zasobnik cwu 300l z podwójną wężownicą. Z dwoma grzałkami 3kW i 2 kW. Przepływowy podgrzewacz Kospel PPE 4.M wersja jak się nie mylę 15,18,21kW. Zawór przełączający np. iBO DN 32 myślę że by był ok.

 

Rura główna od zasobnika do kranu PEX 26.

46 minut temu, nightwatch napisał(a):

Ok jeśli działa i realizuje wszystko co trzeba to jakie jest pytanie?

Ogólna zasada raczej jest sprawdzona i to działa. Głównie mi chodzi o opinie dotyczące zastosowania w tym konkretnym przypadku zaworu przełączającego. Można to zrobić dwoma zaworami ale tutaj akurat zależy mi na zautomatyzowaniu tego. By móc zintegrować to z HA i z poziomu telefonu bądź automatyki wybierać konkretne źródło. Woda z sieci (z pominięciem zasobnika) bądź woda z zasobnika. Teoretycznie zawsze lepiej z zasobnika bo woda wstępnie jest podgrzana choć by do temperatury pomieszczenia ale zauważyłem znaczny spadek ciśnienia za zaworem termostatycznym co w połączeniu z przepływowym podgrzewaczem wody powoduje słabe ciśnienie na 1 piętrze. Dlatego taki zawór przełączający myślę że był by ok. Teraz tylko kwestia czy on się do tego nadaje bądź może coś innego, lepszego zastosować?

Edytowane przez Pawel1984
Opublikowano (edytowane)

Myślę że problem to słabe ciśnienie,  gdyby było dobre to żadne przełączanie by nie było potrzebne. A poza tym po co Ci ten zawór termostatyczny jak go chcesz pomijać? Będzie losowanie czy akurat jest użyty czy pominięty? No i podgrzewanie przepływowe ma niewielka wydajnosc, co z tego że zwiekszys przepływ wody jak podgrzewacz nie da rady jej podgrzać? No chyba że on tylko po to zeby podnieść temperaturę o parę stopni po fotowoltaice?

Tak czy siak myślę że gdybyś wywalił ten podgrzewacz i grzał tylko w bojlerze to by się te dylematy same rozwiązały. 

 

Edytowane przez nightwatch
Opublikowano
24 minuty temu, nightwatch napisał(a):

Myślę że problem to słabe ciśnienie,  gdyby było dobre to żadne przełączanie by nie było potrzebne. A poza tym po co Ci ten zawór termostatyczny jak go chcesz pomijać? Będzie losowanie czy akurat jest użyty czy pominięty? No i podgrzewanie przepływowe ma niewielka wydajnosc, co z tego że zwiekszys przepływ wody jak podgrzewacz nie da rady jej podgrzać? No chyba że on tylko po to zeby podnieść temperaturę o parę stopni po fotowoltaice?

Tak czy siak myślę że gdybyś wywalił ten podgrzewacz i grzał tylko w bojlerze to by się te dylematy same rozwiązały. 

 

Nie zawór termostatyczny jest za zasobnikiem CWU na długo przed przepływowym podgrzewaczem. W zasobniku często mam wody ponad 70 stopni a to za dużo i do mycia rąk i dla samego przepływowego podgrzewacza (max 60 stopni)

55 minut temu, nightwatch napisał(a):

No i podgrzewanie przepływowe ma niewielka wydajnosc, co z tego że zwiekszys przepływ wody jak podgrzewacz nie da rady jej podgrzać? No chyba że on tylko po to zeby podnieść temperaturę o parę stopni po fotowoltaice?

Tak czy siak myślę że gdybyś wywalił ten podgrzewacz i grzał tylko w bojlerze to by się te dylematy same rozwiązały. 

Przecież to jest przepływowy podgrzewacz 18 albo nawet 21 kW. Wode na wyjściu ustawiasz jaką chcesz 60 to jest 60 więc prysznic, wanna wszytko bez problemu działa.

55 minut temu, nightwatch napisał(a):

 

 

Opublikowano (edytowane)
W dniu 19.05.2025 o 12:09, sambor napisał(a):

Czy możesz podać parametry tech wężownic w bojlerze- powierzchnia, pojemność?

Obie wężownice połączone szeregowo rura CU 28. 

20250519_123512.jpg

20250519_123519.jpg

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Opublikowano

No i co z tego ,że są połączone miedzią, ale same nie są dopuszczone do kontaktu w wodą pitną, nie mają atestu higienicznego.

Wężownica wewnątrz jest ze stali czarnej, a emalia jest na zewnątrz wężownicy - czyli tam gdzie jest styk z wodą bojlera.

Taka wężownica do grzania przepływowego wody użytkowej musi być ze stali nierdzewnej lub z miedzi. 

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, sambor napisał(a):

No i co z tego ,że są połączone miedzią, ale same nie są dopuszczone do kontaktu w wodą pitną, nie mają atestu higienicznego.

Wężownica wewnątrz jest ze stali czarnej, a emalia jest na zewnątrz wężownicy - czyli tam gdzie jest styk z wodą bojlera.

Taka wężownica do grzania przepływowego wody użytkowej musi być ze stali nierdzewnej lub z miedzi. 

Ale nigdzie nie pisałem że chce grzać wodę użytkową przez wężownicę.

Dobra

 Przepraszam szanownych kolegów. 

Zbyt uprosciłem schemat.

W programie niczego lepszego nie znalazłem i zastosowałem taki rysunek który ma sugerować że to zasobnik cwu.

Woda oczywiście użytkowa jest ze zbiornika. Nie z wężownicy.

Poprawiłem schemat.

instalacjawody..thumb.jpeg.58b8efb6b71d4aa0dd89ed9e377266ee.jpeg

 

Edytowane przez Pawel1984
Opublikowano

Ale mącisz, ale kręcisz.

Co znaczy:

1 godzinę temu, Pawel1984 napisał(a):

W programie niczego lepszego nie znalazłem i zastosowałem taki rysunek który ma sugerować że to zasobnik cwu.

Jaki to program?

Instrukcji tego podgrzewacza dawniej był schemat podłączenia układu z bojlerem, nie wiem czy obecnie też można tak zrobić?

Każdy zawór, szczególnie 3-D mocno tłumi przepływ, więc im więcej ich nawtykasz w instalację to będzie słabiej woda lecieć z kranu.

Opublikowano (edytowane)

Szczerze mówiąc nie rozumiem po co tam to wszystko. Masz kocioł na ekogroszek, ale bojler grzejesz prądem. Do tego jeszcze podgrzewacz na prąd. A i jeszcze zawór żeby chłodzić wodę jak ją za bardzo nagrzejesz (to po co tak grzejesz?). I przełączanie raz tak a raz siak. Wg mnie próbujesz rozwiązywać problemy które sam stworzyłeś, ale przez to dokładasz kolejne 'wyzwania'. Bez urazy, sam też czasami tak robię. Na końcu się okazuje że trzeba wszystko rozebrac i zrobić od nowa.

Edytowane przez nightwatch
Opublikowano
24 minuty temu, sambor napisał(a):

Ale mącisz, ale kręcisz.

Co znaczy:

Jaki to program?

Instrukcji tego podgrzewacza dawniej był schemat podłączenia układu z bojlerem, nie wiem czy obecnie też można tak zrobić?

Każdy zawór, szczególnie 3-D mocno tłumi przepływ, więc im więcej ich nawtykasz w instalację to będzie słabiej woda lecieć z kranu.

Program to schema hydraulic na android. Tam w tym nowym kospelu można tak samo łączyć jak w wersji poprzedniej. Dlatego pomyślałem o zastosowaniu zaworu nie DN25 a 32 by skompensować te straty.

10 minut temu, nightwatch napisał(a):

Szczerze mówiąc nie rozumiem po co tam to wszystko. Masz kocioł na ekogroszek, ale bojler grzejesz prądem. Do tego jeszcze podgrzewacz na prąd. A i jeszcze zawór żeby chłodzić wodę jak ją za bardzo nagrzejesz (to po co tak grzejesz?). I przełączanie raz tak a raz siak. Wg mnie próbujesz rozwiązywać problemy które sam stworzyłeś, ale przez to dokładasz kolejne 'wyzwania'. Bez urazy, sam też czasami tak robię. Na końcu się okazuje że trzeba wszystko rozebrac i zrobić od nowa.

Ja to już wszystko miałem zrobione i działało idealnie tak jak chciałem. Realizuje to wszystko jak chce i kiedy chce. W zasadzie za bardzo przez moje źle sformułowane pytanie nie pytam czy to będzie działać, czy będzie dobrze. Bo i będzie działać i będzie dobrze. I zawsze tak jak chce. W zasadzie ograniczyć moje pytanie mogę czy zastosowanie takiego zaworu przełączającego w tym miejscu nie spowoduje nadmiernego spadku ciśnienia (dlatego chcę dać DN32)?

W sumie to mogę wyjaśnić celowość tego działania.

Jest zima nie ma problemu. Kocioł na ekogroszek grzeje wodę. Woda ciepła jest non stop tyle ile chce (nastawa na bojlerze 50 stopni). Zawór przed przepływowym zakręcony a nad przepływowym odkręcony. Woda leci tak jak by go nie było.

 

Lato - normalne lato słońce. 

Wody pod dostatkiem woda grzeje się ile może więc do ok 70-75 stopni dzięki dwóm grzalkom na dole i na górze zasobnika. Dlatego woda jest zbyt gorąca i musi być zastosowany zawór termostatyczny na wyjściu wody użytkowej z zasobnika w celu schładzana wody.

I teraz sytuacja która powoduje że chce mieć to tak jak chce. 

Lato nie grzeje wody ekogroszkiem. 

Nie ma słonca - nie ma ciepłej wody. Jeśli bym wiedział że nie będzie produkcji PV przez tydzień to ekogroszek pójdzie w ruch. Ale pojedyncze dni to lepiej korzystać z przepływowego podgrzewacza niż niepotrzebnie grzać za kasę cały zasobnik wody.

Ten zawór 3d przełączający ma jedynie zautomatyzować proces z czego woda ma lecieć przez przepływowy z sieci albo z zasobnika.

Dodatkowo awaria zasobnika, grzałki itd itd. nie stanowi problem. Przełączam że woda z sieci zasila przepływowy I można przy zasobniku robić na spokojnie. 

Opublikowano

Myślałem jeszcze o dwóch elektrozaworach. Mniejsze opory ale znów 2 rzeczy do sterowania. Kolego @sambor co myślisz o takim zastosowaniu? 

Czy zawór przełączający DN32 mógł by być ok? Czy może lepiej dwa elektrozawory?

Opublikowano

Można kupić IBO za ok 300zl gdzie kvs to 8m3/h lub za ponad 500 afriso gdzie kvs to 11m3/h.

Wody myślę że potrzebuje w okolicach 10l/s więc ten ibo i tak w zupełności by starczył. Ciekawe jaki wpływ na ciśnienie będzie miał taki zawór. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.