NeverLie2Me Opublikowano 12 Października 2024 #1 Opublikowano 12 Października 2024 Hej, Mój pierwszy temat, prośba o nie pastwienie się nade mną 🙂 Szukałem jakiegoś racjonalnego info, ale nic nie znalazłem, pseudo fachowcy mówią, że tak musi być i tyle, a ja się nie godzę 🙂 Stan rzeczy: Piec (kocioł... Nie znam różnicy) zasypowy z 2 pompami: CO i CWU + Grzałka elektryczna na zbiornik wody (boiler...??) + Piec gazowy Urlich Kondensich CO. Sterownik, który był na zasypowym wyzionął ducha i kupiłem RED 11WB, Grzałka jak chodzi, to dość wolno nagrzewa i zjada sporo prądu, a Piec Gazowy ma zakręcone zawory od wody, bo, podobno, ma jakieś problemy z wymiennikiem ciepła i jest puszczony tylko na CO. Do gazowego, który de facto jest piecem "rezerwowym" mam podłączony, bezprzewodowo, sterownik Euroster, który jest ustawiony na grzanie gdy temp. w domu spadnie poniżej 19 stopni. Działa to całkiem ok. W idealnym świecie ja bym sprawę widział tak: Zasypowy ma jakiś sterownik na podobę tego bezprzewodowego Eurostera i dogrzewa mi w domu do ustawionej temp. załóżmy 21 stopni, a jak to jest osiągnięte, to cały naddatek ciepła wyrzuca na CWU i dopiero w sytuacji gdy temp. spada, to znów załącza pompę CO. W obecnej sytuacji: Gdy woda osiąga żądane 55 stopni, to sterownik od Zasypowego przełącza się na grzejniki i w domu jest tak gorąco, że nie idzie wytrzymać. Pomysły typu zmiana ustawień grane wielokrotnie, ale nie jestem w stanie tego złapać, albo po prostu sam sterownik jest na tyle ograniczony i... raczej jest. Obecnie ustawione: Temp. Kotła 40 stopni, Pompa CO 40 stopni, Pompa CWU 55 stopni. Co robię źle, co tu można zrobić? Oczywiście pomysły typu mniej zasypuj do kotła, tak średnio, bo chciałbym żeby ciepło z niego "kończyło" się rano, a nie po 1 w nocy. Cytuj
NeverLie2Me Opublikowano 13 Października 2024 Autor #2 Opublikowano 13 Października 2024 (edytowane) Kolorem czerwonym dodałem do Manuala Eurostera 11WB, to czego moim zdaniem brakuje. Zacząłem myśleć nad podmienieniem przewodu z 8. na przewód od sterownika pokojowego, ale to jest raczej bez sensu, bo sterownik pokojowy będzie dawał po prostu napięcie, a to co jest obecnie, to jest termopara (czy jak to się tam nazywa). Zamiast 9. też raczej bez sensu, bo np. w razie przegrzania, to nie uruchomię pompy awaryjnie i w sumie wiele innych minusów. Edytowane 13 Października 2024 przez NeverLie2Me Cytuj
Kordjano Opublikowano 13 Października 2024 #3 Opublikowano 13 Października 2024 Do idealnego świata to u Kolegi daleko . Cytuj
NeverLie2Me Opublikowano 13 Października 2024 Autor #4 Opublikowano 13 Października 2024 2 godziny temu, Kordjano napisał(a): Do idealnego świata to u Kolegi daleko . Brawo! Na takie wsparcie liczyłem! Cytuj
bercus Opublikowano 13 Października 2024 #5 Opublikowano 13 Października 2024 Z brakiem zaworu mieszajacego do co i jego ekstra sterownika nic nie zrobisz. Cytuj
NeverLie2Me Opublikowano 13 Października 2024 Autor #6 Opublikowano 13 Października 2024 (edytowane) 10 minut temu, bercus napisał(a): Z brakiem zaworu mieszajacego do co i jego ekstra sterownika nic nie zrobisz. Mam coś takiego i jeśli trzeba i poprawi to sytuację, to chętnie coś dołożę Edytowane 13 Października 2024 przez NeverLie2Me Cytuj
Kordjano Opublikowano 13 Października 2024 #7 Opublikowano 13 Października 2024 Widzisz , to nie problem jest zmusić pompę co do zatrzymania się a włączyć pompkę na cwu ,tylko jakie będą tego efekty ? ile tego nadmiaru ciepła tam zmieścisz do tego zasobnika cwu , to nie bufor , a twój kocioł jest zasypowy . Zawór mieszający z siłownikiem poprawi Ci sytuację , do tego ekstra sterownik jak kolega wyżej wspomniał . Cytuj
NeverLie2Me Opublikowano 13 Października 2024 Autor #8 Opublikowano 13 Października 2024 (edytowane) W dniu 13.10.2024 o 18:59, Kordjano napisał(a): Widzisz , to nie problem jest zmusić pompę co do zatrzymania się a włączyć pompkę na cwu ,tylko jakie będą tego efekty ? ile tego nadmiaru ciepła tam zmieścisz do tego zasobnika cwu , to nie bufor , a twój kocioł jest zasypowy . Zawór mieszający z siłownikiem poprawi Ci sytuację , do tego ekstra sterownik jak kolega wyżej wspomniał . Dla mnie obecnie głównym problemem jest zmuszenie pompy CO do zatrzymania, a CWU do ruszenia, bo tak jak napisałem wcześniej, przy obecnych nastawach, to przy 57 stopniach w zbiorniku CWU, pompa się wyłącza i załącza się pompa CO, co jest dla mnie efektem niepożądanym. Tzn. nie wiem w ogóle jak wyznaczyć te granice, a jakieś muszą być. Jeśli chodzi o ilość nadmiaru ciepła, to dojście nawet do 80 stopni w zbiorniku CWU, to nie jest problem, bo ta woda zostanie w końcu zużyta, albo się naturalnie wychłodzi. Obejrzałem trochę filmów z tym zaworem 4d i automatyką do niego, ale mam problem z tym, że nie widziałem żadnego, który rozwiązuje mój problem, bo rozumiem, że ta automatyka zmieni mi ustawienie od 0 do 10 na zasadzie zamykania/otwierania zaworu 4d, a nastawy, które będą w tej automatyce mają dać efekt, że max, który będzie tam ustawiony, będzie maksymalną temperaturą jaka trafia do dużego obiegu CO. Rozumiem, że 0 da mi tylko cyrkulację w małym obiegu i to spowoduje wyrzucanie większej ilości ciepła do CWU. Pojawia się pytanie, co w przypadku przegrzania i do czego ta automatyka ma być połączona, oprócz prądu? Edytowane 16 Października 2024 przez Ryszard Proszę nie cytować ostatniego postu Cytuj
Kordjano Opublikowano 13 Października 2024 #9 Opublikowano 13 Października 2024 To jest normalne działanie sterownika , że pompka kotłowa włącza się przy określonym progu ustalonym przez użytkownika ,[temperatura załączania pompy ] a pompa cwu załącza się gdy zajdzie potrzeba doładowania zasobnika ,czyli jak w zasobniku jest osiągnięta zadana temperatura to się nie włączy , ale jak chcesz żeby było inaczej to musisz kombinować obcymi sterownikami do tych pomp , albo jakimś zaworem strefowym ,sterowaniem z termostatu i tym podobnym rozwiązaniom . Cytuj
1mps Opublikowano 13 Października 2024 #10 Opublikowano 13 Października 2024 @NeverLie2Me z twojego opisu jak dobrze zrozumiałem masz załączone w sterowniku kotła priorytet grzania cwu i to rodzi twoja frustrację chyba że się mylę. Ale sprawdź to. 1 Cytuj
bercus Opublikowano 13 Października 2024 #11 Opublikowano 13 Października 2024 1mps ma racje.Ale zaworom 4D nawet obnižysz temp.co oproci temp.kotla niezaleznie i kociolok na nižszym odbioru energii wytrzyma ci grzac do jutra.W domu nie bedzie zbytno goraco,ale stabilne cieplutko.Termostatom pomieszeniowym tež možne za/wylaczac bezprosrednio pompke na linii sterownik-pompka,poki termostat pozwoli užyc 230V. Cytuj
NeverLie2Me Opublikowano 13 Października 2024 Autor #12 Opublikowano 13 Października 2024 20 minut temu, 1mps napisał(a): @NeverLie2Me z twojego opisu jak dobrze zrozumiałem masz załączone w sterowniku kotła priorytet grzania cwu i to rodzi twoja frustrację chyba że się mylę. Ale sprawdź to. Oczywiście mam włączony priorytet, ale to jest dla mnie ok. Zwłaszcza, że jak przychodzi pora kąpieli, to 3x wanna się zdarza, bez tego ani rusz. Trochę pokombinowałem z tym zaworem 4d, ustawiłem go na 3-4 i temperatura na zegarze - wyjście na grzejniki - pokazuje około 8 stopni mniej niż było i jest to już jakiś sukces. Pytanie, czy jest sens iść w takie cuda: https://euroster.pl/oferta/sterowniki-obiegow-grzewczych/uni2.html Cytuj
NeverLie2Me Opublikowano 15 Października 2024 Autor #13 Opublikowano 15 Października 2024 Mam jeszcze problem z tym: Nie do końca rozumiem, tzn. nie jest to dla mnie logiczne. Mam dokładnie tę opcję, standardowo "wypłaszczenie" tego trzpienia na kierunku północnym i mamy w tej pozycji "STANDARDOWEJ" 5 na tym potencjometrze. Jeśli chcę obniżyć temperaturę układu, to co mam zrobić? Bliżej 10 czy bliżej 0? Przekręcenie tego potencjometra na pozycję 10, da nam pozycję "Z" wg. lewej części rysunku, co rozumiem jako "ZAMKNIĘTĄ", a pozycja 0, da nam pozycję "O" wg. lewej części rysunku, co już jest patologicznie nielogiczne, bo 10 to powinno być maksymalne "OTWARCIE", a 0 minimalne otwarcie, czyli "ZAMKNIĘCIE". Taką logikę prezentuje nam prawa część rysunku, ale ja już zgłupiałem. W ogóle w sytuacji, że woda z kotła cyrkuluje tylko w obiegu małym, pozycja "Z" na lewym rysunku, to skąd w obiegu dużym ma się pojawić ciepła woda? O tych zworach czytałem, filmy oglądałem, ale nie rozumiem. Cytuj
bercus Opublikowano 15 Października 2024 #14 Opublikowano 15 Października 2024 (edytowane) Zamkniete/odomkniete platne-czym wiecej odemkniete,tym cieplejsza do grzejnikow. O-10 poki zero,to niemiesza-wylaczony.Goraca z kotla rowno na grzejniki,zero przymieszawanej z powrotu CO,powrot CO rowno w powrot kotla. Ta czerwona klapke jak sie rusza tak možno zrozumiec,co tam sie robi.Lewo kociol goraca in,gora zasilanie grzejnikow,dol powrot kotla,prawo powrot grzejnikow. Edytowane 15 Października 2024 przez bercus Cytuj
1mps Opublikowano 15 Października 2024 #15 Opublikowano 15 Października 2024 Przekłada się ta tabliczkę z numerami. Odwróć na drugą stronę i będzie numeracja odwrotnie. Czyli właściwie. Na Z 0 Cytuj
bercus Opublikowano 15 Października 2024 #16 Opublikowano 15 Października 2024 Zaležne,z ktorej strony wstep z kotla 🙂 Cytuj
NeverLie2Me Opublikowano 15 Października 2024 Autor #17 Opublikowano 15 Października 2024 Mam opcję 1: tę po lewej stronie. Zasilanie od lewej, powrót do kotła w dół. Czemu mam coś przekładać? Proste pytanie, zakładając, że układ po lewej stronie jest poprawny, w którą stronę mam kręcić potencjometrem, żeby obniżyć temp w domu? @bercus bardzo dziękuję za wsparcie, ale ja nie do końca rozumiem, co Ty mi chcesz przekazać... Cytuj
Uzytkownik2 Opublikowano 15 Października 2024 #18 Opublikowano 15 Października 2024 (edytowane) Chcąc obniżyć temp.na "dom"=instalacje obrót w lewo.Wtedy woda z zasilania kotła zostanie skierowana do powrotu kotła.Zawieradlo ustawi się na literce Z(w skrajnym położeniu)Tym samym zawór będzie w pozycji zamkniętej bo nie puszcza na instalację tylko woda krąży w obiegu kotlowym Edytowane 15 Października 2024 przez Uzytkownik2 Cytuj
NeverLie2Me Opublikowano 15 Października 2024 Autor #19 Opublikowano 15 Października 2024 (edytowane) 21 godzin temu, Uzytkownik2 napisał(a): Chcąc obniżyć temp.na "dom"=instalacje obrót w lewo.Wtedy woda z zasilania kotła zostanie skierowana do powrotu kotła.Zawieradlo ustawi się na literce Z(w skrajnym położeniu)Tym samym zawór będzie w pozycji zamkniętej bo nie puszcza na instalację tylko woda krąży w obiegu kotlowym Ok, tak wynika z moich obserwacji, teraz pytanie, jak będzie maksymalnie w lewo, pozycja na potencjometrze 0, to skąd w dużym układzie ciepła woda, jak odcięliśmy opcję mieszania? Edytowane 16 Października 2024 przez Ryszard Proszę nie cytować ostatniego postu Cytuj
bercus Opublikowano 16 Października 2024 #20 Opublikowano 16 Października 2024 (edytowane) W takim momencie sa obiegi odciete.Kotlowy obieg leci sam w kolko a grzejnikowy tež,w koncu wystygnie i kociol zagotuje,poki nie ma ochrony.Od 1/4 dalej užywaj przy zasypowcu,czy sterownik plus silnik.Ten uyrzyma stabilna temp.grzejnikowa niezaležnie od temp.kotla. Edytowane 16 Października 2024 przez bercus Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.