zuh Opublikowano 19 Sierpnia 2024 #1 Opublikowano 19 Sierpnia 2024 (edytowane) Witam. Modernizuje swoja kotłownie czyli montuje bufory do pieca starego typu na drewno. Poczytałem trochę internet i zauważyłem kilka rozwiązań. Moje pytanie, które rozwiązanie najlepiej zastosować? Które w ogóle się nie nadaje bo nie będzie działać prawidłowo? Schematy pierwszy i drugi są bardzo podobne różnią się tylko sposobem podłączenia powrotu z grzejników i zasobnika c.w.u. Bufor działa też jako sprzęgło. Schemat trzeci grzejniki i c.w.u są wpięte w obieg bufor-kocioł. Tu czytałem, że pompa kocioł-bufor powinna być bardziej wydajna niż pompa grzejnikowa i c.w.u. razem wzięte. Będzie występował efekt walki pomp. Plusy to że od razu grzeją się grzejniki i c.w.u. a potem bufory. Schemat czwarty. Grzejniki są podpięte pod bufor a c.w.u. wpięte w obieg kocił-bufor. Gdy pali się w piecu to c.w.u. jest ładowane i nie wiem czy nie będzie "zabierać" ciepła buforowi i bufor się będzie wolniej nagrzewać (do momentu nagrzania c.w.u.) a co za tym idzie, wolniej będą nagrzewać się grzejniki. Grzejniki zaczynają grzać dopiero gdy góra bufora się nagrzeje. Tylko grzejniki rozładowują bufor. Chociaż to raczej kwestia sterowania. Ciepłą wodę teraz mam albo z zasobnika (jak się pali w kotle) albo z pieca gazowego (piec dwu funkcyjny). Jeśli w zasobniku woda jest zimna to automatycznie przełącza się na piec gazowy a jeśli woda w zasobniku jest gorąca to przełącza się na zasobnik, to chciałbym zostawić bez zmian. Jeśli w kotle się nie pali i bufor jest nagrzany, to chciałbym aby grzane były tylko grzejniki. Grzejniki będą sterowane termostatem pokojowym, który będzie wyłączał pompę grzejnikową gdy będzie za ciepło w domu i włączał gdy będzie za zimno. Fajnie by było gdyby jak jest zimno w domu i bufor jest zimny to po rozpaleniu w piecu ciepło szłoby najpierw na grzejniki a potem na bufor (schemat 3) ale ma coś niepoprawnie działać ( np efekt walki pomp) to nie jest to konieczne. W sumie nie wiem jak długo będzie nagrzewać się górna część bufora aby mógł zasilić ciepłą wodą grzejniki. Edytowane 19 Sierpnia 2024 przez zuh Cytuj
Uzytkownik2 Opublikowano 19 Sierpnia 2024 #2 Opublikowano 19 Sierpnia 2024 (edytowane) Ja u siebie zrobiłem podobnie jak w schemacie #1 z tym że zasilanie z kotła idzie na najwyższy króciec pierwszego bufora i z górnej dennicy tegoż bufora (z czwórnika) idzie zasilanie na obieg grzejnikowy i zasobnik CWU Edytowane 19 Sierpnia 2024 przez Uzytkownik2 Cytuj
sambor Opublikowano 19 Sierpnia 2024 #3 Opublikowano 19 Sierpnia 2024 Żaden schemat nie jest dobry! Chwalisz się że czytasz, słuchasz mądrości z netu,ale chyba nie te co trzeba. Cytuj
zuh Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Autor #4 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 @Uzytkownik2 Coś takiego jak na schemacie poniżej? Oczywiście są u góry na buforach są odpowietrzniki. Zawory zwrotne też nie są zaznaczone. @sambor Chciałem się dowiedzieć jak mają ludzie u siebie. Właśnie dlatego też tutaj pytam który jest dobry a skoro żaden, to co trzeba poprawić? Wiadomo jak to w internecie, każdy pisze co chce. Kilka osób pisało, że właśnie tak im zrobił hydraulik czyli teoretycznie powinno być dobrze. Cytuj
PioBin Opublikowano 20 Sierpnia 2024 #5 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 @zuh Wszystkie Twoje schematy uwzgledniaja ladowanie zasobnika CWU tylko z bufora(ow). Brak mozliwosci ladowania CWU bezposrednio z kotla. Takie podejscie czesto generuje straty energii (szczegolnie w okresie letnim), dluzszy czas oczekiwania na temperature. Cytuj
sambor Opublikowano 20 Sierpnia 2024 #6 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 46 minut temu, zuh napisał(a): to co trzeba poprawić? Wystarczy zrobić tak jak pokazałeś w swoim ostatnim poście. Cytuj
Uzytkownik2 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 #7 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 20 minut temu, PioBin napisał(a): @zuh Wszystkie Twoje schematy uwzgledniaja ladowanie zasobnika CWU tylko z bufora(ow). Brak mozliwosci ladowania CWU bezposrednio z kotla. Takie podejscie czesto generuje straty energii (szczegolnie w okresie letnim), dluzszy czas oczekiwania na temperature. Czy ja wiem czy te straty są aż tak duże.Mozliwość ładowania zasobnika czy też odbioru na instalacje grzejnikową istnieje " już" po osiągnięciu odpowiedniej temp.w górnej części pierwszego bufora(pompa startuje wg.gornego czujnika)Jednym wsadem nagrzeje prawie 2tys litrów i w lecie zapominam o ciepłej wodzie na powiedzmy 3dni Cytuj
zuh Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Autor #8 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 @PioBin Ciepłą wodę użytkową mam z dwóch źródeł albo z zasobnika c.w.u. albo z pieca gazowego (podgrzewanie przepływowe). To mi się automatycznie przełącza w zależności od temperatury w zasobniku. Jeżeli kończy się sezon grzewczy, przestaje palić w piecu na drewno, układ przełącza mi się na ogrzewanie wody użytkowej na piec gazowy i tak zostaje przez cały okres letni. W okresie letnim nie pale w piecu na drewno, ciepłą wodę mam z pieca gazowego. Jeżeli będę grzać zasobnik c.w.u. to tylko przy okazji grzania buforów. W planach mam zamontowanie kilku paneli fotowoltaicznych i grzałkę w zasobniku c.w.u. aby te panele nagrzewały mi latem wodę w zasobniku. 1 Cytuj
PioBin Opublikowano 20 Sierpnia 2024 #9 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 @zuhTo zmienia podejscie. Najefektywniejszy energetycznie powinien byc schemat 3. Wymaga jednak pewnych „wiekszych” obliczen wydajnosci instalacji, srednic polaczen rurowych, doboru ustawien pomp. 25 minut temu, Uzytkownik2 napisał(a): Czy ja wiem czy te straty są aż tak duże. Jakies sa. Ciezko podac liczby bo w kazdym orzypadku bedzie inna to wartosc. PS. Nie warto o to kruszyc kopie. Cytuj
Uzytkownik2 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 #10 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 30 minut temu, PioBin napisał(a): @zuhTo zmienia podejscie. Najefektywniejszy energetycznie powinien byc schemat 3. Wymaga jednak pewnych „wiekszych” obliczen wydajnosci instalacji, srednic polaczen rurowych, doboru ustawien pomp. Jakies sa. Ciezko podac liczby bo w kazdym orzypadku bedzie inna to wartosc. PS. Nie warto o to kruszyc kopie. Zgadzam się,nie warto) Cytuj
Piecuch19 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 #11 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 1 godzinę temu, Uzytkownik2 napisał(a): Czy ja wiem czy te straty są aż tak duże....... Jednym wsadem nagrzeje prawie 2tys litrów i w lecie zapominam o ciepłej wodzie na powiedzmy 3dni 2 tys litrów ciepłej wody potrzebujesz na 3 dni ? ( ile osób korzysta z CWU ?) Do jakich temperatur nagrzewasz te 2 tys litrów jednym wsadem? Co wchodzi w skład jednego wsadu? ( czym palisz?) Cytuj
Uzytkownik2 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 #12 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 (edytowane) 3 godziny temu, Piecuch19 napisał(a): 2 tys litrów ciepłej wody potrzebujesz na 3 dni ? ( ile osób korzysta z CWU ?) Do jakich temperatur nagrzewasz te 2 tys litrów jednym wsadem? Co wchodzi w skład jednego wsadu? ( czym palisz?) Te 3dni to tak troszkę sobie rzuciłem na pałe)bo dopiero pierwszy sezon będę grzał.Kocioł zgazowujący drewno,jednym wsadem nagrzałem dwa bufory(razem ok 1900l, bo niby bufor 1000l ale tylko w opisie do temp.85st.dół drugiego bufora)oczywiście bez odbioru.4dorosłe osoby.Twarde drewno typu dąb,buk,akacja,półmetrowe szczapy Edytowane 20 Sierpnia 2024 przez Uzytkownik2 Cytuj
zuh Opublikowano 20 Sierpnia 2024 Autor #13 Opublikowano 20 Sierpnia 2024 6 godzin temu, PioBin napisał(a): @zuhTo zmienia podejscie. Najefektywniejszy energetycznie powinien byc schemat 3. Wymaga jednak pewnych „wiekszych” obliczen wydajnosci instalacji, srednic polaczen rurowych, doboru ustawien pomp. No właśnie ten trzeci schemat wydaje się dosyć trudny do prawidłowego wykonania. Jeżeli pompa "1" będzie za słaba to gdy bufory są zimne, grzejniki i zasobnik c.w.u. będą brać wodę i z kotła i z zimnego bufora bo pompa na obiegu kocił-bufor będzie blokować przepływ. Tak jak piszesz, trzeba to dobrze policzyć. Cytuj
zuh Opublikowano 21 Sierpnia 2024 Autor #14 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 Teraz jeszcze pytanie o zawory zwrotne. Na schemacie zaznaczyłem je czarnymi trójkątami ale pytanie czy są w dobrych miejscach? A może gdzieś jeszcze dodać? A może któryś jest zbędny? Zawory zwrotne kupować klapowe czy grzybkowe? Cytuj
Uzytkownik2 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 #15 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 (edytowane) W obiegu kocioł-bufor ZZ nie są potrzebne.Lokalizacja na zasobnik i obieg grzejnikowy OK Edytowane 21 Sierpnia 2024 przez Uzytkownik2 Cytuj
600 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 #16 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 Moim zadaniem są potrzebne żeby zapobiec wytworzeniu obiegu wstecznego który spowoduje rozładowanie buforów przez kocioł. Cofanie ciepłej wody z bufora do kotła grawitacyjnie Cytuj
Uzytkownik2 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 #17 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 Zawór stało temperaturowy np ATV jak temp.spadnie do określonej wartości (zależy jaka wkładka)zamknie powrót do kotła tym samym nie będzie obiegu kocioł-bufor 2 Cytuj
sambor Opublikowano 21 Sierpnia 2024 #18 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 2 godziny temu, 600 napisał(a): Cofanie ciepłej wody z bufora do kotła grawitacyjnie Takie zjawisko tylko przy grawitacyjnym obiegu kocioł - bufor co jest preferowane przez niektórych oszołomów. 1 Cytuj
zuh Opublikowano 21 Sierpnia 2024 Autor #19 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 A zawory jakie polecacie? Klapowe, grzybkowe (oczywiście grzybek metalowy), czy nie ma większej różnicy? Cytuj
Kordjano Opublikowano 21 Sierpnia 2024 #20 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 Klapowe do instalacji grawitacyjnych , przy instalacjach z pompkami tak owe mogą stukać przy załączaniu pompki ale nie koniecznie , zależy to chyba w którym miejscu taki zawór umieścimy , Cytuj
Uzytkownik2 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 #21 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 49 minut temu, zuh napisał(a): A zawory jakie polecacie? Klapowe, grzybkowe (oczywiście grzybek metalowy), czy nie ma większej różnicy? Do instalacji pompowych powinno się stosować zawory sprężynowe.Polecam ZZ Pionier Cytuj
600 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 #22 Opublikowano 21 Sierpnia 2024 Z wkładką metalową czy plastikową? Sprężynkę wydłubać czy zostawić bo czytałem różne opinie? Cytuj
zuh Opublikowano 24 Sierpnia 2024 Autor #23 Opublikowano 24 Sierpnia 2024 Sprzedawca twierdził, że zawory powinno się dobierać o rozmiar większe niż rura, żeby nie dławić przepływu. Do tego oczywiście redukcje. Jakie macie zdanie w tym temacie? Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 24 Sierpnia 2024 #24 Opublikowano 24 Sierpnia 2024 (edytowane) Należało by zacząć od podstaw, czyli obwodu hydraulicznego. Przepływ, a właściwie jego wartość i opór miejscowy jaki stawi dany zawór w obwodzie hydraulicznym. Są na rynku zawory z gwintem zewnętrznym i wewnętrznym. Należy zwracać uwagę na parametr KVM zaworu. Edytowane 24 Sierpnia 2024 przez Andrzej_M_ Cytuj
zuh Opublikowano 24 Sierpnia 2024 Autor #25 Opublikowano 24 Sierpnia 2024 To jak prawidłowo dobrać taki zawór? Które dane trzeba mieć? Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.