Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Pompa ciepła kaisai monoblok 8kw + bufor 1000l


syko1992

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

zacznę od opisu domu:

- 150m użytkowych + 10m2 kotłowni oraz 36m garażu które nie są ocieplane.

- dom w trakcie robót wykończeniowych więc wilgotność na poziome 65-70%.

- 15cm styro w podłodze, 20cm ściany, 40cm wełny na poddaszu, podłogówka co 10cm

- brak drzwi do garażu + 15m2 stropu który nie jest jeszcze odseparowany ( garaż / dom ) przez co na dzien dzisiejszy nie przejmuje się zwiększonym zużyciem prądu ( w grudniu od 29kw do 19kw dziennie ) 
 

opis instalacji:

- pompa ciepła kaisai monoblok 8kw + bufor galmet 1000l wpięte równolegle ( z bufora mam wyjście na dwa rozdzielacze do podłogówki po 10 sekcji "góra", "dół" i każdy jest obsługiwany przez oddzielną pompę obiegową )

- najdłuższa pętla ma 78m

- przepływy na każdej pętli w okolicy 1.5l - 2.5l

- pompa ciepła połączona z buforem instalacją miedzianą 35mm by umożliwić jak największy przepływ.

Bufor został zainstalowany by ubezpieczyć się na przyszłość i w ostateczności mieć możliwość podłączenia tzw "śmieciucha"  ( drugi raz bym tego nie robił 🙂, ale szkoda go wyrzucać ) 

 

Więc tak:

Jeżeli chodzi o pierwsze 2 tygodnie listopada pompa pracowała na krzywej grzewczej z temperaturami zasilania 25-27 stopni i byłem bardzo zadowolony ponieważ wyglądało to mniej wiecej na cykl grzanie 3h -> 3h wyłaczenie -> grzanie -> wyłaczenie i zużycie prądu było na poziomie 8-12 kw dziennie.

Od połowy listopada pompa zaczeła działać inaczej, mianowiecie zamiast pracować w cyklach pracuje cały czas modulując z najniższą mocą:

częstotliwość sprężarki 34hz, przepływ 0.6m3 / moc produkowana 2.8kw / pobór prądu ok 880w przy temperaturze -3 na zewnątrz i 20 w domu ( czas budowy ) wyjście z pompy 27c wejście 22c pompa trzyma delete 5. Daje to cop na poziomie 3.18 gdzie w tabeli wydajności wynika iż powinno być w okolicy 4.3 ( przy zwiększeniu temperatur na krzywej grzewczej COP zdecydowanie się poprawia ale przegrzewa dom ) 

Dodam że kamerą termowizyjną sprawdzałem różnicę wyjście z pompy / wyjście z bufora na podłogówkę i jako że wyjście mam na samej górze temperatura róźni się tylko o ok 0,6c więc nie ma takiej biedy z podmieszaniem.

Ogólnie jestem zadowlony, ALE chciałbym wymusić na pompie pracę w cyklach z większą mocą ( sprężarka będzie miałą wiekszą sprawność co powinno poprawić dość słabe COP ) i nie do końca mam pomysł jak to osiągnąć.

Moje pomysły:

- zmiana parametru dT1SH ( z instrukcji jest Różnica temperatur uruchomienia jednostki (T1) ) która domyślnie wynosi 5 została zmienia na 2 / 3 / 6 i w sumie nie zauważyłem by pompa się wyłaczała

- myślałem o wymuszeniu poprzez harmonogram włączania jednostki na godzinę co dwie godziny ( godzina pracy, godzina postoju ) ale napotkałem dwa problemy ( pierwszym jest to że w przypadku wyłączenie pompy pompy obiegowe bufora również się wyłączają ( to można rozwizać prostym sterownikiem który będzie włączał pompy gdy temperatura wody wynosi np powyżej 23c). Z drugim problem poradzenie sobie jest raczej nie możliwe ( kaisai w harmonogramie dopuszcza tylko 6 wierszy harmonogramu a do takiej funkcjonalności potrzebuję 12 .. ) 

- myślałem o dołożeniu czujnika bufora tb1, ale nie powinno to pozytywnie wpłynąć na sytujacę ponieważ w przypadku krzywej grzewczej temperatura tb1 nie będzie brana pod uwagę ( brany pod uwagę jest tylko wlot / wylot pompy ciepła ) 

- zrobienie baypasu w celu ominięcia bufora i podpięcie pompy bezpośrednio pod rozdzielacz do pomp obiegowych. ( obawiam się że pompa dalej będzie modulować i nic to nie da ) 

 

Ma ktoś jakieś pomysły? 

Dodatkowo dodam że irytuje mnie używanie grzałek przy defrocie ( mimo tak dużego zładu wody ) z tego co widziałem grzałka jest włączana gdy temperatura wylotowa z pompy osiągnie różnice powyżej 10c względem zadanej. Nie są to duże zużycia ponieważ jest do średnio 1kw dziennie, ale irytuje mnie ta strata energii ponieważ w procesie defrostu to nic nie pomaga ( grzałka jest na wylocie do bufora i nie powoduje to podgrzania parownika tylko większą temperaturę wchodząca do bufora ) więc woda rzędu 15c przez minutę nie wychodzi mi bufora w stopniu zauważalnym a jednak COP wynosi ~1 😄

 

z góry dziękuję za sugestię i pozdrawiam

 

 

 

Edytowane przez syko1992
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pogratulować takiej dobrej pompy i dobrze zrobionej instalacji CO. U mnie zużycie za ostatnie 2 tygodnie listopada było około 50 kw doba. Obecnie już przekroczyło 60 kw na pompie teoretycznie lepszej  nie Chińskiej.  Cop 2,6 - 2,7 temp w domu 21-22 stopnie.

Nie znam tej pompy ale grzałka załącza się przy defroscie jak jest niska temp wody w buforze na powrocie  poniżej 28 stopni. Nie wiem jak u Ciebie. Grzałka lepiej że jest na powrocie bo defrost robiony jest z powrotu (zmienia się kierunek obiegu wody). Bufor w podłączeniu szeregowym podłączony jest na powrocie do defrostu.

Spróbuj ustawić temp większą np 30 stopni i deltę 7 lub 8 i zobacz co się będzie działo z COP. Lub mniejszą deltę i zobacz czy pompa zwiększy moc.

 

Wydaje mi się że dobrze podłączyli Ci pompę i raczej  fachowców którzy się na tym znają nie poprawisz. Może pompa  jest przewymiarowana i dlatego nie działa na większej mocy.

Edytowane przez cezario1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, syko1992 napisał(a):

 

 

Ma ktoś jakieś pomysły? 

Dodatkowo dodam że irytuje mnie używanie grzałek przy defrocie ( mimo tak dużego zładu wody ) z tego co widziałem grzałka jest włączana gdy temperatura wylotowa z pompy osiągnie różnice powyżej 10c względem zadanej. Nie są to duże zużycia ponieważ jest do średnio 1kw dziennie, ale irytuje mnie ta strata energii ponieważ w procesie defrostu to nic nie pomaga ( grzałka jest na wylocie do bufora i nie powoduje to podgrzania parownika tylko większą temperaturę wchodząca do bufora ) więc woda rzędu 15c przez minutę nie wychodzi mi bufora w stopniu zauważalnym a jednak COP wynosi ~1 😄

 

z góry dziękuję za sugestię i pozdrawiam

 

 

 

Przy defrostach nie jest ważna ilość wody, a jej temperatura, dlatego dobry jest mały buforek z zaworem przebiciowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zapominajcie że Kolega podłogówkę i zasila ją poniżej 30st wiec raczej mały buforek nie uchroni przed załączaniem się grzałki do defrostu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ta grzałka ogrzeje małą ilość wody do wyższej temperatury i to coś już da. Inaczej bez grzałki pompa nie da rady uzyskać parametrów potrzebnych do defrostu. Już to przechodziłem u siebie i dopiero po wsadzeniu zbiornika 80l i zaworu, pompa uzyskała mały obieg z ciepłą wodą. U mnie niestety jest utrzymywana temperatura wyjścia pow. 28* i to mnie ratuje przed użyciem grzałki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My mamy inne pompy nie wiadomo co tam Chińczycy wymyślili  w jego pompie.

Edytowane przez cezario1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za dużo nie wymyślą, gdyż wszystko pracuje na podobnych czynnikach i parametrach pracy sprężarek. Różne pompy ale tak naprawdę to jeden h.. tam siedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie instalacji to robił mi ją hydraulik który robił mi podłogówkę ale, nigdy nie montował pompy ciepła, można powiedzieć że zrobił tak jak mu powiedziałem 🙂 ( uczciwy i inteligetny człowiek tylko nie miał w tym temacie doświadczenia i nie chciał kombinować ).

Jeżeli chodzi o defrost to nie są na tyle duże zużycia ( ok 1kw dziennie ) by zabolała kieszeń, bardziej ciekawość w jaki sposób można to rozwiązać lepiej. Z tego co wiem to grzałki się nie uruchomią jeżeli powrót będzie utrzymywany na poziomie 27c co przy delcie tej pompy będzie oznaczać 32 na zasilaniu ( trochę za dużo na mój dom ). Przyznam że przez chwilę rozwazałem odpięcie dwóch faz ( 1 i 3 😄 )  ponieważ wygłąda to tak: 

1 faza to 3kw grzałki

2 faza to kompresor + 3kw grzałki
3 faza to 3kw grzałki

Zrezygnowałem z tego ponieważ obawiam się konsekwencji ( błędy w sterowniku, utrata gwarancji itp ) 

 

Bardziej zależy mi by pompa chodziła z większą mocą a mniej czasu i nie modulowała tak nisko.

Żeby nie bieda sterownik kaisai to bym ustawił harmonogram na godzine on / godzine off z określoną temperaturą i do tego pompki podłączone pod oddzielny sterownik oparty na temperaturze wody i ogień 😄

Jedyny parametr który mi się rzuca w oczy to właśnie dT1SH ( z instrukcji jest Różnica temperatur uruchomienia jednostki (T1) ) której w sumie zmiana nic mi nie daje ponieważ jednostka się nie wyłącza ( domyślam się że pomp działa to na zasadzie: pompa ustawiona na wylot 27 dąży do tego by mieć parametr wylot 27 / wlot 22 jeżeli na wlocie pojawia się więcej np 23 moduluje by obniżyc parametr wlotu a jeżeli nie da rady to pompa jak w pierwszej połowie listopada się wyłącza ( a raczej sprężarkę bo pompki chodzą )  i czeka na osiągnięcie różnicy ustawionej dT1SH i włącza się ponownie. Problemem jest to że skubana w tej temperaturze moduluje tak nisko że nie przegrzewa wlotu 🙂

Edytowane przez syko1992
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście bym nie drążył tematu wymuszania pracy na wyższej mocy, gdyż niczemu to nie posłuży, będzie to raczej skórka za wyprawkę. Panasonic ma podobną temperaturę krytyczną załączenia grzałek. W Twoim wypadku można by pokusić sie o wstawienie zaworu przebiciowego dla zmniejszenia pętli wodnej. Ciepła woda z podgrzanego wymiennika, zamiast do bufora pójdzie częściowo na powrót i powinna skrócić czas pracy samej grzałki, gdyż odłączenie jej zasilania wywali od razu błąd grzałki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie podzespołów to jak na tą cenę ( pół roku temu kiedy pompy były sporo droższe ) 12500 netto a w środku:

spreżarka mitsubishi ( wiadomo nie jest to scroll z dotryskami itp tylko zwykła dwurotorowa, ale opinie ma całkiem spoko a w dodatku nowa kosztuje 1200zł ) 

pompa obiegowa wilo ( czasowo były montowane innej firmy i były z nimi problemy + akcja serwisowa na wymianę ) ale moja jest w najnowszej wersji

Średni defrost trwa ok 3 minuty, przy czym grzałki używane są dosłownie 40s przy końcowej fazie jak temperatura spadnie o 10 poniżej zadanej, ogólnie jestem zadowlony z pompy poza tą nieszczęsną modulacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba zrobiłeś przegięcie z mocą samej pompy, dlatego przy tak niskich temperaturach zasilania nie może zejść z mocą. Zerkałem na ,,osiągi'' mojego klocka i wychodzi że przy temp-4 -2* COP trzyma dobre 2.9. Sama sprężarka chodzi na 600-1000W poboru średniego godzinnego, zaburzonego defrostami. Trochę więcej wilgoci zaczyna docierać na zachodnie rubieże kraju i widać to od razu na wymienniku pompy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuję jutro zasłonić tymczasowo strop w garażu ( jakąś folią by zatrzymać część tej temperatury ) zmienię parametr dT1SH na 5 ( jest taki domyślnie ) i może po paru dniach uda się pompie wyłączyć spreżarkę 🙂

2 minuty temu, carinus napisał(a):

Chyba zrobiłeś przegięcie z mocą samej pompy, dlatego przy tak niskich temperaturach zasilania nie może zejść z mocą. Zerkałem na ,,osiągi'' mojego klocka i wychodzi że przy temp-4 -2* COP trzyma dobre 2.9. Sama sprężarka chodzi na 600-1000W poboru średniego godzinnego, zaburzonego defrostami. Trochę więcej wilgoci zaczyna docierać na zachodnie rubieże kraju i widać to od razu na wymienniku pompy.

Fakt, mogłem pomyśleć o mniejszej jednostce ( 6kw ) i przy ewentualnych dużych mrozach dogrzewać klimatyzacją 5kw ponieważ i tak mam rekuperację więc powietrze teoretycznie powinno mieć podobną temperaturę w całym domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie bez klimy taka pompa powinna dogrzewać dom. Nie ma też co demonizować użycia grzałek, gdyż chwilowe załączenia w sumie i tak poprawią bilans zużycia prądu, zamiast dłuższej pracy sprężarki na wyższej mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy tutaj dążą łącznie ze sterownikiem twojej pompy aby zmniejszyć taktowanie które jest szkodliwe dla pompy a Ty na odwrót.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem już chyba odpuszczę temat i pozwolę pompie na pracę ciagłą 😄 Ale właczenie pompy raz na dwie godziny nie nazwał bym taktowaniem 😄 raczej dopuszczalną pracą pompy.

Sprawdziłem logi z listopada I sprawa wygląda słabo:

sprężarka się włączała ponownie gdy:

temperatura zadana 24c

temperatura wody na wejsciu na wymiennik osiągneła 19.9c ( dT1SH wynosiło wtedy 4 więc prawidłowo )
 

spręzarka wyłączała się gdy:

temperatura zadana 24c

temperatura wody wylotowej osiągneła 29c

temperatura wody na wejsciu na wymiennik 23c

idąc tym tropem pompa przy zadanych 27c powinna wyłączyć się dopiero gdy na zasilaniu będzie 32 stopnie a na powrocie 26. Mam nadzieję że jednak algorytm nie działa tak głupio I już chyba wolę pracę na niskich obrotach niż przegrzewanie wody do ponad 5c powyżej zadanej.

 

W chwili obecnej moc produkowana 3.3kw / przepyłw 0.6m3 a pobór prądu 940w. W sumie 3,51 cop przy temperaturze -3 ( podlasie 😄 )  Według tabeli wydajności powinno to być w okolic 4.1 ale badane jest to pewnie w określonych warunkach ( wilgotność, stopień zaszronienia wymiennika itp ) 

Dziękuję wszystkim za pomoc i życzę miłego dnia 🙂

Edytowane przez syko1992
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Trochę potestowałem ostatnio w praktycznie identycznych dni ( temperatura, ale nie sprawdzałem prędkości wiatru ) sprawność w przypadku korzystania z harmonogramu wydaje się wyższa:

Przykład:

dzień 1 temperatura w domu 21c 

temperatura wody ustawiona przez krzywą grzewczą na 26c

zużycie prądu na poziomie 18.7kw w 24h

Zauważalnie niske cop ( z tego co czytałem sprężarka przy niskim zakresie obrotów ma słabą sprawność ) 

 

dzień 2 temperatura w domu dalej 21c ale zamiast krzywej grzewczej ustawiony harmonogram na 2h pracy / 2h przestoju ( przy czym pompki obiegowe z bufora do podłogówki chodzą cały czas a temperatura wody ustawiona na 28c ( większa ponieważ w takim wypadku po wyłączeniu pompy ciepła w podłogówkę wchodzi woda od 28c ( na początku )  do 24c ( przed ponownym odpaleniem pompy )  ) by średnia wynosiła mniej więcej 26c

zużycie prądu 14,3 kw

Zauważyłem dużo większe cop co przełożyło się na zmniejszone zużycie prądu bez straty komfortu temperaturowego w domu.

załączam przykładowy wykres z dnia pracy na harmonogramie vs krzywa grzewcza:

harmonogram:

image.thumb.png.38b04ad57505fd0382be534e1339a946.png

 

krzywa grzewcza:

image.thumb.png.bea33459e8e62ffc150f7ed12dbb888f.png

 

Mam jeszcze parę kombinacji do przetestowania i zachęcam do dyskusji 🙂

pozdrawiam

Edytowane przez syko1992
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o moc elektryczną to biorę ją z licznika który monitoruje tylko pompę ciepła (  Supla MEW-01 ) i te dane są w miarę pewne.

Moc cieplna brana jest z modułu serwisowego kaisai ( wynika pewnie z wartości przepływu razy różnica temperatury wlot / wylot ).

Bardziej opieram się na zależności pobrana energiia / temperatura w domu w przypadku dni kiedy temperatura zewnętrzna jest jak najbardziej zbliżona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Może te PC nie są do podłogówki? Wiem, pytanie na przekór 😛 Ale 27C na powrocie, to przy docieplonych domach z samą podłogówką, to z założenia grzałki muszą się załączać (według algorytmu). Ja mam od 7 lat pompę i nigdy grzałka (poza rozruchem 8C w podłodze) nie była załączana. W instrukcji mam, że grzałka przy defroście została by użyta gdyby powrót spadł poniżej 23C.

Dom bardzo podobny do Ciebie @syko1992, a pompa (nominalnie) 11,5kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli bufor będzie zainstalowany na nitce zasilającej, temperatura wody potrzebnej do defrostów jest odpowiednia i grzałka nie musi być użyta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.