Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Atmos Dc25s- wysoka temp na spalinach


Emtecc

Rekomendowane odpowiedzi

66l to tylko teoria, komora to walec fi45 i długi na 40, ale realnie to 38 można upchnąć, żeby izolacji drzwi nie uszkodzić. 20kg to mokrego dębu można upchnąć, realnie to 15-17kg, jak na początku ważyłem, sosny 12kg. Średnio długości to 30-35cm. Stawiam na realną sprawność w okolicach 70%, co uważam za bardzo dużo jak na tak biedny wymiennik. Dobrym wsadem byłem w stanie podgrzać bufor (kocioł rozgrzany) (~960l) z 35 do 80-85 stopni 17kg drewna dębowego suchego na 8-10%, także rewelacji nie ma. 2 godziny grzało + pół godziny żar z kotła dogrzewał te kilka stopni. Byle jaki dolniak bez kilograma szamotu wyciągnie więcej kisząc opał i mając kilka m2 płaszcza.

Edytowane przez Mac08
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to teraz się zgadza 12kg x 3kw =36kw/18kw=2h palenia,,15kg x3kw=45kw/18=2,5h palenia,wg mnie z buforem to minimum 25kw bo i komora 100-125l i kłody 50cm można palić a takie 43cm mają handlarze drewna przeważnie

Edytowane przez maronka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, mcjszt napisał:

Mam podobne obserwacje co @Mac08, dzięki orkanowi Nadia miałem okazję palić dwie doby bez prądu, czyli naturalny ciąg i grawitacja 100% i nawet po usunięciu wszystkich hamulców spalin nie byłem w stanie napełnić bufora. Porównując do np mpma ograniczeniem wydaje mi się rozmiar dyszy, może być za dużym przewężeniem dla naturalnego ciągu. 

Tak wygląda dolna komora mojego atmosa po wypaleniu wsadu robinii, wkładka 83 stopnie, komin owal 120x240 i rck ustawiony na 20 Pa. Temp spalin do 250 stopni po osiągnięciu temp roboczej.

236890554_520594405693327_5079411631833282032_n.jpg

Dasz radę zrobić zdjęcie wymiennika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.02.2022 o 17:45, maracz napisał:

Również jestem ciekawy jak wygląda wymiennik po skończonym paleniu w takim prawdziwym kotle holzgas. Może ktoś pstryknie zdjęcie.

@maracz U mnie na maksymalnej mocy po 1 przepaleniu, nie widać tego na zdjęciach, ale nalot nie ma 1mm.

@maronka Mój wsad przykładowy. Okorki dębowe, jakie przed chwilą włożyłem, ważyły 14kg. 

IMG_20220204_124437.jpg

IMG_20220204_124551.jpg

IMG_20220204_124639.jpg

IMG_20220204_124720.jpg

IMG_20220204_124919.jpg

IMG_20220204_124936.jpg

IMG_20220204_141216.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Mac08 napisał:

@maracz U mnie na maksymalnej mocy po 1 przepaleniu, nie widać tego na zdjęciach, ale nalot nie ma 1mm.

@maronka Mój wsad przykładowy. Okorki dębowe, jakie przed chwilą włożyłem, ważyły 14kg. 

IMG_20220204_124437.jpg

IMG_20220204_124551.jpg

IMG_20220204_124639.jpg

IMG_20220204_124720.jpg

IMG_20220204_124919.jpg

IMG_20220204_124936.jpg

IMG_20220204_141216.jpg

Według mnie bardzo ładnie wygląda wymiennik, chodzi mi o brak sadzy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Kubaa napisał:

Co to jest to po bokach ceramiki w dolnej komorze? Ja mam gs 15 i nie mam takiego czegoś? 

To są zawirowywacze spalin.

Do kupienia coś w przedziale 200-300zł. Do zrobienia za 20zł kawałek blachy, ze 2-3 tarcze po 2.5zł do cięcia metalu,4-pack który wypijesz ze znajomym od dachów, który ma giętarke do blachy (lub sam jeśli masz stabilne imadło) i Ci ładnie powygina.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kubaa, masz dc15gs? W dc18s, jak chyba w każdym s PP jest niestety wysoko (poprawiłem to wczoraj), nie mam szczeliny, była fabrycznie też taką gąbką(właściwie wełną) doszczelniona, teraz to zaszło popiołem spieczonym, nie dotykam tego, nie warto.

IMG_20220205_094422.jpg

@KacperHG Dzięki za wskazanie różnicy w s a gs/gd, aktualnie prowizorka, ale faktycznie to jest to. Temp spalin 160-210, 14kg paliło się ponad 3 godziny, płomień nie zgasł. Nie wpadłem prędzej na to, żeby przenieść PP niżej, żeby cały wkład się nie palił.

IMG_20220204_182233.jpg

Edytowane przez Mac08
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwólcie koledzy że się wtrącę: Wymiennik po dzisiejszym rannym wypaleniu wsadu drewna z węglem:

IMG_20220205_140430.thumb.jpg.517c346694136041a84ef65a9b4c9b9e.jpgIMG_20220205_140606.thumb.jpg.3830074e8ee349b9294c1bf4f9884f58.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widać, że wiele osób próbuje wyciągnąć 100% z opału. Za małe wymienniki są w marketowych kotłach, żeby utrzymać 40-60 stopni w kominie, a zapychać tylko kocioł. U mnie spalając koło 100-150kg drewna dziennie taki asfalt tylko na płaszczu zostaje, w komin niewiele idzie, a dym prawie niewidoczny, niebieski. Mniej spalać się nie da, ale czopuch zimny. Niby nieefektywne, a jednak tak paląc jest więcej ciepła, jak kotłem 5 klasy przy tej samej wadze drewna. A komin i kocioł wystarczy wygrzać raz na kilka dni, a co miesiąc wyczyścić komin i kocioł, i z powrotem sadzę do kotła, żeby się paliwo nie marnowało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja cię nie rozumiem, masz atmos 18s i spalasz 100kg-150kg drewna czy litrów,100kg(150kg) = 300kw(450kw)/dzień ,to bardzo dużo a kocioł tylko 18kw,wtedy musiałby spalać na okrągło 24/dobę,a co do komina to u mnie raz do roku wystarczy i jest 5 litrów nawet nie sadzy tylko taki ala popiół,coś te atmosy takie eko nie są

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niepotrzebnie piszę, jak jest, ale już dokończę myśl.

Chodziło o spalanie w zwykłym dolniaku (trociniak), który nie jest w stanie spalać mniej. Niestety jest pozaklasowy, a w planach jest docieplenie domu, co wiąże się z mniejszym zapotrzebowaniem na ciepło. W kotle, który niżej niż 100-150kg nie może spalać na dobę(a klimat coraz cieplejszy, powyżej 10 stopni na zewnątrz zimą), palenie staje się trudne. Zachwycają się wszyscy sprawnością kotłów HG, jednak przeglądając forum 2 lata temu użytkownicy cieszyli się z uzyskiwania 3-3,5kw z kg suchego drewna. Nie posiadając bufora ciężko ocenić sprawność, a rok 2024 się zbliża. Więc wybój był prosty, albo atmos albo cichewicz sigma (większa komora), ale w papierach podobna sprawność, no a atmos tańszy, więc wybór prosty. Poza tym baliśmy się wymiennika rurowego, jak to zajdzie asfaltem, to koniec (spalanie drewna bez smoły było nam obce). Na poważnie nie braliśmy tych kotłów, bo blacha grubości zapewne 4mm na długo nie starczy(a żaden nie spali trocin). Do spełnienia wymogów 5 klasa + ecodesign nie liczy się pojemność instalacji, więc bufor był nieunikniony. Także jest to wpięte do instalacji, i użytkowane aktualnie w okresach przejściowych (dokładanie do atmosa opału 2 do 6 razy w ciągu dnia). Łatwo policzyć ciepło z kotła, jak ładuje bufor, przy temp na kominie w granicach 150-200 z pracującym wentylatorem. Wyszło optymistycznie 3,3kw. Ale poprzednio przy 250-300 szacunkowo 3kw z kg było osiągalne. Uznałem to za dobry wynik, jednak ważąc paliwo do atmosa i trociniaka, to przepalając atmosem paląc 20h/dobę ciepła na grzejnikach tyle nie będzie. 

Tak oczywiście, można się cieszyć z odkrycia kotła typu blaze harmony (nie pamiętam dokładnie), ale nie zamierzamy całe życie dokładać opału do kotła zimą. Posiadając kocioł o powierzchni rusztu 45x80 i wysokości 1,7m, spokojnie do 5 stopni na dworze dokładać wystarczy raz dziennie, w mrozy -10 i pracująca suszarnia to 3 razy dziennie jest dobrze dołożyć.

Nie możesz przeliczać wsadu, bo nie dokłada się do dolniaka, kiedy jest pusty, bo trocinami nie zasypiesz. Oczywiście moc kotła trzeba przewidzieć, bo reguluje się grubością opału i przesypuje trocinami. Także mając stolarnie, przecierając drewno nie zamierzamy wyrzucać trocin w ziemie, sprzedawać za darmo opału (albo dopłacać jeszcze) i kupować pelletu, węgla czy inne cuda. Mając 200-300kg wsadu drewna z trocinami spokojnie 2 dni kocił pociągnie 1 dzień stygnie, ale tak się nie użytkuje dolniaka. Przeglądając rynek kotłów nie ma chyba aktualnie kotła mogącego kontynuować ekonomiczne ogrzewanie. mpm ma podobną konstrukcję do trociniaka (z wsadem od góry), ale brakuje mu kilku ważnych elementów, który go dyskwalifikuje + są za małej mocy.

Użytkując mpm na grawitacji z temp wody na powrocie 20-30 stopni, na wyjściu 60-70 może byś osiągnął podobny rezultat przedłużając wsad o 1,5-2m , ale brak "klapy antywybuchowej" nie pozwala na spalanie trocin/pyłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.02.2022 o 09:42, Kubaa napisał:

Tez macie taką szczelinę u góry dolnej komory? Nad szamotem są takie dwie gąbki miękkie

16440504614776392150512717119258.jpg

Ta gąbka to sibral. U mnie ta szczelina nad ceramiką była dużo mniejsza, za radą z https://www.holzheizer-forum.de/forum/ uszczelniłem wełną mineralną ale w sumie nie widzę różnicy.

@Mac08 z profila CD zrobiłeś tę kierownice dla PP? 😄

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, nic lepszego pod ręką nie znalazłem, co by pasowało, a byłem ciekaw efektów😅 Zresztą z odzysku, bo już w wymienniku testowałem grzebienie zrobione z tego profila jako hamulec/zawirowywacz. Grubszej blachy się boję, żeby nie uszkodzić nic w kotle, przynajmniej na testy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A bez zawirowaczy jaką miałeś najwyższą temp. spalin jąką ci sie udało osiągnąć,mniemam na drobnym opale 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chwilowo 350 stopni nawet na drobnicy(wiadomo, nieodpowiedni opał) do 250 szybko podnieść, potem to tylko jeśli "pali się jak stodoła" cytując KacperHG. Ogólnie ciężko przekroczyć  300, chyba że wymiennik ma 2mm nalotu. Przy takich temperaturach kocioł nie daje 18kw (nominalna ponoć 20kw), a 25-30kw. Zaobserwowałem, że według instrukcji mając 160 stopni na kominie raczej nie uzyskam 20kw, raczej koło 12-15. Ciekawe jest też to, że w instrukcji przy mocy nominalnej kocioł ma spalać 3,8kg/h 🤣 wow ponad 5kw z kg, chciałbym to widzieć nawet w laboratorium w idealnych warunkach. 4kw/kg to nie problem, ale bez przesady

Edytowane przez Mac08
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na prawdę z tego co tu czytam to 3kw realne jest ale to i tak by było ok,ja u siebie tyle na moje oko wyciągam a mam wrażenie że w atmosach więcej ucieka patrząc na czas spalania i co w tym czasie nagrzewają

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

@mcjszt U mnie klapka od powietrza 2mm na śrubce, miarkownik odłączony, przy drobnym temp stabilna 190-220, rozgrzewa się z 30 do 80 w 15-20 min. Po odgazowaniu temperatura spada do 150-170, jeśli wsunę pręt powietrza wtórnego, węgiel drzewny spali się w godzinę, da porównywalną moc/h, co zgazowanie. Musze to zautomatyzować termostatem i siłownikiem, aktualnie czekam na części. Jeszcze za wcześnie, żeby opisać, co zmieniłem dołożyłem, za mało prób w boju.

A, i mam płytę żeliwną na dyszy, więc nie boję się o uszkodzenie.

Grube na tyle, że nie wadzi o ten płaskownik (30mm). Poniżej tak to wygląda, 3cm przelotu dołem po 2 stronach. To co na ostatnim zdjęciu, to jeszcze za wysoko powietrze według mnie, dlatego obniżyłem. Trzeba tylko uważać, żeby popiół nie zasypał tego, jeśli palisz bez wentylatora.

 

 IMG_20220228_142731.thumb.jpg.7505fd2766da1751dac14901d0e8db3e.jpg

IMG_20220225_074306.thumb.jpg.165617999794f1ce4ea9aca28e666935.jpg

IMG_20220220_175510.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.