Skocz do zawartości

Spaprane ocieplenie.


hubi78
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem wszystkim użytkownikom.

mam do was pytanie.mam domek parterowy,zostało w nim wykonane dość słabo ocieplenie stropu,chciałbym to poprawić i szukam sensownego rozwiązania.Dom ma strych użytkowy,ale nie mieszkalny.Na stropie ułożone zostało 10cm styropianu5/5 na mijankę a następnie została zrobiona wylewka betonowa 5 cm. I niby wszystko gra nic złego się nie dzieje,pomijając fakt,że powinna tam być folia paroizolacyjna na stopie pod styropianem i styropianu powinno być co najmniej 20cm.chciałbym teraz to docieplić i nie wiem jak się za to zabrać.Czy w takim przypadku ma sens dać 15cm dobrej wełny w połacie dachu ? i powiedzmy za rok dołożyć z 15-20 styropianu bądź wełny na strop? tylko jak to teraz zrobić czy położyć folię na wylewce dopiero potem styropian lub wełna i finalnie płyty OSB? czy inne deski które posadowił bym na legarach? Panowie proszę o pomoc,czy to co piszę ma sens,jak waszym zdanie powinienem podejść do tego tematu,bardzo nie chciałbym skuwać wylewki,czy jest jakieś rozwiązanie żeby to zrobić bez tego?

Edytowane przez Ryszard
Dodano prefiks
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dociepl połać, daj te 15 cm wełny z dobrą lambdą między krokwie i będzie OK.

Ja mam też na stropie styropian na to folia i wylewka (bez paroizolacji) i po 12 latach nic niepokojącego nie zauważyłem. 

Edytowane przez radik81
  • Zgadzam się 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ok to czy nie lepiej odpuścić te połacie i dać 30 wełny 15/15 na strop? tylko jak wtedy podejść do tematu tych foli co ich nie mam pod styropianem? no i jak to wełna by była to potem pozostanie mi rozwiązać problem podłogi na niej bo 30cm legary to nie takie tanie a chciałbym żeby strych był składzikiem dziadostw wszelakich domowych.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na części poddasza zrobiłem pomieszenia mieszkalne, dwa pokoje dla dzieciaków, łazienkę no i korytarz (klatka schodowa) dałem wełnę mineralną 2x15cm no i folię paroizolacyjną Isovera. Zostało tak bez płytowania przez zimę. Pomieszczenia nie były ogrzewane a temperatura w przeciętny dzień zimy nie spadała tam poniżej 15°C, w największe mrozy około 8°C więc coś tam jednak te ocieplenie chyba dało. To jest tylko moje zdanie i nie sugeruje żebyś tak zrobił u siebie 😉

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, hubi78 napisał:

Na stropie ułożone zostało 10cm styropianu

Rozumiem że na stropie betonowym?

Jeżeli martwisz się o brak folii paroizolacyjnej pod styropianem to przeczytaj to:

Uwaga! Na stropach masywnych poddasza nieużytkowego nad wszystkimi pomieszczeniami mieszkania, gdzie ciśnienie pary jest mniejsze niż 16 hPa nie należy stosować folii paroizolacyjnych. Strop z 3,5-centymetrowego betonu o oporze dyfuzyjnym r=1330 [m2·h·Pa/g] jest już wystarczającą paroizolacją nawet dla kuchni i łazienek (tam ciśnienie pary wynosi 13-16 hPa). Paroizolację z folii aluminiowej stosuje się tylko, gdy rzeczywiste ciśnienie pary wodnej jest większe niż 16 hPa.

 

Wycinek ze strony Rockwool co prawda na temat wełny,ale ta sama zasada przy styropianie.

Na twoim miejscu teraz ułożyłbym na tę wylewkę betonowa którą masz na styropianie drewniane legary i docieplił wełną mineralna między legarami.

Legary nie muszą być 30 centymetrowe i nie muszą być grube.

Możesz zastosować 2 razy po 10 cm i ostatni legar na wierzchu 12 cm montowane krzyżowo  w ten sposób    (  #  )

Wełna układana 3 razy po 10 cm 

Dlaczego ostatni legar 12 cm,ponieważ potrzebujesz szczeliny wentylacyjnej między wełną a docelową podłogą.

Zobacz link to wyjaśni Ci wszystko.

https://www.rockwool.com/pl/produkty-i-rozwiazania/izolacja-dachow/dachy-skosne-i-poddasza/ocieplenie-poddasza-nieuzytkowego-na-stropie-belkowym/

Musisz pamiętać że pod pierwsze legary na wylewce należy podłożyć paski np.papy lub plastikowe podkładki dystansowe np.do okien,żeby drewno nie miało bezpośredniego  kontaktu z wylewka betonową.

Pozdrawiam

plasticfun

Edytowane przez plasticfun
korekta
  • Zgadzam się 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jest tylko jeden „minus” takiego sposobu z ktorym sie zgadzam. Na poddaszu (uzytkowym ale nie mieszkalnym) bedzie taka sama temperatura jak na zewnatrz, czyli przy -20 na poddaszu tez -20 (+/-).

Docieplajac polac: wieksze pole powierzchni = Wiecej materiału, wieksze straty, wieksza kubatura, wiecej energii, ale cieplej i jesli potrzebne jest tam utrzymywanie dodatniej temperatury to ok. Zalezy tez jak zrobione pokrycie wstepne itd.

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dobra to tak to zrobię.pierwsze legary dam na paski papy,resztę to tak jak mi sugerowliscie czyli trzy warstwy po 10cm.rozumiem że foli nie daje.łącznie tego wszystkiego na stropie będzie 10cm styropianu/5cm wylewki/3x10cm wełny 0035.to chyba będzie wystarczające.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się kolego @hubi78to będzie więcej niż wystarczające.

Pamiętaj tylko o 2 cm szczelinie wentylacyjnej między wełną a deskami lub płytami które zamontujesz na legarach.

I oczywiście szczelinie między deskami podłogowymi.

Ja nie mam stropu betonowego tylko drewniany i mam ułożoną już folię paroizolacyjną pod legarami na to dam 35 cm wełny izolacyjnej. 

U u siebie będę robił identycznie tę podłogę. Zostało jeszcze trochę płyt OSB 22 mm z dachu . Tyle że zamiast desek potnę te płyty OSB na paski o szerokości 20 cm  i przykręcę do legarów z 1 cm szczeliną pomiędzy.

pozdrawiam

plasticfun

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jeśli z jakiegoś powodu nie dam rady kupić legarów 12cm to wówczas tam gdzie będzie podłoga mogę zejsc z ostatnia warstwą do 7cm? żeby te 3cm były luzu,a wełnę 7 kupie z dobrym współczynnikiem,reszta strychu gdzie nie będzie podłogi będzie wełna 3x10 na poprzek i tak sobie to będzie leżało spokojnie.

więc pierwsze dwie warstwy wełna 10cm 0035 trzecia warstwatej tej samej(tam gdzie skosy i nie ma podłogi) a środek domku mniej więcej tak 6 metrów na 6 położę te 7cm jakiejś bardzo dobrej wełny i na to deski,oczywiście ze szczelinami jak piszesz.

 

pozdrawiam.hubi78

Edytowane przez hubi78
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście Twój pomysł z wełną 7 cm też jest bardzo dobry.

 

Pozwól że podsunę Ci jeszcze  pomysł co do legara 12 cm to możesz dać 10 cm i dokręcić łatę 2 cm lub skręcić lub zbić razem 2x6 cm a legary 10 cm to 2x5 cm.

Być może taka opcja  będzie tańsza.

Jaką decyzję podejmiesz to już od ciebie zależy.

pozdrawiam

plasticfun

 

 

Edytowane przez plasticfun
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dzięki bardzo za pomoc,już mam nakreślony plan działania,jeszcze tylko jedo pytanie

czy muszę zaimpregnować teł legary,jak bym kupił je suche,ale niezaimpregnowane?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, hubi78 napisał:

 mam nakreślony plan

Wszystkie ściany, czy to nośne czy działowe,  powyżej tej ocieplonej  posadzki, już na styku z wylewką  działają jak radiatory, to co masz to jest dziurawe ocieplenie z poważnymi mostkami termicznymi.

Musiałbyś odkuć wylewki przy ścianach na 30 cm,  łączyć się z  tym ułożonym   styropianem,  izolować wszystkie  ściany dookoła wewnątrz na wysokość przynajmniej 1 m . 

Dalsze dokładanie izolacji na posadzce niewiele pomoże.       

Lepszy efekt osiągniesz ocieplając wełną połacie dachu, pakując tam 30cm wełny. 

Musisz też ułożyć porządnie wiatroizolację z grubej folii paroszczelnej od strony  pomieszczenia.   

To poddasze też  musi mieć szczelne  okna  i drzwi. 

Na poddaszu powstanie   bańka izolacyjna z powietrza uwięzionego pomiędzy wełną a styropianem. 

Edytowane przez Animus
  • Zgadzam się 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Animus napisał:

Na poddaszu powstanie   bańka izolacyjna z powietrza uwięzionego pomiędzy wełną a styropianem. 

Kazde pomieszczenie musi byc wentylowane. Banki byc nie moze!

Nic nie pisal o sciankach dzialowych na poddaszu a nawet jesli sa to postawi nowe g-k na legarach.

Kazde zwiekszenie grubosci izolacji zmniejsza straty energii. Lepsze efekty beda na stropie niz w polaciach.

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Animus napisał:

Musiałbyś odkuć wylewki przy ścianach na 30 cm,  łączyć się z  tym ułożonym   styropianem

Zrobienie wanny ze styropianu lub połączenie wełny że styropianem z tym to jeszcze się zgodzę tzw.ciągłość izolacji,ale robienie bańki to absolutnie nie.

I nie ma tu potrzeby izolacji na wys.1m w przypadku wanny że styropianu wystarczyłoby na docelową gr.izolacji z wełny.

W tym przypadku było by to ok.35 cm.

Ale wszystko też zależy od możliwości finansowych inwestora.

Jak napisał kolega @PioBin każde pomieszczenie musi być wentylowana w domu, piwnicy, poddaszu lub szopie. Czy będzie to wentylacja grawitacyjna czy mechaniczna to już zależy od inwestora.

 

Edytowane przez plasticfun
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, PioBin napisał:

Kazde pomieszczenie musi byc wentylowane. Banki byc nie moze!

Nic nie pisal o sciankach dzialowych na poddaszu a nawet jesli sa to postawi nowe g-k na legarach.

Kazde zwiekszenie grubosci izolacji zmniejsza straty energii. Lepsze efekty beda na stropie niz w polaciach.

To nie ma o czym z Tobą dyskutować, jeżeli  robisz takie wpisy.

 

Cytat

@plasticfun

I nie ma tu potrzeby izolacji na wys.1m w przypadku wanny że styropianu wystarczyłoby na docelową gr.izolacji z wełny.

Kładąc na stropie nie można uzyskać ciągłości izolacji, pozostaną mostki liniowe w miejscach gdzie stoją ściany. 

Ja was dokształcać nie mam zamiaru, wtrąciłem się tylko żeby  @hubi78 miał to wreszcie  lepiej, zaintrygował mnie tytuł:   "Spaprane ocieplenie".

Edytowane przez Animus
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Animus kolega @hubi78 nie napisał  nic w pierwszym poście o tym że na poddaszu ma ściany działowe.

Jeszcze raz się powtórzę:

18 godzin temu, Animus napisał:

Musiałbyś odkuć wylewki przy ścianach na 30 cm

 Myślałem że masz na myśli ściany zewnętrzne, dlatego napisałem wanna ze styropianu.

A mogłem dopisać jeszcze dookoła budynku przy murłacie lub ścianie kolankowej.Wtedy było by bardziej zrozumiałe.

I dlatego co do ciągłości izolacji to dlatego przyznałem Ci rację, mając na myśli to co napisałem powyżej.

Też nie mam zamiaru się z Tobą spierać ani pouczać.

Po to jest to forum żeby dyskutować i pomóc znaleźć szukającemu pomocy poprawne rozwiązanie.

Razem możemy więcej.

pozdrawiam

plasticfun

 

 

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pisałem ogólnie o wszystkich  ścianach, że nawet ściany działowe murowane na stropie są mostkiem liniowym, dlatego że bez izolacji nad wszystkimi ścianami, czyli ocieplenia w dachu, połączonego ze styropianem  ścian zewnętrznych,  temperatura w tych wszystkich pomieszczeniach jest prawie identyczna jak na zewnątrz budynku.       

Jeżeli jest nieco cieplej to tylko przez straty w ciągłości izolacji, bo co, lub kto miałby ogrzewać te strychowe m2. 

 

 

Edytowane przez Animus
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.11.2021 o 21:44, hubi78 napisał:

czy muszę zaimpregnować teł legary,jak bym kupił je suche,ale niezaimpregnowane?

 Sorki przeoczyłem Twoje zapytanie.

Polecam zastosowanie drewna suszonego komorowo. W takim drewnie zostają wyeliminowane wszelkie grzyby i szkodniki. Nie wymaga też impregnacji jeżeli nie jest narażone na warunki atmosferyczne.

Jeżeli zastosujesz drewno sezonowane to wtedy wskazana jest impregnacja.

Pozdrawiam

plasticfun

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie,sprecyzuję,na strychu nie mam żadnych ścian,są tylko cztery drewniane legary ok 20x20 podpierające dach kopertowy,są one wsparte na stropie,jest komin który będzie zaizolowany styropianem 10 do wysokości ok 2metrów.jest ścianka kolankowa ok 50cm która zaizolowałem styropianem 10cm,niestety nie skułem wylewki więc izolacja ścianki kolankowej jest od wylewki więc tu na razie będzie mostek,ale jak teraz na całą wylewkę dam 30cm wełny to chyba będę miał cały dom zamknięty,dodam jeszcze że izolacja ścianki kolankowej łączy się z izolacją zewnętrzna domu przykrywając ściankę i murłatę szczelnie wełną.czemu tu wełna ty styropian,to sam nie wiem,jest co jest i na chwile obecną mostek jest w postaci wylewki,ale skoro ja całą zakryje to chyba zlikwiduje to ostatecznie?

  • Zgadzam się 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pozostanie minimalny mostek na laczeniu wylewki i scianki kolankowej. Po przykryciu 30cm wplyw na calosc niewielki.

Komin troche wiecej zrob 15 to minimum.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Propozycja moja jest taka... na wylewce ułożyć 15 cm frezowane płyty PIR z lambdą 0,020 do 0,025W/mK. Po nałożeniu płyty PIR, ułożyć płyty OSB jako podłoga. Nie na każdą płytę OSB mocować śrubą kołkowaną do 5 cm wylewki. Płyta OSB, oczywiście frezowana, legarów nie trzeba. Nacisk na 1 m2 płyty PIR do 300 kg. Płyta PIR obustronnie foliowana folią aluminiową. Robota prosta jak cholera... samemu można wykonać !

Pod kątem właściwości, płyta PIR 15 cm odpowiada 30 cm wełny mineralnej

Edytowane przez dino49
  • Lubię to 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A cena jak wygląda podłogi  płyty PIR z  płytą OSB. 

Styropiany ostatnio sporo  podrożały i płyty OSB również, drewno na legary też trzeba kupić.

A wystarczy trochę wełny sznurek i folia paroszczelna. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

żadne z rozwiązań nie jest tanie,płyta PIR najdroższa,ale najprostsza i najszybsza.Napisz prosze jak wykonac więc to układanie wełny w połacie,pisałeś wcześniej,że ma to być 30cm,moje krokwie mają 18cm więc wejdzie tam spokojnie 15cm a potem co? jak miałbym dac te drugie 15? domyślam sie,że potrzebne benda kontrłaty i miedzy nie wełna ? a na to folja paroszczelna ?

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zanim ulozysz ta welne w polaciach to jakie jest pokrycie wstepne? Folia, deskowanie, papa czy jeszcze cos innego bo to tez ogranicza mozliwosci, czas, naklad srodkow…

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.