Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

No co z tym buczeniem w piecu? Macie pomysły jakieś?

Opublikowano

Sprawdź, czy silnik pompy jest w poziomie. Co do sadzy, to w kotłach dolnego spalania jest to normalne zjawisko.

Opublikowano

Witam. Zdecydowałem się na DORa 12, ale niestety dzisiejsza noc (-14) udowadnia, że brakuje mu mocy dla mojego budynku. Mam co prawda zmodyfikowany palnik leżący na ostatnim ruszcie, ale proszę jednak o sugestie jak zwiększyć moc kotła. Oczywiście w każdej chwili mogę wrócić do wersji fabrycznej. Przeglądałem instrukcję pod kątem porównania do DORa 16, ale różnic w nich nie widzę poza materiałem pierwszej przegrody.

 

Temp. zewn.: -14 *C

Ustawienie miarkownika: 90 *C (max.)

Temp. wylot kocioł: 64 *C

Ustawienie zaworu 4D: 7

Temp. na grzejniki: 45 *C

 

Proszę o podpowiedź czy da się zwiększyć moc kociołka i jak to zrobić.

Pozdrawiam

Opublikowano (edytowane)

Witam.

Z tego co ja się orientuję to moc kotła reguluje się po przez ilość palącego się węgla, a co do różnic to 16 ma wyższą gardziel palnika i dlatego ma większą moc.

Co do braku mocy to napisze co ja bym zrobił:

1.  Sprawdziłbym czy mam czysty wymiennik.  Przy kotłach na styk lub za małych każdy milimetr sadzy wyraźnie czuć.

2. Czy wrócić do wersji fabrycznej (usunąć palnik) i czy to coś da to tylko ty możesz to sprawdzić.

3. Poświęcić jakieś mniej ważne/uczęszczane pomieszczenia po przez zmiejszenie temp. na termostatach lub lekkie przykręcenie zaworów przy   

    grzejnikach.

4. Jeśli powyższe czynności nie dadzą rezultatu to możesz spróbować zrobić ze swojego dora kociołek górno-dolny (wystarczy wyjąć blache

    nad wiszącym wymiennikiem między komorą spalania a zasypową) i wtedy za wymiennik robi komora załadowcza a kociołek ma większą     

    moc.

 

PS: Co do zaworu 4D się nie wypowiem bo nigdy z takim nie miałem doczynienia ale zakładam ze próbowałeś na nim już róznych ustawień bez

       rezultatu.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania poprzedniego postu
Opublikowano

Dlaczego na grzejniki dajesz tylko 45*?,za mało dla budynku niedocieplonego.

Ustawisz na 55* i będzie OK.

Opublikowano

W domu potem jest za ciepło, mam dużą powierzchnię grzejników. Poza tym to działa w dwie strony. Jak dam więcej na grzejniki to tam temp. wzrośnie, ale na wyjściu z kotła spadnie i powrót stanie się zimniejszy, kocioł tego nie może dogrzać.

Opublikowano (edytowane)

Zerknij jeszcze raz na rysunki przekrojów 12kW i 16kW. Większy ma wyżej kończącą się pierwszą przegrodę, no i jest ona z ceramiki.  Czyli przewidziana przestrzeń dla palącego się węgla jest większa i jego skłonność do rozpalania sie też jest większa. Szamot nie chłodzi zasypu. Jeśli masz u siebie zrobiony jakiś palnik szamotowy, to obszar żaru jest dodatkowo zmniejszony. Metoda na zwiększenie mocy jest prosta. Puść troche powietrza przez drzwiczki zasypowe, żeby poziom żaru się podniósł.  Tylko uwaga, w ten sposób można rozpalic cały zasyp, a wtedy może dymić przez drzwiczki zasypowe. Dlatego z umiarem trzeba to zrobić, albo dorobić na szybko jakąś rurę wezyra.

Edytowane przez gondoljerzy
Opublikowano

Proszę o podpowiedź czy da się zwiększyć moc kociołka i jak to zrobić.

 

Może wystarczy dać lepszy opał?

Możesz również spróbować palić groszkiem, drobniejszy węgiel bardziej gazuje i szybciej się spala.

A swoją drogą jakim węglem palisz i jaką powierzchnię ogrzewasz?

Opublikowano

Jak dam więcej na grzejniki to tam temp. wzrośnie, ale na wyjściu z kotła spadnie i powrót stanie się zimniejszy, kocioł tego nie może dogrzać.

 

Jak Ci się powrót ochłodzi, to się nic nie stanie. Na krótki czas to nie problem, tym bardziej, że palisz dość ostro, nic Ci się nie wykropli.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Ostatnio zaobserwowałem podczas czyszczenia kotła, że mój wymiennik jest lekko pokryty takim nagarem, próbowałem to skrobać do żywej blachy ale ciężko odchodzi.

Jak tego się pozbyć, czy tak ma być i się nie przejmować.

Edytowane przez tofek
Opublikowano

Ja kupiłem kilka szerokich dłut stolarskich po kilka zł, niektóre wygiąłem by lepiej i łatwiej skrobać w dolnych częściach wymiennika. Stosuję co kilka tygodni, gdy zbierze się grubsza warstwa nagaru, ogólnie wystarcza szczotka druciana (np fi50)  :)  

Opublikowano

Gdzie można dokupić cegłę szamotową (tą między komorą spalania a zasypową). Jak ktoś wcześniej pisał lubią pękać co u mnie tęż nastąpiło po 3 miesiącach użytkowania.

Opublikowano (edytowane)

Panowie - ten temat czytam już kolejny raz przykładając szczególną uwagę do postów kolegi AdamGuitar. Problem w tym, że na przestrzeni tych kilku lat nie ma w tym temacie wypracowanej jednorodnej linii odnośnie zmniejszenia mocy kotła. Rozwiązań jest dużo ale nie do końca trafionych. Adam wykonał świetną robotę ale odnoszę wrażenie, że nie znalazł rozwiązania które można uznać za ostateczne i modelowe. Możliwe, że się mylę. Bezdyskusyjnym "pewniakiem" jest na pewno uszczelnienie kotła.

Ostatecznie wypracowałem koncowe rozwiązanie. Używam tylko część dużego rusztu (przedni od strony szamotu). Ponieważ mam bardzo małe zapotrzebowanie na ciepło ruszt przedni jest zasłonięty do połowy blachą , drugi od strony drzwiczek pozostał ale jest rozłączony i całkowicie zasłonięty. Oczywiscie wielkość rusztu odsłonietego zależna jest od mocy jaką chcemy uzyskać. Doszczelnć należy ruszt wiszący z rusztem poziomym  (jak na rysunku poglądowym). Ponadto posiadam powiększony zasobnik 40 l co daje pojemność samego dodatkowego zasobnika 30 kg + 16 kg oryginalny (najlepiej nie schodzić do lini żaru ze zużyciem paliwa). Maksymalnie dosypałem 48 kg. takie rozwiązanie jest najbardziej optymalne. Z pozostałych rozwiązań stosowanych wcześniej pozostał jeszcze większy szamot górny, mechaniczny ruszt ze sprężyną gdyby trafił się kamień.

post-4692-0-86200100-1421312516_thumb.jpg

post-4692-0-01897100-1421312026_thumb.jpg

Edytowane przez AdamGuitar
Opublikowano

Witam

Posiadam Bunderus Logano S 111 12(13,5) kW proszę o info jak uzyskać największą stałopalność w tym piecu, jakie najlepsze paliwo.

Dzięki za wskazówki i sugestie. 

Opublikowano

Najlepiej poczytać ten wątek i kilka innych o kotłach dolnego spalania, a następnie wyciągnąć wnioski adekwatne do własnej sytuacji.

Opublikowano

 

 

Temp. zewn.: -14 *C

Ustawienie miarkownika: 90 *C (max.)

Temp. wylot kocioł: 64 *C

Ustawienie zaworu 4D: 7

Temp. na grzejniki: 45 *C

 

 

 

 

Trochę późno odpowiadam, ale czy nie wydaje Ci się, że 45 st. idące na grzejniki to trochę mało przy takim mrozie? Wydaj mi się, że wystarczy pokręcić 4D aby na instalację poszło co najmniej 60-70. I jak masz jakiś palnik dorobiony to go oczywiście wywal na czas mrozów. 

Opublikowano (edytowane)

A w jakim celu? Generalnie w celu podniesienia sprawności spalania, powietrze powinniśmy podać jak najbardziej podgrzane.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby kopiowania ostatniego postu
Opublikowano

Zasilanie w powietrze zrobione mam fi160 spiro. Czerpie 2m ponad chodnikiem i od niej w dół idą dwie rury rozciągające się, całość ok 5m. Kończy się z boku kotła i nie wychładza to kotłowni, a co ważniejsze operatorowi nie wieje po plecach ni nogach.

Pomimo kotła ssającego powietrze, w kotłowni działa wentylacja grawitacyjnie, czyli fi160 jest nadto.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.