Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chciałbym kupić do swojego domu Logano S111-2 12kW czy tam 13,5kW. Tylko nie wiem czy on da rade to raz i dwa czy on czasami nie będzie palił tyle samo co stary kocioł. Mam 120m2 podpiwniczony, parter i piętro. Dom z lat 1988-90 jakoś. Ściany 40cm grubości, na zewnątrz cegła biała z tamtych lat (suporex) pustka powietrzna i wewnętrzna warstwa kratówka. Okna z okresu budowy domu, czyli drewniane 2 szybowe. Ale mógłbym jakoś doszczelnić je. Dach płaski - papa, styropianu chyba niewiele.

Na ciepłowłaściwie.pl zrobiłem ten audyt energetyczny to mi wyszło, że w najmroźniejszy dzień zimy potrzebuje 12kW, ale tam nie ma takich materiałów z tamtych lat.

No i obecny kocioł Elektromet 30kW górniak jak zrobiłem test i 3 dni opalałem 24h/dobę to pochłaniał 50-60kg przy temp. 0C. Dom jest raczej energochłonny. Najbardziej boję się tego, że ten Logano 13,5kW nie da rady przy średniej dobowej -10C no i że pracując na mocy maksymalnej też pochłonie te 50kg na dobę.

Więc mógłby ktoś kto ma ten kocioł i dom o podobnych parametrach najlepiej z tamtych lat powiedzieć ile trzeba włożyć do niego? Ja teraz palę od rana do wieczora bo szkoda węgla. Ale wiem, że w dolnym spalaniu najlepiej palić ciągle ale to nie problem przecież bo tylko dosypywać i rusztować. O tym kotle już dużo czytałem i np. instrukcja Buderusa podaje, że zużycie to 5,3kg/h a instrukcja od Dakona 3,2kg/h. To taki mały kociołek może tyle spalić przy mocy nominalnej? To mój Elektromet też ma podane 65kg/13h więc te 5kg/h no ale to 30kW a nie 13.

Bać się tego spalania 5kg/h??? Słyszałem też, że wersji 16kW nie kupować bo ma płytki szamotowe w pierwszej przegrodzie. No ale to co one pękają za często?

Opublikowano

Witam

Jestem początkującym użytkownikiem Logano S 111. Stąd kilka moich pytań:

  1. Jakie paliwo polecacie do pieca, Ja używam wegla typu groszek granulacji 20-40 mm. Po osiągnięciu zadanej temp. Ładuje w piec spore polana jak do kominka (takowe posiadam) dwie, góra trzy sztuki i zasypuje węglem.

  2. Jaka jest najbardziej ekonomiczna temperatura na piecu (słyszałem że 70', że czy na piecu mamy 50' czy 70' zużycie węgla jest prawie takie same)

  3. Czy to prawda że opalanie węgielm o większej granulacji pow 40mm zwiększa stałopalność?

  4. Czy zwiększenie temp. zaworem trójdrożnym wpływa na ekonomie spalania (przy obecnych temperaturach na zewnątrz, mam przykręcony zawór jakieś 50% w domu ciepło nie za gorąco a na piecu 70'piec przez to czysty)

Opublikowano

[...]

Na ciepłowłaściwie.pl zrobiłem ten audyt energetyczny to mi wyszło, że w najmroźniejszy dzień zimy potrzebuje 12kW, ale tam nie ma takich materiałów z tamtych lat.

No i obecny kocioł Elektromet 30kW górniak jak zrobiłem test i 3 dni opalałem 24h/dobę to pochłaniał 50-60kg przy temp. 0C. Dom jest raczej energochłonny. Najbardziej boję się tego, że ten Logano 13,5kW nie da rady przy średniej dobowej -10C no i że pracując na mocy maksymalnej też pochłonie te 50kg na dobę.

 

 

Nie chcę Cię martwić, ale jeśli dom będzie rzeczywiście potrzebował 12kW na godzinę, to przy węglu 25MJ raczej nie spali mniej niż 50 kg. Z wyliczenia wychodzi 41,5 kg zakładając 100% sprawności kotła. Zakładając realną sprawność na poziomie 80% to wychodzi właśnie ok. 50kg... 

Opublikowano (edytowane)

...12kW, ale tam nie ma takich materiałów z tamtych lat.

 

Ale podajesz rok budowy, a to już algorytmowi wiele podpowiada.

 

Inna sprawa, że możesz na oko przyjąć sprawność dolniaka jako dwukrotnie wyższą od głupio palonego górniaka. Czyli z kg węgla uzyskasz np. 5kwh energii, a nie np. 2 z górniaka.

Nie znam się na tyle, ale chyba aż tak złych okien nie masz, by przy -20* dom potrzebował 100W/mkw

Edytowane przez ksgw11
Opublikowano

Tzn. policzyłem jeszcze raz i wyszło w najmroźniejszy dzień 10-12kW (srednia dobowa -16C) ale to rzadko się zdarza. A przy przeciętnym dniu (okolice 0C) to poniżej 6kW. Czyli załóżmy 25MJ z kg węgla to 7kWh przy 100% sprawności. Załóżmy, że sprawność S111-2 to 70% to 5kWh z kg takiego węgla. W przybliżeniu 25kg na dobę. Tylko nie jestem pewny czy dobrze wybrałem bo ściany mam 2 warstwowe z pustką powietrzną, zewnątrz taka biała cegła jak na zdjęciu ale nie wiem jak się nazywa - wybrałem na tej stronie cegła silikatowa dziurawka.

post-61185-0-94257000-1422791441_thumb.jpg

wewnętrzna warstwa z cegły kratówki czerwonej - coś takiego

post-61185-0-75012800-1422791583_thumb.jpg

Kocioł mam 30kW palony prawidłowo od góry, pół komory szamotem zasłonięta ale sprawność raczej kiepska bo wymiennik w sadzy a prawidłowe spalanie to wtedy jak w środku kotła białe wszystko jest.

 

Opublikowano

Witam

Co sądzicie o wyjęciu przegrody (przy obecnej aurze i tak trzeba przejść na system przepalania) jak również w lecie zamierzam ogrzewać wodę CWU. Nie zależy mi na długiej stałopalności. Czy takie zmiany nie wpływają negatywnie na piec? Jaki opał proronujecie? Pomijająć węgiel groszek 20-40mm granulacja. Jak sprawują się inne paliwa na zrąbki drzew, brykiet itp.  

Opublikowano

@ AdamGuitar

 

W jednym z wcześniejszych swoich postów pisałeś, że masz w okresie letnim zużycie paliwa ok 4 -4,5 kg/ doba, jak dobrze pamiętam.

I w związku z tym mam pytanie: czy to się pali cały czas i taką stało palność osiągasz, czy odpalasz i tylko tyle zasypujesz jednorazowo do przepalenia dla cwu ?

 

Zmodyfikowałem swój kociołek za poradami z forum i nie ukrywam, że udało mi się zejść z opałem o 1/2 , a z popiołem o 1/2 -2/3 w stosunku do stanu poprzedniego. No po prostu bajka. Od razu uprzedzam ewentualne pytania, nie zrobiłem nic więcej niż tylko klasyka palnika. A wydłużenie stało palności uzyskałem poprzez cykliczne, doświadczalne zmniejszanie szerokości komory spalania.

Opublikowano

Witam

Nie wiem czy to pytanie było do mnie? 4,5-5kg to dobry wynik. Jak wcześniej pisałem to moje początki z tym piecem. Przy obecnych temperaturach stosuje tzw. przepalanie na ogrzanie domu i CWU. Do pieca wkładam kawałki dektury parę cienkich szczap drzewa sosnowego, kilku cm. warstwę węgla na to dwie, trzy polana drewna (jakieś owocowe) i zasypuje to węglem. Taki zasyp stacza na 9-12godzin, zdoła ogrzewajać wodę w 150l bojlerze do temperatury 45'(tyle wystarczy przy priorytecie wody) i ogrzewa dom. Już pytałem o opinie czy wyjąc tą przegrode w okresie letnim kiedy tylko będzię ogrzewana CWU w krótszym czasie pozwoli uzyskać wyższą temperaturę (skróci się stałopalność) Jak na razie stosuje paliwo zalecane przez producenta, z małymi modyfikacjami. Jakie jeszcze dobrze spala się w piecu?

Opublikowano

Jak wyjmiesz przegrode to rozpali ci się zasyp od razu cały, dym z komina i marnowanie paliwa. Nic nie kombinuj. To dolne spalanie i innego w nim nie uzyskasz, tzn. można by od dołu uszczelnić komore i podpalić od góry zasyp, ale klapa załadowcza długo nie wytrzyma bo będzie bezpośrednio nad ogniem, a rozgrzana będzie tak, że wodę w czajniku zagrzejesz. Nie kombinuj bo nie warto.

Opublikowano

A ja ponawiam moje wcześniejsze pytanie. Jak mi się włącza pompa obiegowa (nowa i sprawna) to drży mi piec w środku (zdaje się od przepływu wody). Jak dotykam miarkownika to czuje wyraźne drżenie. Nie przeszkadzałoby mi to, ale piec drży a w domu to słyszę głośne buczenie. Czy pompa ma za duże obroty? Mam ustawioną na 1. Moja instalacja : grawitacja + pompa na by pass. Napiszcie mi jakieś pomysły na to bo kazałem instalatorowi wymienić pompę z elektronicznie regulowanymi obrotami, a to dodatkowy dla mnie koszt i gdy się to nie sprawdzi to jestem w plecy.

Opublikowano

Zapewne to nie pompa hałasuje a zawór zwrotny, poszukaj na forum, było wiele razy

Opublikowano

Przebudowałem znowu swojego dora.

Zatkałem dopływ PW od dołu, a przez boczne kanały doprowadzające powietrze, przełożyłem rurkę 1/2 cal z wywierconymi 9-cioma dziurami. 5 sztuk 6 mm i 4 sztukami 8 mm.

W ten sposób dostarczam podgrzane PW prosto w ogień.

Póki co sprawuje się to nienajgorzej.

Opublikowano
przepraszam za ta lawine maili z pytaniami, jak juz pisalem jestem poczatkujacym i stad tak wiela pytan. W swojej notlowni mam zainstalowanego Logano s 111 12KW (13,5) bo opalam weglem kamiennym.czy bardziej ekonomicznie jest ogrzewac CWU i CO równolegle CWU np do 60'czy z prorytetem CWU na np 45'czy pompke CWu ustawic np na ( II bieg) ?

Jesli na chwile obecna nie potrzebuje tyle ciepla to czy wystarczy zmniejszyc na miarkowniku czy lepiej np zmniejszyc szamotem komore spalania. W instalacji mam zainstalowany zawór trójdrozny, jakie optymalne powinien miec ustawienia? ustawiajac go np na 50% rozumiem ze wieksosc ciepla bedzie kierowana na CWU, ale czy bojler da rade ja odebrac i zmagazynowac. Wiele mozliwosci stad wiele pytan. 

Dzieki za wszelkie rady

Opublikowano (edytowane)

witam nie moge połapać się o co chodzi z cwu ,za ciepłą wodę odpowiada sterownik do cwu i na ile ustawisz to tyle będziesz miał zasobnik na wodę to nie bufor  ,piorytet ustawia się gdy jest duże zapotrzebowanie na wodę w danym momencie . w moiej kotłowni jest tak że na  głównym obiegu  z pieca podłączony jest 300l( piec i solary) zasobnik cwu z pompą 1 bieg , temp zadana 42 c dalej jest zawór czterodrożny do obiegu grzejnikowego za nim pompa i tyle bo są to dwa obwody które pracują osobno np, ustawisz miarownik na 60 ,cwu nagrzeje się  tylko do 42  stopni ,równocześnie część ciepła idzie na grzejniki ,jak nie będzie już dużego zapotrzebowania na ciepło to miarownik zamknie klapę ,temperaturę w domu reguluję zaworem czterodrożnym który ustawiony jest dla moich wymagan na 7,ale trójdrożne działają trochę inaczej więć musisz ustawiać je indywidualnie do potrzeb, a tak na marginesie od czterech lat zastanawiam się czy tego zaworu wogóle nie wywalic lub zamontowac dodatkowy waipas) bo jak puszczam pełną moc na grzejniki nastawa 10,( trzeba szybko nagrzac ) to i tak zawór miesza cześć wody zasilającej z powrotną np, na piecu 80 stopni a grzejniki idzie 71stopni

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby kopiowania ostatniego postu
Opublikowano

a tak na marginesie od czterech lat zastanawiam się czy tego zaworu wogóle nie wywalic lub zamontowac dodatkowy waipas) bo jak puszczam pełną moc na grzejniki nastawa 10,( trzeba szybko nagrzac ) to i tak zawór miesza cześć wody zasilającej z powrotną np, na piecu 80 stopni a grzejniki idzie 71stopni

Czy masz na grzejnikach zawory termostatyczne?

Układ, który ma sens to zawór 3D + termostaty,

lub zawór 4D.

Moim zdaniem, jeśli stosujesz priorytety w układzie, np. priorytet CWU, to powinienieś mieć centralny sterownik zaworu 4D wraz z podłączonymi pompami CO i CWU pod sterownik.

Opublikowano (edytowane)

witaj mam zawory tetrmostatyczne i zawór 4d z nastawą ręczną  i nie widze w tym dziwnego gdyż zawór odpowiada tylko za podmiszanie wody do temperatury jaką chcem miec na grzejnikach a reszta ciepła dogrzewa powrót , sterownik zaworu 4 d jest zupełnie zbędny chyba że chcesz podłączyć sobie jakiś regulator pokojowy .Pracę pieca kontroluje sterownik  AURATON 1111 który steruje pracą pomp i jak zadam  piorytet ,to jak włączy pompę od cwu to w tym czasie wyłączy pompę na co , dodatkowo wykorzystałem sterowanie wentylatora do automatycznego odpopielania  ,proste i niezawodne od lat

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby kopiowania ostatniego postu
Opublikowano

Witam panowie mam pytanie czy posiadacie może jakieś materiały, linki pomocnicze do wykonania domowym sposobem regulatora ciągu kominowego ? cena nowego jest dość wysoka i nie wiem jak to się będzie spisywało w moim przypadku.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Pewnie, standartowo, masz źle podłączony.

W popielniku, element, który zakłada się na dźwignię wychodzącą na zewnątrz, musi być do góry a nie poziomo w tył.

Rusz musi się poruszać o 45stopni w obie strony.

Opublikowano

Witam serdecznie,

mam do was pytanie, czy ustawiając dodatkowe płytki szamotowe na dolnych oryginalnych do wysokości rurek (powietrza dopalającego) zmniejszę moc grzewczą kotła.

Patrząc na rysunek techniczny, tym sposobem zmniejszy mi się prześwit oraz wydłuży się komora spalania (dopalanie gazów).

Opublikowano

Otwory mam na uwadze.

Ale mam jeszcze kolejne pytanie, czy za płytą szamotową która dołożyłem może dochodzić do korozji blachy kotła.

Szamotki włożyłem między rurką powietrza dopalającego a tylną ściankę komory.

Zasatanawiam się czy nie ułożyć jeszcze wyżej nad orginalnymi szamotkami palnika całą ścianę komory.

Opublikowano

Korozja na pewno zależy od temperatur w kotle. Gdy demontowałem oryginalne wkładki ceramiczne w swoim 32D to pod spodem były płaty rdzy grube na 1-2mm. Kocioł kupiłem kilkuletni, używany i mocno usmołowany, więc poprzednik pewnie trochę kisił w nim opał. Sam paliłem w nim rok zanim to rozbierałem.  Czy układać wyżej to sam musisz zdecydować.  Często ci tam płomień blachę osmala?

Opublikowano

Temp. powrotu mam 44 st.C, więc korozja mi nie grozi, tak mi się wydaje.

Płomień w komorze spalania mam żółty z lekkim niebieskim lub jasno pomarańczowy, zależy od ilości powietrza głównego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.