biopar Opublikowano 14 Stycznia 2021 #1 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Jako, że mój pierwszy post na forum, serdecznie witam doświadczonych palaczy :) Drugi rok użytkuje takie cudo, jak w temacie. Po analizie tego forum już wiem, że zrobiłem błąd nie dopłacając do palnika REVO, ale już po ptokach. Żałuję, że nie trafiłem na to forum przed zakupem kotła... Zeszłych zim nie było, więc nie zwracałem większej uwagi na to, jaką temperaturę osiąga kocioł. Było ciepło, 5 ton/rok pelletu starczyło (latem grzeje CWU). Przyszła jednak zima i problem niedogrzewania kotła się pojawił. Chałupka ok 180m, parter w podłogówce, piętro - grzejniki. Instalacja miedziana, ok 10 letnia. Instalacja w kotłowni przerobiona, ale z tego, co czytam na forum prawdopodobnie źle wykonana ochrona kotła. Nie mam jak narysować, ale opiszę: kocioł -> podłogówka (+zawór mieszacz) -> bojler 200l -> zawór 3 drożny (55st)(to ta ochrona? -> grzejniki. Temperatura kotła sterowana przez pogodówkę. Dzisiaj (-2) ustawiło się na 65 st. Kocioł ma zaprogramowane obniżenia nocne, wyłącza się. Rano o 5 załącza się i temperatury nie osiąga do 9. Wtedy wyłącza się (nikogo nie ma w domu) i załącza przed 13. Temperatury nie osiąga do 19 :/ Wyłącza się o 23... Pellet przeważony na początku sezonu, wydajność - 19 kg (pellet 6mm), kaloryczność - 4. Spieków brak, pali się dobrze. Płomień około 90%... Czy poza tą ochroną, którą będę musiał poprawić w sezonie letnim (dać ten zawór na początek układu) jest jakaś opcja by coś poprawić teraz, czy muszę przeboleć do lata? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gersik Opublikowano 14 Stycznia 2021 #2 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 16 minut temu, biopar napisał: Nie mam jak narysować To zrób zdjęcia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 14 Stycznia 2021 #3 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Godzinę temu, biopar napisał: Dzisiaj (-2) ustawiło się na 65 st. A jak będzie -20 to jaką temperaturę ustawi, 120 stopni? Sterowanie pogodowe można sobie ustawić na mieszaczu, albo w kotle gazowym. Ustawić na sztywno 65 czy 70 stopni, i taką temperaturę ma kocioł osiągnąć. Kaloryczność 4 też trochę mało, taki kiepski pellet? Te obniżenia nocne oszczędności raczej też nie przyniosą, bo kocioł i tak musi odrobić stratę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Stycznia 2021 #4 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 U mnie jest sterowanie pogodowe i przy takiej temp mam 54C na kotle, ale to od ustawionej krzywej zależy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 14 Stycznia 2021 #5 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Ja bym nawet bojlera nie zagrzał tymi 54 - oma stopniami. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Stycznia 2021 #6 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Po pierwsze krzywa grzewcza zależy od temp zewnętrznej i odnosi się do obiegu CO lub mieszacza , a nie do grzania bojlera. Po drugie jak mam w bojlerze 45C to 54C aż nadto do podgrzania Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
biopar Opublikowano 14 Stycznia 2021 Autor #7 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Dziękuje za odpowiedź. Nie wiem, czy forum ogarnia linki z chmury, wklejam, jak nie wejdą, to podmienię. https://drive.google.com/drive/folders/1KM2ARPjlmvHY9M7K3wfNyLsTDHzL-eZm?usp=sharing Do tego jeszcze uruchomiłem moje magiczne moce obsługi painta :) Co do kaloryczności, taką ustawił serwisant z Viteco. Mówił, że nawet "LAVY" tak ustawia. Wyłączyć pogodówkę na kocioł i ustawić tylko podłogę? Obniżenia nocne mam tylko na termostacie domowym, nie w piecu ustawione z 22 st. do 20. Histereza jest 0,4 stopnia, więc i tak jak zejdzie poniżej 20 to piec się załącza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Stycznia 2021 #8 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Rany boskie! Wyłącz tego potworka i jedź do Afryki- tam przynajmniej ciepło Ten zaw 55C to jaki typ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
biopar Opublikowano 14 Stycznia 2021 Autor #9 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 8 minut temu, sambor napisał: Ten zaw 55C to jaki typ Afristo AVT 335 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robert1991 Opublikowano 14 Stycznia 2021 #10 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Raczej ATV Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Stycznia 2021 #11 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Na obudowie masz sposób podłączenia takiego zaworu, obecnie masz do d...y i to nic nie daje. Po co naczynie przeponowe i przelewowe razem w 1 instalacji? Wystarczy 1 , tylko prawidlowo podłączone! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wschodni99 Opublikowano 14 Stycznia 2021 #12 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Mam ten sam kociołek, jeśli chodzi o kaloryczność dla Lavy to ustawiam między 5.2 - 5.4. Tak jest dobrze, i wszystko się ładnie dopala na ładny popiół. Co do wagi, średnio wychodzi mi 1200-1300 g. Ale możliwe, że u Ciebie to troszkę inaczej, tak czy inaczej przestrzał jest spory i jeszcze raz bym zważył. Co do samej instalacji się nie wypowiem, nie jestem specjalistą, ale widzę, że korzyść wyżej już coś doradzają. Wysłane z mojego COR-L29 przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
biopar Opublikowano 14 Stycznia 2021 Autor #13 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 32 minuty temu, sambor napisał: Po co naczynie przeponowe i przelewowe razem w 1 instalacji? źle to zaznaczyłem :/ Przeponowe jest na bojlerze, ale na wodzie użytkowej, a nie do ogrzewania... masz racje... Tak jest tylko przelewowe. A co z tym zaworem? Wydaje mi się, że podłączenie jest dobre, tylko nie w tym miejscu. Jeżeli dobrze rozumiem, powinno być zaraz na wyjściu kotła, a nie na samym końcu przed grzejnikami. Bo najpierw woda idzie na bojler, potem podłogę, a dopiero na końcu ochrania obieg. Czyli tak, jakby go nie było. Czy to może być powodem niedogrzania kotła? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Stycznia 2021 #14 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Jak masz naczynie przelewowe wstawione tak jak na rys to tak jakby go nie było. Ciesz się że nie możesz dogrzać kotła, gdyż mogłoby być duże buuum. Naczynie musi być podłączone wprost do kotła. Zaw ATV powinien być na powrocie do kotła, przed samym kotłem - on zabezpiecza temp na kotle, nawet instrukcja tego zaworu podaje że to nie zapewnia ochrony powrotu- tekst w ramce poniżej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
biopar Opublikowano 14 Stycznia 2021 Autor #15 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Wynika z tego, że mam do przerobienia całą instalację w kotłowni? Pompy mam na zasilaniu, nie na powrocie :/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Stycznia 2021 #16 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Podstawowym obiegiem jest schemat wg rys B z poprzedniego postu - ze sprzęgłem lub buforem. A reszta to dowolnie - przed sprzęgłem obieg grzania CW, za sprzęgłem obiegi grzewcze CO i podłogi. Sam to robiłeś czy trafiłeś takiego speca? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
biopar Opublikowano 14 Stycznia 2021 Autor #17 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Spec... :( Ja chciałem dać ten zawór 3 drożny na samym początku obiegu. Podobnie, jak w samochodzie... mały obieg, żeby szybko dogrzać kocioł, potem na duży... Spec się uparł, że tak ma być i koniec. Na tą instrukcję patrzył ze 2 godziny :D Czy to może być główny powód nie dogrzania kotła? Co jeszcze mógłbym zmienić? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 14 Stycznia 2021 #18 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2021 Na pewno to jest główny powód niedogrzania, ale musisz też zrobić instalację bezpieczną . Zaw ochrony musi być na powrocie, itd........ jak podawałem w poprzednim poście Tu masz prawidłowy schemat: Brak ntylko naczynia przelewowego podłączanego wprost do kotła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
biopar Opublikowano 16 Stycznia 2021 Autor #19 Udostępnij Opublikowano 16 Stycznia 2021 Oki... przeanalizowałem... A bez sprzęgła się nie da? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 16 Stycznia 2021 #20 Udostępnij Opublikowano 16 Stycznia 2021 Nie da rady - aby pompy prawidłowo pracowały musi być albo sprzęgło albo bufor - one rozdzielają obiegi pomp Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
biopar Opublikowano 16 Stycznia 2021 Autor #21 Udostępnij Opublikowano 16 Stycznia 2021 Dzisiaj sprawdziłem jedną rzecz. Rury przy zaworze tym "ochronnym" są cieplutkie , wszystkie trzy. Rura schodząca z pionu grzejników jest zimna. I to taka temperatury ciała, może ciut cieplejsza... Po niedzieli ogarnę termometr i pomierzę. Dzisiaj -10 na dworzu , pellet wciąga :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 16 Stycznia 2021 #22 Udostępnij Opublikowano 16 Stycznia 2021 Jak zmieszasz ciepłą wodę z zaw 3-D z zimnym powrotem, dodasz zimny powrót z podłogi to masz to co producenci kotłów lubią najbardziej - szybki zgon kotła z winy właściciela kotła. Co nakręca rynek nowych kotłów Oczywiście zimny kocioł to też zwiększenie zużycia paliwa, ale to drobiazg - tona w tą, tona w tamtą to żadna różnica. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
biopar Opublikowano 17 Stycznia 2021 Autor #23 Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2021 To jeszcze dwie sprawy... na ile prawdopodobne jest, że kocioł jest za mały? W sensie "mocowo". Oraz, czy instalacja wewnątrz domu mogła być "skopana", na przykład, ktoś pomieszał zasilanie z powrotem? Grzejniki wszystkie ciepłe, nie rozumiem, dlaczego powrót z nich w kotłowni jest aż tak zimny, jak "d**a umarlaka" :) Przy otwartym obwodzie grzejników sprawdziłem też podłogę... "na rękę" mogę stwierdzić, że zasilanie i powrót są identycznie ciepłe (kapilara pokazuje dzisiaj 37). Jak to wyklaruje, to na wiosnę czeka mnie prawdopodobnie remont rurek. Mam dostęp do małego obiegu grzejników (na garaż). One podpięte są zaraz za tym trójdrożnym a dopiero potem na dom. Zamknąłem duży obieg, żeby sprawdzić, jak szybko "powrót" z garażu zrobi się ciepły. Trwało to może z 5 minut. Więc wyeliminowałem chyba za słabe pompy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 17 Stycznia 2021 #24 Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2021 Mocowo to wystarczy 10kW, więc masz jakieś 50% zapasu mocy. Wadą jest to o czym już pisałem i nic więcej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.