Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Gdzie ty znalazłeś takie informacje że w kotłach wery szybko znika opał , ja znalazłem że te kotły są oszczędne , tam jedyna różnica to podawanie powietrza a ilością steruje miarkownik to jak niby ma to szybko wypalić ?

wg moich obliczeń 16kw ma pojemność 18 kg węgla i spala sie to w 7h i nie nadaje do drewnaINSTRUKCJA_MONTAZU_I_EKPLOATACJI_MICHAL25 (2).doc

Edytowane przez maronka
Opublikowano (edytowane)

Maronka ,co do blachy na ruszt to mimo klapki co masz wg mnie spełni swoje zadanie ,powietrze mając wybór nie bedzie sie przeciskac przez drzewo tylko wybierze najlżejszą droge do palnika czyli dołem i górą 

post-65608-0-81703700-1497095729_thumb.jpg

jak sie połozy blache to logiczne ze do palnika wpadnie ogień z warstwy drzewa i dym znad opału ,i sie razem spalą ,do tego jak zauważyłem blacha duzo dłuzej trzyma warstwe żaru i ta warstwa wygląda inaczej niż na samym ruszcie -bardziej "świeci" z gorąca ,a im goręcej przed palnikiem tym lepiej sie wszystko dopala 

post-65608-0-55076300-1497095961_thumb.jpg

u mnie to tak wygląda ,blacha (otwory były juz ,nie robione celowo-blacha odpad 4mm)

post-65608-0-33518000-1497096112_thumb.jpg

a palnik jak pisałem ,wersja próbna z róznych odpadów szamotu by sprawdzić jak to działa i ta wersja działa jak na razie najlepiej ,szybko sie rozpala ,długo trzyma płomień nawet na małej mocy i jak mało drzewa ,slowem zgadzam sie z bardziej doświadczonymi kolegami z forum że wejście do palnika nisko i szeroko do drzewa 

post-65608-0-90698900-1497096290_thumb.jpg

post-65608-0-99799700-1497096306_thumb.jpg

Edytowane przez brodekb
Opublikowano

no może i masz rację ale nie chcę tej blachy ,fajnie mi się teraz pali i jak miarkownik zamknie klapkę w środkowych drzwiach zostaje szczelina która nie rozpala całego opału i fajnie piec hamuje a z blachą już nie wyhamujesz chyba że na bardzo małej szczelince albo całkiem zamkniesz klapkę ale wtedy po chwili dymi z komina na potęgę, zostanę na razie tak jak jest jedynie ten żar do mnie przemawia więc może w zimie by nie rozpalać 2 razy dziennie zastosuję blachę i dzięki za radę ,jesteś jednym z tych porządnych  forumowiczów co chcą doradzić by było jeszcze lepiej przez lato przygotuję blachę i spróbuję  bo w zimie to raczej nie przeciągnie ale byle pociągło bo na tej stare sośnie co mam jeszcze z czyszczenia lasu to chyba bida będzie ale mam 18m/p kostki co pali się jak poparzona i daje taki ogień że od razu bulgotnie piecyk i zamówiłem jeszcze liściaste ale pewnie olsza pocięte na 25cm  grube na 10 5m/p tego zamówiłem po150 tak dla teściowej co w domu siedzi i pieca nie ogarnie a liściaste z 5-6 h powinno się palić

Opublikowano

a powiedz mi jeszcze kolego jak bym te cegły szamotowe położył ,będzie to działało ,ale pewnie potłuką się przy rusztowaniu

Opublikowano

i jeszcze tak patrzę na ten twój rysunek i myślę że powietrze aż takie bystre nie jest by dołem przez ruszta zaiwaniać ,górą to jeszcze bo to z dołu je nawet popycha ale w dół nie pójdzie nie ma bata a w ogóle jak otworzysz nawet u siebie boczne drzwi to raz dwa się opał rozpali i huczy aż dudni a jak te na dole tylko to już mniej i w ogóle Przemysław pisał że do drzewa trzeba z boku powietrze podawać i tak też czynię i działa to dobrze ale pewnie z blachą jeszcze lepiej ale zawsze to klamoty w piecu które drażnią chociażby podczas czyszczenia z popiołu  

Opublikowano

Witam szanownych KOLEGÓW!

Planuję zakup 12-14kW MPM.

Mam zasadnicze pytanie - mój komin od posadzki ma jakieś 7,5 m, duży przekrój kanału: 15x45 cm - czy ten komin będzie odpowiedni? Czy w razie za małego ciągu wentylator wyciągowy rozwiązał by sytuację?

Bardzo proszę o poradę!

Pytanie uzupełniające - czy coś się zmieniło, czy tylko kocioł 12-14 ma certyfikat czy inne moce również zostały poddane badaniom?

Opublikowano

Mój komin ma wkład z nierdzewki 10x18cm, ale za to na około 8,5 metra. Niby też nie spełnia wymagań. Piec (12-14kW) wymieniłem wtedy co @maronka i jak na razie bez problemu grzeje nim 3 razy w tygodniu zbiornik 300l. Nawet jak upały na dworze to nie mam problemu z ciągiem z komina. Palę drewnem i blacha na na połowę dna pieca. Jak naładuję drewna troszeczkę powyżej drzwi górnych to zbiornik do 80* się zagrzeje.

Opublikowano

Maronka,cegły szamotki grubość 3cm  zamiast blachy o to chodziło ? kładłem dwie szamotki na wzdłuż i jak napisałeś żywot krótki ,trącisz wajche od rusztowania i sie kruszą .

Co do blachy to trzeba sie po prostu samemu przekonać choć wydaje sie zbędna ,jak np ruszt wodny dawno temu wydawało mi sie ze jest absolutnie niezbędny ,jak jest to kocioł jest ok , a wyszło że robi złą robote ,obniża temp "serca" żaru,przez co w niższej temp się gorzej dopalają części lotne paliwa ,kocioł sie szybko wygasza jak sie skończy palić ,a wydaje sie ze ruszt wodny podnosi sprawność bo odbiera ciepło tuż przy ogniu ,po prostu do pewnych rzeczy sie trzeba przekonać samemu czytając i robiąc swoje próby :-)

FERB ,

długość czynna komina sie liczy od wejścia do pieca czyli bedzie ok 7m ,nie wiem jaki był kocioł wczesniej i jak paliłeś ale w MPMie DS lepiej odbierzesz ciepło ze spalin i bedziesz miał niższą temp spalin a przy takim duzym wg mnie objętościowo kominie trudno go będzie zagrzac odpowiednio i zacznie się skraplanie spalin w kominie ,czyli smród i wykwity z komina .

Moje takie zdanie żeby zainwestować we wkład kwaso-żaro odporny z blachy 1.4404 ,wiem że miały byc wieczne a potrafia gnić po kilku latach ,do tego kupisz od razu nasade izolowaną komina jako przedłuzenie z ok 1m i będziesz miał w sumie 8m i to wystarczy 

ja mam fi140 i ciągnie aż za dobrze że musiałem RCK założyc ;-)

tu sobie poczytaj ,ja kupowałem stąd ,możesz rozważyć sam wkład ceramiczny do środka komina bez obudowy

http://taniekominy.pl/content/6-oferta

tu masz kalkulator 

http://www.wobex.com.pl/kalkulator

http://www.stalenierdzewne.pl/porady-ekperta/zastosowanie-stali-typu-14828-i-14404-w-instalacjach-kominowych

a tak w ogóle to powinenieś wypełnić strone z 

http://cieplowlasciwie.pl/

http://cieplowlasciwie.pl/start

podac tu wynik bo nie wiadomo czy 12-14 to bedzie dobry wybór ,nie bierz z zapasem lub rozwaz bufor 

http://czysteogrzewanie.pl/instalacja-grzewcza/bufor-ciepla/

pozdrawiam 

Opublikowano (edytowane)

tak o to chodziło i tak tez myślałem ,rozejrzę się za blachą , nawet coś mam ale ze 3mm gruba do przycięcia po hajnówce , ale zakryła by 1/2 rusztu

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano (edytowane)

 

FERB ,

długość czynna komina sie liczy od wejścia do pieca czyli bedzie ok 7m ,nie wiem jaki był kocioł wczesniej i jak paliłeś ale w MPMie DS lepiej odbierzesz ciepło ze spalin i bedziesz miał niższą temp spalin a przy takim duzym wg mnie objętościowo kominie trudno go będzie zagrzac odpowiednio i zacznie się skraplanie spalin w kominie ,czyli smród i wykwity z komina .

Moje takie zdanie żeby zainwestować we wkład kwaso-żaro odporny z blachy 1.4404 ,wiem że miały byc wieczne a potrafia gnić po kilku latach ,do tego kupisz od razu nasade izolowaną komina jako przedłuzenie z ok 1m i będziesz miał w sumie 8m i to wystarczy 

ja mam fi140 i ciągnie aż za dobrze że musiałem RCK założyc ;-)

tu sobie poczytaj ,ja kupowałem stąd ,możesz rozważyć sam wkład ceramiczny do środka komina bez obudowy

http://taniekominy.pl/content/6-oferta

tu masz kalkulator 

http://www.wobex.com.pl/kalkulator

http://www.stalenierdzewne.pl/porady-ekperta/zastosowanie-stali-typu-14828-i-14404-w-instalacjach-kominowych

a tak w ogóle to powinenieś wypełnić strone z 

http://cieplowlasciwie.pl/

http://cieplowlasciwie.pl/start

podac tu wynik bo nie wiadomo czy 12-14 to bedzie dobry wybór ,nie bierz z zapasem lub rozwaz bufor 

http://czysteogrzewanie.pl/instalacja-grzewcza/bufor-ciepla/

pozdrawiam 

Dzięki za konkrety. BARDZO !

Napisałem nieco skrótowo by nie tworzyć epopei:)

Ale po kolei. 

Aktualnie palę "wszystkim" w kopciuch Ogniwo, moc 21kW który powoli dogorywa...

Robiłem "ciepło właściwe". Zapotrzebowanie na energię mam dużo niższe  niż wynika z mocy kotła - 7kW w najmroźniejszy dzień. 3,2 kW  w przeciętny + CWU 3 osoby.

Do układu chcę zastosować bufor. Uważam to za naturalne rozwiązanie. Dodam, że mieszkam w Małopolsce więc uchwała antysmogowa itp...

Pierwotnie myślałem o Atmosie 25kW i zbiorniku 2000l ale nieco się obawiam skomplikowania technikaliów, ścisłego przestrzegania wilgotności drewna i uzależnienia tylko od niego ( wiem, występują różne warianty tych kotłów, ale nie w 5 klasie). Koszty też nieco wyższe. Generalnie rozwiązanie nie zbyt popularne...

Za Atmosem przemawiała wspomniana 5 klasa, dotacje (których aktualnie nie ma u mnie w gminie) no i te 2000l w buforze starczy na dłużej.

Mógłbym powyższy schemat czyli 25kW + 2000l zastosować z MPM, tyle, że certyfikowany jest tylko 12-14 kW i obawiam się, że przy jego mocy ładowanie tak dużego bufora będzie trwało długo.

Sądzę, że 12-14 + 1000l zaprojektowane w ten sposób że wpierw ładuję w dom, a potem ładuję bufor będzie ok...

Zastosowanie MPM jest też nieco zachowawcze, kotły w 3,4 klasie mają przed sobą 10 lat "legalnego" żywota w Małopolsce, w tym  czasie się zobaczy:)

 

Myślałem o przedłużeniu komina w sposób jaki opisujesz

Sądzę, że spróbuję na początek bez przebudowy komina by rozłożyć inwestycję w czasie, nieco zmartwiłeś mnie informacją o krótkiej żywotności, choć sąsiad ma wkład z nierdzewki 1,5 mm do kopciucha kilkanaście lat i nic się nie dzieje...
OK - biorę sie za lekturę linków..
dzięki.
Mirek
Edytowane przez FERB
Opublikowano (edytowane)

FERB,epopei nikt nie oczekuje ale konkretnych danych,a im ich więcej tym konkretniejsze odpowiedzi ;-)

Fajnie że rozważasz bufor ,a co do komina to myslę że lepiej by nie spawdziło sie przysłowie ze Polak mądry po szkodzie ,co do korozji komina to tez poczytaj 

http://kominiarze.pl/?site=aktualnosci&more=84

http://www.e-dach.pl/a/komin-ze-stali-nierdzewnej-rdzewieje-tych-bledow-unikaj-17818.html

lepiej wiedziec więcej niż mniej ,a jak juz będziesz montował komin,kocioł,bufor to nie że ktos doradził i tak ma być tylko sam masz wiedzieć czego chcesz i dlaczego,tzn materiały komina,moc kotła,pojemność bufora ,instalacja  itd 

pamietaj ,człowiek całe życie sie uczy i głupi umiera ;-) więc im więcej czytasz to jeszcze duzo moze sie zmienic w tym co planujesz i co w końcu zostanie postawione :-)

Edytowane przez brodekb
Opublikowano

z całym szacunkiem dla kolegi brodekb , stwierdziłem że jednak tej blachy na ruszta nie będę dawał , z wyżej wymienionych powodów,i w ogóle  uważam że z tą klapką pp co domówiłem a fabrycznie teraz otwór robią ,kociołek pracuje bardzo dobrze spalając czysto nawet bez warstwy żaru,trzyma zadaną temperaturę ,dochodzi do niej szybko ok 15-30 min.i ostateczne na szczelinie w dolnych drzwiach dopala wszystko drewno do popiołu na całej powierzchni ruszt , no czego chcieć więcej,mniej smoły ,pewnie tak ale już na ciepło właściwe pisali że ds tak ma więc Wisły kijem nie będę zawracał

Opublikowano

Maronka ,spoko Twój piec i robisz jak się Tobie podoba i pasuje , a nie uwazam sie tutaj za jakąś wyrocznie i autorytet ,staram sie pisać to z czym sam mam do czynienia na podstawie własnych praktycznych obserwacji i tyle .

Na początku tez mnie rajcował huk w palniku ,a wymiennik lekko osmolony-nie przejmowałem sie ,w miare czasu to osmolenie zaczeło sie zmieniać w warstwe twardego nalotu,coraz grubszego  i zaczełem kombinowac jak poprawić spalanie -zawsze może byc lepiej ,więc kombinuje dalej ;-)

Opublikowano

wymiennik fakt pokrył się papierem ściernym ale myślałem że od sosny , ale żeby temperatura spalin wzrosła i gorzej się rozgrzewał to nie zauważyłem i jeszcze na plus pieca dojście do wymiennika i czyszczenie , aż chce się czyścić czego nie mogłem powiedzieć o hajnówce i dlatego jej nie czyściłem lub od wielkiego święta

Opublikowano

a powiedz nam kolego Brodekb jak u ciebie wygląda komora załadowcza ,chodzi o smołę bo twój palnik trochę hamuje cug ,wolniej się pali , to czy i więcej smoli ,czy tak samo jak z huczeniem ,czy może mniej tej smoły jest jak się tak powoli pali , choć przyznam że mi  przy tak wolnym paleniu chałupy w zimie by nie zagrzało

Opublikowano

Co do smoły w komorze załadowczej przy zmniejszonym palniku sie nie wypowiem miarodajnie  bo w sezonie paliłem węglem na oryginalnym palniku ,a teraz tylko drzewo i od razu kombinacje z palnikiem.

Jedyne co mogę rzec to jak juz kiedys napisałem ,wcześniej zawsze zasysało powietrze przez otworek w klapie załadowczej ,przy zmiejszonym palniku mocno wali dym na zewnątrz ,dopiero w fazie żaru jak nie ma części lotnych do spalenia zaczyna lekko zasysac do środka przez ten otworek ,więc komora załadowcza jest szczelnie zamknięta i smoła sie produkuje ,spływa ,wypala sie i tak przechodzi przez palnik więc mi nie przeszkadza ;-)

Druga sprawa to mamy ciepło na zewnatrz  ,brak odbioru ciepła i ledwo sie kocioł zagrzeje ,minie punkt rosy i mamy 70-80 na kotle  i koniec palenia bo baniak CWU pełny ,a im częściej startujemy od 20 st na kotle to za kazdym razem w tej fazie zimniej do ok 55st sie coś zbierze na wymienniku i w komorze załadowczej ,i tak pomalutku przyrasta .

Żeby sie jak najmniej zebrało na wymienniku to jak poradził kol Sambor otworzyc klapke na krótki obieg spalin ,nagrzac szybko mocnym ogniem do ok 45st, start pompki ale obieg wody krótki sam kocioł sie nagrzewa od 45 do min ok 55-60(im więcej tym lepiej )  i wtedy zaczyna puszczac wode na instalacje  CO ,bufor co tam mamy  

Dlatego na razie próby z palnikiem traktuje jako rozeznanie i wyczucie jaki palnik co daje ,co kombinuje widac na zdj ,a smołą się nie przejmuje .

Na moich zdj widac komore załadowczą i wymiennik ,ale chetnie pooglądam zdj innych MPMów od środka , szczególnie tych nowych po miesiącu,dwóch palenia ;-)

Opublikowano

Teraz zeby nie lać wody pokaże jak sie u mnie pali drzewo po ok 20 min od rozpalenia ,aparat przekłamuje kolory na zdj ale na filmikach widac kolor i jaki jest płomień ,taki półprzeźroczysty wpadający w niebiesko purpurpurowy kolor ,wg mnie to najlepszy kolor dla dobrego spalenia drzewa .

Powietrza wpada tyle co przez klapke PP ,blacha na ruszta robi swoje -kierunkuje PP 

Ustawienia jak widac na filmie ostatnim,klapka PP uchylona na ok 2cm ,od środka  szyberek klapki otwarty na max ,drzwiczki pozostałe zamknięte,PW otw na max ,krótki obieg spalin zamkniety 5 min przed filmem,temp kotła ok 55st ,temp spalin ok 190st  jak na filmie trzecim:

palnik szczelinowy 2x17cm.wmv

palnik szczelinowy 2x17cm 2.wmv

palnik szczelinowy 2x17cm ustawienia kotła.wmv

 

do filmów przed rozpaleniem wyjełem większość szamotek za palnikiem żeby było widac płomien,i sory ze nie posprzątane kolo kotła ,jak widać huragan w kotle nie jest potrzebny by była temp i sie paliło ,to tak z praktyki -swojej ;-)

 

Opublikowano

u mnie jak już zamknę drzwi i jest tylko na miarkowniku to też nie pali się z wielkim hukiem ,tylko małym huczkiem , płomień podobnego koloru , po dłuższym rozgrzaniu wpadający we filecik ,niebieski coś jak gaz i temperatura spalin ok200 ale też bywa 150 i 250 w zależności pewnie od opału im drobniejszy tym wyższa temp. spalin i puki nie przymknie miarkownika ,czyli jak  mocno zwolni , dojdzie do zadanej, to nie dymi lub prawie nie dymi , od czego to zależy to już nie wiem ale jak już stanie na zadanej to lekko dymi zawsze nawet jak w palniku widzę niebieskie płomyki, widać wirowy działa najlepiej jak wiruje ,pewnie w zimie jak będzie odbiór ciepła większość pójdzie na pełnym spalaniu a w podtrzymaniu niewiele ,przynajmniej gdy będę przepalał rano i o 18 , jak ciągle to pewnie takie momenty podtrzymania zdarzą się częściej , nie wiem tylko czy z tymi szamotami  nad palnikiem dojdzie do 80 stopni w mrozy bo wolałbym ich nie wywalać a pewnie parę kw zabierają ale to już za pół roku sprawdzę i podzielę się z szanownym gronem zdobytym doświadczeniem

Opublikowano

Teraz zeby nie lać wody pokaże jak sie u mnie pali drzewo po ok 20 min od rozpalenia ,aparat przekłamuje kolory na zdj ale na filmikach widac kolor i jaki jest płomień ,taki półprzeźroczysty wpadający w niebiesko purpurpurowy kolor ,wg mnie to najlepszy kolor dla dobrego spalenia drzewa .

Powietrza wpada tyle co przez klapke PP ,blacha na ruszta robi swoje -kierunkuje PP 

Ustawienia jak widac na filmie ostatnim,klapka PP uchylona na ok 2cm ,od środka  szyberek klapki otwarty na max ,drzwiczki pozostałe zamknięte,PW otw na max ,krótki obieg spalin zamkniety 5 min przed filmem,temp kotła ok 55st ,temp spalin ok 190st  jak na filmie trzecim:

attachicon.gifpalnik szczelinowy 2x17cm.wmv

attachicon.gifpalnik szczelinowy 2x17cm 2.wmv

attachicon.gifpalnik szczelinowy 2x17cm ustawienia kotła.wmv

 

do filmów przed rozpaleniem wyjełem większość szamotek za palnikiem żeby było widac płomien,i sory ze nie posprzątane kolo kotła ,jak widać huragan w kotle nie jest potrzebny by była temp i sie paliło ,to tak z praktyki -swojej ;-)

a z komina zero dymu czy ciut jest 

Opublikowano (edytowane)

co do odkurzacza to kolego Brodekb miałeś rację ,kituje się raz dwa i nie ciągnie ,chyba,że za szybko chcę wciągnąć całość popiołu i nie zdąży się osadzić w ruchu wirowym na dnie i zapycha filtr , ma ktoś doświadczenie ,lub jaki odkurzacz kupić by śmigał parę lat i nie zatykał się tak łatwo ,może karcher

Edytowane przez maronka
Opublikowano

Maronka ,co do dymu to jest tak jakby w teorii ,ledwo go widac i tylko na tle okreslonego koloru nieba .

A co do odkurzacza to mam z marketu Graphite taki chińczyk ale silnik 2000W i worki ,nie filtr hepa itp ,popiół wyciagam normalnie szufelką bo bym na worki nie wyrobił ,a odkurzacz do czyszczenia wyczystki od góry,palnika ,i wyczystki komina  ,i ciągnie równo az do zapchania całego worka .

post-65608-0-68279500-1497386245_thumb.jpg

 

Opublikowano

Witam

Panowie i Panie  :)

Jako, że muszę kupić węgiel na zimę to proszę o podpowiedź z jakiej kopalni najlepiej wziąć.

Chciałbym kupić od nich http://www.burdacki-opalprostozkopalni.pl/ i który lepiej wziąć:

1) Chwałowice groszek 20-40 mm (kopalnia nie ma orzechu II)

2) Marcel orzech II (teoretycznie bo Pan Brudacki mówił że czasami trafia się większy niż orzech I) - tylko martwi mnie wysoka spiekalność

3) inne które maja w sprzedaży KWK Piast, KWK Rydułtowy, KWK Jankowice ale widzę że mają chyba gorsze parametry

Pan Brudacki polecał Marcel ale boję się trochę spiekalności.

Gość berthold61
Opublikowano

Ja miałem 3 tony z Marcela orzecha 2 i powiem ci że nie było żadnej spiekalności , paliłem w górniaku czyli codzienne rozpalanie to tylko dwa kopy w ruszt bez wybierania popiołu i ładowanie kotła 1-1,5 wiaderka i po tygodniu takiego palenia to 1/2 wiaderka popiołu , idealnie spala się ten węgiel

Opublikowano (edytowane)

Tak tylko paląc od góry to sytuacja wygląda jednak trochę inaczej niż od dołu i martwię się czy nie będzie się zawieszał, a ja mam MPM 17-19 kW

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu
Opublikowano

Latoking ,a węglem palisz z blachą zmiejszającą ruszt czy bez niej ,jak z blachą to wazna granulacja nie więcej niz 50-60 bo sie będzie zwieszał ,a bez blachy to tez nie więcej jak 70 bo się klinuje i zwiesza , bezpieczna granulacja to 20-50 mm ,sprawdzone w praktyce ;-)

Testowałem węgiel taki drobny 20-50 ale mocny typ 33 lub 34 ,stwierdzone po kolorze płomienia i paleniu- a jak zwykle na składach wszyscy mają Chwałowice ,i chwała że na próbe kupilem kilka worków , i choć drobny to tak smolił że tez sie zwieszał ,po prostu sie sklejał ,na dole sie wypalała jaskinia i gasło .

Ekogroszki tez sie nie nadaja ,zapycha palnik ,brak przelotu powietrza przez opał ,i przy rusztowaniu z połowa ląduje w popielniku ,kupa dymu -tez testowane w praktyce .

http://czysteogrzewanie.pl/opal/katalog-polskiego-wegla/?kopalnia=Mys%25C5%2582owice-Weso%25C5%2582a&typ=&sortyment=

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.