nightwatch Opublikowano 6 Marca 2020 Autor #26 Opublikowano 6 Marca 2020 biawar mega 300l coś w tym rodzaju https://ezelazny.pl/wymiennik-biawar-mega-solar-w-e-300-82-300-l-podwojna-wezownica.html niestety nie widzę tam możliwości przeniesienia wejścia cyrkulacji niżej.
mironw Opublikowano 15 Marca 2020 #27 Opublikowano 15 Marca 2020 Rzeczywiście bardzo wysoko ta cyrkulacja ,a masz zamontowaną grzałkę bo może to wykorzystać
Ryni Opublikowano 15 Marca 2020 #28 Opublikowano 15 Marca 2020 W dniu 6.03.2020 o 21:00, nightwatch napisał: A czy można by się oprzeć na mierzeniu temperatury? Problem jest taki że nie wiadomo gdzie ją mierzyć, najłatwiej przy bojlerze ale taki pomiar niewiele warty. A gdzie indziej nie bardzo jest jak zamontowac czujnik. Pytanie czy masz możliwość przeciągnięcie sony od termostatu do domu, jeśli się da to można mierzyć przy ostatniej baterii, albo przy wnijściu z domu. Cyrkulacja mysi być tak wysoko, jest powyżej górnej wężownicy, która patrząc na przekrój grzeje 100-120l wody
mironw Opublikowano 15 Marca 2020 #29 Opublikowano 15 Marca 2020 100-120 litrów to trochę wątpię że nagrzewa się dość mocno , skoro kocioł tak często się załączał przy częstej pracy cyrkulacji , może trochę podnieść temperature CWU . Przy jakiej się wyłącza pompa CWU ?
nightwatch Opublikowano 15 Marca 2020 Autor #30 Opublikowano 15 Marca 2020 no więc.. cyrkulację trzeba załączyć minimalnie 3 razy na godzinę, za każdym razem przepompować ze 12 litrów wody (minimum). co daje 30-40 litrów zimnej wody na godzinę. Zimnej bo rura długa i idzie pod ziemią. No a w bojlerze temperatura jest nastawiona na 49 stopni, grzanie gdy spadnie do 46. Cieplej wody jest tam powiedzmy 150-200 litrów więc jak sie doleje 40 litrów zimnej to nie ma bata, musi spaść temperatura. Nie ma cudownego sposobu, po prostu trzeba to podgrzewać odpowiednio częściej.
termont Opublikowano 15 Marca 2020 #31 Opublikowano 15 Marca 2020 Przy niepracującej pompie woda płynęła równolegle przewodem zasilania c.w.u, oraz cyrkulacyjnym. Stąd sumaryczne światło obydwu rur, zwiększyło pojemność wodną przewodu, i to co za tym idzie, czas oczekiwania na c.w.u .
Ryni Opublikowano 15 Marca 2020 #32 Opublikowano 15 Marca 2020 Zastanów się nad tym termostatem do cyrkulacji w ten sposób nie będziesz musiał grzać jednej rury w ziemi. Grzejąc tylko górną nagrzewnicą masz do dyspozycji tylko około 55cm wysokości bojlera, to mniej więcej odpowiada 120l bojlerowi, a wody o temp. takiej samej lub wyższej jak temp zadana masz 1/3, od termometru w górę, czyli właśnie 30-40l, to mniej więcej tyle ile przepompowujesz przez godzinę, dlatego tak szybko się wychładza przy cyrkulacji.
mironw Opublikowano 15 Marca 2020 #33 Opublikowano 15 Marca 2020 Nie odpowiedziałeś na post #27, a ten zawór zwrotny na cyrkulacji założyłeś ?
nightwatch Opublikowano 16 Marca 2020 Autor #34 Opublikowano 16 Marca 2020 Tak, zawór zwrotny dołozony. I zgadza się z tym co pisze termont - bez zaworu zwrotnego woda płynęła dwoma przewodami stąd dłuższy czas oczekiwania (przy otwartym obiegu cyrkulacji). Aha, i grzałki nie ma - zresztą i tak bym nie grzał wody elektrycznie jeśli cały czas działa kocioł i może ją podgrzać. @ryni nie wiem co termostat może pomóc, żeby ciepła woda była w rurach to trzeba ją tam wpompować, a robię to już teraz minimalną ilość razy - według mnie ta minimalna ilość żeby w ogóle dało się odczuć efekt cyrkulacji to pompować 3 razy na godzinę po około 1.5 minuty, co razem daje te 30-40 l wody na godzinę. Oczywiście można więcej, natomiast jak zrobię mniej to już nie zawsze mam ciepłą wodę w kranie. tak na marginesie chwilowo wyłączyłem cyrkulację bo ta pompka (wilo star) jakoś nie lubi się z moim komputerkiem i po jakimś czasie albo uszkadza przekaźnik albo zakłóca zasilanie na tyle że sterownik się wiesza. Pompka OK ale najwyraźniej nie jest przeznaczona do sterowania elektronicznego.
Ryni Opublikowano 16 Marca 2020 #35 Opublikowano 16 Marca 2020 Termostat zamontowany w domu powinien Ci zaoszczędzić około 4 l wody na godzinę. Gdyby zamontować czujnik termostatu jeszcze w budynku nie trzeba by czekać aż woda z cyrkulacji wróci do bojlera, więc 10m odcinek rury w ziemi mógł by być cały czas chłodny, pewnie to rura DN15, czyli około 0,15l/m.
nightwatch Opublikowano 16 Marca 2020 Autor #36 Opublikowano 16 Marca 2020 @Ryni mogę osiągnąć podobny efekt ustalając czas działania pompki. Teraz jest ustalony 'na oko' na 1.5 minuty co daje 11.5 litra wody wg specyfikacji (pompka ma 7.5 litra/minutę). Czas jest tak dobrany żeby woda zdążyła dotrzeć do kranów, ale jeszcze nie wraca do bojlera. Pewnie coś by się tu jeszcze dało urwać ale czy dużo to trudno powiedzieć.
mironw Opublikowano 16 Marca 2020 #38 Opublikowano 16 Marca 2020 13 godzin temu, nightwatch napisał: Aha, i grzałki nie ma - zresztą i tak bym nie grzał wody elektrycznie jeśli cały czas działa kocioł i może ją podgrzać. to może tam podłączyć cyrkulacje 13 godzin temu, nightwatch napisał: o jakimś czasie albo uszkadza przekaźnik albo zakłóca zasilanie na tyle że sterownik się wiesza To może dać dodatkowy przekaźnik , a elektronika niech go tylko załącza A tak to coś mi tu nie pasuje ,jakie masz rury i długość że w1.5 minuty woda nie wróci do bojlera , gdzie rura 15 ma 2 litry wody na 10mb a pompa daje 7.5l/minute co daje 11.5 l w czasie 1cyklu pracy . Może trzeba by czujnik temperatury dać przed pompą .
gmaj22 Opublikowano 16 Marca 2020 #39 Opublikowano 16 Marca 2020 30 minut temu, mironw napisał: gdzie rura 15 ma 2 litry wody na 10mb Czepiam się...1,76 litra ;) A te 7,5 l/minutę to też w określonych warunkach - zależnych od strat ciśnienia, czyli m. in. długości rur.
mironw Opublikowano 16 Marca 2020 #40 Opublikowano 16 Marca 2020 Miałem na myśli DN 15 czyli 18x1 wewnętrzna 16mm
mironw Opublikowano 16 Marca 2020 #41 Opublikowano 16 Marca 2020 11 godzin temu, nightwatch napisał: (pompka ma 7.5 litra/minutę). tyle kolega sobie wyliczył?
nightwatch Opublikowano 16 Marca 2020 Autor #42 Opublikowano 16 Marca 2020 7.5 litra/min podaje producent pompki. Aha, @mironw - to że rura powrotna ma 2 litry na 10mb to OK, ale nie zapominaj że jest jeszcze rura zasilająca która tak na oko jest co najmniej 2 razy większej średnicy. No i 10 metrów to odległość od kotłowni do domu, a jeszcze wewnątrz domu te rury są rozprowadzone. PS z podłączeniem cyrkulacji do dziury na grzałkę to niezła sztuczka, ale da się to zrobić?
nightwatch Opublikowano 17 Marca 2020 Autor #44 Opublikowano 17 Marca 2020 no to chyba się skuszę. Ale będzie trzeba trochę pokombinować z przyłączeniem rurki tak żeby od patrzenia nie bolało.
mironw Opublikowano 17 Marca 2020 #45 Opublikowano 17 Marca 2020 podłącz pex-em 16mm ładnie się ułoży
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.