nightwatch Opublikowano 2 Marca 2020 #1 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 witam, mam od dawna nieużywany obieg cyrkulacji ale chcę go uruchomić. Póki co moja pompka obiegowa nie chce współpracować ze sterownikiem pieca, ale to myślę ze w końcu rozwiążę. Natomiast mam taką zagadkę - jeśli obieg cyrkulacji otworzę (tzn zawory przy pompie obiegowej) bez włączania tej pompy to ciepła woda płynie do domu jeszcze dłużej niż gdy obieg cyrkulacji jest zamknięty. Tak jakby płynęła do kranów dłuższą drogą. Do tej pory obieg był zamknięty ale w ramach przygotowań otwarłem go i sytuacja z ciepłą wodą pogorszyła się. Zastanawiam się więc jak to możliwe - jakim cudem może on opóźniać dopływ ciepłej wody, dodam że cyrkulacja jest zrobiona w stronę bojlera, tzn jest zawór zwrotny blokujący przepływ w drugą stronę, pompka też jest ustawiona kierunkiem przepływu do bojlera. Aha i rurka cyrkulacji (ta idąca do bojlera, przed pompką) robi się ciepła gdy płynie ciepła woda do kranów, tak jakby płynęła nią woda. Ale jak - w którą stronę skoro wypływ z bojlera teoretycznie jest niemożliwy? Na obrazku pompka i zawór zwrotny, bojler jest w prawą stronę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
YaroXylen Opublikowano 2 Marca 2020 #2 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 Witam. Pokaż jak masz zamontowany zawór zwrotny i w którą stronę strzałka, nie powinna się zmieniać temperatura cyrkulacji bez pompki. Może być źle zawór zamontowany lub zablokowany i uchylony stąd masz obieg którego nie powinno być(bez pompki) bo trzyma zzw. Yaro. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nightwatch Opublikowano 2 Marca 2020 Autor #3 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 strzałka na zaworze jest w prawo, tj w stronę bojlera (tylko że umieszczona z tyłu więc nie ma na zdjęciu). Na pompce strzałka w tę samą stronę. chyba że to cudo na zdjęciu to nie zawór zwrotny a jakiś filtr.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 2 Marca 2020 #4 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 Czy kolega słyszał o zapowietrzeniu obiegu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nightwatch Opublikowano 2 Marca 2020 Autor #5 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 kolega z przyjemnością usłyszy jeśli coś konkretnego powiecie :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tommyp2 Opublikowano 2 Marca 2020 #6 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 Bo na zdjęciu jest chyba tylko filtr, a nie masz zaworu zwrotnego? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nightwatch Opublikowano 2 Marca 2020 Autor #7 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 ok, to wyjasnia sprawę, wydawało mi się że to zawór bo ma strzałkę, ale to musi być filtr. Ale pompka to wilo star 'z nova' która podobno ma zawór zwrotny wbudowany - ktoś się orientuje czy to prawda i można nie instalować osobnego zaworu zwrotnego? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gmaj22 Opublikowano 2 Marca 2020 #8 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 Sam już sobie odpowiedziałeś. To "ustrojstwo" to nie jest zawór zwrotny, tylko filtr. ZZ powinien być między pompą a bojlerem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nightwatch Opublikowano 2 Marca 2020 Autor #9 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 no to chyba jasne :) a pompa może i miała zawór zwrotny w komplecie, ale zapewne w pudełku a nie zintegrowany wewnątrz obudowy. A czemu nie został zainstalowany - a tego to się już pewnie nie dowiem. Kupię zawór i domontuję. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gmaj22 Opublikowano 2 Marca 2020 #10 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 Wbudowany zawór zwrotny po stronie tłocznej mają tylko niektóre wersję tej pompy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 2 Marca 2020 #11 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 Brak ZZ powoduje najwyżej dwukierunkowy przepływ ale nie całkowity brak cyrkulacji - rura cyrkulacji jest zapowietrzona i pewnie stąd ten problem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gmaj22 Opublikowano 2 Marca 2020 #12 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 Kolega jeszcze pompki nie uruchomił, więc problem dotyczy jedynie "wstecznego" obiegu wody w cyrkulacji przy wyłączonej pompie. A obieg CW odpowietrzy podczas odkręcenia kurka z ciepłą wodą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nightwatch Opublikowano 2 Marca 2020 Autor #13 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 tak jest, zagadka wyjaśniona. Odpowietrzanie chyba nie jest potrzebne, woda tymi rurkami płynie tylko nie w tę stronę w którą powinna. I to trzeba naprawić przed uruchomieniem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mironw Opublikowano 2 Marca 2020 #14 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 albo włączyć na razie pompę na stałe Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nightwatch Opublikowano 2 Marca 2020 Autor #15 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 no mogę sobie włączyć bo właśnie się okazało że pompa wyzionęła ducha, może dlatego że nieużywana za często. Niestety już po gwarancji. Następna będzie chińska. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sambor Opublikowano 2 Marca 2020 #16 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 Próbowałeś odpowietrzyć obieg cyrkulacji, pewnie jest zapowietrzony, a pompa mogła paść właśnie przez suchobieg. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gmaj22 Opublikowano 2 Marca 2020 #17 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 Spokojnie, może jeszcze nie wyzionęła. Ściągnij silnik i spróbuj rozruszać wirnik. Powinno się udać. Gdzieś na YT jest instruktaż. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nightwatch Opublikowano 2 Marca 2020 Autor #18 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2020 jesteś wielki, gmaj22, dzięki!. Na YT jest rosyjski instruktaż który sprawdził się dokładnie w moim przypadku - wystarczyło rozruszać wirnik i pompka zarabotała. Została mi druga część przedsięwzięcia, czyli sterowanie nią, bo do pracy ciągłej się nie nadaje (obieg cyrkulacji między osobnymi budynkami, za duże straty i za daleko). Ta pompka to maleństwo, silnik rzekomo 5w - ale przy starcie ma taki pobór prądu że pali elektronikę sterującą (parę dni temu chwaliłem się ze uruchomiłem własny sterownik no i trochę ucierpiał przez tę pompkę). Ale to już problem natury elektronicznej który mam nadzieję rozwiązać niebawem. PS odpowietrzanie - wygląda na to że nie jest potrzebne. Przy wymontowaniu pompki oczywiście wpuściłem trochę powietrza w instalację, ale po paru minutach pompowania całość ładnie się odpowietrzyła sama. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MikiQ Opublikowano 3 Marca 2020 #19 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2020 Kup zwykle zegar sterujący do gniazdka i podłącz do niego pompkę cyrkulacyjną.Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nightwatch Opublikowano 3 Marca 2020 Autor #20 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2020 nie no, nie po to zrobiłem cały sterownik żeby teraz zegar kupować :) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
FAFAŁ Opublikowano 3 Marca 2020 #21 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2020 Zagar koszt dychacza :) niewiele można by powiedzieć . I ma się gniazdo wolne oraz czas na modyfikacje sterownika . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nightwatch Opublikowano 4 Marca 2020 Autor #22 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2020 zrobione. A zegar to tak naprawdę średni pomysł, już testowałem dawno temu. Takim mechanicznym zegarem można włączyć pompę na co najmniej 15 minut, a 15 minut cyrkulacji to za długo (Bo przez te 15 minut pompka zdąży wypompować połowę bojlera). Sensowny czas to 1.5 - 2 minuty. Więc dorobiłem w sterowniku prostą opcję - co ile minut ma sie pompka załączyć i na jak długo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mironw Opublikowano 6 Marca 2020 #23 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2020 W dniu 4.03.2020 o 23:06, nightwatch napisał: ięc dorobiłem w sterowniku prostą opcję - co ile minut ma sie pompka załączyć i na jak długo. I z jakiego założenia wychodzisz ,jak często ,na jak długo .Może lepiej było by to oprzeć o temperature załączenia i czas pracy , jak długa jest ta cyrkulacja i jak nisko wpięta w bojler ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nightwatch Opublikowano 6 Marca 2020 Autor #24 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2020 no więc... cyrkulacja ma długą rurę, bo kotłownia jest w garażu który jest jakieś 10m od domu, no i w samym domu też są spore odległości między kranami. Bojler ma 300 L. No i wrzucę rysunki żeby się nie rozpisywać - każdy plikz z numerkiem - to jest data, czyli dziś, wczoraj i przedwczoraj. Granatowa linia to temperatura bojlera. 04-ty to bez cyrkulacji, bojler trzyma temperaturę ok 12 godzin (w tym czasie bardzo mało używana ciepła woda). Wczoraj (05-ty) pompa została załączona dość często bo 3 razy na godzinę po ok 2 minuty. W rezultacie bojler był grzany mniej więcej co 3 godziny - słabo to wyglądało. Dziś zmniejszyłem częstotliwość - 3 razy na godzinę ale po 50 sekund. Bojler 'wytrzymuje' ok 5 godzin między podgrzaniami. Więc widac jaki mniej więcej cyrkulacja ma wpływ na zużycie energii do grzania bojlera. Gdybym grzał prądem to bym to wywalił od razu. No ale efekt pozytywny, już nie trzeba spuszczać 10 czy 20 litrów wody z rur żeby doczekać się ciepłej. Tak więc myślę że jak uda mi się osiągnąć czas między podgrzaniami na poziomie 6 godzin to będzie OK. Jak jest odstęp 20 minut między załączeniami cyrkulacji to woda trochę stygnie, ale jest letnia więc można używać. A czy można by się oprzeć na mierzeniu temperatury? Problem jest taki że nie wiadomo gdzie ją mierzyć, najłatwiej przy bojlerze ale taki pomiar niewiele warty. A gdzie indziej nie bardzo jest jak zamontowac czujnik. Aha cyrkulacja wpięta wysoko, według mnie za wysoko bo prawie na samej górze. Gdyby była niżej to nie wychładzała by tak bojlera. No ale z tym chyba niewiele mogę zrobić, nie widzę tam innej możliwości wpięcia tej rury. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mironw Opublikowano 6 Marca 2020 #25 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2020 Wrzuć typ bojlera albo zdjęcie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.