Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Sas slim 14 kw plus sterownik multiFun


pavesi

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Węgiel  na kwicie mam Groszek 5- 40 

Posiadam od dwóch lat kocioł SAS Slim 14 KW mam problem z ustawieniem  kotła  tzn węgiel się nie dopala może napiszę tutaj  swoje ustawienia a ktoś z Państwa może mnie naprowadzi trochę  ..

Kocioł pracuje w opcji bez PID  w zestawie  zawór czterodrożny  z siłownikiem  plus dwie pompy Wilo  , w mieszkaniu mam czujnik pokojowy podłączony z kotłem  w domu zadana temperatura 23 st. 

temp. CWU  50st.

Temp. CO  57st. 

Obniż. Temp. ogrzewania 20% 

moc wentylatora  28% przez dobę  później zmniejszyłem na 22%   kolejna doba  nic to nie zmieniło 

Czas pracy podajnika 7 s. 

Czas postoju podajnika 35 s 

Podtrzymanie

Moc wentylatora 40%

czas wstępnego nadmuchu 11s

czas dodatkowego nadmuchu  5s

czas pracy podajnika 10s 

czas postoju podajnika 30 minut 

 

histereza kotła 2st. 

---------------------------

Przy takim ustawieniu   w popiele mam węgiel niedopalony i tego węgla  przez dobę poszło 3 wiaderka . 

--------------------------------------

Dzisiaj  zmieniłem ustawienie     tj . 

moc wentylatora  35% 

Czas pracy podajnika 11 s. 

Czas postoju podajnika 60 s 

reszta bez zmiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Posiadam również sterownik MultiFun i piec Sas Multi 14 kw. Pale nim 2 zimy. W tym roku dokonywałem przeróbek zgodnie z tematem z forum https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/29672-modyfikacja-instalacji-co/&share_tid=29672&share_fid=110131&share_type=t&link_source=app.

Sezon grzewczy dopiero rozpoczynam. Widzę efekty przeróbek. Piec pracuje stabilnie. Bez problemu dochodzi do zadanej. Trzyma temperaturę i oscyluje w granicach zadanej. Sterowanie podłogowki pogodowo i zawór 3D z siłownikiem. Na grzejnikach termostaty. Węgiel dopala się bardzo dobrze. O spalaniu będę mógł dopiero powiedzieć cos po zimie.

Jednak ja pale na PID. Próbowałem palić w dwustanie ale jednak skoro sterownik ma możliwość palenia automatycznego czemu z tego nie korzystać. Tylko nie wiem który tryb jest bardziej ekonomiczny jeśli chodzi o spalanie.

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@pavesi
Temp. CO ustaw na 60°C - kocioł na wyższych temperaturach dłużej pożyje, a i nie będzie go aż tak bardzo szarpało przy podgrzewaniu CWU. CWU jak nie masz zbyt dużego zapotrzebowania wystarczy na 45°C.
Najpierw przejdź na PID:
Zaawansowane ->Kocioł -> PID aktywacja -> PID Turbo
PID Turbo -> Przyrost mocy 15%, spadek mocy 100%
Ograniczenie mocy->  dolne15%, górne 100%
Czujnik żaru: 0
Palenie korekta nadmuchu: 15
Palenie korekta paliwa: 0
Podtrzymanie korekta nadmuchu: 20
Podtrzymanie korekta paliwa: -20
Podglądnij palenisko raz na 2 godziny i jak nadal są niedopałki to zwiększ o 10% korektę powietrza. Jeżeli nie ma niedopałków, ale kopczyka też to to zwiększ o 10% korektę paliwa. Te zmiany dotyczą fazy palenia.

Jak na PID Turbo po dobie dalej będziesz miał niedopałki to wyłącz PID i ustaw to tak (jest to moje ustawienie przy małym zapotrzebowaniu na ciepło, czyli temp. zewnętrze w okolicy  od 0°C do +10°C i przy mocnym, problematycznym węglu). Jeżeli będą niedopałki to wydłużaj tylko postój podczas palenia (co 2 godziny o 10 sek.) aż niedopałków nie będzie.
Palenie:
Wentylator: 33
Czas pracy podajnika: 5
Postój: 90
Podtrzymanie:
Wentylator: 25
Nadmuch wstępny: 5
Nadmuch dodatkowy: 10
Cykl: 0
Czas pracy podajnika: 5
Postój: 20

 

A jak nadal węgiel nie dopala się to być może masz za mocny i za gruby opał i nic z tym nie zrobisz. Jedyna opcja jaka zostaje to dokupić czegoś słabego i mieszać, np. Black Power z Obi.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@jarrek
Ile wychodzi Ci spalania przy podanych przez Ciebie ustawieniach?

Chciałbym tak orientacyjnie się dowiedzieć. Ja mam troszkę większy dom więc wynik może być inny. Więcej podłogowki bo cały dół. Góra grzejniki. No i bojler 300 litrów.

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, pavesi napisał:

Ja mam ustawioną zmienną temperaturę na kotle jak  np zrobi się zimno to automatycznie pojawi się 62 stopnie do dogrzania jak ciepło  to  mam 50  stopni  

Wg krzywej grzewczej i zadanej temperatury tak, ale możesz w menu serwis (kod 19800) zmienić minimalną temperaturę kotła. Wówczas krzywa grzewcza nadal steruje temperaturą, ale tylko powyżej minimalnej temp. kotła.

@kawczuk

za ostatnią dobę przy średniej temp. zew. 5°C: 9,5kG, utrzymując 23,5-23,6 wewnątrz
Tylko to nie jest żaden wyznacznik, ogólnie za zeszły sezon (czyli od września 2018 do września 2019) razem z CWU dla 4 osobowej rodziny i średnią temp. wewnątrz na poziomie 23,5°C - wyszło 3100kG. Gdybym nie eksperymentował z retortą to może coś mniej by było, również mogło by być ciut mniej gdybym miał opał dobrej jakości. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, kawczuk napisał:

@jarrek
Ile wychodzi Ci spalania przy podanych przez Ciebie ustawieniach?

Chciałbym tak orientacyjnie się dowiedzieć. Ja mam troszkę większy dom więc wynik może być inny. Więcej podłogowki bo cały dół. Góra grzejniki. No i bojler 300 litrów.

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka
 

Ja ogrzewam podobną wielkość i poszło mi 2 tony retopala i około 300kg potłuczonego orzecha z kopalni Rydułtowy , taka mała rada aby podłogówka była zasilana cały czas bez wyłączeń , testowałem sterowanie wg temp w pokojach i stałe grzanie na niskiej temp i wyszło że grzanie nonstop na niskiej temp daje większe oszczędności niż start-stop .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To bardzo dobry wynik. U mnie chyba nie osiągalny. Teraz tak na oko widzę idzie pewnie z 15kg na dobę. Podłogowki widzę mam podobny metraż jak u Ciebie. W tym roku przerobiłem na sterowanie zaworem 3D z siłownikiem i pracuje cały czas.
A jak sterujesz grzejnikami? Mógłbyś podać coś więcej o ustawieniach pieca?


Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W podłogówce na parterze mam grupę pompowo-mieszającą z zaworem 4 D , i na nim ustawiam zasilanie temp od 25 teraz do 32 w siarczyste mrozy , natomiast poddasze jest na kalafiorach  jako ochrona powrotu robi bojler stale zasilony pompą kotłową a przy okazji te kalafiory na poddaszu , wszystko działa jak lala bez zbędnych bajerów a na powrocie mam 59 stopni przy zadanej kotła 65 stopni. kociołek 10kw z palnikiem pancerpola do 15kw ograniczony mocowo do 10kw , max podawanie 6sek/20sk przerwy a moc minimalna to 1,4 podawanie na 37 sek przerwy a wiatr od 19-26 procent na dmuchawie 34 Watt  kocioł chodzi w pid cały czas poza latem oczywiście .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wentylator: 33
Czas pracy podajnika: 5
Postój: 90
Podtrzymanie:
Wentylator: 25
Nadmuch wstępny: 5
Nadmuch dodatkowy: 10
Cykl: 0
Czas pracy podajnika: 5
Postój: 20

 

Przy tych ustawieniach  węgiel się wypala  temperatura w domu 23 stopnie  woda 50 stopni   i przez dobę spalone

około 12 kg  temperatura na zewnątrz od 0 do 12 stopni  

Wody nie zużywam dużo 2 osoby użytkujące   

Co myślicie o tym wyniku  około 12 kg  przez dobę  ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak z pracą pieca przy tych ustawieniach? Piec trzyma zadana czy go mocno buja? Ja w dalszym ciągu pale na PID. Na początku pracował mi dobrze teraz zacząłem się bawić i mocno wariuje z temperaturą. Przebija do dużo i mocno spada zanim ruszy. Wcześniej miałem PID Turbo a teraz na PID Standard próbuje. Węgiel mam dobry. Wypala się ladnie.

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W PID Turbo tez mi zaczął tak robić. Tylko w PID Turbo dużo szybciej osiągał zadana temp. A nie najekonomiczniej by było palić jakby piec cały czas pracował blisko zadanej? Może lepiej w takim razie przejść na dwustan?

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem o co chodzi z tym kotłem  dwa dni  chodził  fajnie tryb bez pid , dzisiaj  nie wiem po co grzeje mi kaloryfery  jak ustawiłem na czujniku pokojowym  22 stopnie a mam już  24  stopnie  w domu.

Może ten czujnik pokojowy jakiś  kiepski tech  ST-292v3

Włączyłem   pid turbo niby działa  tzn  siłownik  się w końcu zamknął  na kotle trzyma temperaturę  w końcu przeszedł w stan wygaszenia .Wprowadziłem  kolegi  ustawienia  pod pid turbo  

PID Turbo -> Przyrost mocy 15%, spadek mocy 100%
Ograniczenie mocy->  dolne15%, górne 100%
Czujnik żaru: 0
Palenie korekta nadmuchu: 15
Palenie korekta paliwa: 0
Podtrzymanie korekta nadmuchu: 20
Podtrzymanie korekta paliwa: -20

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@slawekry

W PID Turbo szybciej się podnosił nie spadał tak nisko. Za to żar wynosił ponad 700 stopni i później się wyłączał podajnik a temp w oczach rosła. Teraz tak 52 i 68 przy zadanej 60. Jak zmniejszyłem wiatr o 20% tak jakby troszkę mniej. I wydaje mi się że jednak na PID Standard jeszcze lepiej mi dopala ekogroszek. I może jakby mniej palił. Dzisiaj jest 7 dzień palenia na pełnym zasobniku i jeszcze troszkę jest w zbiorniku. Tylko że od wczoraj się ociepliło na zewnątrz. Tak na oko coś koło 15 kg na dobę niby by poszlo a może nawet ciut więcej. Troszkę sporawo jednak.

 

A jak myślicie jak lepiej go ograniczac, lepiej ograniczenie dolne np 20% a góra 100 czy może np dół 0 a góra 80? Czy bez ograniczeń?

 

Dużo już kombinuje i trochę sam zaczynam się gubić ktore ustawienia zaczynają być lepsze.

 

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja  w pid turbo miałem ustawienia przyrost +3 %ograniczenie górne 75% dolne 20% spadek 40%.Czujnik żaru wyłączony bo tylko zamieszanie wprowadzał 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba zaczynamy się dogadywać z moim piecem :)

Ociepliło się bardzo to fakt. Jednak piec pracuje stabilnie. Pale na PID Standard w dalszym ciągu. W mojej ocenie lepiej się sprawdza jak PID Turbo. Spalanie ciężko mi ocenić bo po przejściu na standard mocno spadło. Średnia wyjdzie 14-15kg na dobę. Myślę że po zasypaniu na nowo do pełna wyjdzie trochę mniej ale zobaczymy. Kocioł na PID Standard 4 dzień. Dzisiaj będzie 10 dzień na zasobniku. Jutro rano zasyp od nowa. Bez priorytetu CWU bo to zaburzało mocno mi pracę kotła.

Parametry:
Korekta paliwa 0
Korekta nadmuchu -25%
Czujnik żaru 0
W podtrzymaniu praktycznie nie pracuje
Powrót dogrzany, różnica 4/5 stopni mniej jak zasilanie
Temp. Żaru 150-300 stopni
Kopiec dobry
Spaliny 70-110
Priorytety pomp normalny
Temp. W domu 23.5

Węgiel dopala się bdb. Wykres oraz zdjęcia poniżej. Jak złapał linię prostą na wykresie z piątku na sobotę w nocy tak trzyma.c4a7d9b39654e12d36e4836c7aaaec52.jpg1671045d3ddcd6e4e2ea50b1bb26301c.jpg9f5be6d8fd77fc25de62e587fd70edd0.jpg

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mi ktoś wytłumaczy dlaczego na pid turbo  siłownik otwiera zawór na max  jak mam w domu  24 stopnie a na   czujniku pokojowym zadane max 23  stopnie ? 

Woda zagrzana 53 stopnie w bojlerze i  w domu  za gorąco  i zawór czterodrożny zamiast  domykać to się otwiera na max  gorące kaloryfery  piec zapiernicza jak głupi  .  dodam że siłownik sprawdzałem jak ma się zamknąć ręcznie to się zamyka .  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może masz źle ustawiona temp krytyczna kotła? Ja ustawiłem maksymalna 60stopni a krytyczą 75 stopni. I jak przekroczy 75 to wszystko się otwiera i grzeje.

Mam siłownik z zaworem 3D i zarówno na PID Turbo jak i na PID Standard działa on prawidłowo. Teraz tak 24 stopnie puszcza na podłogę.

A może przewody odwrócone w siłowniku. Jak pokazuje ikonka strzałkę w dół na sterowniku siłownik powinien się zamykać, strzałka w górę na ikonce - otwierać.


Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatura minimalna 40 stopni 

maksymalna  80 stopni 

krytyczna 85 stopni 

siłownik  Afriso  

Strzałka do góry  siłownik się otwiera na siłowniku zapala się dioda pierwsza z prawej strony

Ogranicz tenp. za zaworem  95stopni 

minimalna temp. za zaworem 20 st.

czas otwarcia zaworu 120 s 

korekta czasu rakacji 3 

minimalny ruch  napędu  5%

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parametry trzeba wpisać zgodnie z siłownikiem. Powinny być wyszczególnione na nim. W moim przypadku zawór i siłownik afriso i parametry fabryczne były z nim zgodne.

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@pavesi, a jaką masz wersję softu?

W którejś tam wersji poprawiali pracę automatyki zaworu mieszającego ale nie mam przy sobie żeby to sprawdzić dokładnie.

O ile pamiętam, masz sterowanie kotła termostatem on/off? Zaobserwuj czy sytuacja nie zdarza się w momencie gdy termostat daje sygnał "off". Wtedy po mocniejszym grzaniu i raptownym wyłączeniu pomp temperatura na kotle może poszybować "w kosmos" i może dlatego zawór się otwiera żeby rozgonić tą wodę po instalacji. A jak się już otworzy to temp kotła spada i kocioł zaczyna grzać od nowa :-) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie siłownik otwiera się jak zapala się dioda z lewej strony na nim. Ale to może wynikać z innego sposobu zamontowania zaworu. Może tez sam zawór jest nieodpowiednio zamontowany u Ciebie.

 

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.