kazik Opublikowano 8 Grudnia 2009 #126 Opublikowano 8 Grudnia 2009 Przepraszam, że temat o kultowym Camino zaśmiecamy trochę innymi sprawami, ale sprawa konstrukcji kotła, wydajności, a do tego jeszcze codziennej jego obsługi są jak sądzę interesujące. Ja np w swoim kotle dopatruję się następującej wady - powierzchnia rusztu 40x40 jest moim zdaniem stanowczo za duża w stosunku do wysokości komory spalania 30cm. Stare Zębce miały np. 30x30 wys 40. Uważam, że spłycanie komory spalania jest poważnym błędem konstrukcyjnym. Uniemożliwia bowiem użytkownikowi kotła splania mniejszych porcji paliwa, jak również obniża prędkość przepływu spalin. Według mnie komora spalania 30x30 wys 50 cm byłaby ok. Widzę, że pozostali producenci również" spłycają" temat. Dotyczy to kotłów z dolnym i górnym spalaniem. A może się mylę? Cytuj
heso Opublikowano 8 Grudnia 2009 #127 Opublikowano 8 Grudnia 2009 Mój jedyny kontakt z Camino polegał na interwencji w sprawie poprawy spalania. Gość miał totalnie zasmołowany kocioł i komin, tak, że poprzedniego roku w kominie po zapaleniu się tych osadów było o krok od pożaru chałupy. Wymurowałem mu poziomy tunel na ruszcie od dolnych drzwiczek do tyłu kotła ze szczeliną ok. 15 cm przy tylnej ściance płaszcza. Próba palenia w pełni lata w upale, wyszła bardzo dobrze, bez cofania się dymu do kotłowni, na co poprzednio narzekał i właściwie po to mnie wezwał. Palenie w takim tunelu naśladuje z grubsza dolne spalanie, daje dośc czyste spaliny, wymaga tylko innej techniki podkładania i obslugi paliwa - wyłącznie tymi rusztowymi drzwiczkami, co nie każdemu może odpowiadać. Coś za coś. Doskonale sprawuje się ta technika przy spalaniu drewna. Powietrze przeciska się pomiędzy polanami, zasilając płomienie. Może krótkie objaśnienie obsługi: rozpalamy przez dolne drzwiczki (rusztowe). Po utworzeniu sie porcji żaru przesuwamy ten żar (może być płonący) do wnętrza kanału prawie na koniec i dokładamy za nim nową porcję. Tak postępujemy przy każdym nowym podlożeniu - najpierw odsuwamy żar do wnętrza, potem dokładamy na wolne miejsce. W ten sposób opał spala się strefowo od tyłu do przodu kotła, a żar w odwrotną stronę, aż do wypalenia. Juzef, nawet miał można tak spalać... Pozdrawiam. Cytuj
Juzef Opublikowano 9 Grudnia 2009 #128 Opublikowano 9 Grudnia 2009 Tak, moje "U" jest umyślne i celowe. Nie wiem czemu ludzie podejrzewają inaczej ;) Raczej w piecu nie przewiduję wymyślnych konstrukcji, bo nie tylko ja go obsługuję. Miał będę mieszał z koksem w razie potrzeby. Przy niewielkich ilościach to idzie, gorzej jak próbowałem pół na pół :D Najbardziej pasowałoby mi piec zmniejszyć wymontowując część członów, ale... bawił się ktoś w takie rzeczy z sukcesem? Jakich środków technicznych to wymaga i czy wykonalne chałupniczo? Czy może bardziej się opłaca tył szamotem zamurować? Wydaje mi się, że jednak skrócenie całości byłoby optymalne, o ile możliwe. Cytuj
zgdyni Opublikowano 9 Grudnia 2009 #129 Opublikowano 9 Grudnia 2009 (.....) Najbardziej pasowałoby mi piec zmniejszyć wymontowując część członów, ale... bawił się ktoś w takie rzeczy z sukcesem? Jakich środków technicznych to wymaga i czy wykonalne chałupniczo? Czy może bardziej się opłaca tył szamotem zamurować? Wydaje mi się, że jednak skrócenie całości byłoby optymalne, o ile możliwe. Witam kolegów miłośników kotłów żeliwnych. Z tym skracaniem kotła to nie takie proste.Najpierw trzeba zdemontować wszystkie człony i oczyścić je oraz nyple.Do montażu trzeba mieć specjalne narzędzie (ściągi) poza tym skrócić struny łączące człony.Samo skręcanie też wymaga doświadczenia żeby co nie pękło.Pewnie że "nie święci garnki lepią" ale szkoda byłoby zniszczyć taki fajny kociołek.Zamurowanie tyłu szamotem jak najbardziej wskazane,byle nie za wysoko. Pozdrawiam - M. Cytuj
tomek66 Opublikowano 9 Grudnia 2009 #130 Opublikowano 9 Grudnia 2009 Witam! W tym temacie jest już opisane jak to zrobić i nie trzeba do tego specjalnych narzędzi. Rozumiem, że nie każdy podejmie się tej roboty. Pozdrawiam! Cytuj
zgdyni Opublikowano 9 Grudnia 2009 #131 Opublikowano 9 Grudnia 2009 Witam. Nie wiem jak i co jest opisane bo w tym wątku jest bardzo dużo wypowiedzi i nie czytałem ich.Ja tam narzędzi używałem,no ale w końcu jak kto się uprze to i szwajcarski zegarek będzie kieratem nakręcał. Pozdrawiam - M. Cytuj
Michasko Opublikowano 9 Grudnia 2009 #132 Opublikowano 9 Grudnia 2009 Mój jedyny kontakt z Camino polegał na interwencji w sprawie poprawy spalania. Gość miał totalnie zasmołowany kocioł i komin, tak, że poprzedniego roku w kominie po zapaleniu się tych osadów było o krok od pożaru chałupy.Wymurowałem mu poziomy tunel na ruszcie od dolnych drzwiczek do tyłu kotła ze szczeliną ok. 15 cm przy tylnej ściance płaszcza. Próba palenia w pełni lata w upale, wyszła bardzo dobrze, bez cofania się dymu do kotłowni, na co poprzednio narzekał i właściwie po to mnie wezwał. Palenie w takim tunelu naśladuje z grubsza dolne spalanie, daje dośc czyste spaliny, wymaga tylko innej techniki podkładania i obslugi paliwa - wyłącznie tymi rusztowymi drzwiczkami, co nie każdemu może odpowiadać. Coś za coś. Doskonale sprawuje się ta technika przy spalaniu drewna. Powietrze przeciska się pomiędzy polanami, zasilając płomienie. Może krótkie objaśnienie obsługi: rozpalamy przez dolne drzwiczki (rusztowe). Po utworzeniu sie porcji żaru przesuwamy ten żar (może być płonący) do wnętrza kanału prawie na koniec i dokładamy za nim nową porcję. Tak postępujemy przy każdym nowym podlożeniu - najpierw odsuwamy żar do wnętrza, potem dokładamy na wolne miejsce. W ten sposób opał spala się strefowo od tyłu do przodu kotła, a żar w odwrotną stronę, aż do wypalenia. Czy móglbyś szanowny Panie jakos to zobrazowac nieco bardziej graficznie-optycznie? Z wyobraźnią bywa u niektórych kulawo..a kwestia jest ciekawa ... .. poziomy tunel....na koncu ktorego swiatełko....oby to nie był pociąg :D Cytuj
zgdyni Opublikowano 10 Grudnia 2009 #133 Opublikowano 10 Grudnia 2009 Witam. Szanowny kolego - to jest proste jak budowa cepa.Zasada spalania jest taka sama jak w kotle płomienicowym z rusztem łuskowym i sklepieniem zapłonowym - tyle że opał przesuwany jest w odwrotnym kierunku.Rzeczywiście w sztokery i ruszty łuskowe były wyposażane niektóre parowozy. Pozdrawiam - M. Cytuj
heso Opublikowano 10 Grudnia 2009 #134 Opublikowano 10 Grudnia 2009 Czy móglbyś szanowny Panie jakos to zobrazowac nieco bardziej graficznie-optycznie?Z wyobraźnią bywa u niektórych kulawo..a kwestia jest ciekawa ... .. poziomy tunel....na koncu ktorego swiatełko....oby to nie był pociąg :D W rzucie bocznym z grubsza tak: Przy całej swojej prostocie to wbrew pozorom spora ingerencja w sposób spalania. Przede wszystkim przy rozpalaniu powietrze nie ucieka nad opał, najkrótszą drogą do komina schładzając niepotrzebnie początkowe spaliny lecz zasila skutecznie paliwo w tunelu. Potem proces też zachodzi bardziej prawidłowo. Wskazane byłoby przy tym ograniczyć trochę (lub bardziej) dopływ powietrza pod ruszt i skierować więcej powietrza w światło (nomen- omen) tunelu. To niezłe pole do początkowych prób z ulepszaniem spalania. Dobrej zabawy ! Ps. Styk połączenia wkładki (szamotowej) z obudową kotła powinien być uszczelniony zaprawą szamotową. Cytuj
Michasko Opublikowano 10 Grudnia 2009 #135 Opublikowano 10 Grudnia 2009 Dziekuje, bardzo interesujace. Nie omieszkam wyprobowac. Zdecydowalem sie na taki kociolek,tez zeliwny : http://www.artbud.pl/KOCIOL_CO_GFN_6_234_1..._1szt-7539.html zastanawiamsie czy mialoby sens gdybym w przewodzie kominowym umiescil wymiennik wodny aby odzyskac ciepelko ktore ucieka w komin. Jeszcze nie wiem gdzie by go mozna wpiac w uklad??? Zamierzam wszelkie zamieszczone wariacje znalezione na tym forum wyprobowac. okres swiateczny spedze w kotlowni :D zycze dlugich stalopalen ;) Cytuj
stoker Opublikowano 10 Grudnia 2009 Autor #136 Opublikowano 10 Grudnia 2009 zgdyni Które parowozy były wyposażone w stokery?To tak na marginesie kotłów żeliwnych :D O Ferroli GF N chętnie 'coś' przeczytam. Cytuj
zgdyni Opublikowano 11 Grudnia 2009 #137 Opublikowano 11 Grudnia 2009 (...)zastanawiamsie czy mialoby sens gdybym w przewodzie kominowym umiescil wymiennik wodny aby odzyskac ciepelko ktore ucieka w komin. Jeszcze nie wiem gdzie by go mozna wpiac w uklad??? Zamierzam wszelkie zamieszczone wariacje znalezione na tym forum wyprobowac. okres swiateczny spedze w kotlowni :D zycze dlugich stalopalen ;) Witam. Można taki ekonomizer zamontować w czopuchu.Trzeba uważać żeby nie przekombinowac i za mocno nie schłodzić spalin. Pozdrawiam - M. Cytuj
zgdyni Opublikowano 11 Grudnia 2009 #138 Opublikowano 11 Grudnia 2009 zgdyniKtóre parowozy były wyposażone w stokery?To tak na marginesie kotłów żeliwnych :D (...) Widziałem takiego parowoza ale nie wiem jaki to typ bo tym się nie interesuję.Oczywiście znane mi parowozy nie mają kotłów żeliwnych.Pisałem o ZASADACH pracy PALENISKA a nie o jego KONSTRUKCJI. Pozdrawiam - M. Cytuj
Juzef Opublikowano 13 Grudnia 2009 #139 Opublikowano 13 Grudnia 2009 Zabieram się za wybór miarkownika, tylko potrzebuję informacji, jaka jest średnica otworu pod miarkownik w tym kotle? U siebie mam jakieś ustrojstwo do miarkownika podobne, które było oryginalne, ale żadnej regulacji nie ma i tylko ustala położenie klapki. Samo w sobie ma to średnicę 2cm, ale jeszcze ze trzy redukcje na to wchodzą, tak że ostatnia ma ok. 4cm. A jakiej średnicy jest sam otwór w korpusie kotła? Cytuj
stoker Opublikowano 13 Grudnia 2009 Autor #140 Opublikowano 13 Grudnia 2009 1cal---->Honeywel FR 124 + mosiężna redukcja 1 na 3/4'. Cytuj
Juzef Opublikowano 13 Grudnia 2009 #141 Opublikowano 13 Grudnia 2009 A, to dobrze. Tylko jest zawsze dylemat zasadniczy: Regulus czy Honeywell. O tym drugim propagandy słyszałem co nie miara, ale nie wiem nadal, czy warto za niego bulić drugie tyle, co za Regulusa. W czym Honeywell lepszy: dokładność, solidność, marka? Cytuj
stoker Opublikowano 13 Grudnia 2009 Autor #142 Opublikowano 13 Grudnia 2009 Nie mam porównania.Może jakiś Regularny(od Regulus'a) przeczyta to i odpowie-bo ja szczerze pisząc nie wiem--możliwe że jest to to samo tylko w innym opakowaniu.Fakt-Regulus chodzi po 70-80 a Hone'y 125-150.Jak wolisz. Cytuj
tomek66 Opublikowano 13 Grudnia 2009 #143 Opublikowano 13 Grudnia 2009 A, to dobrze. Tylko jest zawsze dylemat zasadniczy: Regulus czy Honeywell. O tym drugim propagandy słyszałem co nie miara, ale nie wiem nadal, czy warto za niego bulić drugie tyle, co za Regulusa. W czym Honeywell lepszy: dokładność, solidność, marka? Witaj! Dołóż te pieniądze i kup Honeywella, czytałem kilka opinii i odobno Regulus pogorszył się z jakością. Znajomemu z forum, padł po nie całym roku użytkowania. Cytuj
kazik Opublikowano 13 Grudnia 2009 #144 Opublikowano 13 Grudnia 2009 1cal---->Honeywel FR 124 + mosiężna redukcja 1 na 3/4'. Stoker jaki to kocioł żeliwny pokazany w temacie " dolny kocioł do 80 m"? Cytuj
stoker Opublikowano 13 Grudnia 2009 Autor #145 Opublikowano 13 Grudnia 2009 Proszę bardzo Kazik https://forum.info-ogrzewanie.pl/index.php?showtopic=2524 Cytuj
mostowiak Opublikowano 23 Grudnia 2009 #146 Opublikowano 23 Grudnia 2009 Witam. sprawa jest dosyc delikatna, ten kociolek dostalem razem z corka od tesciowej mialem juz go wywalic na zlom ale mowie noz widelec sie przyda.w tym kotle uszkodzony jest tylni czlon pekl -400zl, ktos zajumal czopuch 120, i uszkodzone sa gorne dzwiczki 120zl.do tego tzeba kupic jakies zlaczki itp. Moje pytanie czy sie oplaca ta naprawa???.chcialbym zeby ktos wyrazil opinie na temat tego kotla.chcialbym palic w nim weglem bodanka i wierzba energetyczna. obecnie posiadam jakis stalowy kociol,bez firmowy. czy ten kociolek pociagnie 110 zeberek aluminiowych diamond 500,czy moze warto dolozyc z 1 czlon do niego?dom ocieplony steropianem 10cm 90m2. dziekuje za odpowiedzi Cytuj
stoker Opublikowano 23 Grudnia 2009 Autor #147 Opublikowano 23 Grudnia 2009 Po pękniętym członie , uszkodzonym czopuchu i drzwiczkach zasypowych trudno oszacować wielkość kotła,nieprawdaż? Z góry można jednak odp.,że sprawa bardziej hobbystyczna niż lukratywny interes./na pewno po prawidłowym skręceniu-będzie trwały i będzie chodził lata.Ale opał proponowany-średni pomysł do tego kotła. Cytuj
Juzef Opublikowano 24 Grudnia 2009 #149 Opublikowano 24 Grudnia 2009 Pierdut! Powracam złożyć raport z postępów. Otóż zainstalowałem miarkownik, jednak Regulusa. Bez spuszczania wody, ciężkie to było doświadczenie, ale dało radę. Teraz wrzuciłem jakieś 12kg węgla dziś o godz. 10.00 rano, odpaliłem, miarkownik nastawiwszy i jest jak widać 23.30, a zasypu jeszcze dobra 1/3 na miejscu, temp. ciągnie 40st. około przy okolicach zera na zewnątrz. Bez miarkownika z tej ilości opału nie dawałem rady dłużej jak 10 -12 godzin, latając co pół godziny machać klapką. Nigdy bym nie przypuszczał, że z tym kotłem może być taki luksus, żeby rozpalić i następną wizytę w kotłowni mieć za 12 godzin. Life's good :( Cytuj
kazik Opublikowano 25 Grudnia 2009 #150 Opublikowano 25 Grudnia 2009 Juzefie, ale czy patrzyłeś do wymiennika i czopucha i nic się nie dzieje. Bo te 40 stopni to mi źle pachnie. Ja na swoim Camino też tak jechałem, ale skończyło się to...., ale to już inna opowieść. Teraz na Zębcu jadę ostro, na kotle od 60 do 80 stopni. Palę z przerwami, w nocy kocioł śpi podobnie jak ja. Pozdrawiam Świątecznie. Kazik Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.