kobra10 Opublikowano 30 Października 2016 #1 Opublikowano 30 Października 2016 Witam serdecznie. Proszę o pomoc. W zeszłym sezonie zamontowałem piec o mocy 50kw - dom o powierzchni 300m3 nie ocieplony z nowymi oknami.. miesięczne zużycie opału wynosiło ok 2t ekogroszku bądź miału miesięcznie ;/ wielu znajomych polecało mi zamontować zawór mieszający który powinien wg nich zredukować choć o 1/3 zużycie opału. zawór zamontowany, ale: 1) gdy zawór mieszający otwarty równo na połowe wydaje mi się ze spalanie jest mniejsze (temperatura na piecu rośnie do 4-5 stopni powyżej zadanej i powoli spada) ale nie grzeją grzejniki w pionie 1 2) gdy zawór mieszający otwarty jest na powyżej niż powowę ( czyli nic albo prawie nic z powrotu nie idzie na pompę) grzeją grzenik w pionie 1, ale spalanie jest takie jak w zeszłym sezonie (temperatura na piecu rośnie do 1-2 stopni powyżej zadanej i spada) 2) gdy zawór mieszający jest otwarty na mniej niż połowę bądź prawie zamknięty słychać jak kula w zaworze zwrotnym kulowym sie otwierza i cała ciepła woda z pieca idzie na dwa piony (grawitacyjnie) omijając całkowicie pompę (temperatura na piecu rośnie do 1-2 stopni powyżej zadanej i spada). Producent pieca który mi go montował oraz montował zawór mieszający również uważa że coś jest nie tak i proponuje zamontować jakąś podkładkę w zaworze zwrotnym, ale na razie nie chcę wygaszać w piecu + spuszczać wody z układu. Panowie jakieś pomysły jak to usprawnić???
marekd Opublikowano 30 Października 2016 #2 Opublikowano 30 Października 2016 Hm nie za duzy ten piec dla 300 m2 chyba . Puszczasz duuuuuuuzo paliwa w komin. Powiedz kto Ci doradził tego smoka . Narysuj szkic instalacji moze grono forum sie wypowie . Od tego cza zacząć.
robinet Opublikowano 30 Października 2016 #3 Opublikowano 30 Października 2016 Po grzyba zawór zwrotny kulowy. W tych czasach się tego nie stosuje.Żywotność tego wynalazku to max 2lata i na śmietnik. Zawór trójdrogowy nie stosuje sie dla oszczedności w spalaniu, tylko dla komfortu temperaturowego w pomieszczeniach. Mniejsze spalanie jest efektem ubocznym, zwłaszcza w okresach przejściowych, gdy nie jest nam potrzebna wysoka temperatura na grzejnikach.
papasmurfek Opublikowano 30 Października 2016 #4 Opublikowano 30 Października 2016 Zawór jest źle zamontowany. W tym układzie powinien być za pompą.
kobra10 Opublikowano 30 Października 2016 Autor #5 Opublikowano 30 Października 2016 Hm nie za duzy ten piec dla 300 m2 chyba . Puszczasz duuuuuuuzo paliwa w komin. Powiedz kto Ci doradził tego smoka . nie wiem, nie znam się, producent kotła obliczył, ze powinien być taki ponieważ układ jest stary (grube rury - dużo wody w układzie)
kobra10 Opublikowano 30 Października 2016 Autor #6 Opublikowano 30 Października 2016 Po grzyba zawór zwrotny kulowy. W tych czasach się tego nie stosuje.Żywotność tego wynalazku to max 2lata i na śmietnik. Zawór trójdrogowy nie stosuje sie dla oszczedności w spalaniu, tylko dla komfortu temperaturowego w pomieszczeniach. Mniejsze spalanie jest efektem ubocznym, zwłaszcza w okresach przejściowych, gdy nie jest nam potrzebna wysoka temperatura na grzejnikach. zawór trójdrogowy został zamontowany by podnieść temperaturę pracy kotła. w zeszłym sezonie piec pracował w zakresie temperatur 38-45 na sterowniku i w pomieszczeniach było mega gorąco. zamontowanie zaworu trójdrożnego ma za zadanie podnieść temperaturę pracy kotła.
papasmurfek Opublikowano 30 Października 2016 #7 Opublikowano 30 Października 2016 Powinieneś mieć tak jak na jednym ze schematów. https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/19810-zapewnienie-ochrony-powrotu-na-kocio%C5%82/
AdamGuitar Opublikowano 30 Października 2016 #8 Opublikowano 30 Października 2016 Sprawdź czy właściwie jest ustawiony zawór trójdrożny. Wygląda,że pompa nie pobiera wody z powrotu kotła. przy zaworach trójdrożnych często sie to zdarza. Obróć rączkę o 180 st. na część z cyframi. Obecny układ moze być przeznaczony do innej konfiguracji. Może być też inny układ gdzie należałoby pokręrtło obrócić o 90 st. w lewo lub prawo. tabliczka z cyframi powinna dać się obrócić w zależności od konfiguracji. Oznaczenia są często po jednej i drugiej stronie tabliczki. Co do kotła wystarczyłby 30 kW.
kobra10 Opublikowano 31 Października 2016 Autor #9 Opublikowano 31 Października 2016 ale to tylko samą rączkę? czy tą "zasuwę" w środku też o 180st.? bo tak na chłopski rozum wydaje mi się ze przełożenie samej raczki nic nie da... mam zawór ustawiony tak jak jest na przykładzie 2.
konopka Opublikowano 31 Października 2016 #10 Opublikowano 31 Października 2016 Być może działałby gdyby zasilanie było z drugiej strony,spróbuj obrócić całą głowicę zaworu o 180st,jak pomoże odwróć wtedy tabliczkę
AdamGuitar Opublikowano 31 Października 2016 #11 Opublikowano 31 Października 2016 Oczywiście ,że zasuwą też, jako całość sama rączka nic nie da.
odpowietrznik Opublikowano 31 Października 2016 #12 Opublikowano 31 Października 2016 Wg mnie ten zawór 3D działa jako regulacja temp.na grzejniki a tym samym nie pełni funkcji ochrony powrotu A tak na marginesie to instalacja w układzie zamkniętym czy otwartym? wygląda mi to na kolejną bombę spory arsenał już się uzbierał na tym forum ;)
papasmurfek Opublikowano 31 Października 2016 #13 Opublikowano 31 Października 2016 A ja kolejny raz proszę admina o stworzenie działu pt. "mega drut team" ku przestrodze innych ;-)
sambor Opublikowano 31 Października 2016 #14 Opublikowano 31 Października 2016 Kilka dni temu polemizowałem z takim montażem zaworu 3-D https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/22372-miejsce-monta%C5%BCu-zaworu-4d-lub-3d-wydzielone-z-sterownik-kot%C5%82a-skzp-02/?do=findComment&comment=269224 Możliwe, że tu zachodzi ten przypadek.
kobra10 Opublikowano 1 Listopada 2016 Autor #15 Opublikowano 1 Listopada 2016 A tak na marginesie to instalacja w układzie zamkniętym czy otwartym? wygląda mi to na kolejną bombę spory arsenał już się uzbierał na tym forum ;) Układ otwarty. A dlaczego tykająca bomba? A ja kolejny raz proszę admina o stworzenie działu pt. "mega drut team" ku przestrodze innych ;-) To jakaś aluzja do mojego układu C.O.? Jeżeli tak to i tak nie rozumiem. Wszystko obliczane, montowane przez producenta pieca Sprawdź czy właściwie jest ustawiony zawór trójdrożny. Wygląda,że pompa nie pobiera wody z powrotu kotła. przy zaworach trójdrożnych często sie to zdarza. Obróć rączkę o 180 st. na część z cyframi. Obecny układ moze być przeznaczony do innej konfiguracji. Może być też inny układ gdzie należałoby pokręrtło obrócić o 90 st. w lewo lub prawo. tabliczka z cyframi powinna dać się obrócić w zależności od konfiguracji. Oznaczenia są często po jednej i drugiej stronie tabliczki. Co do kotła wystarczyłby 30 kW. Chyba właśnie rozwiązałem mój problem - obróciłem zawór o 180st. na piecu temperatura powyżej 50 st. na dom obecnie wychodzi 35 st i kula sie nie otwiera gdy reguluje zaworem. no i wszystkie grzejniki grzeją :) Dziękuje
odpowietrznik Opublikowano 1 Listopada 2016 #16 Opublikowano 1 Listopada 2016 Na wyjściu zasilania z kotła jest zamontowany zawór różnicowy a to zasilanie (rura bezpieczeństwa) powinna iść bezpośrednio do naczynia wyrównawczego(bez żadnej armatury zamontowanej na niej) Ja widzę fragment instalcji moze o czymś nie wiem,tylko po zdjeciach się domyślam że może być źle. I raczej na 99% jest źle)To ze działa nie znaczy że jest bezpieczne,zgodne z normą
marcin Opublikowano 1 Listopada 2016 #17 Opublikowano 1 Listopada 2016 A ja kolejny raz proszę admina o stworzenie działu pt. "mega drut team" ku przestrodze innych ;-)Pomyślimy o tym.
kobra10 Opublikowano 11 Listopada 2016 Autor #18 Opublikowano 11 Listopada 2016 odgrzewam temat. Proszę o informację - czy to normalne? mam na sterowniku ustawione 50 st. po prestawieniu zaworu o 180* wg informacji powyżej. i ustawieniu zaworu mieszającego na 2 piec podnosi temperaturę do 58-59 stopni. temperatura na piecu spada. gdy spadnie poniżej 50 st (48-49st) załącza sie podajnik + dmuchawa (czyli piec zaczyna pracować) a temperatura na piecu spada do 46 i zaczyna się podnosić. gdy osiągnie 50 st wyłącza się dmuchawa i temperatura powoli rośnie do 58-59 i tak w kółko...
AdamGuitar Opublikowano 17 Listopada 2016 #19 Opublikowano 17 Listopada 2016 Jak najbardziej normalne. Nazywa się to bezwładnością.
Kwidyn Opublikowano 17 Listopada 2016 #20 Opublikowano 17 Listopada 2016 A ja się martwiłem czy 19kW mi styknie na 270m.... Na Twoim miejscu bym wrócił do negocjacji z producentem, bo zdrowo przesadził czyli naciągnął Cię po 1 na cenę kotła, a po drugie naraził na wysokie spalanie na codzień... Może znajdziesz klienta z 500-700m halą na swój kocioł, a pomyśl o czymś lepiej dobranym do swojego domu. Nie wiem, czy ten kocioł dobrze będzie spalał opał gdy Twój domek będzie potrzebował 5-10% mocy :( Jak ze spalaniem teraz wychodzisz na dobę?
wadus Opublikowano 17 Listopada 2016 #21 Opublikowano 17 Listopada 2016 Nie chce tu nikogo prowokowac ale tyle sie czyta o przewymiarowanych kotlach i napewno nie neguje tego, ale tez szczerze przyznam, ze nie mialem okazji widziec takiego malego kociolka na zywo (czyli jak pali i ile zuzywa eko) Ja sam wybralem kociol ale moj instalator kazal mi samemu wybrac wybralem WItkowskiego KMB-RP plus 19kW (chcialem 15 kW - producent mi odradzil) Dom 128 m2 uzytkowej + 36 garaz (parter bez poddasza uzytkowego) sciany suporeks 600 15 cym zwyklego styropianu, podloga 2 x 6 cm styro na zakladke, okna PCV 3 szyby, strop 10 cm styropian polozony na podlodze i przykryty deskami. Grzeje dom podlogowka 15 petli, max dlugosc petli do 90 mb, wlaczylem piec cos okolo miesiac temu i od tego czasu mamy temp. od 10 do -7 stopni. Dom ogrzeje woda w podlodze do 26 stopni przy wiekszych mrozach musi byc min 30 i ciut stopni. Kociol pracuje mi teraz tak ze wlasciwie sie tylko zarzy na palniku dmuchawa dmucha z moca max 25 % ( ale srednia moc dmuchawy to 5-8%) Palnik duza Ekoenergia - wypelniony jest zarem i lekko przedmuchiwany dzieki temu, eko (z Wesolej) ladnie sie dopala nie mam spiekow i co najlepsze brak sadzy w kotle z rusztem wodnym) Palilem tak polowe poprzedniego sezonu (gydy odkrylem te nastawy) i pale od poczatku tego sezonu i jak widac da sie 19 kW palic dobrze i ekonomicznie maly dom Teraz bez zlosliwosci prosze mi wyjasnic jak to wyglada z kotlami o mocy 10-12 kW ? one rozumiem pracuja na wyzszych mocach wiec zuzycie eko chyba jednak jest wieksze skoro pali sie szybciej? Sam jestem ciekawy czy jakbym jednak posluchal rad na forum czy na moj dom 12 kW piec bylby lepszym rozwiazaniem? Napewno ja bylem ograniczony instalatorem, a ten zrobil mi instlacje jak zrobil a juz napewno nie chcial slyszec o pracy w pelnej modulacji (piec ma podgrzac wode i sie wylaczyc i kropka) Gdy na poczatku palilem tak jak mi kazal ten kociolek pozeral mi 33-38 kg/dobe a potem troche sie ustabilizowal ale nie zszedl nizej jak 22 kg/doba
kobra10 Opublikowano 18 Listopada 2016 Autor #22 Opublikowano 18 Listopada 2016 Jak ze spalaniem teraz wychodzisz na dobę? ok 40kg na dobę
hektoras Opublikowano 28 Listopada 2016 #23 Opublikowano 28 Listopada 2016 Poniższe pytanie zadałem w w temacie wskazanym przez sambora w poście 14. Powtarzam pytanie na tym wątku - może więcej uzyskam odpowiedzi/porad lub ewent. proszę adm. Marcina o zmianę no i wyrozumiałość. "Sambor proszę abyś wyprowadził mnie z złego "chyba" wg tego co powyżej napisano rozumowania. Uważam że kocioł gdy się nagrzewa wytwarza ciśnienie tylko w inst. zamkniętej czyli jak jest już ciśnienie przy zimnym układzie np. 1atm to po rozgrzaniu może wzrosnąć np do 2 atm (w zależności od wysokości temp. rozgrzanej oraz wielkości naczynia przeponowego) czyli tak na chłopski rozum gdzieś ta większa objętość /rozszerzalność wody/ ilość wody musi się zmieścić i najczęściej w takim układzie (zamkniętym) wychodzi do nacz.przeponowego. Ale w takim jak autor przedstawił przypadku tj ukł. otwarty to nie bardzo rozumiem dlaczego zawór różnicowy nie może pozwolić wypłynąć wodzie z kotła po podgrzaniu do układu ponad zawór różnicowy /pompa wyłączona/ - po prostu woda podniesie kulkę i tym samym grawitacja zacznie działać czyli ogrzewać pozostałą w układzie wodę. Nie bardzo rozumiem co w tym układzie /patrz zdj post 13 i chyba 1/ nie pozwoli zadziałąć jak wyżej opisuję ?? Czyba jakby kulka była od str. kotła / czyli od dołu/ bo jak będzie od góry to chyba ciśnienie nie bedzie stanowiło problemu?? Co do nieprawiłowej instal. to czy właśnie z powodu braku rurki lącżacej naczynie wzbiorcze bezpośrednio/prosto od wyjścia z kotła (rurką wg norm 1"), bez syfonowania i ze spadkiem w kier. kotła oraz jak najmniej poziomów i zakrętów??? Jeśli tak to chyba mam sp...ną instal. w budowanym domu (instalację w 2001r. wykonał mi fachman z dośw. 40lat wyk. instalacji - ale od kilku lat już Ś.P. - na rurach stalowych 1" =od kotła, układ zamknięty z zbiorn. ciśnieniowym, zaworami termostatycznymi oraz grzej.alum.) Ale po sprawdzeniu czy chodzi (teraz to nawet nie byłbym w stanie stwierdzić że ona działa bo wówczas jak uruchomili to gdy grzej. były ciepłe to przyjąłem to za pewność). Teraz to budowa od 15 lat stoi nie w pełni wykończona (brak podłóg, ściany do malowania, nie dokończony ocieplenie sufitów i otworów dlatego w inst. brak wody by nie zamarzała - a może powinienem zalać płynem niezamarzającym chyba ok. 160-180 l /nawet nie wiem/ najwięcej w piecu stare ogniwo 23kW ?? - teraz to się obawiam jak tam w środku szczególnie w piwnicy bo rura powrotu 1" schodzi poniżej poziomu pieca = czy przypadkiem rdza nie narobila mi kłopotu?? Na pewno tak ale mam nadzieję że chociaż znośnie i da się temu zapobiec - czy tak?? Co o tym myślicie?? Przepraszam że tak namieszałem w tym poście i tyle różnych wątków poruszyłem."
papasmurfek Opublikowano 29 Listopada 2016 #24 Opublikowano 29 Listopada 2016 Teraz bez zlosliwosci prosze mi wyjasnic jak to wyglada z kotlami o mocy 10-12 kW ? one rozumiem pracuja na wyzszych mocach wiec zuzycie eko chyba jednak jest wieksze skoro pali sie szybciej? Bzdura. W mniejszym kotle siedzi mniejszy palnik. Jest zamontowana mniejsza dmuchawa. Pali się mniejsza porcja węgla (bynajmniej w dobrych konstrukcjach tak jest). Napewno ja bylem ograniczony instalatorem, a ten zrobil mi instlacje jak zrobil a juz napewno nie chcial slyszec o pracy w pelnej modulacji (piec ma podgrzac wode i sie wylaczyc i kropka) Gdy na poczatku palilem tak jak mi kazal ten kociolek pozeral mi 33-38 kg/dobe a potem troche sie ustabilizowal ale nie zszedl nizej jak 22 kg/doba Mój Skam-P ogrzewa ok 126 m2 starego budynku po modernizacji (ściana 12 styro, podłoga 10, dach 35 wełny okna tanie plastiki) spalam aktualnie coś około 18kg na dobę (bynajmniej tak podaje sterownik kotła)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.