Juzef Opublikowano 22 Stycznia 2016 #1 Opublikowano 22 Stycznia 2016 Pytanie mam do światlejszych ode mnie w tematyce instalacyjnej. Mam zmontowaną cyrkulację w instalacji CWU wedle takiego schematu:Zawór mieszający to Honeywell TM 50:Zawór był wpięty zgodnie z oznaczeniami na korpusie czyli pod H rurka z ciepłą wodą z bojlera, pod C - dopływ zimnej + powrót z cyrkulacji. Jakby się trzymać powyższego schematu to na nim króciec H jest z lewej a C - od dołu. Teraz mam pytanie co tu skopałem, bo nie działa jak należy. Otóż gdy temperatura wody w zbiorniku przekracza nastawę na zaworze, to zawór nie miesza - na krany leci to co w zbiorniku. Co więcej pompa cyrkulacyjna zaczyna wtedy hałasować a po podniesieniu nastawy na zaworze powyżej temperatury wody w zbiorniku - pracuje normalnie. Ukułem z tego taką teorię, że zawór wstawiony jest odwrotnie niż powinien, tzn. że w tym przypadku należało olać oznaczenia. Wygląda na to, że wraz ze wzrostem temperatury zawór przymyka przepływ z króćca C, co blokuje obieg cyrkulacyjny i tym samym powoduje hałasy na pompie, a gorąca woda z króćca H leci nadal swobodnie. A przecież powinno być dokładnie odwrotnie: regulowany powinien być dopływ gorącej wody a z drugiego króćca przepływ powinien być swobodny. Czyli zawór należałoby odwrócić. Nie chciałbym pruć instalacji w ciemno, dlatego poproszę o zweryfikowanie moich domysłów.
kaczy Opublikowano 22 Stycznia 2016 #2 Opublikowano 22 Stycznia 2016 ....nie jestem fachowcem ale wg .mnie... ...jest to przecież zwykły zawór termostatyczny - mieszacz pod C powinna być tylko zimna woda z zasilania wodociągiem , żadne podmieszania, cyrkulacje , itp ...wtedy powinno to zabanglać pozdrawiam
sambor Opublikowano 22 Stycznia 2016 #3 Opublikowano 22 Stycznia 2016 Może coś zarosło lub jakiś brud wlazł w uszczelki Tam nie ma możliwości obrócenia kierunków zasilania ciepłej i zimnej wody Mógł też paść wkład termostatyczny. Rozkręcić i sprawdzić można nawet bez wykręcania zaworu, wystarczy zakręcić wodę na zasilaniach Poniżej ten zawór
SONY23 Opublikowano 22 Stycznia 2016 #4 Opublikowano 22 Stycznia 2016 . Ten schemat z pierwszego postu jest dla zaworów afriso a w nich inaczej są rozmieszczone kroćce niż w Twoim. Tam gdzie w afriso jest wyjście wody zmieszanej u Ciebie jest wejście wody zimnej. Edit. Doczytałem dopiero, że wpiąłeś tak jak trzeba... A zawory zwrotne dawałeś ? W instrukcji afriso zalecają, podobnie jak montaż filtra siatkowego.
Juzef Opublikowano 23 Stycznia 2016 Autor #5 Opublikowano 23 Stycznia 2016 Zawór działa raptem 2-3 lata. Początkowo cyrkulacja była wpięta w króciec w bojlerze specjalnie dla niej przeznaczony: Niestety takie podłączenie powodowało, że przy poborze z kranu zawór mieszał wodę do należytej temperatury, ale już przy pracy pompy cyrkulacyjnej na instalację szła gorąca woda z bojlera, więc szybko go drenowało z ciepła. Stąd była przeróbka gdzieś w zimie rok temu do stanu jak na schemacie wcześniej wklejonym. Zawory zwrotne też są jak na schemacie. Przedmiotowy problem z hałasującą pompą cyrkulacyjną zauważyłem wiosną gdy woda w bojlerze zaczęła się nagrzewać ponad nastawę na zaworze i akurat będąc w pobliżu usłyszałem, że pompa coś się głośna zrobiła.
papasmurfek Opublikowano 25 Stycznia 2016 #6 Opublikowano 25 Stycznia 2016 Niestety układ mieszajacy i cyrkulację jednocześnie nie jest tak łatwo wykonać. Później wrzucę linka do prawidłowego schematu. A jeśli masz czas to w google bez problemu takowy znajdziesz.
sambor Opublikowano 25 Stycznia 2016 #7 Opublikowano 25 Stycznia 2016 Poniżej jeden z dobrze działających układów cyrkulacji - wg firmy Wolf.
henryk1953 Opublikowano 25 Stycznia 2016 #8 Opublikowano 25 Stycznia 2016 Pytanie mam do światlejszych ode mnie w tematyce instalacyjnej. Mam zmontowaną cyrkulację w instalacji CWU wedle takiego schematu: Zawór mieszający to Honeywell TM 50: Zawór był wpięty zgodnie z oznaczeniami na korpusie czyli pod H rurka z ciepłą wodą z bojlera, pod C - dopływ zimnej + powrót z cyrkulacji. Jakby się trzymać powyższego schematu to na nim króciec H jest z lewej a C - od dołu. Myślę ze to miałeś w instrukcji. zawor mieszajacy.pdf
Juzef Opublikowano 9 Lipca 2016 Autor #9 Opublikowano 9 Lipca 2016 Zebrałem się w końcu i przemeblowałem instalację wedle schematu podrzuconego przez Sambora. Coś się zmieniło, ale nie jest wiele lepiej. Wcześniej pompa cyrkulacyjna hałasowała gdy woda w baniaku miała temperaturę wyższą niż nastawa na zaworze. Tak jakby przepływ jej coś blokowało. Teraz jest cicho. Wcześniej cyrkulacja dużo wolniej wysysała ciepło z baniaka, teraz to wyraźnie przyspieszyło (tak jak już kiedyś bywało, gdy również była wpięta do króćca cyrkulacji). Po odkręceniu kranu dalej leci gorąca woda. Jak w baniaku było 50st. a nastawa 35st. to woda z kranu nijak 35.st nie przypominała. Nie wiem co by się w zaworze miało zepsuć, ale raczej to on musi być skopany, bo niemożliwe, by nie działały wszystkie dostępne w internetach schematy cyrkulacji CWU.
sambor Opublikowano 10 Lipca 2016 #10 Opublikowano 10 Lipca 2016 Jak już miałeś zawór wymontowany to trzeba było go rozkręcić i zobaczyć jego wnętrze. Może być uszkodzony wkładka termostatyczna lub sprężyna, mógł zarosnąć kamieniem. Np u mnie zaw VTA 522 wymaga czyszczenia co 6 msc, inaczej nie można pokrętła regulacyjnego obrócić. Taką czynność można wykonać bez demontażu zaworu - wystarczy zamknąć dopływy i odpływy wody do zaworu.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.