pacula79 Opublikowano 19 Grudnia 2008 #1 Opublikowano 19 Grudnia 2008 proszę o opinię na temat mojej instalacji a dokładnie miejsce zamontowania zaworu 4D czy może jednak zdjęcie numer 2 czyli zawór przed pompą. tylko teraz pytanie jeśli zawór będzie zamontowany przed pompą to czy po zkręceniu wszystkich grzejników na lato będzie pompa pchać wodę na bojler. Cytuj
mezik0 Opublikowano 19 Grudnia 2008 #2 Opublikowano 19 Grudnia 2008 witam wszystkich kolegów na forum . uważam że lepszy efekt uzyskasz jak dasz pompę za zaworem 4D po zakręceniu grzejników bojler będzie chodził grawitacyjnie lub dołożysz drugą pome,ładującą na bojler. Cytuj
trumoter Opublikowano 19 Grudnia 2008 #3 Opublikowano 19 Grudnia 2008 Witaj, Zdecydowanie pompa za zaworem 4D bo rozumiem, że bojler ma być zasilany grawitacyjnie. Jeżeli odejście na bojler dasz za pompą a przed zaworem 4D zgodnie ze średnicą rur tj. 1' to zawór mieszający i instalacja CO mogą dać taki opór "hydrauliczny", że cała woda, a przynajmniej jej większość będą cyrkulować przez bojler bo woda pójdzie tam gdzie jest mniejszy opór, a wskutek tego nie będziesz dogrzewać grzejników - pomieszczeń. Jednak sugeruję użycie drugiej pompy do CWU, większość sterowników obsługuje drugą pompę (CWU). Pytanie jaki cel ma łączenie grzejników w szereg, przypuszczam, że nie jest to świadoma instalacja jedno rurowa. Nie chcę się czepiać szczegółów, ale muszę zwrócić uwagę, że rura bezpieczeństwa u Ciebie fi 22mm powinna być minimum fi wewnętrzna 25mm czyli w miedzi fi 28mm, natomiast jeśli kocioł ma moc do 25kW nie ma potrzeby prowadzenia rury wznośnej. Rura bezpieczeństwa musi być prowadzona bez armatury, która zmniejsza jej średnicę, lub umożliwia jej zamknięcie od króćca zasilającego z kotła do górnej części naczynia wzbiorczego natomiast w instalacjach o mocach do 25 kW można ją rozdzielić i podłączyć pod naczyniem wzbiorczym i ta jedna rura może pełnić rolę wzbiorczej i bezpieczeństwa. Pozwoliłem sobie na dokonanie zmian w rysunku w sprawie rur dochodzących do naczynia wzbiorczego. Pozdrawiam P.S. Wszystkich kolegów proszę w wytknięcie błędów w sprawach, które poruszyłem. Rysunek po prawej jest bardziej prawidłowy. Cytuj
pacula79 Opublikowano 20 Grudnia 2008 Autor #4 Opublikowano 20 Grudnia 2008 ok. rozumiem że danie drugiej pompy byłoby najlepszym rozwiązaniem ale ja jej raczej nie chce dawać ze względów finansowych.A co do grzejników to są narysowane tak sobie i interesuje mnie reszta instalacji. Cytuj
trumoter Opublikowano 20 Grudnia 2008 #5 Opublikowano 20 Grudnia 2008 ok. rozumiem że danie drugiej pompy byłoby najlepszym rozwiązaniem ale ja jej raczej nie chce dawać ze względów finansowych.A co do grzejników to są narysowane tak sobie i interesuje mnie reszta instalacji. W takim razie wybierz schemat po prawej, ten po lewej zawiera błędy, woda wybierze sobie krótszy - z mniejszymi oporami, obieg i będzie krążyć prawie wyłącznie w obiegu CWU. Pozdrawiam Cytuj
pacula79 Opublikowano 20 Grudnia 2008 Autor #6 Opublikowano 20 Grudnia 2008 dzięki za odpowiedzi, lecz prosiłbym jeszcze o opinie kilku innych forumowiczów tak abym miał większe porównanie. Cytuj
pacula79 Opublikowano 20 Grudnia 2008 Autor #7 Opublikowano 20 Grudnia 2008 jeszcze jedno,jak wybiorę schemat po prawej stronie to czy po zakręceniu wszystkich grzejników na lato pompa będzie miała jak tą wodę pchać dalej!Proszę mi to jakoś w prosty sposób wytłumaczyć jak to by działało. Cytuj
automatyk Opublikowano 20 Grudnia 2008 #8 Opublikowano 20 Grudnia 2008 W takim razie wybierz schemat po prawej, ten po lewej zawiera błędy, woda wybierze sobie krótszy - z mniejszymi oporami, obieg i będzie krążyć prawie wyłącznie w obiegu CWU.Pozdrawiam jak dorzycisz dodatkowej pompy to zawsze bedziesz niezadowolony mysle ze 300 zł na[pompe sie znajdzie Cytuj
trumoter Opublikowano 21 Grudnia 2008 #9 Opublikowano 21 Grudnia 2008 jeszcze jedno,jak wybiorę schemat po prawej stronie to czy po zakręceniu wszystkich grzejników na lato pompa będzie miała jak tą wodę pchać dalej!Proszę mi to jakoś w prosty sposób wytłumaczyć jak to by działało. Witaj Jeśli nie dasz pompy, to gdy będzie działać ogrzewanie CO, ale również gdy je wyłączysz - zakręcisz, przy zachowaniu warunków dla cyrkulacji grawitacyjnej w układzie CWU, czyli odpowiednia różnica poziomów pomiędzy środkiem kotła i środkiem wężownicy (im większy słup wody tym lepiej, ale jak najmniej łuków,kolanka nie dopuszczalne - duży opór hydrauliczny) i użyciu odpowiedniej średnicy rury proponuję 1' lub w miedzi fi 28mm układ będzie działać grawitacyjnie. Jednak najlepszym rozwiązaniem będzie obieg wymuszony czyli pompa obiegowa koszt około 100 zł np link, wziąłem pierwszą z brzegu parametry pompy są zbyt duże może być 25/40 wystarczy, chodzi o możliwość sterowania układem CWU. Pozdrawiam Cytuj
pacula79 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Autor #10 Opublikowano 21 Grudnia 2008 a co na to wszystko piotr automatyk? Cytuj
mezik0 Opublikowano 21 Grudnia 2008 #11 Opublikowano 21 Grudnia 2008 najlepiej schemat nr2 bojler jak blisko pieca ,najlepiej nad to przyłącz go rurką fi22 będzie chodził grawitacyjnie,bez pompy Cytuj
baca350 Opublikowano 21 Grudnia 2008 #12 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Witajcie koledzy hydraulicy domowi! Coś wiem gdyz kilka lat biegałem z rura po budowach i czasem wychodziła z tego jakaś instalacja. Lewy schemat to kiszka kompletna, zapomnij. Prawy schemat lepiej ale tez kiszka bo sie na ciepłą wodę nie doczeczekasz. Grawitacja do CWU to za słaby obieg. Jak juz masz zaw. 4d to tródno, 3d byłby lepszy. I dołóż najsłabsza pompkę na stałe to będziesz miał przy okazji obieg mieszający w kotle.Hej! jeszcze jedno,jak wybiorę schemat po prawej stronie to czy po zakręceniu wszystkich grzejników na lato pompa będzie miała jak tą wodę pchać dalej!Proszę mi to jakoś w prosty sposób wytłumaczyć jak to by działało. --na lato wyłądzysz pompe i z głowy. I zamknij zawór przy pompie aby przerwac grawitację. Natomiast pompa CWU będzie kręcic niezależnie. Hej! Cytuj
broda1725 Opublikowano 21 Grudnia 2008 #13 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Ciekawe w czym byłby lepszy zawór 3D ? Cytuj
pacula79 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Autor #14 Opublikowano 21 Grudnia 2008 no proszę robi się ciekawiej. Proszę o jeszcze jakieś uwagi i propozycje Cytuj
marcin Opublikowano 21 Grudnia 2008 #15 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Zawór 3d generalnie realizuje dobrze tylko połowę funkcji zaworu 4d (o czym nie raz na forum było). Tak więc ja bym się cieszył, że mam "pełny" zawór 4d :) Instalacja z rysunku prawego to prawie dokładnie to co mam ja (z tym, że mam pompę na obiegu grzejącym cwu). Cytuj
pacula79 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Autor #16 Opublikowano 21 Grudnia 2008 marcinie a mógłbyś mi powiedzieć bo gdzieś czytałem na forum że zastosowanie dwóch pomp to trzeba jakieś zawory zastosować aby nie wysysało wody z obiegu jak jedna pompa nie chodzi? Cytuj
marcin Opublikowano 21 Grudnia 2008 #17 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Wydaje mi się, że na obiegu cwu mam zawór zwrotny, który nie dopuszcza do tego, żeby pompa co pobierała wodę z obiegu ogrzewającego cwu. Ale mogę się mylić, więc poczekaj na wypowiedź w tym temacie któregoś z forumowych fachowców. Cytuj
automatyk Opublikowano 21 Grudnia 2008 #18 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Ciekawe w czym byłby lepszy zawór 3D ? byłby bo jak kolega pisze obieg temp w piecu i zasobniku utrzymałby małą pompą a zawór 3d na układ CO z pompą za zaworem i super Cytuj
marcin Opublikowano 21 Grudnia 2008 #19 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Ale to akurat zależy od priorytetów - jeżeli chcesz minimalizować liczbę pomp - nie będę dyskutował bo nie wiem - pewno masz rację, ale jeżeli chcesz sterować jakościowo temperaturą wody na grzejnikach i utrzymywać dużą temperaturę na powrocie równocześnie to już trudniej zrealizować za pomocą 3d. Cytuj
pacula79 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Autor #20 Opublikowano 21 Grudnia 2008 a mógłby ktoś wrzucić zdjęcie swojej kotłowi gdzie ma w użyciu 2 pompy i mu wszystko dobrze działa i są tam te zawory zwrotne Cytuj
automatyk Opublikowano 21 Grudnia 2008 #21 Opublikowano 21 Grudnia 2008 a mógłby ktoś wrzucić zdjęcie swojej kotłowi gdzie ma w użyciu 2 pompy i mu wszystko dobrze działa i są tam te zawory zwrotne no zawory zawsze montuje sie za pompą no standart Cytuj
pacula79 Opublikowano 21 Grudnia 2008 Autor #22 Opublikowano 21 Grudnia 2008 a czy te zawory muszą być zamontowane na obu pompach.mógłby ktoś zrobić szkic jak to ma wyglądać.może użycie mojego zdjęcia. Cytuj
AdamGuitar Opublikowano 22 Grudnia 2008 #23 Opublikowano 22 Grudnia 2008 Pompa obiegowa na powrocie do kotła, zasilanie c.w.u. z przed zaworu czterodrożnego, aby nie było mieszania wody, zawór odcinający na lato przed zaworem 4 D aby nie było przepływu wody na instalację c.o.i prze odnogę zaworu 4D, zawory zwrotne tylko wtedy gdy są dwie pompy. No i trzeba z oporować obiegi c.o. i c.w.u. aby był prawidłowy rozdział na obiegi. Obieg c.o. duże opory (zawory termostatyczne , grzejniki, zawór 4D. c.w.u. małe opory brak elementów oporo twórczych. Należy na obiegu o mniejszych oporach zastosować zawór dławiący aby z optymalizować przepływ, aby woda nie płynęła w większej części przez c.w.u. co wpływa na pracę pompy obiegowej, która musi przepchnąć masę niepotrzebnej wody przez układ aby ustaliła punkt pracy w funkcji ciśnienie - wydajność. A tak po prawdzie ludzie lubią sobie utrudniać życie. Aha zawory zwrotne nie muszą być na wylocie pompy. zależy to od umiejscowienia pompy. Przy pompie za zaworem trójdrożnym zawory zwrotne muszą być dwa 1. na wylocie z kotła przed zaworem 4D, 2. na pod mieszaniu z powrotu również przed zaworem . Inaczej przy pompie c.w.u. dojdzie do przepływu wody przez zawór 3D zamiast tylko przez kocioł. Niestety są to układy połączone. zawory zwrotne muszą być przy każdej z pomp przy c.w.u. za pompą. Uwaga przy napełnianiu instalacji trzeba tak napełniać aby wody najpierw przeszła przez pompę i zawór (chyba , że zawór jest przed pompą) a nie odwrotnie gdyż wtedy nie odpowietrzy się układ do zaworu zwrotnego i pompa nie przepchnie wody bo jej w pompie nie będzie, tylko korek powietrzny!!! Pompa do cyrkulacji do domków to np. grundfos 25-40, ma takie parametry , że obsłuży nawet dużo więcej. lepsza jest elektroniczna, nowe pompy grudfosa zużywają mało energii i same dopasowują się do charakterystyki instalacji. Cytuj
Gabriel Opublikowano 22 Grudnia 2008 #24 Opublikowano 22 Grudnia 2008 Ja mam u siebie tak to zrobione https://forum.info-ogrzewanie.pl/index.php?...entry9774 i wszytsko działa super pieknie. Były jakieś tam problemy, ale już ich nie ma, wszystko działa wzorowo. Do widocznych zdjęć będą jeszcze drobniutkie poprawki, ale to na wiosne bo nic szczególnego. Cytuj
pacula79 Opublikowano 22 Grudnia 2008 Autor #25 Opublikowano 22 Grudnia 2008 to może kolega QUITAR by tak mi pomógł i narysował tą instalację uwzględniając wszystkie po drodze urządzenia np.pompa,zawór zwrotny itp. sugerując się moimi rysunkami.Jeśli to możliwe to z zastosowaniem także pompy cwu i jak bym jej nie chciał montować oraz z zaworem 4D. I jeszcze jedno pytanko czytałem iż mój sterownik obsługuje pompę c.w.u tylko skąd ten sterownik będzie wiedział że po ustawienu na nim temp. bojlera np.55 stopni ma wyłączyć pompkę a włączyć pompę c.o ? Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.