genab Opublikowano 8 Października 2014 #151 Opublikowano 8 Października 2014 Moim zdaniem, lepiej użyć płyty z wermikulitu, zamiast betonu żaroodpornego, ze względu na lepszą izolacje cieplną, bo beton będzie nagrzewać się i powodować szybsze gazowanie zasypu- ciężko będzie opanować moc kotła. Można jeszcze od strony zasypu ściankę z szamotu (3cm) zrobić, zostawiając szczelinę między szamotem i wermikulitem. Ta szczelina będzie dawała dodatkową izolacją, a także może pełnić role rury Wezyra i PW podawane przez drzwiczki zasypowe. Szamotowa ścianka będzie chronić wermikulit od przypadkowego uszkodzenia mechanicznego.
robit Opublikowano 8 Października 2014 #152 Opublikowano 8 Października 2014 Dziękuję wszystkim za szybką odpowiedź. Myślę żeby formę wykonać z materiałów odpadowych które znajdę u siebie, czyli dno z płyty wiórowej a boki z jakiś klapek. I to wyłożę cienką folią malarską. Z zagęszczeniem również sobie poradzę. Mam zwykły kocioł górnego spalania, taki jak na filmie, tylko że z jednymi drzwiczkami do wymiennika. Ruszt wodny, a palenisko zmniejszone o 1/3 zwykłymi cegłami uszczelnionymi popiołem z gliną. Na razie chciałbym wykonać taki palnik jak przedstawił "Tomek2570" na filmie i w postach. Czyli byłby to blok o wysokości i szerokości paleniska, grubości 5 cm i posiadający na dole dwie nóżki o wysokości 14 cm i szerokości ok. 3 cm. Zanim się za to zabiorę, miałbym jeszcze kilka pytań: - jak umocować taki palnik w kotle, bez spawania ? - jak i czy w ogóle trzeba go uszczelnić po bokach - czy nadaje się do tego sznur, taki jak do drzwiczek i beton żaroodporny ? - szerokość paleniska to 35 cm, odległość między rusztem a pierwszym wymiennikiem to 62 cm - jak obliczyć wysokość i szerokość tego palnika ? - czy stosuje się jakieś zbrojenie w takich odlewach ?
robit Opublikowano 9 Października 2014 #153 Opublikowano 9 Października 2014 Czy ten beton będzie odpowiedni do wykonania tego palnika: http://allegro.pl/beton-zaroodporny-bos-135-kruszywo-ogniotrwale-i4668715681.html
HP79 Opublikowano 9 Października 2014 #154 Opublikowano 9 Października 2014 Proponowałbym jednak poeksperymentować z cegłami i płytkami szamotowymi i złożyć palnik z kilku elementów. Koszt nie przekroczy kilkudziesięciu złotych i zawsze będzie można go rozebrać w celu poprawienia. Ja już rozbierałem ze trzy razy. Jak włożysz jednoczęściowy odlew przez drzwiczki? Nie słyszałem żeby ktoś zbroił beton w kotle. Początkowo kleiłem szamot do boków paleniska silikonem (czerwonym). Ale ciężko później urwać. Teraz kleję wszystko rzadką gliną szamotową. Trzyma wystarczająco dobrze, a jednocześnie pozwala na rozbiórkę. Szczeliny szamot/stal uszczelniam twardą wełną mineralną (taką akurat mam) i zalepiam gliną. Potem samo się doszczelnia smołą. Na forum jest pewnie kilkanaście takich realizacji - pooglądaj. Sam palnik to nie wszystko - może przyjdą Ci do głowy eksperymenty ze zmianą miejsc podawania powietrza, podgrzewaniem go, wezyrem czy "pochylnią" i bocznymi klinami ograniczającymi zasyp. Warto mieć możliwość przebudowy. Betonu możesz użyć jeśli uznasz, że konstrukcja jest już dobra. P.S. Jeśli jednak zdecydujesz się na beton, to przy jego zamawianiu weź pod uwagę, że Twoja płyta będzie ważyła około 20 kg.
gondoljerzy Opublikowano 9 Października 2014 #155 Opublikowano 9 Października 2014 Moim zdaniem, lepiej użyć płyty z wermikulitu, zamiast betonu żaroodpornego, ze względu na lepszą izolacje cieplną, bo beton będzie nagrzewać się i powodować szybsze gazowanie zasypu- ciężko będzie opanować moc kotła. Można jeszcze od strony zasypu ściankę z szamotu (3cm) zrobić, zostawiając szczelinę między szamotem i wermikulitem. Ta szczelina będzie dawała dodatkową izolacją, a także może pełnić role rury Wezyra i PW podawane przez drzwiczki zasypowe. Szamotowa ścianka będzie chronić wermikulit od przypadkowego uszkodzenia mechanicznego. Popełniasz błąd w rozumowaniu. Beton lepiej przewodzi ciepło niż szamot i duuużo lepiej niż wermikulit. Jeśli obawiasz się zwiększonego nagrzewania i odgazowania zasypu, to lepiej będzie użyć właśnie betonu.
genab Opublikowano 9 Października 2014 #156 Opublikowano 9 Października 2014 Jak coś lepiej przewodzi ciepło, to raczej więcej ciepła pójdzie do komory zasypowej i nagrzeję zasyp
gondoljerzy Opublikowano 9 Października 2014 #157 Opublikowano 9 Października 2014 Oj, masz rację. Zapomniałem, że dyskusja jest o palniku montowanym do kotła GS. Pomerdało mi się z palnikami do DS i ucieczką ciepła do ścianek wodnych.
robit Opublikowano 9 Października 2014 #158 Opublikowano 9 Października 2014 Dziękuję za wszystkie propozycje. W sobotę spróbuję wykonać formę i jak mi się uda to zamówię 25 kg betonu BOS-135 i zrobię odlew. Obecnie najpilniejszym problemem są dla mnie wymiary tej formy. Szerokość paleniska oraz drzwiczek zasypowych to 35 cm. - Czy odpowiednia będzie szerokość palnika 34 cm i uszczelnienie po bokach zrobione sznurem 6x6 mm oraz gliną ? - Jak duża powinna być szczelina między górną powierzchnią palnika, a wymiennikiem - albo chociaż jak to wygląda w kotłach DS ?
Tomek2570 Opublikowano 9 Października 2014 #159 Opublikowano 9 Października 2014 Robit,Palnik /beton/ ma mieć luz do okoła, około 10 mm czyli od górnego i bocznych ścian wymiennika. Uszczelniamy to sznurem do kominków 14 mm.Od rusztów do spodu palnika około 11 cm.Prawdopodobnie musisz to zrobić w dwóch częściach bo ci nie wejdzie do pieca przez drzwiczki zasypowe.Ja to dzieliłem na dwie części,co jest ważne żeby dolna część palnika była większa od górnej części.Po włożeniu do pieca dwóch części smarujemy uszczelniaczem do 1500 stopni i łączymy te dwa kawałki razem czekamy 24 godziny do wyschnięcia,ustawiamy w piecu,uszczelniamy sznurem i palimy!!!
robit Opublikowano 9 Października 2014 #160 Opublikowano 9 Października 2014 Tomek2570, poniżej zamieszczam obrazek kotła z zamontowanym palnikiem.Na czerwono napisałem "Ile wynosi ta odległość" - to jest odstęp między górną płaszczyzną palnika a wymiennikiem której nie znam. Przecież ona nie może wynosić 10 mm, tak jak piszesz.
robit Opublikowano 10 Października 2014 #161 Opublikowano 10 Października 2014 Oj coś widzę że ten cały palnik to wielka ściema za którą co niektórzy chcą już 800 zł (trafiłem na takie ogłoszenie). Trochę mnie zmylił film z pierwszego postu i film nagrany przez Tomek2570 Wydaję mi się że Tomek2570 ma wymiennik z wejściem od tyłu kotła i tym całym palnikiem to po prostu przedzielił kocioł na pół. Zyskał komorę dopalania gazów z tyłu a jednocześnie zachował dużą powierzchnię wymiennika z przodu dla żaru. Tylko zazdrościć takiej budowy kotła. U mnie niestety, wymiennik ma wejście z przodu, tak jak na filmie więc musiałbym zasłonić sporą część wymiennika tak jak na animacji poniżej. Zyskał bym może trochę na lepszym dopalaniu gazów ale straciłbym na cieple z żaru i zysk byłby pewnie zerowy. No chyba że jest taka możliwość że zasyp prawie w 100 procentach zostanie zgazowany i spali się płomieniem ? Animacja pochodzi z tej strony: http://palnikwery.pl/
SONY23 Opublikowano 10 Października 2014 #162 Opublikowano 10 Października 2014 Na powierzchni wymiennika straciłbyś dopiero wtedy, gdybyś szamot lub inny element izolujacy docisnął bezposrednio do płaszcza wodnego kotła.
HP79 Opublikowano 10 Października 2014 #163 Opublikowano 10 Października 2014 Robit, Na tym forum już dawno wypracowano następujące podejście: lepiej spalić dokładnie i część ciepła wypuścić kominem niż spalić kiepsko i dymić. W wielu przypadkach jednak się opłaca. Z różnych względów. P.S. "Palnik" to trochę trochę określenie na wyrost. Tu nazywamy takie prymitywne rozwiązanie po prostu przegrodą. Do testów można wstawić cokolwiek, np. blachę wyrwaną ze złomu. Efekt będzie ten sam. Potem można się zastanowić, czy robić coś bardziej skomplikowanego i efektywniejszego. "Opłąkowy" wymiennik :-)
szymoszek1986 Opublikowano 10 Października 2014 #164 Opublikowano 10 Października 2014 Tomek2570, poniżej zamieszczam obrazek kotła z zamontowanym palnikiem. Na czerwono napisałem "Ile wynosi ta odległość" - to jest odstęp między górną płaszczyzną palnika a wymiennikiem której nie znam. Przecież ona nie może wynosić 10 mm, tak jak piszesz. To co Ci podał Tomek2570 tj odległość górnej części palnika od przesłony cz też od półki wymiennika jeżeli masz ją od strony drzwiczek załadunkowych a nie od strony płaszcza wodnego. Tobie pewnie chodzi o szczeline, która powinna wynosić ok 5cm, ale to dokładniej powinni się wypowiedzieć fachowcy z tego forum
robit Opublikowano 10 Października 2014 #165 Opublikowano 10 Października 2014 A ile mógłbym zaoszczędzić na opale po zastosowaniu takiej przeróbki ? O tych 30 - 40 procentach to na pewno mogę zapomnieć. Da się w takim palniku spalać dobry miał. W zeszłym sezonie spaliłem około 6 ton miału I po 550 zł za tonę. Za te same pieniądze mógłbym mieć około 4 tony orzecha po 810 zł za tonę, ale to by mi nie starczyło na cały sezon.
SONY23 Opublikowano 10 Października 2014 #166 Opublikowano 10 Października 2014 Jeżeli do tej pory paliłeś źle, tzn. odpalałeś od dołu w kotle GS i na palący się ogień ładowałeś nową porcję paliwa, to te 30 % jest osiągalne. Jeżeli odpalałeś od góry i czekałeś aż Ci się wypali i wtedy zabawa od nowa to aż takiego efektu nie będzie.
robit Opublikowano 10 Października 2014 #167 Opublikowano 10 Października 2014 Zapalam od góry. Przez około 15-30 minut po rozpaleniu z komina leci taki gęściejszy dym. Potem staje się biały a nawet znika prawie całkiem. Najgorzej jest w okresach przejściowych gdy kocioł jest mocno tłumiony lub chwilami nawet przygasa wówczas to dymienie jest silniejsze. Jak pisałem już wcześniej, palenisko mam skrócone o około 1/3 przez wyłożenie zwykłą cegłą uszczelnioną popiołem z gliną. Jednak jest to już w kiepskim stanie i w tym roku planowałem zamurować tylną ściankę szamotem. Jednak teraz już nie wiem co mam zrobić. Tył wypełnić szamotem na te 20 cm, czy może dać tam jakiś ulepszacz z tego szamotu ? Doradźcie coś lub nakierujcie mnie na jakieś sprawdzone rozwiązania bo pełnia sezonu grzewczego tuż, tuż a ja obawiam się że znów zostanie mi łatanie pieca cegłą rozbiórkową uszczelnianą popiołem. Przeglądam forum, korzystam z wyszukiwarki ale nic konkretnego nie mogę znaleźć.
HP79 Opublikowano 10 Października 2014 #168 Opublikowano 10 Października 2014 Robit, Rozwiązań na forum jest mnóstwo - zarówno dotyczących palenia od góry, jak i przeróbek na DS. Jeśli dymisz przy GS to znaczy, że jeszcze masz coś do poprawienia. Paliłem od góry w GS (zmniejszonym i z innymi usprawnieniami) i w DS. W zużyciu węgla różnicy nie ma. Przy DS jest tylko wygodniej.
Gość lysy1l Opublikowano 10 Października 2014 #169 Opublikowano 10 Października 2014 Robit, nie rozumiem po co Ci te kombinacje z przegrodą, jeżeli spalasz miał? Do spalania miału musisz mieć dobry miał, nadmuch, sterownik PID i podawanie powietrza nad zasyp. To wszystko. Co to za miał, który spalasz? Da się zidentyfikować? Nie sądziłem, że spalanie miału może być tak fajne i wcale nie ma z tym aż tak wiele roboty. Nie moczę, spalam kompletnie suchy, na spód daję warstwę węgla. Najlepszy faktycznie jest miał I o grubej granulacji. To są przywiezione parę dni temu worki. Ten jest lekko wilgotny, ale spalam starszy, przesuszony. Przy okazji, jak przejezdżam to pakuję kilka worków do bagażnika - 15zł/25kg, luzem wychodzi sporo taniej bo 480zł/tonę. Jakość rewelacyjna.
robit Opublikowano 10 Października 2014 #170 Opublikowano 10 Października 2014 lysy1l - mam wszystko o czym piszesz prócz PID-a - ale jest w planach. Co do identyfikacji miału to wiem tylko tyle że "pochodzi z polskich kopalń" a na rachunku jest napisane "Miał I 2701 1900" - sam chciałbym wiedzieć co to znaczy. 550 zł za tonę to cena luźnego lub własnoręcznie workowanego miału. A z przegrodą kombinuję bo mam za duży kocioł, szczególnie w okresach o mniejszym zapotrzebowaniu na ciepło jest to upierdliwe.
sambor Opublikowano 10 Października 2014 #171 Opublikowano 10 Października 2014 Jak masz za duży kocioł to taka przeróbka jest bardzo dobra, ba nawet wskazana, ale zamiast miału będzie musiał być inny węgiel np kostka, orzech. Tak jak radzą koledzy najpierw zrób prototyp z cegieł szamotowych jako ścianka pionowa i kawałka blachy zamiast przegrody poziomej . Jak zrobisz kilka kombinacji przekroju otworu i odległości przegrody od tylnej ściany, to dopiero wtedy wybierz najlepsze i rób odlew lub muruj z cegieł na stałe.
Andrzej_M_ Opublikowano 12 Października 2014 #172 Opublikowano 12 Października 2014 Parę osób zwróciło uwagę na możliwość niekontrolowanego rozpalania węgla odbierającego intensywnie ciepło z obudowy palnika. Zmodyfikowałem nieco nasz wspólny projekt o przegrodę z blachy, która będzie chroniła węgiel przed bezpośrednim promieniowaniem cieplnym z obudowy palnika. Ta szczelina pomiędzy blachą a palnikiem może z powodzeniem służyć do podgrzewania powietrza a także do zasysania gazów z górnej części komory zasypowej. Poniżej model palnika z widoczną dodatkową blachą.
robit Opublikowano 12 Października 2014 #173 Opublikowano 12 Października 2014 Ja myślę że ten oryginalny palnik ma służyć do przeróbki kotła GS na coś w typie kotła BS (bocznego spalania) a nie na DS. Węgiel się rozgrzewa i gazuje od strony palnika w kierunku drzwiczek zasypowych. Po odgazowaniu w palenisku/komorze załadowczej zostaje żar, palnik przestaje pełnić swoją funkcję a znaczenia nabiera wymiennik. Jeżeli jest tak jak odpisał mi SONY23: Na powierzchni wymiennika straciłbyś dopiero wtedy, gdybyś szamot lub inny element izolujacy docisnął bezposrednio do płaszcza wodnego kotła. to taki sposób palenia posiadałby zalety kotłów DS i GS a jednocześnie pozbawiony byłby ich wad.
robit Opublikowano 12 Października 2014 #174 Opublikowano 12 Października 2014 Czy "SZCZELIWO SZKLANE SZNUR PRZĘDZA 12X12" o temperaturze pracy do 500 stopni będzie się nadawać do uszczelnienia między kotłem a palnikiem ? Chciałbym to zamówić razem z betonem ale nie wiem czy będzie odpowiednie.
robit Opublikowano 13 Października 2014 #175 Opublikowano 13 Października 2014 Chodzi mi o to szczeliwo: http://allegro.pl/szczeliwo-szklane-sznur-przedza-12x12-i4619502638.html Czy nada się do uszczelnienia między ściankami kotła a palnika.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.