Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Problem z zaworem 4d - a może to normalne?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, może na tym forum dostanę wyczerpującą odpowiedź, mam problem (chyba) z zaworem 4D, jak na załączonym rysunku coś mi nie "pasi", bo albo grzeję dom i zabieram cała ciepłą wodę z kotła i powrót nic nie podgrzewa (nastawa na 4d (6)), albo grzeję kocioł i na grzejniki mało ciepła idzie.

Nastawa 4 zupełnie mi odcina ciepło na grzejniki a 7 daje pełną moc, na 5 czyli na środku ledwie co idzie ciepło na grzejniki.

Jak rozumie zasilanie z kotła do zaworu oraz powrót do kotła powinno mieć zbliżoną temperaturę.

Chyba że to tak ma wyglądać a ja się czepiam.

Z ciekawości jakie nastawy macie na zaworach (przyjmując że 0 jest od strony zasilania kotła)

Pomiary zrobiłem miernikiem elektronicznym więc są dokładne

post-1411-1222876991_thumb.jpg

Opublikowano

U mnie obecnie ok 25% czyli byłoby 2,5 wg Twojej podziałki. Na kotle 60 na rzejniki 28-30. Powrotów nie mierzę, ale na kocioł wraca gorąca woda.

 

U mnie są bycze grzejniki, i taka temperatura na zasilaniu daje mi, przy obecnych temp. zew., 22-24 stopni w mieszkaniu.

 

Może być również zależność o prędkości przepływu - posprawdzać przy innych ustawieniach pompy.

Opublikowano

Witaj

Coś mi tu nie gra... Musi być jakiś błąd. Nie ma możliwości na powstanie takich zależności pomiędzy tem jak piszesz. Musi być coś skopane. Moja propozycja to przedstawienie jakieś fotografii. Z pewnością pomorze. Czy przyglądałeś się budowie zaworu przed założeniem i ułożeniem tabliczki z numeryką wobec położenia przepustnicy ? Może należy zacząć od postaw i na spokojnie sprawdzić czy wszystko jest w porządku. Nie bez znaczenia jest miejsce wpięcie układy CWU. Przedstaw fotki lub schemat ideowy to na pewno coś zaradzimy. Pozdrawiam.

Opublikowano
Dzięki za zainteresowanie, przesyłam fotki

 

Witam.

Wypowiem się nie na temat i nie jako fachowiec ale jako obserwator forum i przyszły inwestor kotła i kotłowni.

Kotłownia bardzo ładnie i gustownie wykończona, to na plus.

A teraz minusy gdyby zasobnik był z drugiej strony kotła, to z pewnością czopuch nie byłby taki powykręcany.

Zawór 4d jest zamontowany nad kotłem a tam jest zdejmowana pogrywa do czyszczenia wymiennika.

No i ta lampa jako elektrykowi nie bardzo mi odpowiada w kotłowni.

 

Pozdrawiam

Andrzej M.

Opublikowano

1. Dziękuję, trochę pracy mnie to kosztowało ale jest efekt (jeszcze nie skończone)

2. Zasobnik został zakupiony z lewej strony, ale nie pasował mi dostęp do palenia i czyszczenia (za blisko ściana) i dlatego

przemontowałem na prawą stronę

3. Pod tą pokrywą nie ma wyczystki tylko czujnik temp. kotła, odstęp jest wystarczający żeby ręką do niego sięgnąć

4. Taka lampa został mi po remoncie pokoju ;), ale jest praktyczna bo mam doświetlone z każdej strony (włącznik 2/2)

 

Ale dalej mam problem z tym zaworem 4d, tak jakby był uszkodzony, ale odkręciłem i niby wszystko ok. (""zasuwa" na piątce jest w pionie)

Opublikowano

Siema,

 

Rozważam twój problem ,ale trochę mam mało info aby wydać opinię. Mam kilka pytanek:

 

1. Czy to jest zawór ESBE, czy inny? Jeśli tak to proszę o zdjęcie(zbliżenie tego zaworu tak aby było widać wytłoczenia czterech symboli: okrąg, półokrąg, trójkąt, kwadrat). Chce po prostu zweryfikować prawidłowość podłączenia.

 

2. Prosze o opis rur: która rura to: zasilanie CWU, powrót CWU. Czy to te dwie plastikowe(czytaj białe) za zaworem 4D? Ale to też nie ma nic wspólnego z twoim problemem. CWU musi być wpietę równolegle do kotła przed zaworem 4D.

 

3. Nie widzę podłączenia naczynia wzbiorczego. Powinno być na zasilaniu przed zaworem 4D i wogóle przed jakimkilwiek zaworem i armaturą na zasilaniu. Ale to akurat nie ma nic wspólnego z twoim problemem.

Opublikowano

ad 1. Tani zawór mieszający: CZTERODROGOWY MIX 4 - 1 cal (i to był chyba błąd, koszt na allegro 130 zł)

 

ad 2. Nie mam CWU

 

ad. 3 Jest to pełny układ zamknięty (świadomy wybór), tak zrobiłem 10 lat temy na zwykłym kopciuchu i działa bez żadnego problemu: 3 zabezpieczenia i duże naczynie przeponowe

post-1411-1223144923_thumb.jpg

post-1411-1223144951_thumb.jpg

Opublikowano
...

ad. 3 Jest to pełny układ zamknięty (świadomy wybór), tak zrobiłem 10 lat temy na zwykłym kopciuchu i działa bez żadnego problemu: 3 zabezpieczenia i duże naczynie przeponowe

 

O jakich zabezpieczeniach mówisz?

(chcę podobnie jak Ty zamknąć układ)

Sławek

Opublikowano

Ja się podłączę do tematu ponieważ też mam problem nie wiem czy z zaworem czy "fachowcami" którzy montowali, a teraz do rzeczy na wyjściu z zaworu 4d powrót do kotła fachowcy zamontowali zawór zwrotny i efekt jest taki że nawet jak na kotle jest 70 stopni a kocioł nie grzeje mieszkania (sterowanie pokojowe zamyka siłownikiem zawór 4d) i cw to dół kotła i powrót jest całkowicie zimny, bo nie ma żadnej cyrkulacji. Jeśli pokojówka załącza grzanie to i tak nie grzeje ponieważ sterownik kotła mierzy temperaturę powrotu i jeśli jest poniżej 40 stopni to nie puszcza grzania na co. CO załącza się tylko wtedy jak pracuje pompa do cw bo ona ogrzewa powrót i jest podłączona za zaworem zwrotnym. Wiem można przłożyć czujnik temperatury powrotu w ciepłe miejsce ale to chyba nie o to chodzi. A jeśli fachowcy coś zmaścili to niech przyjdą i poprawią ale muszę mieć argumenty do reklamacji.

A co dylematu kolegi z zaworem 4d u mnie kiedy nie miałem siłownika tylko sterowanie ręczne to grzejniki robiły się ciepłe dopiero gdy miałem zawór ustawiony na "7"

Opublikowano
Tak jak już pisałem -w pierwszej kolejności odwróć tabliczkę ze skalą-wszystko się zmieni. ;)

 

 

nic nie zmieni, już kobinowałem, tylko cyfry się zmienią, chodzi o to że 4d u mnie działa jak "zawór kulowy", nei mam płynnej regulacji, albo otwieram na 5,5 (po odwróceniu tabl. będzie 4,5) i idzie na grzejniki a powrót do kotła ma taką samą temp. jak powrót z grzejników, nic nie podwyższa temp. powrotnej do kotła, a jak przymknę na 5,0 nie mam grzania grzejników

Opublikowano
O jakich zabezpieczeniach mówisz?

(chcę podobnie jak Ty zamknąć układ)

Sławek

 

 

Ale uprzedzam, że to jest moje rozwiązanie i nie zgodne z polskimi normami, nie biorę za nic odpowiedzialności, oraz nie doradzam żeby nie było na mnie jak komuś kocioł przestawi ścianę i "wjedzie do salonu" i to nie żart bo w miejscowości obok mojej był taki przypadek, na szczęście nikt nie ucierpiał.

post-1411-1223155594_thumb.jpg

Opublikowano
nic nie zmieni, już kobinowałem, tylko cyfry się zmienią, chodzi o to że 4d u mnie działa jak "zawór kulowy", nei mam płynnej regulacji, albo otwieram na 5,5 (po odwróceniu tabl. będzie 4,5) i idzie na grzejniki a powrót do kotła ma taką samą temp. jak powrót z grzejników, nic nie podwyższa temp. powrotnej do kotła, a jak przymknę na 5,0 nie mam grzania grzejników

Nie ma takiej możliwości, musi działać. Może masz mocno skryzowane zawory i dość długo trwa zanim ta niewielka ilość wody powróci do kotła. Poza tym nieważne w takim układzie jaką temperaturę ma woda powrotna najważniejsze jest aby w pomieszczeniach była wymagana odpowiednia temperatura a woda w kotle wg twoich wymagań. Najlepiej możesz sprawdzić działanie 4 drożnego na zasilaniu zaraz za nim jak pokręcisz to zaraz czuć różnicę. Instakację masz prawidłwo wykonaną a zawór jest tak prosty że nie ma w nim co nawalić.

Opublikowano

Popieram wypowiedź alz ("zawór jest tak prosty, że nie ma w nim co nawalić"). Co prawda posiadam dość "renomowany" zawór ESBE, lecz naprawdę nie sądzę, aby w tym zaworze (nawet firmy X) coś mogło nie działać jak trzeba.

 

Osobiście posiadam TZC25, który steruje mi temperaturą na wyjściu zaworu 4d. I po odczytach z czujników widzę, że sterownik to zadanie spełnia. Ale co ważne. Zawór generalnie zwykle jest w pozycji 5. Czasami trochę się przekręca w jedną lub w drugą stronę. Ale rzadko jest to pozycja niższa niż 4 lub wyższa niż 6. Wynika z tego, że zawór ma w również w przypadku mojej instalacji dość niską tolerancję. Wyjątkiem jest np. sytuacja (jak np. teraz) w której na piecu mam 65 stopni a na instalacji 34 - zawór jest w okolicy pozycji 7 - ale sądzę, że to jedynie z powodu dość sporej różnicy temperatury pieca i zadane za zaworem.

Opublikowano
Wyjątkiem jest np. sytuacja (jak np. teraz) w której na piecu mam 65 stopni a na instalacji 34 - zawór jest w okolicy pozycji 7 - ale sądzę, że to jedynie z powodu dość sporej różnicy temperatury pieca i zadane za zaworem.

 

 

U mnie po odwróceniu tabliczki (czyli nastawa tak jak u ciebie) to na 6 już nic nie podaje ciepła na grzejniki, właśnie w tym jest problem, a u ciebie Marcin na 7 masz lekko ciepławe

Opublikowano
witam,tak myślę czy czasem pompa nie robi tego bałaganu,może słaba wydajność??

 

Pompa jest ok, chodzi na 2 (jest wystarczająco), próbowałem na różnych nastawach

zawór różnicowy też dobry, na próbę odłączyłem go,

zostało mi jeszcze wymiana zaworu 4d na firmowy ESB (ma trochę inną konstrukcję w środku), tylko czy to pomoże?

Opublikowano

Wyjątkiem jest np. sytuacja (jak np. teraz) w której na piecu mam 65 stopni a na instalacji 34 - zawór jest w okolicy pozycji 7 - ale sądzę, że to jedynie z powodu dość sporej różnicy temperatury pieca i zadane za zaworem.

 

 

Marcin,

 

Jeśli u ciebie na zaworze 4D w pozycjach 3,4 ,5 masz temperaturę na zasilaniu CO wyższą niż w pozycji 7. (tylko 34 stopnie), to dla mnie oznacza to ,że masz źle zamontowaną skale(podziałkę) - trzeba by obrócic o 180 stopni. Chyba, że się mylę. Ale rozumuję to w następujacy sposób: Im mniejszy numer nastawiony(np 1,2,3) tym mniej goracej wody z kotła jest wpuszczanej na zasilanie CO. Natomiast im większa nastawa 4D (np.: 7,8,9) tym więcej gorącej wody jest wpuszczanej na zasilanie CO. U Ciebie przy wiekszych numerach woda na zasilaniu CO jest chłodniejsza niż przy mniejszych numerach, co świadczy o przestawieniu skali o 180 stopni mechanicznie. Powyższy wywód nie oznacza wcale, że twój układ nie działa prawidłowo. Działa on znakomicie gdyż dwa przewody z TCZ-25 "kręć w lewo" "kręć w prawo" sa wpięte odpowiednio do siłownika zaworu 4D.

Ale zostawmy to.

 

Natomiast problem kolegi z temperaturami ciagle nie został rozwiązany. Czy masz możliwośc pomierzenia u siebie czterech temperatur: zasilanie CO, powrót CO, Zasilanie kotła, powrót kotła. Jeśli tak to napisz jak to wygląda. Ja rozważam problem czysto teoretycznie, bo narazie mam juz zebrane klocki do pełnej automatyki 4D, ale jeszcze nie podłączone. Troche jedynie eksperymentuje u kolegi.

 

Jak to jest z tymi temperaturami? Bo przeciż głowne zadanie 4D jest utrzymanie temperatury Zasilanie kotła i pwrót kotła na możliwie podobnej temperaturze w celu minimalizacji korozji kotła. Drugie zasadnicze zadanie to możliwość regulacji temp wody na zasilaniu CO. Jaka powinna być różnica pomiędzy zasilaniem kotła a powrotem kotła(czy np: 65/60 - różnica 5 stopni jest ok)? A może u kolegi wszystko działa i te temperatury 65/48 są w porzadku i nie ma się czego czepiać.

 

Koledzy zachęcam do pomiarów. Musimy rozgryźc ten problem.

 

Alleluja, Coco jumbo i do przodu

Opublikowano

7 podałem "poglądowo" gdyż na zaworze teraz nie widzę w ogóle numerków, gdyż na siłowniku jest tylko skala "kolorowa" (więcej czerwonego = więcej ciepłej wody, więcej niebieskiego = więcej zimnej) - nie upieram się więc, że było to 3 a nie 7 ;)

Opublikowano

To u mnie jest tak przy zamkniętym zaworze 4d:

-zasilanie z kotła 65

-powrót do kotła 23

-obieg co 26-27

 

ale tak jak pisałem u mnie na powrocie do kotła jest zawór zwrotny i to chyba dlatego powrót jest całkowicie zimny:( A nie wiem czy właśnie tak powinno być

Opublikowano

kwinto29,

 

Piszesz, że masz przy zamkniętym zaworze 4D:

- temp zas z kotła 65 - co jest jak najbardziej prawidłowo

- temp powrót do kotła 23 - co jest jak najbardziej nieprawidłowo - bo przy zamkniętym 4D pracuje takzwany obieg krótki i w zasadzie cała gorąca woda z kotła powinna wracać powrotem kotła. Czyli teoretycznie rozważajac te temperatury powinny być niemal identyczne.

- temp obiegu CO 26 - co jest prawidłowo, bo zamkniety 4D nie przepuszcza wody na obieg CO i temperatura wody tego obiegu spada do temperatury pokojowej ok 20 stopni.

 

Nie jestem hydraulikiem(tylko prostym chirurgiem wojskowym) i nie wiem jak dokładnie działa zawór zwrotny (domyślam się , że w jedną strone wode puszcza a w przeciwną nie puszcza). Nie wiem czy wogóle tam gdzie masz zainstalowany zwrotny to można montować. Skoro podejżewasz, że ten zawór zwrotny coś robi niedobrego to może po prostu wymontuj go i zobacz jak sprawy sie mają. Najlepiej zrób kilka fotek i niech może eksperci krakers i automatyk i inni sie wypowiedzą.

 

Pozdrawiam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.